Kilisee, kilisee jakopää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Slant Sickness, 2.9.2017.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Slantin rullaketju on pitänyt uudesta saakka ääntä varsinkin kylmänä. Ketjun vanhetessa tauti senkun pahenee. Kerran käytin auki, luulin näkeväni osumakohdan ja pikkuisen kasvatin joteloa. Yhtä tyhjän kanssa, kolahtelee edelleen.

    Kolina kuuluu vain tyhjäkäynnillä ja eniten kylmänä.

    Laskin äsken vedet pihalle, purin syylärin veke. Vesipumpun ja laturin yhteinen hihna oli poissa myös. Kone käyntiin. Ei kolahduksen kolahdusta. Todella äänetön.

    Kasasin hihnan paikalleen. Kone käyntiin. Edelleen siisti ääni, eikä kohahtele. No jopas.

    Laitoin syylärin takaisin ja täytin vedellä. Kilinkalinkolin.

    Stetoskooppi esille. Vesipumppuko. Ei kolise, pelkkää laakerin ja siipipyörän suhinaa. Laturi? On aika äänekäs, muttei kolahtele.

    Stetoskooppi mihin tahansa kohtaan jakopäänkopassa. Todella selkeitä kolahduksia. Mulla on siinä keskellä koppaa "cam button". Siitäkin lähtee ääntä, mutta eniten kuitenkin peltikopan sivuilta.

    Ulosvetäjä leikkii piilosta joten jäi vielä aukaisematta.

    Mutta miten tuo jakoketjun kolina tarvitsee vesipumpulle kuormaa ääntääkseen?

    Muuten normi setti ilman enempia varusteita, mutta laturi on kuskin puolella.
     
  2. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Eihän kampuran hihnapyörä pääse elämään,kun hihna rasittaa...??
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei se käsin käännellen heilu, mutta on toki mahdollista ja jopa varsin todennäköistä. Sehän on dampperi ja hihnapyörä yhtä aikaa ja joka on puristussovitteella akselissa joten pistin just hankintaan optionaalisen pultin akselin päähän. Pulttiliitoksena alempi ratas myös asettuu akseliin tiiviimmin kiinni.

    Käy ehkä avatessa niin, etten keksi mitään muuta kuin vaihtaa rollerin perusketjuun. Ketju on ajettu vasta <20tkm.
     
  4. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Eihän siellä vesitilassa nyt ole mitään "ylimääräistä killumassa", jos kerran kolinakilinä alkoi taas sen jälkeen,kun laitoit syylärin paikoilleen+täytit nestejärjestelmän.?.;)
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Voihan siellä olla vaikka valuhiekan sidelankoja. Kannessa joskus näin moisen. Mutta kun se kolina tulee stetoskoopilla kuunnellen jakopään kopasta niin aika vaikea kytkös nesteeseen joutuneiden kappaleiden kautta on löytää.

    Niin joo kun se kolina rauhoittuu lämpenemisen myötä niin vasta sittenhän esim syylärissä alkaa mikään virrata. Sitä ennen ei ole kuin lämppärin kierto. Ottaako vesipumppu tällöin enemmän vai vähemmän voimaa?

    Vedet pysyivät pitkästä aikaa osastossaan. Ei koko kesänä täydennystarvetta. Vesipumpussa ei tuntuvaa klappia sen mitä hihnapyörästä koetin heilutella. Jäähdytyspuhallin on sähköllä ja syylärin etupuolella.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vaikka en tosta koneesta mitään tiedäkään, niin ei kuulosta jakopää-sukuiselta. Ei millään opilla.
    Ekan dieseliOldsini ostin sikahalvalla, kun kolisteli aivan sikarumasti. Etupäästä just. Satuin sit sitä ihmetellessä kattoon konehuoneeseen pimeessä, vesipumpun alta lenteli väliin kipinöitä. Yksi kampuran hihnapyörän pulteista oli vähän löysällä, ja aina sen kohdan alhaalla ollessa hihnapyörät hipas toisiaan.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuokin kävi mielessä. Eilen laitetta purkaessa syynäsin vesipumpun hihnapyörän ympäriinsä, mutten löytänyt kohtaa, josta olisi edes maalin pois sipaissut. Tuo ja dampperihan ovat liki kiinni toisissaan, joten voisivat ylettyäkkin.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laitoin dampperiin optionaalisen kiinnityspultin ja kas, kolkotus oli 99% tiessään. Ei tuntunut väljältä, mut ehkä ei ollut pohjassa tms ja sen takia jakopään alempi ratas on voinut elää kiilansa kanssa.

    Slanttiin käy V8:n kampuran pään pultti mutta 40 vuotiaat kierteet piti puhdistaa kierretapilla. Sen jälkeen jonka pultti upposi helposti ja kiristyi nätisti.
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    hätistin akan camalalla duuniin, että sain kuulostella kun kuulu kans sellasta kilahtelua supersiksin etupäästä niinku vesipumpusta mukamas, mutta ihan niinku kettinkistä se ääni,
    satuin olemaan tupakilla kun akka laittoi koslan käyntiin ja ihme risahtelua alkoi samantien kuulua, se loppu kyllä sitten lämmetessä, eikä tukka auki uskaltanut lykätä päätänsä kovin syvälle perskynän konehuoneeseen.

    ennyt vielä mene vannomaan etteikö ääni olisi hihnaperäistäkin, laturin just vaihdoin ja vanhat remmit jäi vielä paikalleen,
    tiiä silti sitäkään vaikka vesipumppu ääntelisi, muutama tonni tosin vasta sillä ajettu.

    taidan mennä ite mokomalla töihin ja kuulostella stetoskoopilla, kävis tilaamassa uudet hihnat samalla reissulla.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olisi erikoistarjouksessa slantin vakiojakopääketju, rattaat plus tilkkeet. 50€. Partsissa maksoin 68€ alkukuussa niistä.

    Ai niin, siinä Moparin dampperin pultin pakkauksessa oli "USE BEFORE" ja päiväyskoodi 2016 vuoteen. Teinköhän pahankin virheen käyttämällä vanhat lääkkeet?
     
    KajS, DX ja leksa tykkäävät tästä.
  11. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Joo. Kierteet menny vanhaksi...:rotfl:
     
    DX ja Jsp tykkäävät tästä.
  12. Jsp

    Jsp Gearhead

    Oliko tällänen ääni?


    Jos oli niin dampperi vaihtoon.
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    ei herran jumala mitenkään tuolleen möykännyt, sellanen että sen nyt just erotti,
    ei pajalla kuulunut ääntä vaikka mosa sai jäähtyä duunin ajan, laitoin nyt uudet hihnat ja kuulostellaan aamulla uudestaan, stetoskoopin vaan unohdin pajalle.
    bendiksin vois varuiksi putsia jos se ei jo oo menossa kappaleiksi, kun tuli sellanenkin olo, että kuulinkohan vapaakytkimen vinkaisun, josko se olikin tarttikehä joka heitteli peltisilppua.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No ei kun tarina jatkuu. Nyt on dampperi pultilla kiinni ja kone kylmänä apulaitteet remmeissään ja syyläri vettä täynnä ja eikö helähtele kuin kiviä heittelis peltisoikkoon. Stetoskoopilla ihan selkeästi jakopäänkoppa. Jos vesipumpun pyörä osuis dampperiin niin pitäisi kuulua vesipumpun rungostakin ääni. Mut ei kuulu.

    Cliffordin myymä aussirullajakopää poistuu ja tilalle tulee vakiokettinki. Ainakin kokeeksi.

    Olen päättänyt ryhtyä positiivisemmaksi. Parempi se kilinä nyt on todeta kuin toukokuun alussa tallista peruuttaessa. Olinko uskottava?
     
    KajS tykkää tästä.
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Oletko testannut hihnat irti?
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jep ja kilinä vähenee. Mun slantissa on erityisen epätahtinen joutokäynti, hentoinen, ja kone tekee kuolemaa jo siitä kun sähköflekti kuormittaa. Mut dampperihan tulee samalla syyniin. Ostin edelliseen kasaukseen paremman kun aiemmasta oli kumit aika huonona.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kiliseekö alakierroksi = öljynpaine vähäinen, mutta jos nostaa kierroksia niin kilinä häipyy = paine isompi.
    En sulje pois jakopäätä, mutta yritän sulkea muut pois :)
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lämpösenä oireet vähenee. Kilinä on vaan ihan pikkukierroksilla, joutokäynti ja pykälä silmässä.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Rullaketju vaihtui vakiomalliin. Ketju oli jonkin verran löysällä ja kopassa oli osumajälkiä. Ensitestin perusteella on nyt hiljainen.

    Sytkä kääntyi uudella jakopäällä neljä astetta aikaisemmalle.
     
    Muokattu: 1.10.2017
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei tarvinnut jännittää tämänkään toiminnan kanssa. Käyttis haluaa jarruputkirempan ja Dartti siis liikenteeseen vaikka oli jo talviteloilla.

    Koneeseen tuli uusi yleismallin ketju ja rattaat paikalleen. Extrana lisäsin dampperiin pultin, jota vakkarina ei ole.

    Äänilähdehän oli jättänyt modifioituun (laajennettuun) jakopäänkoppaan pientä osuman merkkiä, joten ei ollut enää epäselvää, mistä ääni tuli.

    Kallis tuplarullajakopää sivuun ja perusvitjasarja tilalle. Koekäytössä ihan ok. Vaan noin sadan kilsan ajojen jälkeen ketjun niittaustiukkuus on vissiin normalisoitunut. Ja eikö taas tyhjäkäynnin likellä satunnaisesti sano klonk ja klonk.

    Tenumoottorin omaperäisen ruiskun takia on osin valittu ontuva joutokäynti ja kun on kyljellään oleva jakopää se on vaan niinkuin "ominaisuus" saada vitja koppaan kiinni. Olkoon. Toimii tosi siististi muuten. Menee kylmänäkin nollakelissä nätisti vaikka on pelkkää E85:tta tankissa.

    Muuta. Ja kone piristyi kivasti alhaalta kun nokka kääntyi sen verran, että sytkäkin siirtyi 4 astetta aikaiselle. Eli vissiin nokka on on nyt 4 astetta aikaisemmalla?
     
    jariha tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!