Kilpailumaksut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Mopar, 15.4.2007.

  1. Mrs Sippi

    Mrs Sippi 1st gear

    Viime kesänä muistan itse line upissa tarjoillun vesipulloja kisatiimeille vaikka kuinka monessa kisassa jos odottelu vähänkään venyi.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä en ole ollut viimekertaisessa kokouksessa, sitä edellisessä muistakseni olin, ja silloin niitä ei vielä ollut maksettu. Sen lisäksi on joka kerta tuotu esiin, että investointipaineet on ton velan maksamisen takia muodostuneet iaka valtavaksi. Eli nollaan pääseminen ei vielä riitä siihen, että rahaa ruvettais jakamaan, vaan menoja olis jonossa vaikka kuinka. Mut ihan turhaa sä mulle vittuilet; en mä ole tuolla noita maksuja määräämässä, enkä päätöksiä tekemässä yhtään sen enempää kun vaikkapa sinä voisit olla.
     
  3. ernie

    ernie 1st gear


    Ensimmäistäkään en muista. 2006 kaudella oltiin line-upissa auringon alla nahkapuvut päällä välillä pitkiäkin aikoja. Tai sitten vesipullot ei riittänyt mopoluokille :)
     
  4. Jay

    Jay 1st gear

    Samaa muistelin tässä itekin.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Täsmennettäkön tässä, että vesipulloja jaettiin pääsääntöisesti FIA ja UEM ryhmien kuskeille ja näin on EM-kisassa ollut pari vuotta. 2005 line-upin päässä oli vesiautomaatti, josta muuten tavaraa kului useampi sata litraa ja viime vuonnakin EM-kisassa oli kontin päässä vesi kannut, joita täytettiin aina kun niiden huomattiin olevan tyhjiä.
     
  6. Pikku Ylli

    Pikku Ylli 1st gear

    Vesipulloja olisi tulossa kantamaan omaakin varikkohenkilökuntaa, mutta korotus mahdollistaa heillekin vapaita viikonloppuja. Jos kilpailukutsussa on hankalia lukuja, niin eiköhän jo ensimmäinen kisa kerro että mitä mieltä ajajat asiasta ovat.
    Mitenhän korotus tuo tarpeeksi kassaan, kun sen myötä osa tiimeistä jättää koko tai osan kautta väliin? Tuskin katsojatkaan tätä jättävät huomiotta ja olisin yllättynyt jos yhteisyökumppanitkaan ilosta kiljuvat.

    Olisi varmaan aiheellista järjestää jonkinlainen yleisögallup, että mitä kaikkea he haluavat ja ovat tulleet näkemään, pelkät pro-autoluokat eivät ehkä olekaan se 100% juttu kansalle, vaikka ovatkin kovinta antia.
     
  7. Savis

    Savis Gearhead

    Täytyy totuuden nimessä todeta, ettei se tuohon 50e kaadu. :rotfl: Tuntuisi aika "dorkalta" väittää niin. Tekisin itseni naurettavaksi, vain :rotfl: Niin tämä koskee vain minua. :eek:
     
  8. Cata

    Cata 1st gear

    Muutama kommentti minultakin.

    En ollut tänä keväänä kokouksissa kun on ollut kaikenlaista uutta toimintaa uuden tiimipäällikön johdosta, on vähän joutunut priorisoimaan. Mutta vaikka olisin tullut kokoukseen jossa tiedotettiin osallistumismaksujen nostosta, niin se oli mielestäni silti liian myöhään. Esim. meidän tiimi oli jo ehtinyt sopia tukijan kanssa osallistumismaksujen maksamisesta, ja tappiolliseksihan sekin sitten meni ihan urakalla (30%!!!). Jos tuossa kokouksessa olisi saanut vaikutettua kyseiseen hintaan laskevasti, niin sitetn harmittaa etten ollut paikalla. Mutta näin ei kai sentään ollut?

    Täällä ja muuallakin on toivottu kisakohtaisten tuloslaskelmien, edes yhden julkistamista että tiedettäisiin kisojen kulu/menorakenteesta jotakin. Tähän on vastattu että vuosikokouksissahan niitä nähdään. En ole nähnyt kertaakaan, olenko ollut väärissä kokouksissa? Koko yhdistyksen tuloslaskelma on kyllä esitelty, ja on kerrottu millaisia tuloksia on kisoista tullut noin yhteensä, mutta kisakohtaisia meno/kuluerittelyjä ei ole julkistettu (vaikka olen kyllä varma että ne on olemassa). Niitä toki ei ole yhdistyksen pakko esitellä, mutta siis tällä tarkoitan että se on ihan sama missä kokouksissa sitä on istunut niin ei tuollaisia ole siellä esitelty. Ja yhdessä syyskokouksessa olen yhdestä kuluerästä esittänyt kysymyksen niin siihenkään ei osattu silloin vastata (kysyin SML:n kilpailuluvan hintaa, olihan se paha knoppikysymyskin.. ja nykyään sen jo tiedänkin että sinänsä ei tarvi sitä enää selvittää).

    Hallituksen jäsenet ovat saaneet jatkaa, ja älköön kukaan tulkitko tätä nyt miksikään vallankumousviestiksi, mutta mielestäni osasyy on ollut siinäkin ettei halukkaita ole ollut tilalle. Mitäs siinä muuta teet kuin äänestät vanhat naamat jatkamaan? Se on tietty yleinen yhdistysmaailman ongelma että nurisijoita löytyy muttei tekijöitä... ja siihen olemme kaikki (nurisijat jotka eivät osallistu toimintaan, myös minä) syyllisiä.

    Pyöräpuolella valitettavasti tämä osallistumismaksukorotus ainakin tulee vähentämään osallistujamäärää. Meillä on neljä kilparyhmää joissa on mahdollista kisata kilvellisillä pyörillä (joista kahta tämä maksukorotus koskee). Kaverit jotka näitä keksintöjä rakentavat, eivät ole tehneet investointejaan puhtaasti näitä kisoja varten joten voivat testata pyöriään muuallakin, ja jättää kisat väliin kun kustannukset nousevat tuhottomiksi. Vaikeampaa se on meille jotka olemme investoineet pyörään paljon, ja sillä ei oikeastaan tee mitään muualla kuin näissä kisoissa (ellei halua riskeerta ja osallistua villeihin kisoihin). Kuitenkin sekä SGB:hen että PSB:ehn oli tulossa paljon kilvellisiä pyöriä joihin on laitettu vaihteleva määrä rahaa kiinni.

    Ne joillla on valinnanvapaus tässä suhteessa, varmasti tekevät valintoja, en epäile yhtään. Näin ollen uskallan väittää että pyöräpuolella tulos maksukrotuksesta on parhaimmillaankin +/-0. Tietenkin juuri näitä kilparyhmiä on etukäteen epäilty ja kritisoitu ja väitetty että perustetaan liikaa kilparyhmiä, eikä niihin riitä kuskeja. No, kilparyhmiä suunniteltaessa ei osattu odottaa tällaista maksupolitiikkaakaan - jos se olisi tiedetty niin ehkä ei olisi päädytty samaan lopputulokseen? Onkin jännä nähdä montako PSB:tä ja SGB:tä kauden avaukseen saapuu. Toivottavasti pelkoni on turha.

    Pitkän tauon jälkeen back in business,
    Cata
    (ja antakaa minulle minun typoni anteeksi (jos ette muuta), kun tiimipäällikkö sylissä tämä on vähän haastavaa hetkittäin)
     
  9. Cata

    Cata 1st gear

    Ai niin yksi juttu vielä unohtui. Kun vertailaan muihin lajeihin niin autopuolella on ilmeisesti kalliimpiakin lajeja. Moottoripyöräpuolella en tiedä yhtään - osallistumismaksut ovat huomattavasti halvempia (esim RR 80e, Motocross 30e, supermoto 50e) kautta linjan. Ja näissä lajeissa ei pääsymaksutuotot yleensä päätä huimaa.

    Tietty moottoripyöräpuolella ei missään lajissa yhdellä kerholla (siis muilla kuin meillä) ole monopolia kisojen järjestämisessä vaan kilpailuluvat anotaan SML:ltä ja niitä järjestävät eri kerhot vuorotellen. Tämän voisi luulla osittain nostavan kilpailun järjestämiskustannuksia kun ei voida käyttää samaa kalustoa joka kisassa mutta... ehkäpä sitten se on väärä veikkaus?

    -Cata-
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä olen kyllä nähnyt noissa kokouksissa kisakohtaiset tuloslaskelmat ainakin muutamana vuotena, mm. viime ja toissasyksynä. Kevätkokouksessa en ollut, enkä muista käsiteltiinkö osallistumismaksuja aiemmin olleessa "kuljettajapalaverissakaan"? Kai noista asioista on kokouksissa periaatteessa voitu keskustella, mutta vähissä on ne ihmiset, jotka siellä suunsa saavat auki, yleensä mennään ihan esitysten mukaisesti. Jos haluaa asioiden muuttuvan, niin täytyy osallistua ja olla valmis laittamaan itsensä peliin. Tää on vallankumousviesti kaikille valittajille; put up, or shut up. Seuravassa kokouksessa on varmaan tungosta?
     
  11. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    ajattelin tässä tuoda julki muutaman luvun viimekauden sm kisoista selkeyttäkseni yleistä mielipidettä. viimekauden normaalien sm kisojen tulot/menot/tulos olivat: smI 32396/52922=-19005, smII 58723/66061=-6794, smIV 74045/56837=+15934, smV 51484/53590=-1950, smVI 73974/70786=+2952. eli kalajoki ja finaali menivät plussan puolelle, mutta eivät silti riittäneet nostamaan sm kisoja plussalle vaan jäätiin vajaa kymppi +/- tuloksesta. Oneksi EM-kilpailu on ollut meille pari vuotta onnistunut ja paikkonut hyvin SM-kilpailujen tappioita. EM kilpailun suhteen olemme vaan niin herkässä tilanteessa että sateinen sää voi painaa kilpailun tuloksen jopa satojatuhansia miinukselle, ja se on kova riski. osallistumismaksujen korotuksista sen verran että street-ryhmissähän korotusta ei tapahtunut, mutta televisioitavissa SM-ryhmissä korvamerkittiin 60€ / per osallistuja television tukemiseen. yhden kilpailun televisiointi kustannukset ovat noin 10.000€ ja tällä lisä tuella saamme helpotettua painetta noin 3.000-4.000€ per kilpailu. edelleen yli puolet jää fhran maksettavaksi. FHRA:n johtokunta on vakavasti pohtinut lajimme televisioinnista ja sen kalleudesta johtuvia hyötyjä ja haittoja. SM-sarja on televisioitu vuodesta 1991 lähtien ja tulevan kauden sopimukset on jo lyöty lukkoon, mutta viimeistää syyskokouksessa pitää vakavasti tarkastella onko sM-sarjan televisioinnista mitään hyötyä kuljettajillemme ja onko tämän suuntainen tuki kattojärjestöltä oikea??? kaikki syyskokouksessa olleet muistavat että FHRA:n johtokunta sai aika napakan huomautuksen siitä että yhdistyksen varoista ei saisi ohjata kaikkea kilapilutoiminnan tukemiseen jota edustaa vain noin 10% jäsenistöstä. näin ollen johtokunta on tehnyt päätöksen että kilpailutoiminta pitää kantaa itse itsensä. onhan viimeiset 6-velkaista vuotta kaikki rahat suunnattu edellisen johdon aikoina pääsääntöisesti kilpailutoiminnalla tehtyjen velkojen maksuun, tämä ei saa tulla toistumaan. olen myös kuullut huhuja ettei avauskilpailuun olisi tulossa paljon osallistujia??? tässäkin herää vakava keskustelun paikka onko järkevää tehdä kilpailuja syrjäisemmille paikkakunnille ja onko 5-6 kilpailua aivan liian raskas määrä FHRA:lle ja kilpailijoille. riittäisikö esim kolmeen kilpailuun enemmän intoa, täälöin FHRA:n taloudellinen riskikin olisi puolet pienempi sm-kilpailuje osalta....
    nämä ovat asioita jotka olisi hyvä käsitellä kauden aikana tai heti sen jälkeen vaikka ylimääräisessä kuljettaja kokouksessa, siellä saisi kenttäkin asiansa kuuluviin ja FHRA uusia rakentavia ehdotuksia toiminnan kehittämiseen.

    t. vesa raiski
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Hienoa Vesa, kiitos, yksi hallituksen jäsenistä saa laitettua vastauksen vajaa kaks viikkoa ketjun alkamisesta. En tiedä, mutta välillä vaikuttaa siltä, että kommentointia varottais vähän Brezneviläiseen tyyliin, kun ei vielä tiedä mitä mieltä "pääsihteeri" on? Mu puolesta sais ihan omissa nimissäkin tuoda näkemyksiä esiin, vai onko siinä sitten vaarana, että sitä mielipidettä pidettäiskin "virallisena kantana"?

    Tämä vastaus selvittänee aika paljon ilmassa turhaan roikkuneita asioita, ja antanee ajattelemisen aihetta enempikin, sekä aktivoi ihmisiä osallistumaan.
     
  13. SC 285

    SC 285 1st gear

    Mun mielestä televisiointi on saanut oman paikkansa lajissa, eikä siitä taida olla paluuta. En katsojabarometrejä (tai mitä ne nyt on) viime vuosilta ole nähnyt, mutta jotenkin tuntuu, että laji on tullut entistä tunnetummaksi television kautta.

    Kuten Vesa mainitsi, onneksi säät ovat parina viime vuotena suosineet Nitrokisoja ja aika hyvin koko sarjaa.Mutta... Jos Nitrot "sataa pois", tuleeko jälleen paineita nostaa maksuja jos kisat tuottaa tappiota...??

    Toi sarjan typistäminen kolmeen ei mun mielestä taida olla ratkaisu ainakaan kilpailijapulaan. Mikä se ratkaisu sitten olisi, sitä en tiedä....

    Mutta jotenkin tuntuu, että kiinnostaako ketään panostaa kalustoon jos ei ole kuin kolme kisaa. Kiinnostaako yhteistyökumppaneita (sekä fyyran että kilpailijoiden) sijoittaa rahaa touhuun kolmen kisan "tähden". Eli väheeneekö väki entisestään...

    Näin perheellisenä kolme kisaa olisi tietty hyvä. Perheellisenä olisi tietysti parasta kun en ajaisi ollenkaan... Mutta kilpailijana polte on kyllä ajaa enemmän kuin kolme kisaa....

    -arska-
     
  14. triniemi

    triniemi Gearhead

    10000e / kilpailu televisiokulut kuulostaa aika tähtitieteellisiltä. Oliskohan tosta mahdollisuus niistää aika paljonkin pois jos ohjelma esitettäisiin vaikka MTV3 MAXilla? Eli käytäis tavallaan vähän tv-katsojan lompakolla välillä. Urheilukanava tms vois olla kiinnostunut myös.
     
  15. Käkö

    Käkö Gearhead

    "mutta televisioitavissa SM-ryhmissä korvamerkittiin 60€ / per osallistuja television tukemiseen. yhden kilpailun televisiointi kustannukset ovat noin 10.000€ ja tällä lisä tuella saamme helpotettua painetta noin 3.000-4.000€ per kilpailu. edelleen yli puolet jää fhran maksettavaksi." kirjoitti vesaraiski

    Ylläolevassa yhtälössä on edelleen riipuskivenä se mitä Cata kirjoitti ylempänä, kilpailumaksujen korotuksen myöhäinen ajankohta plus tietysti se tosiasia että korotuksesta vain ilmoitettiin kilpailijakokouksessa, eipä tuo hyvältä kuullostanut siellä.

    Nyt jos asuisimme itänaapurissa niin kaikki kilpailuihin osallistuvat maksaisivat osansa muutaman kilpailijan hyödyn tähden.

    Jos taas noi telkkarihommat hoituis niin että niissä tosiaankin näytettäis muitakin kuin noita muutamaa valittua kisaryhmää niin tolle korotukselle olisikin maksajiakin enemmän...

    Meitähän tuo asia ei koske mutta korpee muitten puolesta, tiimit jotka ovat tehneet pitkäjänteistä sponsorihankintaa, saaneet sponsoreita jotka ovat kustannukset luvanneet maksaa, niille on sitten hiton hienoa mennä kerjäämään lisää rahaa "ku se fyyra nyt nosti taas ilmottautumismaksuja" se ei ole helppoa mutta näköjään pakollista joka toinen vuosi...

    Entäs sitten ne jotka ajavat noissa teevee-ryhmissä, onkos siellä semmoista tiimiä joka ajaa vaan ihan omaksi ilokseen ilman sponsoreita?
    Kaxpyörästen puolella tuntuu heitä löytyvän ja varmaan autopuolellakin, mites heille selitetään tuo nousu? Ainiin, sehän oli selitetty jo ylempänä Raiskin kirjoituksessa, "ette näy teeveessä mutta maksatte kuitenkin..." Mä omasta puolesta toivon että ne tiimit jotka nyt ovat jättämässä kisahommat tältä kesältä ilmottautumismaksun nousun myötä ajais edes yhden kisan mutta ainahan sitä toivoa saa...

    Teevee näkyvyys itsessään on ihan hyvä ajatus, tosin lähetysajankohdat ovat huonot ja uusinnat tulevat maksuteeveen puolelta mutta sitä näkyvyyttä ilmeisesti tulee?

    Mitähän mä nyt halusin sanoa?
    No sitä; teevee-kilpaluokat laajemmiksi, eli enemmän kilpaluokkia teeveeseen, osallistumismaksujen mahdolliset korotukset tulisi ilmi kauden päätteeksi jos niitä on pakko nostaa...

    Ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin, REE-ryhmä pääsee ajamaan nitro-kisoihin, jäsenmaksut pysyneet ennallaan ja ACS oli hyvä!

    Oho, meinas unohtuu; jos jatkossa toteutuis kolmen kisan sarja, siitä ei hyötyis kukaan, se vaan on yksinkertaisesti liian vähän eikä se lisää uskottavuutta sponsoreiden suuntaan pitkällä tähtäimellä...
     
  16. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Aika kovilta näyttää kilpailun järjestämiskulut lentokenttäkisassakin yli 65000 eur.Ei varmaan ratavuokra eikä pari Bajamajaa noin paljon maksa,mutta mitähän radan kunnostus kisakuntoon maksaa eli paljonko liimaa ja kumia laitetaan rataan?
     
  17. Cata

    Cata 1st gear

    Niin mielenkiintoista olisi analysoida sitä mikä tuossa järjestämisessä maksaa. Nythän meille esitetään kaksi vaihtoehtoa. Koko ajan kallistuvat osallistumismaksut tai tv pois. Tai sitten kisojen vähentäminen kolmantena. Mutta muista säästökohteista ei päästä puhumaan kun moni ei tiedä mikä maksaa mitäkin - olisiko muita mahdollisia säästökohteita kisoissa olemassa. Ehkä onkin niin ettei ole, ja tämä on jo valmiiksi mietitty. Mutta tosiaan aika isoja on kisojen kulut, ehkäpä ensi syyskokoukseen tulen taas katsomaan jos siellä näkisi sitten kulurakennettta tarkemmalla tasolla ja pääsisi pohtimaan asiaa. Haluan korostaa nyt etten tässä epäile ketään epärehellisyydestä tai tuhlaamisesta, mutta kun vaan on niin tylyt nämä valmiina annetut vaihtoehdot, ettei köyhä halua ajatella niiden olevan ainoat vaihtoehdot :) Itsekin kun on muissa lajeissa ollut kisoja järjestämässä niin uteliaisuus herää väkisinkin..

    Ja kuten jo joku muukin totesi, mikään kulurakenne ja politiikka ei selitä sitä, miksi nämä säästöratkaisut päätetään vuosittain vasta keväällä.

    -Cata-
     
  18. SC 285

    SC 285 1st gear

    Välillä tulee väkisinkin mieleen, kun päätökset tehdään vasta keväällä, kisojen kynnyksellä, niin kilpailijat eivät enää voi perua kautta, kun ovat tehneet jo omat päätöksensä kilpailemisesta ja sopimuksensa yhteistyökumppaneiden kanssa. Näin ollen osallistumismaksun korotuksella ei olisi väliä kun ajaa ne kuitenkin...
    Toivottavasti olen väärässä....
    Oli hieman sekavasti kirjoitettu, mutta varmasti pointti tuli esille...


    -arska-
     
  19. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    tarkennus pariin kommentiin: kalajoen järjestely kulut olivat reilu 50.000 ei 65.000. liiman osuus n. 2.000-3.000 euroa. muita isoja kuluja ovat mm. mainonta n. 7.500-10.000€. lisäksi yleiset järjestely kulut ovat isot kun kaikki raijataan mukana n. 15.000€, kaluston kuluja on noin 7.000€ jne... kyllähän sitä kertyy. vertailuna voi pitää motoparkki jonka pystymme tekemään noin 10.000 - 20.000 edullisemin koska paljon on jo valmiina.
    Noista näytettävistä tv-ryhmistä sen verran että maikkarin kanssa on sovittu että teemme koosteen drag racingin SM-sarjasta, ja tulevan kauden televisioinnissa onkin tarkoitus pureutua mahdollisimman laajasti sm-ryhmiin. on hyvä että FHRA:lla on ponnahdus ryhmiä joiden maksut ovat edullisempia ja kilvan ajon ei ole niin ammattimaista. tästä johtuen haluamme myös pitää osan ryhmistä helppoina ja halvempina. jos laajentaisimme tv-tuki paketit kaikkiin ryhmiin niin alottelija ryhmissä kehitys olisi vaarassa riistäytyä ammattimaiseksi ja kulut karkaisivat käsistä aloittelijalle. Jo nyt on nähty kehityskulkua jossa joidenkin kuljettajien rajut panostukset ovat karkoittaneet tavallisen harrastajan pois. kyllähän sen ymmärtää että jos joku tai jotkut ajelee omalla sekunttiluvullaan niin aika turha siinä on sitten yrittää rypistellä. no onneksi sitten on olemassa ET-ryhmät joissa kuljettaja ratkaisee pääsääntöisesti paremmuuden eikä kalustoon käytetty raha. no taidettiin taas lipsua aiheesta.
    sit vielä kommentti siihen että tv:n tekeminen on ihan yhtä kallista riippumatta siitä että tuleeko ohjelma ulos maxilta tai urheilukanavalta, ainoa ero syntyy siitä että nykyisellään saamme katsojaluvut mahdollisimman hyviksi jotka romahtaisivat aika paljon jos näkyisimme vain marginaali kanavilla. katsojamäärät ovat kuitenkin tärkeitä lajilemme ja kilpailijoillemme. vertailuna jos kilpailuja seuraa paikan päällä 40.000-50.000 katselijaa kaudessa, niin television kautta tavoitamme 3-5 miljoonaa katsojaa kaudessa. tämän myös useampi kilpailija pitäisi hyödyntää....
    sit kilpailujen määrästä.
    kyllä mielestäni kilpailuja on hyvä järjestää sellainen määrä kaudessa että kilpailijoita riittää joka kisaan. eli ekana kuolee pois kilpailut mihin ei jakseta tai viitsitä tulla, ja tuntuu myös FHRA:n kannalta turhalta järjestää kilpailijoille kilpailuja jos osallistujia ei ole. ja kun ottaa vielä huomioon ko. kilpailujen tappiollisuuden niin tuntuu entistäkin turhemmalta. ja jos tappiot kasvaa, niin myös paineet hinnan korotuksille kasvaa. eli kilpailijat äänestävät jaloillaan tulevaisuuden kehityksestä.

    t. vesa raiski
    t. vesa raiski
     
  20. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    catalle vielä sen verran että tuskin kukaan kilpailijoista on ollut viimeiset 10 vuotta niin köyhä kuin FHRA. jos kilpailijoilla ei ole rahaa penniäkään, niin FHRA:lla on ollut miinusmerkkistä rahaa aika monta miljoonaa. silti on puristettu ja hampaat irvessä rutistettu kilpailu toisensa jälkeen väkisin kasaan. ja tätä työtä on ollut tekemessä aika mittava joukko jolla on ollut usko tulevaisuuteen. nyt kun tulevaisuus näyttää valoisammalta niin pitää muistaa nämä raatajat ja pyrkiä pitämään haaskalinnut pois ympäriltä ettei oltaisi kohta taas samassa suossa kun aikaisemmin, koska uskon että ainakaan nykyisistä raatajista ei löydy virtaa tekemään tätä raskasta projektia uudelleen. osallistumismaksut käytännössä päätettiin jo syksyllä pitää ennallaan, mutta korotus syntyi tv-budjetin selvittyä ylimääräisestä tv-tuki paketista, eli tuo 60€ korotus syntyi vasta kun saimme tv-paketin kuntoon. on valitettavaa että koko tv-projekti venyi näin myöhään ja ettei siitä päästy tiedottamaan aikaisemmin, mutta siihen vaikutti moni meistä riippumato tekiä, mm. rallin MM-sarjan televisioinnit. olis suotavaa että ensikauden televisiointi ja tv-paketit voitaisiin julkaista heti kauden päätteeksi ja kilpailijat pääsisivät tarjoamaan tv-paketteja yhteistyökumppaneilleen. haluaisinkin julkaista että nykyinen käytäntö jatkuisi esim. seuraavat 3-vuotta, mutta mitä jos esim. syyskokous päättää että koko tv:stä luovutaan? kaikki vaikuttaa kaikkeen....

    t. vesa raiski
     

Kerro tästä muillekin!