Kiertokankien "shot peening"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 13.11.2017.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Nyt olis 6kpl dieselin kiertokankea jotka aattelin tasapainotuksen(päät ja kokonaispaino) jälkeen puhaltaa/puhalluttaa jollain materiaalilla.

    Ilmeisesti teräskuula on se oikea materiaali kun osan pintaa halutaan muokata paremmaksi keston suhteen, mutta melko monessa yhteydessä olen törmännyt käytettävän lasikuulaakin, onko sillä saavuttetavissa yhtä hyvä lopputulos vai onko lasikuulaa käytetty kun teräksisiä kuulia ei ole löytynyt?

    Onko menetelmästä merkittävää hyötyä, kannattaako edes tehdä?

    Kokemuksia ja käsityksiä?
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    nyt avasit pandoran lippaan koska kiillotus koulukunnan, hiekkapuhallus koulukunnan, "älä tee mitään" koulukunnan, kuulaajien koulukunnan välinen skisma ei ole vieläkään ohi
     
    kime2 tykkää tästä.
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Se voi olla, aika korkeelentoiseksi menee homma jo muutamalla juutuubivideolla mihin törmäsin, puhalluksen paine, kulma, aika, kuulan koko, kuulan kovuus etc. että voipi olla ettei yksmielistä lopputoteamusta löydy?

    Josko joku on kuitenkin omat veivinsä prepannut ja ollut tyytyväinen lopputulokseen niin kertokoon kokemuksiaan.

    Varmasti tänä päivänä melko harvinaista puuhaa että vakio-osia prepataan kun aftermarket palikoiden tarjonta on niin hyvää, tässä tapauksessa ei kuitenkaan ole inhimilliseen hintaan saatavissa aftermarketveivejä.....
     
  4. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Teräskuulan(shot) pitää olla kovempaa kuin puhallettava materiaali, muutenhan se ei tee sille pinnalle mitään, tai ei tee muuta kuin puhdistaa pintaa. Lasikuula hajoaa ja tekee pintaan struktuuria, tätä varmasti haluat välttää. Oma mielipide, turhaa hyötyyn nähden.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Meitin duunis on "sinko" jolla viimeistellään aluvalukipaleita. Pinnasta tulee helevetin siisti. Puhallusmatskuna on juurikin teräsrakeet joita kait kuuliksikin kutsutaan. Laitteita on vissiin eritehoisia koska tällä ei lähde paskat nurkista jos jotain käytettyjä osia siinä putsaa.
    Sit taas netissä katoin joskus pätkän jossa singottiin polttoleikkausraateja matalaksi. Duunin singossa voi puhaltaa suht ohkastakin alukappaletta aika pitkään kun se alkaa edes taipuun...

    Kankien puhalluksesta(kaan) en tiedä yhtään mitään. :)
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kiitos mielipiteistä.
    Se virallinen tyyli noiden kankien käsittelyssä taitaa olla just joku sinko, eikä niinkään puhallus niinkuin ainakin minä käsitän hiekkapuhalluksen.

    Taitaa olla niin että hion kaikki kankien ulkopinnat vielä pituussuunnassa, ja jätän ne sellaisiksi.

    [​IMG]

    Ooteena kankien kokonaispainossa oli eroa n. 40g, ja kun tota tasapainotussyteemiä tulevina päivinä käyttelen niin selviää että mitä päitten painoero on? 130g kuitenkin jo jyrsitty kokonaispainosta pois kaikista, alle 2kg kankia on siis noista tulossa:rolleyes:
     
    rb tykkää tästä.
  7. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Sitkee sissi oot....
     
    4d sedan tykkää tästä.
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joskus kauan sitten kiilloitin ja lasikuulapuhallutin veivit. Ne on kestänyt yli 10v ahdetussa moottorissa. Se että onko teoillani vaikutusta ei kukaan tiedä.

    Mikä on inhimillinen hinta veiveille?

    Minusta se on inhimillinen (outo käsite moottorin osista) kun osien hinta on halvempi kuin niiden aiheuttaman tuhon korjaamisesta aiheutuva kustannus.

    Jos asettaa osat kuormitukselle joka on osien keston rajalla tai sen yli niin kyllä pitää myös varautua niiden pettämiseen.
     
  9. puna niska

    puna niska Gearhead

    Sen mitä tullu vastaan niin kai se oikee ois teräskuula.Jollain ameriikan foorumilla tuli joskus vastaan ihan joku virallinen sae lappu siitä.
    Taitaa olla kuoleva taiteen laji tämäkin vaikka ei käsittääkseni turha?

    Miten ois tommonen "sisään ajettu" rauta oksidi?

    Tai Kiinasta säkki tolkulla haulikon hauleja
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Remmiveto, ihan fiksusti todettu, ei kannata heikkoja lenkkejä kalliiseen mottiin jättää.

    Jäi se kertomatta että kyllä noi vakiot 12V veivit on ihan kestävät, ja monesti käyttävätkin niitä viritetyissä uudemmissa 5,9/6,7-moteissa. Näkyvät kyllä kestävän sen 1500hp, käytännössä sen mitä lohkokin. Moni noita jenkeissä preppaa tasapainotuksen lisäksi puhaltamalla ne lasikuulalla, ja jotkut teräskuulalla.

    Uudet ARP:n pultit niihin tietty tulee ja alapesien koneistus, sekä ylähelojen vaihto.

    Halvathan ei noistakaan tule mutta lähtökohta on siis vakio-osa. Uudet Billettiveivit maksaa alkaen $3200, että mitä ne olis täällä verojen yms. jälkeen 4000€?

    Tänään pajalla kattelin keraamisen pa pinnoitteen työohjeita ja niissä kiellettiin puhaltamasta osia teräskuulalla tai lasikuulalla, kun ne takovat pintaa eivätkä niin sanotusti karhenna pinnoitteelle hyväksi tartuntapohjaksi, totta tai ei?

    Vaihtoehtona vaan mietit että vaikka lasikuula ei näytä olavan se oikea tyyli siihen pinnoittamiseen niin ehkä sillä noi sipaisen kuitenkin, sitä puhallusta kun on mulle saannissa ilmaiseksi. Ovat ainakin silmään nätimmän näköiset, jos ei muuta...
     
  11. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Shot peening eli kuulapommituksen tarkoitus on saada kappaleen pintaan tasainen jännitystila, joka lisää sen väsytyskestävyyttä. Tätä menetelmää käytetään melko yleisesti hammaspyörien valmistuksessa hampaan tyvilujuuden lisäämiseksi. Löytyy ihan tieteellisiä tutkimuksia menetelmän tehosta.
    RAL9005 on oikeassa, että käytettävä media, eli "kuulat" on oltava mielellään yhtä kova kuin pommitettava kappale ja ominaispainoltaan riittävä, jotta iskuihin saadaan riittävä energia. Laitteissa käytetään teräs"kuulia". En ole kuullut, että lasi tai keraamisilla materiaaleilla tehtäisiin kuulapommitusta. Tarkoitus ei ole työstää tai rikkoa pintaa, vaan saada aikaan pintakerroksen mikrorakenteen "taonta".
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Aikoinaan olin eräällä karkasimolla töissä ja tuli puhe tuosta teräskuulahommasta. Niin sano, et he heittää vaan osat sellaseen karuselliin, mistä yläkulmasta puhalti teräskuulia sinne karuselliin ja se oli siinä. Aika vaan vaihteli et putsattiinko vai tehtiinkö jotain muuta. Saatanan varovasti piti kyseistä n. 1m levyistä tynnnyriä lähestyä, kun se vuoti niitä kuulia ulos. Oli "liukasta".
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo niin se taitaa olla, että teräksellä se pinnan "taonta" kuuluu tehdä, ja lasilla tms. voipi olla yhtä tyhjän kanssa?

    Jos nyt joku keksii paikan missä tota teräksellä tehtävää puhallusta tuossa mielessä tehdään niin vinkkejä otetaan vastaan.
    Jos ei muuta ilmene niin pyyhkäsen ne lasilla muun hionnan ja tasapainotuksen jälkeen, omat tavoitteet kun on selkeesti sen 1500hp alla mitä noi veivit on kestäneet prepattuna.



    On se aika koneo_O
     
  14. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Eikös kaikki jousitehtaat tota tekee?
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu iso laite. Luukut auki, romut jigiin ja laite päälle. Jigi pyörii hissukseen ja yhdestä kulmasta tulee suihku päälle.

    Vanha sinko oli sellanen että oli kulunut paikotellen puhki, siihen sitten liimailtiin välillä kumimattoja sisäpinnoille.
     
  16. XJR

    XJR 3rd gear

    Itsellä Arrow:n veivit ja ne on teräskuulapuhallettu jo tehtaalla.

    " Our steel con rods are fully machined in-house from our own specification double air re-melted 817M40 forgings. All rods are shot peened using our automated process to increase fatigue strength and durability. The rods are balanced end over end into matched engine sets and are 100% magnaflux crack detected prior to final inspection by CMM in our temperature controlled inspection department. "

    Briteistä löytyy muutama erikoistunut paja, joka tekee shot peeningiä ja muita käsittelyitä hyvinkin kohtuulliseen rahaan.
     
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mä suojaisin silmukoiden puslat/sisäpinnat sullomalla niihin vaikka tiukat letkunpätkät puhalluksen ajaksi. Samoin laittasin sellaset pultit mitkä ei tule lopulliseen kokoonpanoon. Heikompitehonenkin sinko irrottaa kyllä sinkin pultin pinnasta.
    Alumiinia puhaltaessa oon laittanut vanhoja ruuveja kierteiden suojaksi koska kyllä nekin hiukan saattaa siipeensä ottaa.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Monet aftermarket veivit on tuollain käsitelty, ilmoittavat että shot peened, siitä koko ajatus tavallaan lähti. XJR:n Arrowit vaikuttaa laatutuotteilta.

    Jos tuota teräskuulapuhallusta tarjoavaa pajaa ei suomesta löydy niin puhaltelen ne lasikuulalla, en niitä brietteihin tai jenkkilään lähetä, en niin tärkeänä hommaa pidä.

    Joku jousipaja vois olla vahtoehto, täytyy vielä sitä tutkia löytyskö sellasta joka tuollaisiakin kappaleita käsittelis?

    [​IMG]

    Suojat näkyy tuossa takimmaisessa kangessa, nylonista ja polyuretaanista tollaset pyöräytin, alkuperäiset pultit uhrataan suojaustarkoitukseen....
    Kanget nyt hierottu tasapainoon parin gramman sisään, päät ja kokonaispaino, ja puhallusta tarvis teettää/tehdä ennekuin ne kiikutan koneistamoon.
     
    talonmiehen vapaapäivä, Vuppe ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  19. jorkat

    jorkat Gearhead

    sinuna hinkkaisin ne käsin hienoiksi ja unohtaisin peeningit. väärin tehty peenaus voi merkittävästi heikentää materiaalia. onko sulla edes tietoa mitä matskua ne vakioveivit on?
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Pidän tuota vaihtoehtona.
    Pari selvitystä vielä menossa, katotaan onko niistä kokemusperäistä tietoa saatavilla?
    Kankien materiaalista ei ole tietoa, mutta kyllä jenkit on niitä peenannut ja ainakin itse uskovat että se parantaa veivin kestävyyttä?
     

Kerro tästä muillekin!