Kierroslukumittari 2-tahtiseen moottorikelkkaan.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Tuplawee, 24.3.2009.

  1. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Löysin romukätköistäni VDO:n 2-4-6-8- sylinterisille 4-tahtikoneille tarkoitetun 80mm halkaisijaltaan olevan kierroslukumittarin.

    Mittarin takana paikka joko 6 tai 12 v virralle, maajohdon paikka sekä napa joka on merkitty numerolla 1. Sekä säätöpyörä 2-4-6-8 sylinteriselle vaihtoehdolle.

    Onnistuuko mittarin kytkeminen Ski-Doo-kelkkaan, jossa on 2-sylinterinen 2-tahti-moottori, ei akkua, ja magneettosytytys? Polttimot 12-volttiset.

    Mistä virta napaan 1, ja laitetaanko sylinterimäärä tässätapauksessa kohtaan 4?

    Vai unohtaako koko juttu...?
     
  2. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    meniskö toi jotenkin näin.

    12v ryöstetään vaikka mittarivaloilta.

    tuohon 1.liittimeen rosvotaan johto kärkien ja puolan väliltä.

    kytkin asentoon 2
     
  3. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Mutta jos laittaa kytkimen asentoon 2, niin näyttää puolet liian vähän kierroksia.... vai näyttääkö?
     
  4. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    jos on kummallekin pytylle omat kärjet niin asento 2 näyttää puolet liian vähän ja tuolloin asento 4 näyttää vielä vähemmän.

    joskus rassasin lynksin kärjetöntä ja se antoi kummallekin pytylle kipinän aina samaan aikaan, eli toinen kipinä meni toisen pytyn alakuolokohtaan.
    siinä toi toimis oikein.

    vai miten se oli...
     
  5. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Minä sanon että 4-pyttyisen asennossa toimii...
     
  6. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    No näin itsekin ajattelin.
     
  7. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    pähkäilin tuota illalla ja päädyin tällaiseen vastaukseen.

    jos sinulla on kärjetön sytty ja vain yksi puola kuten joissain lynxeissä.
    mittarin asento 2 näyttää oikein.

    jos sinulla on kahdet kärjet ja otat tiedon toiselta,
    mittarin asento 4 näyttää oikein.
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Vai oliko se kuitenkin päinvastoin...?
     
  9. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    perusteletko miten tuo mielestäsi menee.
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    2-tahtikone lyö kipinää joka kierroksella eli tuplasti enemmän kuin nelari.
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Perustelu tulikin jo.
     
  12. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    mittarihan laskee sytytyspulsseja joita tulee 4t moottorissa 0,5kpl/kierros/sylinteri eli joka toinen kierros on työtahti.

    kun taas kaksitahti antaa kipinän joka kierroksella, eli 1kpl/kierros/sylinteri.

    jos kelkassasi on kärjetön sytty jossa pulssi voidaan ottaa katkojalta kummastakin kipinästä, saadaan mittarille 2pulssia/kierros.

    koska 2 sylinterinen 4t motti antaa 1kipinän/kierros, mittari näyttää tällöin 2 asennossa liian vähän.
    asia korjaantuu asettamalla mittari asentoon 4 koska 4 sylinterinen 4t motti antaa 2kipinää/kierros.

    menikö oikein?


    sitten taas jos moottorissasi on kahdet kärjet jolloin saadaan vain toisen sylinterin pulssi, saadaan mittarille 1pulssi/kierros.

    tällöin mittarin pitää olla asennossa 2 koska 2sylinterinen 4t moottori antaa 1kipinän/kierros.

    meneekö näin?
     

Kerro tästä muillekin!