Kiihdytys & Slalom -kisacomboa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Väistö Haastaja, 14.12.2020.

  1. Useimmilla foorumilaisilla on varmaan kokemusta varttimailista katuauton ratissa ja hauskaahan se on :odcool: Siitä ei pääse mihinkään. Itsekin on tullut käytyä ajamassa vähän piristetyllä 70-luvun jenkillä. Matala 14sek/160kmh tasoa, eli ihan kruisailu/katuautosta kyse. Mutta kyllä siinäkin syke nousee kun Stage valot syttyy.

    Aikoinaan Ameriikan ihmemaassa tutustuin autocross-kisohin ihan maksaneena katsojana kun sellaiset järjestettiin Goodguys autotapahtuman ohessa. Tässä tuoreempaa esimerkkiä viime kesältä
    Vauhdit pysyy syheröradalla maltillisina mutta kyllä tuossakin jyvät erottuu. Esim. Camaro-kuski videon 7:45 kohdassa tuuppaa menemään ihan hienosti :odcool:

    Näin suomalaisittain kyseessä siis autoslalom. Autoliitto järjestää AL-Sport Cupissa 4 kisaa/vuosi.
    Jos Corona suo, niin ensi kesänä on tarkoitus mennä kokeilemaan.

    Näistä kahdesta syntyi idea, mitä jos yhdistettäisiin molemmat lajit samaan tapahtumaan? Drag/slalom-duathlon tyyppinen kisa, vaikka kadunmiesten kiihdytyspäivän yhteyteen.
    1) Päästellään varttimaili tai kasimaili vaikka pari kertaa/kilpailija, ja parempi aika otetaan huomioon
    2)Käännellään rattia urakalla slalomissa, ja sama homma että kahdesta vedosta parempi aika jää voimaan.

    Molemmista lajeista pisteet sijoituksen mukaan, ja päivän lopuksi tehdään plus-laskut ja katsotaan kuka on oikeasti katujen kingi.

    Bemari ja Ford harrastajilla on ollut mahdollisuus kokeilla molempia lajeja samassa tapahtumassa, mutta tietääkseni tällästä duathlonia ei ole järjestetty. Viime kesänä piti olla Trackweek mikä on mahtava idea mutta kynnys lähteä mukaan monille ehkä turhan korkea.

    Kommentteja/ideoita/mielipiteitä? :wc:? :rotfl:?
     
    Muokattu: 14.12.2020
    chevy 2, talonmiehen vapaapäivä, 12345678910 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ehdottomasti laji pitäisi tuoda sinne missä on potentiaalisia kokeilijoita. itse voisi kokeilla jos Kadunmiehen yms tapahtumassa olisi Autoslalom. Ei siis kisata, mutta kokeilla.
    Eli kisailijoille omat luokat ja sit sunnuntai köröttelijöille oma kokeilumahdollisuus.
     
  3. RcT

    RcT Gearhead

    Meillähän oli tommonen 1993 BURNOUT PARTY:ssa --> Historiikistä "Lisäväriä antamassa oli myös slalom-kilpailu. Mielenkiintoinen kokeilu, joka kummittelee mielissämme ajoittain vieläkin." Lähto oli kuuselta ja maali maalissa - syherö oli muodostettu keiloilla ja poikittais kiitoradasta.
     
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Miksi omat luokat? Tuleeko kelleen paha mieli jos onkin listan vikana, pääs kuitenkin kokeileen?

    Fair play-hommat on homojen hommaa, kasvattaa lapsistaki vätyksiä
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  5. ftms

    ftms Gearhead

    Erinomainen ajatus...
     
  6. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Mustang-klubilaiset on jo pitkään omaa autoslalomia harrastaneet, miksihän sitä kutsuivatkaan. Sen kuitenkin voi vähän mille tahansa isommalle parkkipaikalle väsätä.
     
  7. Olisi hienompaa, että jos olisi oikea mutkapätkä eikä tötteröiden kiertelyä, mutta se lienee olisi aika hankala järjestää.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sen takia että alottelijat pääsisi tahkoamaan rataa omassa rauhassa, niin monta kertaa kuin haluaa. Ja tällä saadaan aktiivisia harrastajia.
    Jos heti pitää osallistua kilpailuun ja saat ajaa 2-3 kertaa ja homma siinä. Niin se tappaa homman heti ens alkuunsa. Sama että kilpailussa rupee olemaan sääntöjä, on oltava sitä tätä ja tota ja kuinka moni rupee autoansa muutelemaan sen takia... Eli tolla tapetaan homma jo ennen kuin se on alkanutkaan.
     
  9. peto

    peto Gearhead

    Liiat säännöt on tappanut monta hyvää lajia Suomessakin.

    Eli mahdollisimman vapaat säännöt esim. Tieliikenne kelpoisuus voisi olla ainoa velvollisuus, kun puhe on kadunmiesten kisasta.

    Syherörata ettei vauhdit nouse liian lujiksi, jolloin turvavaruste vaateet ei kasvaisi liian isoksi. Muttei mitään peruuttutteluja kuten Suomi Slalomissa on ollut.

    Vapaasti saisi yrittää parantaa aikaa niin paljon kun haluaa ja ehtii. Päivän päätteeksi voisi palkita nopeimmat.
     
  10. fmila

    fmila Gearhead

    Toihan sopisi Malmille ainakain hyvin, siellä kun sitä lääniä riittää. Sais ehkä vähän vauhdikkaampaakin juttua rullausteiden kautta. Totta, vauhtia ei sais liikaa olla, helposti karkaa mopo hanskasta kun ehtii mennä yliyrittämisen puolelle. Kadunmiehen tapahtumaan hyvä lisä

    t. AM
     
  11. Hyviä pointteja.

    Tarkoituksena ei toki ole tehdä esim. Autoliiton slalom cupille mitään kilpailevaa sarjaa tai tappaa hommaa heti alkuunsa säännöillä, vaan tuoda matalan kynnyksen 'uusi' laji katuautoharrastajille. Niille jotka haluavat haastaa itseään, mutta kun aikaa otetaan jokatapauksessa, niin miksi ei sitten myös katsottaisi päivän lopuksi kuka oli nopein, tai ehkä tarkemmin tässä tapauksessa kuka suoriutui molemmista lajeista riittävän hyvin.

    Kompromissi kuulostaa negatiiviselta mutta siitä tässä kai olisi perimmiltään kyse; kenellä on auto ja sen hallintaan tarvittavat taidot pärjätä sekä suoralla että syheröradalla. Päivän aikana pitäisi siis ehtiä tekemään hyväksytty suoritus kahdessa eri "alalajissa" : drag ja slalom.

    Koska meillä on jo hyvin järjestettyjä kadunmiesten drag-häppeningejä niin ne olisi luonnollinen paikka tuoda mukaan myös slalomia jos aletaan duathlonia tekemään.

    Käytännössä varttimaili-osuus hoituisi kuten tähänkin asti kadunmiesten kiihdytyksissä, eli ei muuta kuin line-uppiin odottamaan vuoroa BL-autojen ja pyörien sekaan, ja sitten nilkkaa suoraksi.
    • Drag vetojen lukumäärälle en näkisi muuta rajoitusta kuin käytettävissä olevan ajan - esim. Malmi Street dragseissa 2019 ehdin koko päivän aikana vain 5 varttimailivetoa. Jos olisi tarkoitus ehtiä ajaa myös slalom, niin 2-3 drag vetoa voi olla aikalailla maksimi.
    Slalom osuus olisi sitten se uusi mauste tähän soppaan joka tarvitsee enemmän suunnittelua. Autoliitolta varmaan saa hyväksi ja vähemmän hyväksi havaittuja vinkkejä heidän slalom kisojen kokemuksista. Tässä jotain omia pohdintoja käytännön järjestelyistä:
    • Ajattaminen radalla tapahtuu yksi kerrallaan ja radan pituudesta riippuen suoritukseen menee esim. 40-90 sekuntia. Eli ajattaminen on paljon hitaampaa kuin drag puolella, ja siltä pohjalta heitin tuon 2 vetoa/kilpailija. Osallistujien lukumäärästä, satunnaisista keilojen nosteluista yms. viiveistä johtuen voi mennä äkkiä jo tunti jonossa.
    • Jos autoja lähettäisi vaikka 30 sek välein niin silloin väkisinkin tulisi tilanteita että kun eka auto spinnaa/kaataa keilat radan loppupuolella niin seuraavana lähtevänkin veto on sitten siinä. Ei hyvä. Ja mitä enemmän aloittelijoita on ajamassa niin sitä useammin tätä todnäk tapahtuu.
    • Jos osallistujia on vähän niin luonnollisesti slalomia saisi ajaa niin paljon kun ehtii
    • Rataan saisi tutustua kävellen tiettynä kellonaikana, ja yksi harjoitusveto kaikille ennen varsinaisia vetoja
    Sekalaisia pointteja ja ideoita:
    • Ideana duathlonissa olisi hauskanpito ja kuskin ja auton rajojen etsiminen. En näe että tässä aletaan veren maku suussa jostain palkinnoista ajamaan.. tai no käytännössä 70-luvun vinyylipenkillä istuen, ja kieli keskellä suuta, slalomin läpiajo saattaa kirjaimellisesti aiheuttaa sitä veren makua suuhun kun kypärä kolisee ympäri hyttiä.. :odbiggrin:
    • Kisa tarvitsee säännöt. Sääntöjen pitäisi olla minimaaliset. Tieliikennekelpoisuus kaikilta osin, myös renkaat. Renkaiden vaihto eri lajeihin olisi sallittu.
    • Osallistujat jaetaan päivän aluksi kahteen porukkaan. Toinen porukka ensin stripille ja toinen slalomille. Vaihto sitten päivän puolessa välissä. Tämä vähentäisi jonotusaikaa varsinkin slalomissa.
    • Tulosten käsittely; päivän lopussa aikalaput molemmista lajeista mukaan johonkin tiskille missä syötetään exceliin ja lasketaan tulokset.
      • Onko mahdollisuutta automatisoida ajanottoa/tuloksia niin että molempien lajien vetojen ajat tallentuisi yhteiseen tietokantaan josta saisi sitten suoraan ulos lopputulokset?
    • Osallistumismaksu luonnollisesti olisi jonkun verran isompi kuin pelkkä drag. Pitää toki saada jonkinlainen käsitys kuinka paljon osallistujia on odotettavissa että saadaan katettua slalominkin kulut.
    • Slalomissa on korostunut etu auton keveydestä --> ketterät japsit ja eurot hakkaa jenkkimalmikasat todnäk 6-0. Jos jenkkimiesten ja -naisten itsetunto ei kestä slalomissa kuokkaan ottamista, onko tarvetta esim. painoluokille tyyliin 1) alle 1400kg 2) muut ? :poff:
      • Jos luokkia tarvitaan niin rekisteriotteen paino olisi helpompi tsekata kuin joku kg/kW mitä esim. Autoliiton cupissa käytetään.
    • Slalomin suorituspaikka vaatii ison parkkipaikan. Riittäiskö esim Malmin hangaarin edessä oleva kenttä? Harrasteautoparkin voisi siirtää kauemmas. Isoja parkkipaikkoja kyllä löytynee lähistöltä.
    • Villi idea slalom suorituspaikalle: Tattarisuon Karting-rata
      • On ihan Malmin lentokentän aidan takana. Jos yleisö pääsisi kävellen oikaisemaan stripiltä karting-radalle jostain aidan raosta niin ei olisi paha matka
      • Karting-rataa pitäisi varmaan joistain kohdista hidastaa keilashikaaneilla mutta voisi sopia tosi hyvin slalomiin. Autoliittokin on järjestänyt siellä jotain slalom harjoittelusessioita
    • Autoliitolta olisi hyvä tiedustella kiinnostusta tulla järjestämään slalom; ajanotot, ratavirkailijat ym. varmaan hoituisi heiltä ammattitaidolla. Kustannus?
    • Slalomin katsojia varten iso screeni jossa näytetään ajajan ja auton tiedot, Live incar kuvaa, GoPro auton katolla, dronella "helikopterikuvaa" yms. jos saisi livenä striimattua screenille ja myöhemmin ladattua YouTubeen niin voisi alkaa yleisöäkin kiinnostaa
    • Vaikka ideana onkin puhtaasti hauskanpito, niin "palkintojenjako" ison maailman tyyliin voisi olla cool.. vaikka Top3:n ajattaminen "podiumille" muutamien donitsien kautta.
     
    Muokattu: 15.12.2020
  12. Googlailin että onko vastaavia drag/slalom kisoja järjestetty muualla, nähtävästi ei. Sen sijaan Venäjällä vedetään ampuma'hiihtoa' tankeilla :D
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    En sulje kilpailua pois, tottakai sellasen saa ja pitääkin järjestää. Mutta toisin myös sen ihan perustallaajienkin ulottuville. Ja näkyyhän ne kadunmiehen kiihytys tuloksetkin aina jossain.
     
  14. SG 448

    SG 448 Gearhead

    [​IMG]
    Parikertaa itsekkin käynyt kattomassa Autocrossia Goodguys tapahtumassa ja ihan mielenkiintosta seurattavaa,muun muassa alkuperäisomistajan 1966 AC Cobra kiertää noita kisoja(vois aika monelta jäädä kisaamatta 10000 mailia ajetulla aidolla AC Cobralla ).
     
    12345678910 ja Väistö Haastaja tykkäävät tästä.
  15. kanttiauto

    kanttiauto 2nd gear

    Hep,

    Tää olis tosi siistiä puuhastelua. En voi olla mainitsematta että tämänkaltaista on Sunrise Cruisersin toimesta "ajateltu" joskus aikoinaan ja harrastepörräystä Botniaringillä on kerhon puolestaan käyty pariinkertaan kokeilemassa vuosina 2007 ja 2008.
    Silloin päädyttiin Botniaringille kun tiedustelin VaasanUa:n mikroautorataa tähän käyttöön ja se ei sopinut. Idealle ei ihme kyllä naurettu, enkä ollut kuulemma ainut kuka mikroautorataa oli muuhun käyttöön haaveillut. Ihan järkisyyn antoivat: Radan pohjatyöt oli aikoinaan tehty talkoilla niin kevyesti etteivät uskaltaneet ottaa riskiä meneekö asvaltti kuoppaiseksi.
    No silloin aikoinaan päädyttiin pyörittämään WestCoastStreetCuppia pääsääntöisesti.Näille rata/ympyrä/autoslalomtouhuille on tullut joskus uhrattua ajatus myös viimevuosina mutta ei ole löytynyt riittävästi paukkuja järjestää kiihtymiskisa touhujen yhteyteen.

    Itse jouduin kantapään kautta opettelemaan kiihdytyskilpailujen järjestämiseen liittyvän paperityön määrän 2018 toimiessani puheenjohtajana ja "ylimääräiseen" ei oiken tahtonut löytyä aikaa. Silti jaksoin haaveilla että jotain tämänkaltaista olisi mahtava puuhata vaikka jonkun kiihdyttelypäivän yhteyteen. Jälkikäteen kiva huomata että joku muukin komppaa tälläistä ajatusta!

    Tällä ajatuksella on edelleenkin kiva leikitellä: Eihän se suoranajamiseen tarkoitettu ämerikän lohna nyt mutkaan taitu kävelyvauhtia reippaammin...No ehkä se tuulennopeus ei kuitenkaan korvaa hauskuutta, kukapa ei olisi pyörähtänyt jossain parkkipaikalla vauhdikkaasti amerikanpelillä?


    Tälläinen ilmo tältäfoorumilta aiheeseen löytyi: http://www.overdrive.fi/forum/threads/sunrise-cruisers-goes-jurva-botniaring-again.143958/

    Tossa olis erään erittääin kuvamateriaalin taltioinnissa ansioituneet Sunrise Cruisersin jäsenen viideo "siviiliautolla" kiertämä lenkki Botniaringiltä vuosien takaa: .

    Kivaa kuulemma oli!

    (Olen erittäin kiitollinen että Rinnewood on taltioinut länsirannikon harrasteautotapahtumia jo lähes neljännesvuosisadan, harmi että fotki on muuttanut käyttöehtojaan ja osa tallenteista on ainoastaan alkuperäisinä kuvaajalla)

    Löytyi myös toisen kerholaisen tallenteita Botniaringiltä -->https://public.fotki.com/Juppee/car_events/other-car-events/sunrise-goes-jurva-i/
    Juppee on kuvannut Sunrise Cruisersin tapahtumia myös vuosien ajan ollen joko itse järjestämässä tapahtumia tai osana jotain tiimiä...No enivei kiva nähdä että noissa Jurvan kuvissa näkyy myös viimeaikojen WestCoastStreetCup osallistujia (myös vanhempien aikojen SM Street-D Dragracing kalustolla on kierretty aikoinaan Botniaring...)

    Jos joku ei vielä tiennyt(?) niin Sunrise Cruisersilla on äärimmäisen hyvät mahdollisuudet nyt ja varsin tulevaisuudessa varata Botniaring käyttöönsä. Toki omakustanne hintaan kukatahansa sinne voi mennä ajelemaan joko ratapäiville tai varata koko radan itsellensä.

    No, ei tarvi tietysti Bosniaringille lähteä kun Rengonharjulla ja miksei Kauhavallakin voisi varikon päätyyn värkätä keilaradan. Sama se millä säännöillä tai ei sääntöjä kuin nimeksi ja sitten kierrokselle! Hauskanpito tässä olis kaiketi viestiketjun aloittajalla pääasia.
    Itse kannustaisin henkilöitä kenellä tämänkaltaiseen on haluja jatkamaan selvitystyötä mahdollisista suorituspaikoista ja mahdollisista tapahtumista mitkä voisivat olla samassa yhteydessä. Mikäli asiaa ei tahdo "viralliseksi" autoslalom kisaksi ei ehkä kannata kysyä AL:ltä neuvoja. En nyt tahtoisi maalata piruja seinille mutta sanat virallinen, luvallinen, kilpailu ei tahdo sopia edulliseksi ja vähällä vaivalla tarkoitettuun tapahtuman yhteyteen.

    VHA
     
    Väistö Haastaja tykkää tästä.
  16. Hyvinhän se oldsikin taittu mutkiin, ei nyt ihan kävelyvauhtia kuitenkaa menty :D

    Joo slalomin syheröissä tullee kyl jenkkilaivoilla ahdasta, mutta kun alustan rakentaa huolella ni alkaahan nää jenkitkin kääntymään, esim. kun noita Goodguys videoita kattoo.

    Joo hauskanpito olisi duathlonissa pääasia, mitään virallista kisaa ei ole tarkoitus alkaa järkkäämään. Tulis todnäk resurssirajat vastaan aika nopeesti. Hieno kuulla että teillä on ollut Sunrise Cruisersilla samanlaisia ideoita. Täällä etelä-Suomessa duathlonia voisi kokeilla Malmi Street Dragseissa. Hyvinkään lentokentällä en oo käyny mutta google maps näyttäis että ei oo isompaa asfalttikenttää? Ja Vesivehmaallakaan ei kovin isoa parkkista ole. Tosin siellä on jokkisrata..! Sehän ois sitte kirjaimellisesti sitä autocrossia:D

    Oon pyöritelly ideaa eteenpäin ja seuraavaksi ajattelin lähestyä FHRA:n johtokunta ja puheenjohtajaehdokkaita asian tiimoilta niin osaa sitten antaa äänen oikeille miehille 16.1.2021.

    To be continued
     
    Muokattu: 20.12.2020
    Fuselage tykkää tästä.
  17. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Itsehän kävin v2013 Chrysler konsernin järjestämillä SRT-päivillä Fontanan radalla, siellä vedettiin kaikilla uusilla SRT-malleilla autocrossia, kaksisuuntainen kiihdytys+slalom rata - jossa kiihdytettiin n 75m ja jarrutus keila-alueen sisään, stopin jälkeen slalomrata (lyhennetty autocross rata) sekä mutkarataa isoa lujaa. Jos vaan keilat löytyy, niin radanhan saa mihin tahansa pystyyn, ajanottolaitteisto sekään ei ollut mikään miljoonan paketti.
    Oli muuten SRT Jeep 1,7 sekuntia nopeampi syöttää autocross radalla kuin Challenger - paikalla oli myös Pro kisakuskit, jotka vei Jeepillä näytösajoa meidän amatöörien istuessa vieressä.
     
  18. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Pienempiä lentokenttiähän taitaa olla ympäri suomea, mutta saisiko niissä ajaa slalomia? Hämeenkyrön tienoilla lentokentällä joskus kiihdyteltiin, mutta nyt ei kuulemma anna ympäristölupa myöten?
    Varmaan aika hauskan radan saisi tykkimäen radalle kouvolaan, siellä ajettu ihan autoillakin ja siellä taisi olla vähän pitempi hiekkaratakin, asfalttiradan lisäksi.
     
  19. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    https://tykkimaenmoottorirata.fi/rata/

    Valitettavasti puolet hiekkaa. Jos ois asfalttia kokonaan niin vois olla mielenkiintoinen ketterille ja pienitehoisille autoilla. Nopeudet normaali autolla nouse kuin ehkä 100km/h ja keskinopeus luokkaa ehkä 40-50km/h. Kerran 144 GranDelux Volvolla, pappatunturilla ja Caprilla ajaneena. Pappatunturilla ajaessa oli ihan hauskaa!. Volvolla meinas lentää ikkunasta pihalla vakio alustan takia ja Caprilla ei ollu ainuttakaan sopivaa vaihdetta ajaa.... (pitkät välitykset ja tehoa liikaa noin syheröiselle radalle, jos ois aikaa yrittänny ajaa niin yksi vaihde käytössä. Kakkonen liian harva kaikkialla muualla kuin pääsuoralla. Ja kolmosesta ei tarvi haaveillakkaan..... (160km/h kolmosella)

    En löytänny oikein muuta kuvaa nopeuksien kanssa, kuin tämän.


    Noh kertoo jotain.
     
  20. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    ^Kyllä siellä tykkimäellä voi ihan pelkällä asfaltillakin ajella. Joskus muinoin oli freak race siellä ja pelkällä asfaltilla ajeltiin. Ihan kelpo rata sellaisenaan ja jos amerikkalaiseen tyyliin autocrossia ajattelee, niin saa hiukan vauhteja alas kun laittaa tötteröitä eri paikkoihin.
     

Kerro tästä muillekin!