kierroslukumittareista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja el borrachitos, 21.12.2011.

  1. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    sen verran,että mitä mahtaa tarkoittaa capacitor discharge Ignition system, jos tälläinen mainitaan mittarin yhteydessä?
    Pystyykö käyttämään normipuolan/MSD:n kanssa?
     
  2. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Eikös msd boksit oo justiinsa capacitor discharge tyyppisiä eli pitääs mittari sitten sopia yhteen mutta sitä rinkimittarin signaalijohtoa ei kuitenkaan kytketä pualan miinukseen
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    Lainaan topiccia:
    Mullon pikkarissa autometerin sport comp rundari.
    Se oli toiminnassa bentsiinikoneen aikaan ja otti tietty signaalin hein tach pinnistä.
    Nyt kun keulilla rouskuttaa 6,2 niin saakos tota jollain pelittämään?
    Esim laturin w-navasta.
    En ole kylläkään kattonut onko vanin laturissa w-napaa.
     
  4. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    ??? :eek: dorka ei tajua miten tämä liittyi mun kysymykseen..
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Ei mitenkään.Paitti että otsikko sopi mun kysymykseen ja mun mielestä sun kyssään tuli jo vastaus.
     
  6. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Olen aina ymmärtänyt, että bensakoneen rundimittaria ei saa toimimaan (ainakaan kelvollisesti) diiselin kanssa. Laturin w-navasta porukka on noita kierroksia 6.2ld:n kanssa napannut, mutta näiden latureissa ei ole w-napaa valmiina. Eli tarvitsee purkaa laturi ja "tehdä" se w-napa. Ohjeet on jossain netin syövereissä. Melkoinen kalibrointi kuulemma, että saa tuon w-navan kautta kierrokset kohdilleen(?)

    Lisäksi joku sanoi joskus laittaneensa 6.2l diiseliin kierroslukumittarin ja ottaa lukemaa suoraan moottorin kierroslukuanturilta. Tällaista anturia en kuitenkaan itse ole löytänyt mistään.
     
  7. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Tarkista sbf onko siinä laturin takakyljessä ei perässä kumitutti, jonka läpi tulee johto tai kaksi, jos on niin sen tutin alla voi olla useampi käyttämätön pinni, joista jostakin saat sykkivän signaalin dieselin rundikellolle purkamatta laturia :odroll:
     
  8. sbf

    sbf Gearhead

    Niin, yksi mahis on laittaa alipainepumpun tilalle se vanhan 4l80e g30 vanin anturipaketti.
    sehän taisi olla neljänastainen induktiivinen.
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mulla on kilpadieselissä, kammen hihnapyörään istutettu 2 pultinpätkää mitä haistelee musitaakseni 1.7 ladan kammenasentoanturi. Josta menee suoraan johdot motonetin halpis vaihtovalolliseen bensan kiekkamittariin. Toimii hyvin ja tarkasti. Ainoa ihmetys on että periaatteessahan tuo pitäis tunnistua 4 sylinterisen asetuksilla, mutta silloin näyttäis aivan liikaa kierroksia, 8 syl asennossa tuntuis näyttävän oikein.
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    eipä ollu delcossa erillistä rundarinapaa.
    Tarttee vissiin aikaa ollessa purkaa se ja kaivaa kääminpäästä haaroitus.
     
  11. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Harmi. Saisko sen virranjakajan paikalle tehtyä jonkin kötöstyksen, josta saisi siganaalia :odroll:

    Jos ei niin sitten laitat alipainepumpun vaan ja siihen 9tonnarin nakutuksentunnistimen kiinni ja vedät siitä kaapelin radion AM-puolen kautta mittarille.
     
  12. sbf

    sbf Gearhead

    Niinkuin jo kirjoittelin niin siihen "virranjakajan" reikään voisi laittaa vanhakoppaisen g30 vanin anturin joka ilmeisimmin on induktiivinen.

    Muttamutta! Nyt meni mielenkiintoiseksi.Miten kytketään nakutuksentunnistin amplitudimoduloidun radion kautta jengamittariin?
    Jonkinlainen kaavio selventäisi.
     
  13. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Minä yritän, vaikka en osaa:

    Tässä nakutustunnistimen signaali:
    [​IMG]

    Ja tässä kuva varsinaisesta signaalista ja moduloiduista signaaleista:
    [​IMG]

    1+1 8)
     
  14. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    kovalla prosentilla meni offtopiciksi...
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä se bensakoneen mittari olisi siihen laturin perään käynytkään... Tulee
    ihan eri taajuutta ja vaatii mittarista reilun säätöalueen laturin välityksen
    mukaan säätelyyn.

    Jos kone on ECMllä olevasta autosta, niin siinähän on induktiivinen anturi
    pumpun käyttöakselin päässä. Sieltä saa pikku elektroniikalla samat pulssit,
    kun bensassakin.
     
  16. overdrivw

    overdrivw 1st gear

Kerro tästä muillekin!