Kilpailumaksut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Mopar, 15.4.2007.

  1. Tea

    Tea 1st gear

    Nää on vähän tylyjä kommentteja. :soosoo:
    Onko siinä jotakin pahaa, jos joku haluaa ajaa kilpaa kilpailuissa?
     
  2. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    en nyt ihan ymmärtänyt??? :( mutta olemme puhuneet street harrastajien vähenemisestä muissakin kuin FHRA:n kilpailuissa, ja on noussut esille mielipide asiasta kun homma menee liian vakavaksi ja panostukset koviksi niin kadun harrastaja ei enään "kehtaa" osallistua ajamaan näitä "ammattilaisia" vastaan. olen saanut käsityksen myös että kentällä on juuri tälläinen kuva FHRA:n kisoista, et ei sinne kannata mennä itseään nolaamaan tällä street-kilpurilla kun siellä on niitä huippu autoja vastassa??? kylä mielestäni street on streettiä ja on hyvä että jos panostukset kasvaa niin näille kilpailijoille on tarjolla muitakin kuin alottelija ryhmiä. vaikka moni tuleekin ajamaan vaan omaksi ilokseen ja jahtaamaan omaa ennätystään, niin liian kova ero kärkeen laskee varmasti motivaatiota, varsinkin kun samainen kuljettaja pääsee loistamaan omassa kyläkisassaan. säännöthän ovat kaikille samat, toiset vaan osaa paremmin kuin toiset...
     
  3. Tea

    Tea 1st gear

    Onhan se tietenkin niinkin, että kynnys kasvaa mitä lujempaa mennään. Mutta sitä kutsutaan kehitykseksi, ja aika vaikee on tostakin tasosta alkaa keksiin keinoja että päästäs tuleen "takapakkia". Silloin nousee taas esille sääntömuutokset, ja jokainen tätäkin foorumia lukenut tietää mielipiteet siihen... Tässä tullaankin siihen, että kuljettajien pitäis osata nimenomaan kokeilla muitakin ryhmiä, eikä olla "henkeen ja vereen" aina sen yhden ryhmän kuljettaja.

    Tarkoitin tolla "tylyjä kommentteja" sitä, että tosta lauseesta voi tietyt henkilöt itseni mukaan lukien vetää vähän hernettä nenään, että "meidänkös vika se on että siellä ei ole tarpeeksi kuskeja".

    Mä mietin kerran sellaista asiaa, että mitäs jos noihin FHRA:n kisoihin pyydettäis tuolta länsirannikon kisoista vaikka yhtä kuljettajaa per kisa tutustumaan FHRA:n touhuun. Kyseessä olis tällänen "kutsuvieras" joka sais osallistua valitsemaansa luokkaan veloituksetta. Näin sitä kynnystä vois saada madallettua, sillä tuolla länsirannikon kisoissahan on todella näyttävää ja nopeeta kalustoo tarjolla kasapäin. Ei ehkä ihan maailman paras idea, mut jotain ton suuntasta vois kokeilla että saatais sieltä näitä potentiaalisia kuljettajia mukaan.
     
  4. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    sorry, en tarkoittanut ketään henkilökohtaisesti vaan ajattelin vaan ihan yleisellä tasolla. sääntömuutoksista olen sitä mieltä että jokainen muutos lisää kustannuksia, eli pidetään säännöt vakaana ja annetaan kaluston kehittyä niissä rajoissa. olemme jo neuvotelleet jopa siitä että noi länsirannikon kilpailut yhdistettäisiin osaksi FHRA Street Cuppia ja osittain päin vastoin. säännöt on jo sovittu yhdennettäväksi tämän kauden siirtymän osalta, eli ensi vuonna se lähinnä vaikuttaa katsastuspakon osalta FHRA:n cupissa ajaville. lisäksi oleme hyväksyneet jo täksi kaudeksi ns. hammastanko autot mukaan kisoihimme. uskon että saamme tulevaisuudessa entistä laajemman ja osallistujiltaan rikkaamman FHRA Street Cupin aikaiseksi. Toivotaan että jo kaudella 2008 saamme hommat laajemmassa mittakaavassa pyörähtämään käyntiin....
     
  5. Tea

    Tea 1st gear

    Tossa varmaan kannattaa myös kuulla kilpailijoita ton yhdistämisen osalta. Ja hyvissä ajoin selkeyttää vähän tota kuvioo enemmän. Luultavasti nimittäin monelle syy siihen että on valinnu ajettavakseen juuri FHRA:n Street Cupin on sellainen, että he haluavat ajaa SM-ryhmien kanssa samoja kisoja, ja olla osana tätä vähän virallisempaa puolta, sekä ajaa hyvillä radoilla Alastarossa ja Motoparkissa. Mutta neuvottelemallahan saa aikaan parhaat ratkaisut.
    Toisaalta tää ei henkilökohtaisesti koske mua, mutta noin yleensä ajatellen.
     
  6. ernie

    ernie 1st gear

    Yhtä asiaa en edelleenkään ymmärrä.

    Miksi sitä TV paketin hintaa laskettiin jos se nostaa osallistumismaksuja?? Jotta nekin voisi maksaa sen kellä ei ole varaa maksaa tonnia? Entäs me ketä ei kiinnosta todella huonosti tehty teevee puolituntinen missä ei edes vilausta näy omasta ajosta ja silti joutuisimme maksamaan sen 60€ osallistumismaksua lisää em. perusteilla?
     
  7. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    televisiopaketin hintaa ei todellakaan laskettu, että voitaisiin korottaa osallistumismaksuja, vaan televisioitavien ryhmien koostamista muutettiin niin että kaikkia tv-ryhmiä seurataan tulevalla kaudella eikä ainoastaan televisiopaketin lunastaneiden lähtöjä. eli jokaisesta ryhmästä näytetään vähintään koosteet finaaleista, mutta toivottavasti aikaa jäisi jopa semistä asti seuraamiseen. television kustannuksia jaettiin vähän yhteisvastuullisemmin kaikille tv-ryhmissä ajaville. pitää myös muistaa että tv tukee koko lajia ja myös sinua vaikka et ikinä siellä välttämättä itse näkyisikään. Em-sarjan televisiointi ei suoranaisesti ole nostanut kustannuksia koska siellä ajavat kuljettajat itse osallistuvat omalta osaltaan tuotantokustannuksiin ja siellä puhutaan vähän isommista summista kuin 60 euroa kilpailu. mutta niinkuin olen aikaisemmin todennut niin pitää vakavasti pohtia onko 60 euroa kilpailu liikaa sm-sarjan televisioinnista ja kannattaako luopua sm-sarjan televisioinnista tulevina kausina. ja jos tuo 60 euroa tuntuu ylivoimaiselta niin FHRA tarjoaa vaihtoehtona ET ryhmät johon pääsee mukaan harrastamaan 160 euroa halvemmalla per kilpailu. mielestäni aktiiviset voisivat kerätä vaikka nimi adressin sm-sarjan televisioinnin lopettamiseksi, ja uskon että jos kentältä vaikka puolet vastustaa telkkaria, niin muutoksia voi saada nopeastikkin aikaan. ei telkkarista yksinään FHRA:lle ole hyötyä, vaan kyllä näkemykseni on tv:llä tukea kilpailijoita ja heidän sponssi hankintoja, mutta jos siitä ei ole mitään hyötyä niin sitten se kannattaa lopettaa. pitäisikö FHRA:n tehdä kalluppi aiheesta avauskilpailussa?
     
  8. HM

    HM Gearhead

    Minä haluan televisioon ja olen valmis maksamaan 260,- mutta yksikään suomen kilpailu ei ole NDRS osakilpailu SST:n osalta eli tällä varmistetaan se ettei vahingossakaan tule sitä viittä kilpailijaa ja SM arvoa. Eli minut ilmeisesti siirretään harrastamaan ET luokkia. Miten pääsen televisioon kun sponsoreillenikin tästä jo talvella kerroin?
     
  9. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Tiedoksi vaan Vesa että Streetissä on AINA ollut ja tulee olemaan joku jolla on ylivoimainen laite toisiin verrattuna(lue rahaa).Ei se ainakaan ennen tuntunut että pitäisi hävetä kun ajelee 12-13 sek.katuautolla eikä 16 pudotuskaavioon C-luokassa mahtunut kun oli tuota tunkua niinpaljon kisoihin toisin kuin nyt.
    Joku muu syy on miksei nykynuorisoa kiihdytyskilpailut kiinnosta ajamisen aloittamiseen ja veikkaan että tuuninki valtaa loputkin niinkuin näyttelyissä jo on käynyt,meitä on vielä muutama muinaisjäänne jäljellä joilla on Amerikan katuautotausta.
    T:SG 3
     
  10. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    SST:n osalta tilanne näyttää todella huolestuttavalta. en usko vaikka kaikki kisamme olisivatkin NDRS kisoja että tilanne muutuisi. viime kaudella SST:n NDRS sarjaa kiersi aktiivisesti 2 kuljettajaa, eli ryhmä on Englantia lukuunnottamatta kuollut koko euroopassa. Sama kehitys kulku uhkaa myös SG ja SC ryhmiä. Itsekkin Super ryhmiä ajaneena pidän tätä kehitystä todella huolestuttavana, mutta en kyllä näe että tämä kehitys olisi millään lailla FHRA:n vika. sun pitää pikkasen ruuvata lisää vauhtia ja osallistua mukaan SG ryhmään, niin saataisiin edes se säilymään ja saisit sitä luvattu näkyvyyttä sponsoreillesi. ja tietysti televisio tuella pystyt varmistamaan laajan näkevyyden vaikka ei kilpailussa pärjäisikään. muuta lääkettä en tähän hätään keksi. :cry: toivotaan että Super ryhmät vielä ponnistaisivat takaisin kukoistukseensa tulevaisuudessa.
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    pakko nyt pistää itekkin tähän kommenttia hieman oluthuuruissa että olisiko mitään ideaa uudessa "katuluokassa" mikä olisi tarkoitettu ns. katuautoille... esim. sponsorit kiellettyjä, ei mainoksia, katsastus voimassa ja muutokset otteessa yms. ei tulis sit sitä vastaan että tolla toisella on paljon enemmän sponsseja, eli rahaa, eli nopeutta
    "joten en mä kehtaa lähtee ajelee tonne sekaan ja nolaamaan itteeni".

    tää nyt oli ihan vaan sen takia kirjoitettu kun noista katuautoista on ollut juttua ja niiden osallistujamääristä.
     
  12. HM

    HM Gearhead

    Miksei SST ole NDRS sarjassa? Ei noita aktiiveja kovin paljon ollut muissakaan ryhmissä viime vuonna. SG 5. SC 2. Comp 4.
     
  13. Pikku Ylli

    Pikku Ylli 1st gear

    Ei onnistu. Tuloeroihin ei voi vaikuttaa. Ainoa jokseenkin toimiva keino rajata kallista virittelyä on joko tarkat määritelmät auton rakentelun suhteen, koskien siis joka hiivatin osa-aluetta tai tehdä jokkis-säännöt auton myymisen suhteen.

    Määritelkää "niinsanottu katuauto" prätkäpuolen tollukalle?
     
  14. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    kyllä SST:n pois jättäminenjohtunee täysin siitä että meillä ei täällä suomessa saada ryhmään kilpailua aikaiseksi. Viimeisenä vuonna kun se oli vielä NDRS kalenterissa mukana oli ryhmän kisoihin ilmoittautunut aina yksi kuljettaja norjasta, jolle jouduimme sitten soittelemaan että turha on tänne suomeen lähteä kun ei saada kilpailua pystyyn. Lisäksi FHRA joutuu vielämaksamaan erikseen NDRS organisaatiolle jokaisesta mukaan ilmoittamastaan ryhmästä erikseen, syntyy kisaa tai ei. kyllä muissakin ryhmissä toimitaan tulevaisuudessa varmasti aivan samalla tavallo jos suomessa ei kauteen saada kilpailua aikaiseksi. Mutta myös päin vastoin jos ryhmä osoittaa elpyvänsä. Super Ryhmien ongelma on myös muissa maissa täällä pohjolassa, ja olen kuullut huhuja ET ryhmien mukaan ottamisesta NDRS sarjaan, tuleeko ET jatkossa syrjäyttämään Super ryhmät? sen aika näyttää.
     
  15. DS 325

    DS 325 Double Gearhead


    Tommonenhan luokka on jo olemassa :soosoo: Siellä ne samat vanhat Jäärät ajelee niillä samoilla vanhoilla autoillaan niitä samoja vanhoja aikoja samoja vanhoja kaavojaan käyttäen pullistellen osaamistaan samaan vanhaan tyyliin kuin aikojen alussa. Sitä ryhmää kutssutaan Stock / Superstock- ryhmäksi ja siellä ajavat periaatteessa katuautot, joissa on tarkoin rajattu mitä saa tehdä, ja mitä ei. Kilpailukin onn tasaista, kun hitaammille annetaan etumatkaa, ja maalissa sitten taas arvotaan onnettaren suosikki, kumpi voitti, kuten Index ryhmissä yleensä.

    Mutta ei tota tunkua uusien kuskien suhteen ole ollut tuollakaan, sillä kun rajataan liikaa osien vaihtoja ja rakentamista, tulevat kalliin ns. luokitellut osat sitten ainoina vaihtoehtoina kyseeseen. Ja yllätys yllätys, taas menee rahaa ja ne samat vanhat osaavammat rahamiehet menee menojaaan antamatta uusille tulokkaille muuta kun osallistumisen ilon.

    Tämä on nääs moottoriurheilua, nopeet syövät hitaat ja egoa, rahaa ja kunniaanhimoa pitää olle, että haluaa tai viitsii yrittää päästä muiden kyytiin vauhdeissa ja panostuksissa. Ei se tän vaikeampaa ole, aina voi sanoa, että tolla vaan on enemmän rahaa kuin muilla, jos ei itse pärjää. Sitäpaitsi, ei mainostenkaan kieltäminen ole mitään ratkaaisu katuautoissakaan, sillä ainakin minä henkilökohtaisesti olen ajanut ihan omilla rahoillani, ilman mitään tukea, muilta kuin työpanoksena kavereiltani, ja silti menen kohtuullisen, mutta en omasta mielestäni vielä tarpeeksi kovaa. Toki koskaan en ole FHRAn kilpailua 12 vuoden kilpaurani aikana voittanut, mutta aina on parempi yrittää tehdä sitä ajamalla kisoissa, kun pillittämällä ja valittamalla netissä nimimerkkien takana.

    Katauto on auto, jolla saa ja voi ajaa kadulla tai kisoissa jos se vallitseviin olosuhteisiin soveltuu. Se ei siis ole välttämättä työmatka-auto, Matkailu-auto, vaimon kauppakassi, eikä edes gruising-auto, vaan just sellainen, jolla omistajansa ajaa siellä missä sitä huvittaa, olematta tilivelvollinen kenellekään, paitsi tietysti katsastusmiehille kisoissa ja konttorilla unohtamatta Poliisia.
     
  16. Pikku Ylli

    Pikku Ylli 1st gear

    Ymmärsinkö oikein että Kalajoella organisaation kulut olivat 15.000e, josta logistiikkaan 7.000e? Onko liimaus kaksi vai kolme tuhatta? Entä mainonta, "7.500-10.000e" kuulostaa kalliilta arvailulta, kuka tietää todellisuuden? Kymppitonnin heittely kuluissa Kalajoki vs. Motopark on aika paljon ja tarkoitan nyt siis tätä kommenttia:
    . Paljonko katsojia per kisa, päivälippulaisia ja weekend lipuilla? Mitä maksaa myyntikojun vuokraus? Entä radanvarsimainonta? Millä summilla mm. televisioinnista suurimman suoran näkyvyyden saavat yhteistyökumppanit ovat mukana? Lasketaanko krääsä ja oheistuotemyynti budjettiin mukaan (peruste kysymykselle on, että ilman kisoja ei ole myyntiä -> kuuluisiko tuotto ainakin osittain jyvittää budjettiin..?)? Onko olemassa tarkkaa budjettia? Ilmeisesti kun tiedetään että 60e per kuski "puuttuu".

    FHRA'n kanta on että ainoa keino kattaa lisääntyneet kulut on kuljettajien kautta.
    Ainakin ei-niin-pro tiimit ovat sitä mieltä, että osallistumismaksut ovat liian korkeat saavutettuun iloon nähden.
    Hiukan on inhottavan nihkeä tilanne, joka johtaa todella siihen, että
    Televisiointi on hieno asia, mutta jos sillä ei saavuteta tarpeeksi hyötyä, niin sitten se on vain pirun kallista lajin esittelyä. Gallup tai muu laajempikin kysely, vaikka joka kisassa, voisi olla paikallaan, jo pelkästään yleisen tiedonkeruun kannalta.

    Ystävällisesti omia ajatuksiaan ja mielipiteitään julki tuoden,
    Rami - PSB 170
     
  17. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    Mielipiteitä pitää olla ja miellään myös paljon rakentavia ja kehittäviä ehdotuksia. :D

    t. vesa raiski
     
  18. jiipee CB55

    jiipee CB55 1st gear

    Olisko noissa kuluissa mitään kohdetta jossa vois säästää järkevästi ja sitäkautta saada kisabudjettia tasapainoon tai voiton puolelle?

    Ei ne suuret tulot vaan pienet menot...

    Jiipee CB55
     
  19. shmot

    shmot 1st gear

    Onko kadunmiehen kiihdytyspäivä tappiollinen? Muutenkin viimekesänä tapahtumassa olleena tunnelma on siellä todella hieno. Ei ole liian vakavaa ja ilmassa on sellainen "tekemisen meininki". Jotenkin virallisten kisojen puolella touhu menee helposti liian vakavaksi. Aletaan ajaa kilpaa tosissaan verenmaku suussa. ACS kerää 66000 käviää ja siellä on 90% muita vekottimia kuin kiihdytyspelejä. Miksi kiihdytyskisoissa ei käy yhtä paljon katsojia? ACS:ssää ei televisioida. Jos kiihdytyskisoissa olisi viivalla ne kaikki rodit mitkä oli näyttelyssä, niin ainakin minä olisin katsomossa. Ajat eivät varmaankaan olisi älyttömän kovia, mutta show sitäkin parempi.

    Minulla olisi tuossa alakerrassa pyörä sliksillä varustettuna ja voisin mielellään kokeilla sitä liimaradalla, mutta kilpaileminen ei oikein enää jaksa kiinnostaa ja 260 e testaamisesta on liikaa. 100 e olisi vielä ok. Jos hakee sponsseja, niin pitää luvata jotakin ja perustaa yhdistys tai yritys. Menee liian vakavaksi. Pyörässä on kyllä tarroja, mutta niillä saa lähinnä epävirallisesti öljyä ja tulppia testattavaksi. Voisi tulla lauantai aamuna, pääsisi vetämään 4-5 lähtöä ja illalla pois. Ei oikein enää ehdi koko viikonloppua viettämään varikolla ja ei ole kiinnostusta hankkia yöpymisen mahdollistavaa kalustoa. Minun takia ei kannata mitään sääntöjen säätämistä alkaan tekemään, mutta jos samaan tapaan ajattelevia löytyy enemmänkin niin...

    Autopuolella on nyt nuo et-ryhmät, joissa pääsee ajamaan 100 e hintaan melkein millä vaan ja on aika hieno juttu. Olisi hienoa, jos se saisi innostettua vanhoja tallien kattoon ripustettuja kilpureita taas radalle ja rodeja ym. rakennettuja laitteita. Varmaankin myös yleisön kannalta.
     
  20. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    kadun miehen tapahtumat ovat pyritty tekemään mahdollisimman kevyellä budjetilla ja niissä on päästykkin hienosti +/- tilanteeseen. nämä tapahtumat ovat mielestäni juuri niitä oikeita ponnistuslautoja tulla tutustumaan lajiimme ja testaamaan katukalustoaan. nämä tapahtumat toivottavasti säilyttävät suosionsa ja saavat jatkoa tulevaisuudessakin.

    Olemme miettineet joka vuosi lisä ohjelmaa kilpailujemme yhteyteen, mutta esim. ACS ulkomaisen näyttelykaluston tuottamiseen kilpailuihimme ei ole taloudellista järkeä. Olemme kyllä useamman vuoden tehneet tiivistä yhteistyötä jäsenkerhojemme kanssa ja heidän kauttaan hienoja kotimaisia autoja ja rodi paraateja on kilpailuissamme ollutkin, ja tätäkin yhteistyötä tulemme ehdottamasti jatkamaan. Samoin mietimme koko ajan tapahtumiimme oheisohjelmaa joka olisi taloudellisesti järkevää.

    pyöräpuolelta valitettavasti puuttuu ET:tä vastaava edullinen aloittelija ryhmä. tässä onkin FDBA:lle mietittävää tuleville kausille. Onneksi on olemassa vielä katuautokilpailuja joissa pääsee edullisemmin päiväksi kokeilemaan ja kotiin illaksi. tietysti joillain radoilla pito jaliimaukset ovat vähän heikompia kuin FHRA:n sm kapinoissa, mutta tässäkin on yksi syy hinnan eroon. tapahtumat ja niihin panostettu raha on eritasolla, onneksi näitä yhdistelemällä löytyy jokaisen kukkarolle ja tarpeille mahdollisimman lähelle eri vaihtoehtoja.

    JiiPee:lle sen verran että FHRA on paininnut miljoonaveloissa viimeiset 10-vuotta, mitäs luulet onko talouden pelastamiseksi karsittu kuluja? kipukynnys kulujen karsinnassa on monesti alitettu rajusti, kun ei vaan ole ollut penniäkään rahaa... historia kertoo että jopa rataharjat ovat olleet niin kuluneet ettei niissä ollut enään piikkejä jäljellä yhtään, mutta silti toimitsijamme heiluivat niillä tehottomilla tyngillä että edes näyttäisi siltä että tehdään jotain.

    täytyy vielä sanoa että moni muu urheilu yms. seura on kaatunut konkurssiin huomattavasti pienemmistä summista, jopa parista sadastatuhannesta. onneksi löytyi tämä aktiivinen joukko joka halusi kerhon ja sen toiminnan pelastaa 6-vuotta sitten ja lähti sitä säännön mukaisesti tekemään. pelastukseen ei silloin uskonut oikein kukaan. jopa omat lähipiiritkin käyttivät tilannetta hyväksi ja myivät velaksi tavaraa sika katteella, mutta mitäs teet kun mistään muualta ei saa. johtokunta pani nimet paperiin ja otti henkilökohtaisesti vastuun veloista kun viiteen vuoteen ei jäsenistöltä vastuu vapautta saanut. nyt kun tämä raskastyö on saatu johonkin väliaskelmaan, niin kyllä mielestäni kiitos kuuluu ensisijaisesti niille jotka ovat jaksaneet pakertaa viimeiset 6-vuotta ja uskoa parempaan huomiseen. mutta kyllä se oli tiedossa että kun apuja hädänhetkellä pyydetään niin ei ketään kiinnosta, mutta nyt riittää porukkaa käsiojossa taputtelemaan selkään. toisaalta välillä vähän mietityttää myös kilpailijoiden lojaalisuus ja kiitos tätä työtä kohtaan mitä jotkut ovat ehkä koko lajin pelastamiseksi maassamme tehneet, tai ehkä just ne muut olisivat tehneet sen huomattavasti paremmin ja nopeammin... tiedä sitä. :-?

    ehkä itsekkin jonain päivänä istun katsomossa ja hihittelen toimintaa sieltäkäsin :lol:
     

Kerro tästä muillekin!