Kiinnostaisiko Kuularuiskun tarinat, ei aseet!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 14.9.2024.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Googleilemalla törmäsin tietoon, että meisseli on käyttänyt, mutta artikkelit olivat sen verran ulkomaankielisiä, etten kaikkea ymmärtänyt.
     
    Bukero tykkää tästä.
  2. Bukero

    Bukero Gearhead

    esim. waxenberger ja myös ns.lokinsiipi
     
  3. Waxenbergerissä oli mekaaninen ruiskutus, joka oli jonkun sortin Mersun oma jatkojaloste dieselin rivipumpusta. Tässä sellanen:



    Ymmärtääkseni lokinsiivessä oli joku samantyyppinen myös, mutta siis ei Kugelfischer.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mersulla on mun lukemien juttujen perusteella ollut jo 50-luvulla 3 erilaista ruiskua pelkästään 3 litran rivikutoseen.

    300SL on ihan kunkku sen ruiskunsa ansiosta. Se on suoraruiskutus, eli suoraan sylintereihin. Ne ruiskukamat on vielä niiden taitavien suunnittelijoiden ansiosta lohkon kyljessä, eli esim kannen irroituksen takia ei tarvitse purkaa bensalaitteita.

    Ne mersulla pääsi jotenkin erityisen nopeasti tähän tekniikkaan 50-luvulla. Osasyy lienee sen lentävän mersun v12 koneen kehityksessä. Joskus jossakin museossa katselin, että siitä se varmaan autoon siirtyi. Arvelua vain.
     
    Bukero ja kerkko tykkäävät tästä.
  5. Muistinpa, että olen joskus linkannut Moottoriporno -ketjuun 80 -luvun Wheelsin jutun, jossa joku länsinaapurin kansalainen on virittänyt tuommoisen Mersun pumpun Letukan isolohkoon (on siinä näköjään muutakin kivaa mm. Kugelfichereistä):

     
    Bukero tykkää tästä.
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    ja oliko niin että silloinen robert bosch osti tämän kuularuisku firman pois.??
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ainakin osti Bendixiltä pois ensimmäisen sähköruiskun Electrojector, joka ensiesiteltiin Ramblerissa (!) 1957 ja tuotiin tarjolle seuraavana vuonna Chryslerin 350 (?) kuutiotuuman isolohkossa. Siinä vaan oli heikot paikkansa eikä jäänyt tuotantoon sen pidemmälle.
     
  8. Mikäli uskomme Wikipediaa, niin kyllä:

    Kugelfischer injection (also called System Kugelfischer) is the name for a mechanical fuel injection (MFI) pump. It was produced by FAG Kugelfischer and later by Robert Bosch GmbH[1]
     
    Bukero tykkää tästä.
  9. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Tuolta löytyy vuosilukukin:

    https://www.bmw2002faq.com/articles...-history-of-kugelfischer-fuel-injection-r453/

    "...
    It seems surprising that Bosch purchased the mechanical fuel injection business from Schäfer Einspritztechnik GmbH in 1979, some 10+ years after they launched Bosch's EFI.
    ..."
     
    Bukero tykkää tästä.
  10. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Puihin täysin meni tuo eka Electrojector sähköruiskulanseeraus, kaasareksi taidettiin jo tehdytkin vaihtaa. Corvettessä, ja oliko valinnaisena muihinkin letukoihin, Rochesterin Ramjet MFI pärjäs paremmin. Kunnes 1965 tuli valinnaiseksi uudet isolohkot halvemmalla. Kallis hinta taisi sitten lopettaa sen, toimivuus oli kuitenkin suht hyvä ja tehoa riitti? Vaikkei Kuularuiskun tasoa...

    https://en.wikipedia.org/wiki/Rochester_Ramjet
     
    Muokattu: 21.9.2024
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tarinat kertovat suuttimien materiaalien lämmönkesto-ongelmista. Mitä nyt olen kahlannut siitä materiaalia, niin (ilmeisen vaatimattoman ohjauselektroniikan takia) siinä käytettiin todella lyhyitä ruiskutusaikoja. Sama tilanne kuin laittaisi pari, kolme kertaa isommat suuttimet kuin on tarvis. Sitten alkaa tulla ongelma saada pieniä annoksia, koska suuttimien kuollut aika tulee vastaan ja sehän vielä muuttuu lämmetessä.

    Hyvä yritys kuitenkin. Innoitti minut tekemään omatekoisen ruiskuni - sain jumpata samojen asioiden kanssa.
     
    Ford67 ja eeko tykkäävät tästä.
  12. Tuostahan Bosch kehitteli D-Jetronicin.

    Jännä juttu on myös se, että Bendix palasi asiaan Boschin avustuksella myöhemmin:

    The fuel injection system that Bendix developed with Cadillac in the 1970s shared many similarities with the Bosch system. I couldn’t find any definitive sources that explained the finer details of Bendix reusing the same technology that it had sold to Bosch. That said, while the Bendix Cadillac EFI had many similarities to the Bosch EFI, the Bendix-Cadillac EFI was was an independent design that used almost all Bendix or General Motors parts.

    [​IMG]
     
  13. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Takaisin kuularuiskuihin, kiitos.
     
    Ford67 ja KohtalainenPaja tykkäävät tästä.
  14. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Tässäpä motissa on kuularuiskun esi-isä kiinni, BMW 801. Eli Focke Wulf Fw190 voimanlähde.

    [​IMG]

    https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_801
    "...
    Several minor advances were worked into the design, including the use of sodium-cooled valves and a direct fuel injection system, manufactured by Friedrich Deckel AG of Munich.
    ..."
    Eli toinen yhtiöistä, jotka fuusioituivat sodan jäkeen kuularuiskun tekijöiksi. Tarkempi selitys aikaisemmista linkeistä.

    Tämmöinen on itse pumppu, mielenkiintoinen sivusto sen restauroinnista:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    https://www.ju388.de/glc9-2106US.html
     
    kerkko tykkää tästä.
  15. mpower

    mpower Double Gearhead

    Juu! Siinä 6800 rpm alkoi hönkimään, ja sitten turbon päästyä ns. alueelle, tehoa tulikin 1000 kierroksen sisään reilusti! Se oli kuin Tsernobylin poksahtaneen RBMK reaktorin AZ-5 nappulaa olis painanut!
    Hirveetä meininkii! :confused:

    Olenkin miettinyt kun koneen mitat, siis isku ja sylinterin halkaisija BMW F1 turboon verraten lähes samat, olisinkohan vahingossa lähes samanlaiset nokat ja ajoituksetkin miettinyt!?:rolleyes:

    Kriittinen asia dragsterissa olikin ykköseltä kakkoselle vaihto, kun kierrokset tippui vaihtokohdassa noin 6800, mutta jaksoi sitten paineiden jo päällä ollessa kuitenkin mennä !:)

    Jotain käppyröitäkin vissiin tännekin laitoin miten kierrokset meni vaihtokohdissa? En ole aivan varma?

    Noo äkkiäkös tuossa laskette jos vaihtokohta vaikkapa 10200 ja Libertyn välitykset
    1=3,33
    2=2,22
    3=1,59
    4=1,22
    5 =1,00

    Perä 5,67 tai 5,43 ja slicksit korkeus 32 tai 34 tuumaa!:)

    Laskuri.
    https://www.cajasgraf.com.ar/calc.php
     
  16. mpower

    mpower Double Gearhead

    Punssia otettu ja jos ei nyt Kuularuiskuun liittyen kirjoitettu, mutta dragracingiin kuitenkin kun Kuularuisku mun kilpailuhommiin liittyy kuitenkin!:D

    Edit:! Kyllä mää niin kauan noiden Kuularuiskujen kaa mylläsin, niin nyt on biisi paikallaan!:D



    Jaa,a! Kyllä aika ainakin polttoaineen jakelun tarkkuudesta on ohi ajanut, ei maha mittään!
    Aikansa luotettavin ruisku kylläkin, siksi biisi "käymme yhdessä ain"!:)
     
    Muokattu: 24.9.2024
    SauliK tykkää tästä.
  17. mpower

    mpower Double Gearhead

    Ei sitte kukka mittä laskenu ole, kai!? Heleposti lähtisin tietyt asiat olettaen liikkeelle ominaiskulutuksesta.

    Noo, hommahan oli silleen, saunan jälkeen tässä kirjoittelen.
    Hmm, naisystäväni ei oikein tykkää jos kirjoittelen hänen seurassaan foorumeille!

    Keskusteli meni tälleen.
    Hän. -Mitä sää oikein kirjoittelet?
    Minä.-Autofoorumille kirjoittelen.
    Hän.-Mistä jutuista sää kirjoitat?
    Minä.-Polttomoottorin ominaiskulutuksesta.Et sinä niistä mitään ymmärrä!
    Hän.- Liikaa se on kuitenkin!:cool:

    Kyllä tässä vaiheessa alkoi jo pikkasen naurattamaan,en ihan kippurassa kuitenkaan ollut!:)

    Mutta asiaan! Jos laskettaisi oletusarvona 300 grammaa hevosvoimatuntia kohden BMW F1 moottorissa, niin se olisi 300 kiloa polttoainetta 1000 heppaa kohti tunnissa.

    KÖH! No juu, polttoaineen ominaispaino noin arviolta 0,735 kg litraa kohti, niin sitten 300/0,735 olis noin 408 litraa tunnissa! Kauhia kulutus!:oops:

    Lasken vielä oletetun tuoton kun viimeksi 2 kpl 3-iskuisia Kuularuiskuja oli dynohommissa. Vastaa siis 6 zipaletta 2002 Tii:n vakiopumppuja.

    Laskennassa 10000 rpm. 73kuutiomilliä iskua kohti.
    5000*4*3*2*73= 8760000 kuutiomilliä minuutissa!?
    Se olis sitten 8,76 litraa minuutissa!? BÖÖ?

    Sitten lasketaan 8.76* 0,735=6,43 kiloa minuutissa!

    Laskuissani päädyin oletetuilla arvoilla alla olevaan laskennalliseen tulokseen! Kaksi zipaletta 3-iskuisia pumppuja riittää 10000 kierroksilla 1286 heppaan bensalla!?

    Voitaneenkin siis perustellusti todeta, jos laskelmani paikkaansa pitävät, koneessani ei ruokapulaa ollut!?:D

    Tarkastakaa laskelmani!:D
     
    Ford67 ja Herje tykkäävät tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jokseenkin samalla tavoin mitoittelin Elka-Jetronicin ensimmäisen kokoonpanon osat. Toki noihin löytyy nykyisin oikotie. Esimerkiksi tämä:

    https://deatschwerks.com/pages/fuel...WpfVbDf5sCXQm-_bD73aU3Df5ynjd3bAxz5o-KdnIHlOR

    Muttei tommosia silloin ennen ollut. Ja kunnei tarpeeksi kauan sitten ollut laajakaistalambdojakaan, niin piti mitata kapeakaistaisella, mimmoset ruiskutusmäärät toteutuvat lambdaykkösen seoksella ja sitten skaalata taskulaskimella "sopivasti" lisää päästäkseen tehoseoksiin.

    Olikos sulla joku tiedonkeruu, mistä katsella "mitä äsken tapahtui"?
     
  19. mpower

    mpower Double Gearhead

    Alussa ei ollut mitään seoksien mittaamiseen. Sitten tuli saataville kapeakaistalambdamittari. Semmosestakin oli jo apua.

    Yhdessä vaiheessa sitten yksi elektoniikkainsinöörikaveri teki semmosen millä saatiin mitattua miten koneen ja perän pinionin kierrokset meni ajossa. Se ei mikään säätötyökalu kuitenkaan.[​IMG]

    Isolle paperille sitten piirturi piirsi käppyröitä!:)
     
    Muokattu: 1.10.2024
    Ford67 tykkää tästä.
  20. mpower

    mpower Double Gearhead

    Köh! Jokuhan tuossa kirjoitti, että vain Kuularuiskua ketjussa käsiteltäisi! Nyt kun aihe lienee jo enimmiltä osilta käsitelty, laajennettaisiko silleen muihinkin mekaanisiin ruiskuihin?

    Hillborn ja kumppanit! Muistaakseni Erik Tuomisella oli joku ruisku Comp-dragsterissa, semmoset imutötteröt oli muistaakseni?:rolleyes:

    Ja onko kadulle kukaan tehnyt?:rolleyes:

    Sitten aikoinaan kaveri osti Spica ruiskuvehkeet. Alfa Romeossa vissiin niitä ollut. Ei saanut aikaiseksi niitä mihinkään laitettua.

    Spican pumppuun en ole sen koommin perehtynyt, kauhia iso Kuularuiskuun verraten! Näkisinkin senaikaisen sakemannin insinööritaidon olleen makarooneja edellä!?:)
     

Kerro tästä muillekin!