Kiilto alumiiniin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja mane, 7.1.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    NIIN unohdin kertoa mistä tuota DWG METAL POLISH saa eli osoite on http://www.DWGFINLAND.COM
    Kannattaa kokeilla et pety.
     
  2. Transam

    Transam 1st gear

    Kyllä pulverilakalla käsitellään ainakin auton vanteita! Pitäis selvittää että mitä kyseinen pulveri maksaa, voisi meinaan töissä hieman tehdä firabelia :smile:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jumbo pesuaineella lähtee harmaantumat pois ja kromiin kiillon takaisin.
    Alumiinin kanssa vähän tarkempaa.
    Mustalipeällä tulee alumiiniin lähes kromipinta.
     
  4. JAWA

    JAWA 1st gear

    Vuonna -88 (edesmennyt!!)Keravalla Ahjossa olleella Uusitalon Niklaamolla oli alumiinikylpy. Siellä talven aikana uitatin kaikki irtilähtevät alut Tuutti-hondastani. Poistin Dremelillä ja pussillisella mini pyöröteräsharjoilla tehtaan suojalakan H-mallisesta venakopasta. (16 venttiilinen saastemalli)
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hki:ssä firma nimeltä "Alumiinikilpi" (vai olisko "alukilpi" ??) pystyy oman kertomansa mukaan dippaamaan aluosia. Tarkoitus olisi viedä omat hieman hapettuneet ikkunalistat uudistettavaksi.
    br;
    /jarit
     
  6. marcorolla

    marcorolla 3rd gear

    onko perää?? Tuosta saimaastahan sitä lipiää sais ku kävis ämpärillä hakemassa :wink: 80% vahvuista mustalipeää (tai valkolipeää) olis mahdollisuus täältä töistä saada,pitänee kokeilla johonkin käikäleeseen sen tehoa,jos toimii niin ei tarvitse enää sormet verellä hankailla,tosin pitää lipeitten kanssa olla erittäin varovainen varsinkin jos se on vahvaa. NM:housuissa pieniä reikiä ja nahka ruvella!!
     
  7. kcl

    kcl 1st gear

    Tuo yllämainittu firma on ALumiinikilpi Oy Tuukkanen ja on TODELLA asiantunteva ja monipuolinen pintakäsittelijä. Kannattaa tutustua myös Arvo Piiroinen Oy:öön Salossa, sieltä saa kaikkea mattamustan maalin ja kultauksen väliltä.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Lipeää? Älkää nyt jumankauta sentään alkako sulattamaan niitä vehkeitänne!

    Alumiinin suojana on se harmaa oksidikerros, ja tottahan se lähtee lipeällä pois. Ongelmana on vaan se, että alumiini sulaa, kuin sokeri, jos jätätte sen muhimaan sinne lipeään. Tuossa saa kyllä olla helvetin tarkkana.

    Toinen juttu on se, että jos siinä puhdistettavassa käikäleessä on tippakin lakkaa, möhnää, paskaa, tai jotain muuta, niin se syöpyykin aika epätasaisesti. (vrt. piirilevyn syövytys).

    Homma on vähän samanlaista, kuin alkaisitte pesemään paljaspeltistä autonkoria rikki-/typpihapolla. Puhdasta tulee varmasti :grin: Teräs kestää emäksiä (lue lipeää) ja alumiini happoja, mutta päivästoin ei kannata, tai jos on pakko, niin helvetin varovasti ja miedoilla aineilla.

    Jos haluatte todella hyvän näköistä jälkeä, niin ottakaa yhteyttä Almita OY:hyn orimattilaan (takojantie 3 p.03-7778078). Äijät vetää tarvittaessa ultraäänipesurilla palikat puhtaaksi, ja pulverilakan päälle (polyesteri, epoksi tai sekoite). Uuniin mahtuu kerralla vaikka koko kylän vanteet :grin:

    Jos eivät vastaa puhelimeen, niin keula vaan pihaa kohti.
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Niinjoo, unohtui vielä mainita, että tehkääpä testi:

    1. Otatte emännän laatikosta alumiinifoliota pätkän ja muotoilette siitä kupin.
    2.Kaadatte päälle tipan vaikkapa kodin putkimiestä tai vastaavaa (15-30 prosenttista natriumhydroksidia, eli lipeää).
    3.katsokaa mitä alkaa tapahtua...

    ...tässä tapauksessa aine menettää tehonsa aika nopeasti, kun sitä pistää vaan tipan ja alumiini alkaa vaahtoamaan ja oksidoitumaan, mutta ollappa sammiollinen samaa kamaa :grin:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jza 2003-09-17 13:24 ]</font>
     
  10. Micky

    Micky Gearhead

    Onhan sitä pulverilakkaa...lakattu ainakin messinkiä ja alumiinia...olikos se nyt 2kg ja 20kg laatikoissa,ja hinnaltaan oliskos ollut 1400mk/20kg laatikko...jotkut erikoisekoite sävyt maksoi muistaaksein päälle 15000mk(en muista aivan selvästi enään kun niistä hommista on hetkinen aikaa)Ton pulverlack jauheen levitys ei onnistu ilman asianmukaisia laitteita...pulverimaalia saa muistaakseni kaikki mitä on ral koodilla...nykyään paljon myös metallivärejä joita paskamainen suihkutella vanhanaikaisella ns. ruiskulla kun sähköttää käsille nätisti...helppo kuitenkin maalailla kun ei oikein valumista ole tietoakaan...vaatii vaan todella hyvän puhdistuksen maalista yms. paskasta...pulverlack:illa on myös hyvää sinkkijauhetta jota on käytetty uusien olikos volvon vai scanian rungoissa ja kuulemma kestää ihan uskomattomia...sen päälle viä pari kerrost pintamaalii(jauheena tietenkin)niin alkaa kestämään...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Micky 2003-09-18 13:56 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Micky 2003-09-18 14:08 ]</font>
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jees! Ja on niillä muillakin valmistajilla helvetin hyviä pulverimaaleja.

    Hauska huomata muuten, että melkein kaikki punaiset pulverit sisältävät jumalattoman paljon lyijyä ja paketissa on pääkallonkuvia. Tahtoo sanoa, että niistä saisi aika hyviä vanhan ja nykyisin kielletyn lyijymönjäFerrexin korvaajia!

    Mutta tuota alumiinia ei ole mikään ongelma lakata. Sitä olen tehnyt itsekin ja hyvin toimii! Jos haluaa kivenkovaa ja naarmuuntumisen kestävää pintaa, niin sitten polyesterilakka, jos haluaa joustavaa ja julmetun sitkeää lakkaa, niin sitten epoksia kehiin.

    Paskaa, ja varsinkaan rasvaa siinä pinnassa ei kyllä saa olla pisaraakaan, tai muuten menee reisille

    ... Ja svengaa kuin hirvi...
     
  12. Micky

    Micky Gearhead

    on kyl muitakin mut toi pulverlack o aikaslaillaeniten käytetty,ainakin siin firmas mis työskentelin...jotai eri merkkisiä vanhoja jauheita läx viroon vähän väliä...
    jos ei pinnasta halua vimotten päälle ni ottaa se paskankin päälle jotenkin kun uunittaa ensin kappaleen ja suihkuttaa
    kuumaan suoraan..
    ja silti niitä suihkitaan ilman suojaimia....


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Micky 2003-09-19 20:09 ]</font>
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    ...Niin tehdään...valitettavasti. Jos ei tuosta hommasta tule kivikeuhkoa, niin ei mistään. Itse sitä duunia olen tehnyt aikanaan riittävästä ja duunipäivän jälkeen (käytettiin muuten suodattimia ja paineilmaa) sai röhiä pari tuntia sitä paskaa keuhkoista pihalle!

    No, joka tapauksessa maali on helvetin hyvää ja kestävää. Maalarit vaan tuppaavat kupsahtelemaan matkan varrelle...
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Niin tekee joo. Hauska efekti tulee siinä vaan, kun alkaa sitä pulveria pumppaamaan kohti kuumaa rautaa, niin pulveri painelee kohti kattoa huimaavalla vauhdilla :grin: Monimutkaisissa kappaleissa on varsin vittumainen maalata kuumaa... Tietysti ammattimies siitäkin selviää.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jza 2003-09-20 17:08 ]</font>
     
  15. volvonisti

    volvonisti 1st gear

    suosittelen alumiinin kiillotukseen tarkoitettujen kiillotustahnojen käyttöä. ostin joskus aikoinaan cannondale fillareille tarkoitettua tahnaa ja värkki toimii kuin tauti. vastaavia tahnoja on esim. autoglymin valmistamina. niitä käytetään hankaustahnan tavoin hapettuneen pinnan kiillotukseen. hyvistä tahnoista jää pintaan suojaava vahamainen kerros. alumiinin luonteeseen kuuluu hapettuminen. hapettunut pinta suojaa metallia. en ihan hevin lähtisi sörssimään alumiiniosia lakalla.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kokeilin jonkun aikaisemman kehumaa DWG metal polishia chevyn mittari kromiin sekä kromipuskureihin ja jumalauta että alko kromi kiiltämään ,kokeilin myös muutamiin alumiini osiin ja vaikutus oli sama,alumiini vielä vaativampi koska hapettuu hemmetin herkästi vaan ei enää koska tuo näkyy suojaavan pintaa.
    Kannattaa kokeilla ei raha mene hukkaan jos haluaa hyvän pinnan.!!!!
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Hyvää kamaa siis. Tarviiko sitä kuinka usein vetää uusiksi, että ei hapetu?

    Lakkaamallahan (esim vanteet) selviää muutaman vuoden hyvin, mutta vaikuttaa, että tuo pitäisi käsitellä useammin...vai mahtaako olla vaan tiedon puutetta...
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    No kokemusta ei vielä ole kun tältä kesältä ja olen sen käsittelyn jälkeen vetänyt saman firman vahaa(eikä ole ainakaan vielä tummunut) jonka olen huomannut hemmetin hyväksi auto vahaksi eli vaha oli dwg car,ei taida saada muuta kuin netistä tilaamalla voin etsiä osoitteenki tai kyllä kai google sen löytää.
     
  19. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Moro!

    Onkos kukaan kysäissyt ammatti-ihmisten mielipidettä asiaan??

    Kokeilkaas tuolta http://www.aic.fi

    JuhaP
     
  20. tomimk

    tomimk 1st gear

    Käämin muutama vuosi takaperin moottoreita, lakkauksessa käytettiin sillon uutta huoneenlämmössä kovettuvaa f-luokan (155 astetta) ja öljynkestävää käämilakkaa. Kokeilin lakata sillä muutamia hiekkapuhallettuja osia. Tuli veikeen näkösiä.
     

Kerro tästä muillekin!