Kiertokangen alasilmän soikeus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kapteenikosmos, 19.8.2008.

  1. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Paljonko kangen alasilmässä saa olla soikeutta niin, että mahtuu vielä toleransseihin? Periaatteessahan niissä ei pitäisi olla heti koneistuksen jälkeen yhtään, mutta tuokin kanki on koneessa veivannut ties kuinka kauan ja näyttäis olevan noin 2.5 satasta soikeutta. Koneistukseen vai nippuun vaan ja kovaa ajoa? Kankeen on vaihdettu arpin pultit, mutta pulttien vaihto ei juurikaan muotoa muuttanut. Saatto vajaan satasen muuttua toi soikeus niiden vaihdon jälkeen, mutta taitaa mennä jo mittaajan silmän toleransseihin tollanen muutos.

    Motti on moparin 383.
     
  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Se ei ole paljoa, mutta riippuu mitä koneesta teet...
     
  3. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Toi on lähinnä tollanen harjottelukone (ensimmäinen kahdeksikko mitä läjäilen). Tarkotus ois repiä vääntöä lyhyestä iskusta sen verran mitä vaan suinkin saa ja kiepit ois tarkotus pitää maksimi 5k - 5.5k tms.

    Alakertaan tulee/tuli arppia vakiokankien kanssa jotka on kiillotettu. Kannet on 452 open chamberit joista on höylätty reilu milliä pois ja ne ois tarkotus portata templatejen avulla. Nokka on kohtuu mieto compin extreme energy. Loppusälä on enemmän tai vähemmän peruskamaa lievästi viritetystä motista.

    Tietty tässä vaiheessa kangen käyttö koneistamolla pesän oikasemiseks ei ois mikään ongelma, mutta mahtaako olla tarpeellista? Tosiaan toi heitto on vielä 2.5-3 satkua plussan puolella eli silmukka on kapeimmasta kohtaa sen 2.500" joka sen pitäiski olla.
     
  4. martiar

    martiar 1st gear

    Kone ilmeisesti Moparin 400:n ....
    Sen verran on kokemusta että kovin vääntävää konetta tosta ei saa vakio kampuralla ....
    Mitä tulee noihin kirtokankiin niin itsellä on sellaisia kokemuksia että jos kiertokangen silmukat on venyneet niin ne kannattaa vaihtaa .... yleensä kun ne koneistetaan pyöreäksi ja jos voimaa on kohtuullisesti niin ne jatkaa vaan venymistä .... ennemmin hommaa uudet 440 soursen kirtokanget jotka maksavat saman verran kuin ostat uudet pultit ja koneistat vanhat kiertokanget .....Yleisin 400/383:n vaurio on kirtokangen laakerin leikkautuminen kiinni .... (Ongelmat voivat johtua öljykierrosta myös)
    (Lyhytiskuinen kone ei niin paljon rasita kirtokankia kuin pitkäiskouinen)

    AM-Racing
     
  5. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Tuossa kangessa tuo soikeus/venymä on sivusuunnassa eli kangen pitkittais suuntasesti mitat on kohdallaan. Eli ilmeisesti pultit vähän vääristää muotoa? Kyseessä tosiaan moparin 383 kuten edellä jo mainittu.

    En jaksa tuon kanssa painia noiden aftermarketti kankien kanssa, koska tosta on tarkotus tehdä sellanen tasasen varma vetojuhta. Mulla on 400 lohko oottamassa 440sourcen stroukkisarjaa kunhan saa ensin tuon 383:en kasaan, sekä finanssipuolen järjestettyä.

    Lähinnä ois mukava tietää millasia arvoja tolle soikeudelle sallitaan. Googlettelin eilen pari tuntia universaalilla kielellä ja eipä sieltäkään löytyny mitään varsinaisia arvoja. Voishan tuolle periaatteessa arvioida jotakin arvoa laakerivälyksen toleranssien kautta, mutta taitaa mennä jo räpeltämisen puolelle.

    Vertailun vuoks katoin parista ylimääräsestä kangesta saman soikeuden ja kyllä niissä järestään näyttäs muutama satanen olevan.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tärkeempi se mitta on kangen pituussuuntaan, laakerit taitavat itsekin olla muodoltaan vähän soikeita. En osaa kyllä sanoa mitkä on ton pesän soikeuden toleranssit, kun en oo niiden kanssa paininut.
     
  7. martiar

    martiar 1st gear

    No niimpä oli 383:n :)
    Jos varmanpäälle haluat niin silmukan koneistus ja uudet ARP pultit vaan .... (pultit ei pitäisi kovin paljon muuttaa muotoa ... )
    Jos tosiaan suunittelet kyseistä mottia vetohommiin niin hyvin mieto nokka vaan sinne ja sillä selvä ..... ilmeisesti puristussuhde on 9 - 9,5 ....

    AM-Racing
     
  8. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Puristussuhde ois nolla deckilla noin 10 koska männät on KB:n pattipäät ja kannet on tosiaan open chamberit joista on 1.2mm sipastu pois. Pitää vielä mittoa palotila uudestaan, mutta ennen koneistusta ne oli jossain 94cc nurkilla.

    Lohko ei tosin oo nolla deckattu ja en oo kerinny vielä vilkasemaan mihin ne männät jää, mutta todennäkösesti puristus kuitenkin tulee olemaan jonkin verran alle 10. Nokka on compin XE256. Hieman alko jo tuo puristus mietityttämään tuon puuttuvan quenchin takia, että mahtaneekohan tuosta valmistua kuinka nakutusherkkä motti. Nokkakin on kohtuu mieto joten dynaaminen puristussuhdekkaan ei kovin alas laske.

    Motti rojektista ei tosiaan haeta tehollisesti mitään taivaita, koska tietoa/taitoa on vielä kohtuullisen vähän jäänyt lakkariin näistä vehkeistä. Tarkotus ois oppia virheistä ja saada vehje käymään luotettavasti jonka jälkeen vois keskittyä siihen tehon metsästämiseen enemmän tuosta toisesta lohkosta.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä pitäisin liian suurena heittona 2,5 satkua. Kyllähän voit koneistuttaa sen yhden kangenkin ainoastaan niin ei tule huimasti kustannuksia? Toi soikeuden määrä on mielestäni aika iso verrattuna kokonaisvälykseen mitä laakerilla on. Saatan toki olla väärässäkin mutta muistelen erään eurokoneen max. sallittua soikeutta ja se oli 0,005mm.

    Muinoin koneistutin 8kpl kankia ja niiden kustannukset olivat n. 200€ joten yhden kangen koneistuksen hinta ei raatele lompsaa?

    Laske dynaaminen tolle kokonpanolle ennekuin lyöt läjään, saattaa olla aika kova?
     

Kerro tästä muillekin!