Kierrokset putoaa liikaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kimmeli, 23.4.2005.

  1. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Olen pyöritellyt virranjakajaa ja kaasarin ruuveja koko päivän mutta eipä tuo mopsin bb suostu toimimaan niinkuin pitäs. Eli ongelma on siinä että ei käy tasasta tyhjäkäyntiä alle 900. Kierrokset on nyt n.1000 mutta kun pistää pykälän päälle kiekat tippuu 500-700 eli just ja just jaksaa käydä, mikä mättää? Kone pitäs saada käymään vapaalla 950 ja vaihde päällä jotain 750-800.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    No tietämättä yhtään, mikä nokka, jakaja ja kaasutin, voisin hiukan spekuloida. Ja nyt ei pidä sitten ruveta meuhkaamaan, niin kuin täällä yleensä on tapana. :-? (Teen tämän ihan vapaaehtoisesti)
    Jakajan alipaine-ennakot pielessä tyhjäkäyntikierroksilla. Onko letku otettu oikealta puolelta kaasarin läppärunkoa ? Holleyssä pitäisi yleensä ottaa läppärungon yläpuolelta, ettei vedä ennakoita heti "kaakkoon" tyhjäkäynnillä.(?)
    Kohtuullisen kireä nokka, joka ei enää mahdollista tarvittavaa alipainetta tuota tarpeeksi ?
    Kaasuttajan tyhjäkäyntipiiri ei toimi oikein -> Holley ja kireä nokka, jossa Power valve- ei toimi oikein muuttuneen alipaineen tuoton kanssa ? (Vaihda "performance" venttiiliksi)

    Tällästä mulla tulis mieleen. 8)
     
  3. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Kärjetön jakaja, 600vac edelbrock, nokasta ei mitään tietoa mutta ei tuo lotja ainakaan raketti ole. Vois kyllä avata ton jakajan...miten jakajan ennakkoa muutetaan???
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tyhjäkäynnillä ja alhaisilla kierroksilla enakkoa säädetään kaasuttajan kautta säätyvällä imulla. -> Letku kaasuttajasta jakajan alipainekelloon.
    Kierrosten noustessa tulevat jakajan sisällä olevat keskipakoispainot mukaan, jotka säätävät sytytystä taas pyörintänopeuden mukaan.-> Säädetään punttien herkkyyttä punttien tyvissä olevilla jousilla.

    Sä vois koittaa sitä tyhjäkäynnin ennakkoa vaikka helposti niin, että otat sen letkun kaasuttajasta irti ja tulppaat kaasuttajassa olevan liitoksen. Sitten imet siitä letkusta jakajaan alipainetta ja toteat mahdollisen sytytyshetken muutoksen. Ja se aipainekellohan ei saa sitten vuotaa. -> Kalvo rikki, eikä säädä mitään.
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Oletko varma noista kierroksista ? Tommoinen "halpahallin" kierroslukumitari näyttää helposti 500 kierrosta liikaa verrattuna esim. autometeriin.
     
  6. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Autometerin suht uus mittari, käytin jakajan auki ja eikä sieltäkään löytynyt mitään väljyyttä tai muuta kummempaa, on kokeiltu kolmea kaasaria ja kaikilla sama juttu, voisko turbiini sitten jotenkin ottaa liikaa kiinni eli ei luista tarpeeksi?
     
  7. niklas_

    niklas_ 1st gear

    bensapinnat liian korkealla?
    vuotaako "bensatuloventtiilin" O-rengas?
     
  8. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    ei kyl pitäs vuotaa, maantie ajossa toimii ja ottaa kierroksia myös hyvin, käy kylläkin hieman aaltoilevaa tyhjäkäyntiä 800-900rpm. Olen kokeillut ilman alipaineletkua ja letkun kanssa (alip.kello toimii) -> ei vaikutusta, hölmöö kun joutuu risteyksissä pitään kaasulla kierroksia yllä :mad:
     
  9. fennia

    fennia Gearhead

    Vaeltava tyhjäkäynti viittaisi imuvuotoon.
     
  10. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Se voi olla, pitää hommata startti suihketta jostain. Mutta 900:ssa ei taas vaella kumminkaan eikä täristä. Tämä alkaa olla jo melko mystistä toimintaa.
     
  11. montego

    montego 1st gear

     
  12. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    juu pitää tsekata, kipinä kyl tulee joka johtoon.
     
  13. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Onko kaikki alipaineletkut ehjiä ja kunnolla kiinni ???
     
  14. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    juu tai siis ehkä, meinaan joutu tekeen pari letkunpätkä+ruuvi tulpaa. Mut tuskin vuoto pudottaa kierroksia lähes 500 vaihde päällä :eek: Pitää kattoo noi vuodot vielä tarkemmin, mutta jotenkin tuntus että laatikko hankaa vastaan.
     
  15. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Gm tuotteessa kävi juuri noin, eräs alipaineletku ei ollut kunnolla kiinni (löysä) niin stumppasi heti kun nykäisi vaihteen päälle.
     
  16. fennia

    fennia Gearhead

    Jos se ei ole alipainevuoto, niin seuraavaksi tulis mieleen väärä sytytys ennakko tai väärä tyhjäkäynti seos. Intiaani päälliikkö on kyllä oikeassa, toi alipaine vuoto tekee just tota ja paljon enemmänkin, jos on riittävän suuri.
     
  17. tapio

    tapio Gearhead

    Oireet viittaavat klassiseen jakajan alipaine-ennakon häiriöön. Sinulla on todennäköisesti jakajassa alipainekello, joka ei anna tarpeeksi alipaine-ennakkoa tyhjäkäynnin alipaineella. Alipainekellon pitäisi antaa maksimiennakot n. 2 elohopeatuumaa pienemmällä alipaineella kuin tyhjäkäynnin alipaine on.

    Esimerkki: moottorissa on kova virinokka, jonka suuren overlapin ansiosta tyhjäkäynti joudutaan nostamaan lähelle 1000 rpm kierroslukua. Tuolla kierroslukuasetuksella kone tuottaa alipainetta n. 12 elohopeatuumaa. Jakajassa sen sijaan on vakio alipainekello, joka vaatii 16 elohopeatuumaa antaakseen täydet ennakot. Tämä aiheuttaa sen, että jakajan ennakko vaeltaa ylös-alas 12 elohopeatuuman alipaineella. Kun vaihde heitetään drive-asentoon, moottorin kierrokset putoavat aavistuksen, joka aiheuttaa sen, että alipaine putoaa, joka aiheuttaa ennakon putoamisen, joka taas aiheuttaa kierrosten putoamisen edelleen...

    Jos arvaukseni on oikea, alipainekello ja nokka eivät ole synkassa keskenään. Eli tsekkaapa huviksesi, millä alipaineella kello antaa maksimi ennakot. Ja kytke alipainekellon letku manifold-porttiin, EI siis kaasuttimen läppien yläpuoliseen ns. ported vacuum -porttiin.

    Jos asia on kuten oletan, selviät n. 15 euron hintaisella uudella alipainekellolla. Anna osakaupan sedälle tyhjäkäynnin alipainelukemat ja kerro, että haluat alipainekellon, joka antaa maksimiennakot on parisen elohopeatuumaa tätä lukemaa pienemmällä alipaineella. Jos osakaupan setä ei ymmärrä, mitä tarkoitat, vaihda osakauppaa.

    Jos alipaine-ennakko ei ole syynä epätasaiseen käyntiin, niin sitten voit ruveta viilaamaan power valveja ynnä muuta aiemmin ehdotettua. First things first, kuten amerikkalaiset sanovat.
     
  18. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Ja millähän tämän elohopeatuuman sais selville??? Tekee kylläkin samat temput vaikka alipaineletku ei ole kiinni kaasarissa :odroll:
     
  19. tapio

    tapio Gearhead

    Esim. biltemasta saa alipainemittarin about kympillä, jota voi käyttää alipaineen mittaamisessa. Osta sellainen mittari, missä asteikon yksiköt on valmiiksi elohopeatuumina.

    Kannattaa ostaa samalla pari metriä ohutta kumiletkua ja pari T-liitintä, niin alipaineen muutoksia voi seurata ajossa. Kytke letku kaasarin manifold-porttiin, letkun toinen pää kabiiniin sisään ja mittari kiinni letkuun. Sitten kruisaamaan ja toisella silmällä voi ihmetellä alipaineen muutoksia eri kuormituksilla. Alipaine on suurimmillaan tyhjäkäynnillä ja pienenee kuormituksen kasvaessa. Nimenomaan tätä ilmiötä hyödynnetään alipaine-ennakon säädössä.

    Tämä harjoitus on erittäin silmiä avaava ja suosittelen sen tekemistä jokaiselle, joka haluaa ymmärtää hiukan enemmän moottorin toiminnasta, tehon tuotosta, polttoainetaloudesta ja ylikuumenemisen estämisestä.
     
  20. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Mulla oli carterissa aivan samat oireet joskus: aaltoilevaa tyhjäkäyntii ja kierrokset putos hitosti vaihde päällä. Kiihdytyspumpun suuttimet hori bensaa tipoittain tyhjäkäynnillä. Purettu ja putsattu kaasari.

    Purin ja putsasin uudestaan enkä löytänyt mitään ihmeellistä mutta oireet ja tiputtaminen lakkas sen jälkeen....
     

Kerro tästä muillekin!