Kiinan intercooler ja 6bar painetta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 4d sedan, 23.5.2016.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyseessä olis ilma/ilma välijäähdytin. Monikaan kuulerivalmistaja ei ilmoita maksimi paineenkestoa, ja nekin jotka ilmoittaa niin vetävät rajan tuonne 3bar luokkaan, esim. Mishimoto universaalit.

    Paljonko olet ahtopainetta tunkenut kiinakuuleriin, ja kestänytkin vielä?

    Noita kennoja löytyy maailmalta jotka ilmoittaa hyviä paineenkestoja, ovat vaan kohtuullisen arvokkaita. Tosta esimerkkinä vaikka Bell, hinta luokkaa $1000.
    Jos jostain kestävää kennoa löytys niin kyllä ne päädyt siihen sit onnistuu, tai jos jollain kokemusta noiden kiinankuulereiden paineenkestosta niin kyllä sellanenkin kävis mainiosti.

    Mittoina mitä ajatellut että valmis kuuleri olis:
    -leveys 820mm(molempien päätyjen tankit olis luokkaa 100mm korkeat, joten kenno n. 620mm)
    -kork 600mm
    -vahvuus 100mm
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Minun kautta saat sen kokoisen kennon kun tarviit. Yritykselläni CeeCee;llä on sopimus eurooppalaisen tehtaan kanssa sopimus ja toimitetaan yksittäisiä customkennoja. Niin jäähdytin, ilma-ilma cooler, ilma-vesi cooler ja öljynlauhdutinkennoa.

    Toi 6 bar taitaa olla ylärajoilla jo bar and plate kennollekin. Minäpä kysyn sen tehtaalta.

    Käy surffailemassa CeeCeen julkisilla = avoimilla facesivuilla.
    www.facebook.com/customcreationsoy
     
    Muokattu: 25.5.2016
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Löyty tästä läheltä yks firma jonka kautta kyselyä menossa, ja selvinnee lähipäivinä löytyykö sopivaa kennoa heiltä.
    Sinänsä kuulemma noi kiinakuuleritkin kuulemma kestäis tuon paineen, mutta kyllähän noi kunnolliset kennot pesee ne satanolla ominaisuuksissa. Plus että muutenkin homma menee kustomiksi niin miksi oikasta tässä kohtaa....
    Kattelin noita CeeCeen sivuja, ja kyllä kaikkea hienoa on saatu aikaiseksi, hienoa työnjälkeä!
     
  4. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Kannattaa kysyä myös täältä:

    http://www.raisionjaahdytin.fi/

    Ennen tunnettiin nimellä Raision Jäähdytinhuolto,pätevä ja kehuttu kaveri,hinnatkin kilpailukykyisiä.
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Sain tehtaalta vastaukseksi että extruded core eli pursevalettu ohut pilli kestää 4 bar ja bar and plate 8 bar.

    Tein vertailu videon meidän kennon (extruded) ja kiinan kennon väliltä.
    Toiseen päähän 50w led työvalo niin kiinan kenno oikein häikäisi kun valo tuli suoraan lävi ja meidän kennosta ei näy kun pari pientä pistettä. Kertoo sisähetuloiden tiheydestä ja samalla verrannollinen jäähytystehoon.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Siinä on kiinan kenno.[​IMG]

    Tässä on meidän kenno:

    [​IMG]

    Toisiks yli rivi, vasen puoli, lähes keskellä yläreunasta pilkistää vähän valoa.
     
    Karpov tykkää tästä.
  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mulla oli kiinan kuuleri 600*300*76 keskipakoahtimen kanssa jäähdytysteho oli mielestäni hyvä mutta huonosti virtaava vähän enemmänkin kun paino kaasua niin ahtimen päässä paine nousi 1 baariin imusarjassa ei näkyny juuri mitään paineen nousua
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No tuossahan on kyse siitä että ko. kenno on tarkoitettu pienemmille tehoille eli sen läpäisykykytarve on laskettu? pienemmäksi.

    Meidän kautta kennon saa laskettuna ilmoitetulle teholle.

    Muuttuvia rakenteen, ulkomittojen ja paksuuden lisäksi on pillien korkeus ja leveys. Pillirivien lukumäärä, montako pilliä per tuuma.

    Jos sijoitat 5-15000€ tekniikkaan niin miksi säästät muutaman satasen siinä että ostat yleismallin jäähdyttäjän tai välijäähdyttäjän ja toivot pärjääväsi sillä.

    Tiedn että kaikki ei ole kuulut palvelustamme ja kauaa se ei ole ollut mahdollista mutta jäähdytystekniikka on yksi osaalue jossa on vara parantaa.

    Teemme valmiiksi asti tai myymme pelkän kennon. Kuinka vaan..

    Jäähdytin Hellman Racingin Corvetteen:
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    Erikoisvälijäähdytin traktoriin:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vesivälijäähdyttimen lämmönvaihtimen kenno:
    [​IMG]
     
    Muokattu: 25.5.2016
    Naumasto tykkää tästä.
  9. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Sehän on selvä että hyvin tehty ja suunniteltu kuuleri hakkaa mennentullen tuollaset reilu 100euron yleismalliset ja tuossa mun systeemissä ahdin tuotti maksimissaan yli 1kg/s ajelin sitten myöhemmin ilman kuuleria reilu kilon paineella ja E-85 niin ei oo välttämätön

    Mitä tuohon paineenkestoon tulee niin päädythän siinä varmaan rasitukselle joutuu ohutseinämäisetkin pieni pintaalaiset putket luulis kyllä helposti kestävän 6baaria voihan kaljatölkissäkin olla 3baaria. Mulla olis vielä yks kiinan kuuleri pitäisköhän koeponnistaa:)
     
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Eihän suurin ongelma kestävyyden kannalta ole paineen määrä vaan sen vaihtelun aiheuttama pumppaus liike, siitä johtuva alumiinin väsyminen.
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Sitä lähinnä tarkoitinkin jäi vaan pois tuosta viestistä
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oon itsekin nuuka ihminen mutta remmivedolta erittäin hyvä pointti missä kannattaa säästää ja missä ei! Vaikkei asia minulle kuulukaan...

    Monesti hirmturbojakin myynnissä ties millä letkuilla ja coolereilla. Antaa hyvän kuvan laadusta jos on tingitty.
     
  13. sisu

    sisu Gearhead

    Mulla on halpis ilma/vesi cooleri toiminut hyvin, max ahtoja on 6baaria ja jäähdytys teho riittää 3litran vesi tilalla varttimailin vetoon hyvin. Ennen cooleria lämpötila on noin 128c ja jälkeen 28c.
    Cooleri ollut kiinni autossa nyt 2 ja puol vuotta, auto jokapäiväisessä ajossa.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo-o, rojektiin löyty kenno, hieman liian iso mutta poishan siitä saa toiseen suuntaan.
    Tämä kenno on Behr merkiltään, ja laskettu pillien pinta-ala riittää mulle komeesti.
    Paineenkestonkaan suhteen ei tule ongelmia, varmasti kestää, vaikka olis se kiinalainenkin varmaan menestynyt sen suhteen. Täytyy laittaa vaikka kuva sitten minkälaisen kötöstyksen saa aikaiseksi.

    Vesikuuleri oli kyllä harkinnassa, mutta rakenteen yksinkertaisuus vei voiton, sekin puolsi vielä ilma/ilmakuuleria, että tälläisellä paremmalla kennolla välijäähdyttimen paino on selkeästi pienempi kuin kiinakuulerilla.
    Vesikuulerin olis voinut sijoittaa taka-akselin takapuolelle, ja siksi sellasta meinasinkin mutta ahtoputkien pituus ja hankala vienti pudotti sen pois vaihtoehdoista...
     
    Remmiveto tykkää tästä.
  15. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ja minä törmäsin omassa projektissani siihen että kun imusarjan sisään tulee coolerikenno niin vesi ilma kenno ei virtaakaan tarpeeksi lävi. Tehdas teki minulle ilma-ilma kennosta ilma-vesi kennon. Ja vielä kahdeksan riviä rinnan ja kaksi riviä päällekäin eli halutessa saan kaksi eri vesikiertoa yhteen kennoon. Kennolla on pituutta 50cm joten pinta-alaa on. Toivottavasti joku ymmärtää. Noista kulkee siis vesi:
    [​IMG]
     
    Muokattu: 26.5.2016
    4d sedan tykkää tästä.
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä tuon ymmärsi, ja hienolta systeemiltä kuulostaa.
    Ihan alkujaan oli kans tarkoitus tehdä tähän Cumminsin imusarjaan välijäähdytin(tästä oli silloin imusarjatopicissa juttua), mutta silloin oli eri säännöt näissä moottoriswapeissa ja moottorin paino oli pidettävä ehdottoman matalana.
    Ei sillä, kyllä sitä keulan keveyttä nytkin ajatellaan kokoajan mutta itse moottorin paino ei ole niin kriitillinen mitä vanhoilla säännöillä...
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Muistanko oikein varttimailin vetosi, oliko luokkaa 11s/190kmh? Mitä toi "daily driverisi" painaa?
     
  18. sisu

    sisu Gearhead

    11.84/181kmh
    Painosta en tiedä, koitan viikonloppuna käydä vaalla. Enemmän tohon on lisätty osia ku otettu pois.
     
  19. sisu

    sisu Gearhead

    3080kg minä kyydissä.
     
    peltsi tykkää tästä.
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Noniin, perjantaina sain kennon, Behrin valmiste, joka oli kokoa 820x620x80mm.
    Pilkoin siitä 200x620x80mm siivun vaihteiston öljynjäähdyttäjäksi, sekin on siis melko reippaan kokoinen ja se sjoitetaan taka-akselin taakse paremman painojakauman saavuttamiseksi.
    Itse välijäähdyttästä tulee siis 620x620x80, luulis ahtopanoksen jäähtyvän. Kuulerin putket vaakassa, ja päädyt 100mm leveät ylhäällä johon yhteet tulevat ja josta ne kapenee n. 60 milliin alaspäin mennessään.
    Ei varmaan paras mahdollinen muoto päädyille mutta täytyy se autoonkin sopiao_O

    [​IMG]

    Täytyy piinata teitä lisäkuvilla kun on jotain valmistakin....

    Sisulla on kyllä hieno laite!




    Edittiä:

    [​IMG]
    Tollasta sisäripaa on Behrin kennossa.

    [​IMG]
    Kuuleri melkein valmis, hitsaukset puuttuu...
     
    Muokattu: 7.6.2016

Kerro tästä muillekin!