Kimppatallin säännöt?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja samppa78, 18.6.2009.

  1. samppa78

    samppa78 2nd gear

    Sain vihdoin ja viimein tallin! Nyt olen itse pää vuokralinen ja talliin on tulossa muita tilan jakajia. Heräsi kysymys mitkä on teidän tallien säännöt? Vuokrienmaksu, sen mahdollinen maksamatta jättäminen? mahdollinen irtisanominen sen takia? Käyttäytyminen? Laittakaa hyviä sääntö vinkkejä.
     
  2. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    Kukin maksaa oman osuutensa vuokrasta ajallaan. Toisten työkaluja ei käytetä ilman lupaa, jos laisinkaan. Kukin siivoaa omat sotkunsa, pitää paikat järjestyksessä. Kimppatallissa oleva vastaa myös vieraistaan vahingon tai varastamisen sattuessa. Käyttäydytään asiallisesti.
     
  3. samppa78

    samppa78 2nd gear

    asiaa! lisää..
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Terve Samppa -20 eli 78.
    Säännöt ovat aivan päivän selvät eikä niitä ole allekirjoitettu.
    Vuokrat hoidetaan aina ajallaan. Piste. Jos tulee vaikeuksia sen suhteen niin siitä kerrotaan etukäteen ja jos on hyvä kööri niin ne hoitaa asian ajallaan. Minkä tietysti hoidat niille takas asap.
    Työkalujen lainaaminen ym, kaikki takaisin puhtaana ja ehjinä.
    Kaikki muiden omistama on pyhää. Myös sinun eikä niihin muut koske. Mihinkään ei kosketa vaikka naapurin pakki olisi auki. Ilman lupaa ei toisten tavaroihin kosketa. Jos lupa on niin em tavarat takas puhtaina ja ehjinä.
    Kimppatallissa on hyvät puolensa, jos on hyvä porukka ja kaikki tuntee ja luottaa toisiinsa. Niin se pitää mennä. Yksikin kusipää joukossa pilaa koko sadon.
    Toisiinsa luottamus on a ja o. Jos sitä ei ole niin hommasta ei tule pitemmän päälle mitään muuta kuin nenät kipeiks.
    Jos olet päässyt hyvään talliin niin näytä että olet luottamuksen arvoinen.
    Sis sääntö numero 1. Sääntöjä ei ole. Ne ovat aivan selviä ja kaikki tietää missä mennään ja elää sen mukaan.
    Jos menee liian nipoks esim tallilla on ylipäällikkö ja sen adjutantti mille pitää aina esim keittää kahvia niin silloin mulla tökkii. Olen ollut hyvissä talleissa ja myös huonoissa. Yksikin perseenreikä pilaa koko hengen.
    Toiv saat hyvän mestan ja käyttäydy sen mukaan.
    Avautui repeli +20 eli 58.
     
  5. samppa78

    samppa78 2nd gear

    hmm kiitos hieman erilaisesta vastauksesta..
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Mä en hyväksyis noita vuokralaisten vieraita ollenkaan,en ainakaan yhtä enempää kerrallaan ja niistä ois hyvä antaa infoa ajoissa vuokraisännälle eli tässä tapauksessa samppa78:lle et keitä saattaa joskus tulla käymään niin ikään kuin tietää hiukan varautua :wink:

    Se talli missä ite olin vuokralla toimi juuri em.periaatteella ja toimi,en laskenut ketään edes pihaan 8)

    Työkaluja&tarveaineita siellä sai käyttää kaikkia mitä näkyvillä oli tarpeen mukaan sit puolin ja toisin,mut herrasmies periaatteella tietenkin!

    Mä en lähtis myöskään rajaamaan noita työkalujen käyttöjä omassa tallissani,kunhan niitä vaan osataan käyttää koska voihan olla et jollain on kauheasti työkaluja mut ei kuitenkaan oikein taitoa käyttää niitä ja toisella ei oikestaan mitään mut mahdoton seppä tekemään niin kumpikin lopulta hyötyy asiasta!

    Ainakin ottaisin selvää mitä tallentava valvontajärjestelmä tulis ko.tallille maksamaan,ne ei nimittäin kauheita summia nykyään enään maksa...
     
  7. Käkö

    Käkö Gearhead

    Rebel58 kirjootti asiasta, mä olen ollut kimppatallissa melkeen 16 vuotta ja kaiken näkööstä viheltäjää siel on ollut, jos ei tee sääntöjä talliin eikä niitä tee selväksi vuokralaiselle niin kuses ollaan...
     
  8. mie

    mie Gearhead

    Tallin lukitus/avaimet kannattaa pitää ajantasalla, ettei tule kutsumattomia vieraita, jos avaimia jostain syystä seikkailee joillakin ulkopuolisilla edellisten omistajien toimesta. Ainakin jos vanha perinteinen Abloy lukko löytyy yhdestäkään tilaan menevästä ovesta, niin vaihtoon heti.

    Jos on esim. yhteinen hitsauskone tallissa (kuitenkin kaasut, langat yms. maksaa) niin joku järkevä korvaussysteemi käytöstä, mikään käteislipas ei välttämättä toimi, kukaan ei kuitenkaan sitä muutamaa euroa sinne pudottele ja sitten kun on pullo tyhjänä, niin lippaassa on muutama euro ja kukaan ei ole kuitenkaan hitsaillut kuin pari paikkaa pohjaan.
     
  9. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kimen mainitsema kulunvalvonta ei ollenkaan huono idea. Tallentava video ei ole isoveli valvoo politiikkaa. Toivottavasti sellaista ei teidän tallissa tarvita, mutta varmuuden vuoksi..
    Mä olen yhteen talliin vieläkin pystyssä. Pari vuotta sitten olin ruuvaamassa Buickkia ja otin. Se talli on keskellä stadia ja yleisesti tiedossa oleva jatkopaikka.
    Mä olin viimeinen kuka siellä oli ja ovi minun jäljiltäni auki.
    Kaapit oli täynnä viinaa ja jengiä tuli ja joi ne.
    Kuka vastuussa?
    Minä.
    En niitä sisään päästänyt, mutta vastuu on minun.
    Onnea tallillesi -20, isäntänä ei aina ole helppoa. Toiv saat hyvän köörin mikä maksaa ajallaan eikä sun tarvii niitä omasta pussista repiä. Tiedän senkin enkä tallin vetäjäks lähde enää.
    Viel kerran Samppa -20 onnea sulle valitsemallesi tielle. Toiv kaikilla muillakin on sama asenne kuin sulla niin silloin toi toimii.
     
  10. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Joskus vuonna kirves ja kuokka, jun olin kimppatallissa niin jokainen merkkasi omat työkalunsa tietyllä värillä. Minä mm levitin omat lenkkiavaimet hylsyt sun muut pahvin päälle lattialle ja spreiasin päälle oranssia spräytä. Jollain oli sinininen spräy toisella vihreä jne.
    Tarkoituksena ei ollut maalata työvälineitä mutta jos jossain lojui lenkkiavain tai hylsy pienikin värijäämä kertoi kenen se oli.
    Kun vuokrasopimus päättyi niin jokainen levitti rojunsa pakistaan pitkin lattiaa ja inventoi kamansa yhtä aikaa. ihan vaan siksi koska vahingossakin tavaroita voi eksyä väärään pakkiin kun välineitä kuitenkin lainaillaan.
     
  11. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Reilu peli on perseestä! Ajattelee ehkä joku, mut jos jättää vuokrat maksamatta ja keksii aina kaikennäkösii ja mitä kummallisempia tekosyitä et on jättäny toistuvasti vuokrat maksamatta ni meillä ainaki lähti auto ja kamat tienvarteen ja vielä keskellä talvea. Ei käyny kyl yhtää sääliks jos ei aikuinen mies osaa hoitaa sovittuja asioita.
     
  12. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    kaikkihan tietysti maksaa myös kesäkuukausilta niin on sitten syksyllä paikkakin valmiina. jos joku ei halua maksaa kesältä niin ottaa sellaisen joka maksaa muuten voi tulla tallista lähtö koko porukalle kun ei oo varaa maksaa tyhjistä paikoista. riippuen tietysti millanen vuokra tallilla on.
    alkavan kuukauden ensimmäisenä päivänä vuokra maksettuna eli niinku etukäteen kuun vuokra.
    nimim. 23vuotta kimppatallissa
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    Yks vuokra tallirahastoon etukäteen olis hyvä turvapuskuri ettei muitten tartte omasta pussistaan hoidella jos jollain myöhästyy oma osuus ja jota aivan varmasti sillointällöin tapahtuu,

    kaikenlisäksi tallirahaston olis hyvä olla vuokrien ym. kiinteiden kulujen päälle pikkusen ylijäämäinen satunnaisten kulujen peittämiseksi, aikalailla mukavampi on ostiskella uusia loisteputkia tms kun tilillä on jo siihen raha olemassa.
     
  14. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    :-? Olen ollu useammassakin kimppatallissa ja huonoja on kokemukset AINA oli tuumaset työkalut vieny Alfred J .Nussi- ja kaikki spreit vaseliinit öljyt oli menny jalompiintarkotuksiin mun hyllyltä...ihme känniääliöhulluja(kimppa tali kavereitten tutun tuttuja) tuli sössöttelee kun olit kaikessa rauhassa touhuilemassa jotain trojektia.
    Nyt olen onnepekka kun mul on oma 80neliöinen pilttuu jossa voi säätä milloin miten vaa jaksaa vittii ja huvittaa-EI enän koskaan kimppatalliin!..on mulla tossa ollu pari alivuokralaista mutta olen ajanu ne huitantuitaan ku on saanu vukria perästäpäin anella..... :x
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä sellainen tuolla tallissa on,ei kuulemma meitä varten vaan mahdollisia kutsumattomia vieraita varten josta sit voi katsoa mahdollisen vierailun jälkeen et minne lähdetään kyläilemään...

    Tuo mistä Rebel mainitsi et toisten tavaroihin ei ilman lupaa kosketa on hiukan hankala tapaus,kun meillä ei ainakaan ole/ollut lukkoja kuin ovissa et kaikki on esillä.

    Mä en ole siis ite ollut kuin yhdellä tallilla vuokralaisena ja hyvällä sellaisella,mut sivusta seurasin toista ei niin hyvää varsinaista kimppatallia josta olivat kovimmilla pakkasilla pukanneet yhden kaverin auton ulos kun oli ollut pikkasen vuokrarästejä ja vedet sisällä tietysti ja sit oli lohko haljennut,lohkon halkeaminen tosin paljastu vasta projektin taas vaihdettua omistajaa mut sanoin kyllä tälle jonka auto oli silloin kun lohko halkes et vaadi korvaukset asiasta.
    Eli noissa tallista poistamisissakin sit järki käteen et ajallaan ilmotusta ja katsoa ettei mitään tuhoudu heti liki pitäin välittömästi ja ovet lukkoon jos mahdollista ja soitto ko.henkilölle vielä just ennen ulos pukkaamista :wink:
     
  16. smuige

    smuige Gearhead

    Jos on hyvä porukka johon luottaa niin ei pahemmin tarvitse sääntöjä miettiä. Meillä on kaveriporukalla toinen kimppatalli menossa ja suht hyvin on toiminut. Yks tärkeä asia on enemmänkin vuokranantajan säännöt ja se että jokainen tietää ne ja noudattaa niitä. Esim. saako tallin pihalla säilyttää varaosa raatoja tai autoja ylipäätänsä ja miten vuokranmaksut hoidetaan. Viime tallissa maksettiin kukin oma osansa vuokranantajan tilille ja se ei välttämättä ollut paras mahdollinen koska kukaan ei tiennyt mitä kukin on maksanut ja rästejä jäi helposti. Nykyisessä tallissa kerätään kolehti kerran kuussa jolloin tiedetään kuka on maksanut mitäkin. Hitsauskaasut ym. ollaan hoidettu sillai että kun loppuu joku hakee uutta ja kulut jaetaan kaikkien kesken, huolimatta siitä että joku hitsas vaan pari reikää toissa talvena :odroll:
     
  17. signet

    signet Gearhead

    Tosta migin kuluista on toimiva esimerkki takavuosina isosta kimppatallista (n.20 ukkoa).Porukassa oli monta ketkä tekivät ulkopuolisille remonttia ja oli sovittu että ulkopuolisille tehdyistä hitsauksista menee miggikassaan 10% jolla osteltiin sitten langat,kaasut ja migin korjaukset.Toi raha riitti niin hyvin että omat autot sai hitsailla ilman kuluja.Vuokrat ja sähköt hoitivat sitten kaikki oman osuutensa.Oli siellä myös kahvi ja kaljakassat.Muistelen vielä että joka kassalla taisi olla oma hoitaja.
     
  18. Quest

    Quest Gearhead

    Kahvikassa on siksi, kun joku tulee taksilla huo... huonossa kunnossa, niin sillä voi kuitata kyydin.
    Kaverin kaverit ja muut hengarit taas hankaa paikallista sotanorsua sun konepellillä, niitä pitää olla paljon ja usein. Kyllä se siintä joskus oikenee.
    Limu- ja kaljakassa kannattaa hinnoitella niin että sillä saa kaasut ja miggilangat, kaverit pitää huolen ettei oo kaljaa eikä kaasuakaan.
    1kk vuokra pitää olla jemmassa, että joku saa hankittua pisteosaa hyllyyn tiukanpaikan tulen, ja sotanorsun paikat ei oo tiukat.
    Aerosolipullossa on painetta -> se pitää vapauttaa, onneksi kaverit tekevät sen yhdessä sinun kanssasi urakalla.
    Siivouspäiväksi sovitaan kiinteä päivä, niin saa yhden päivän ruuvata aina rauhassa.
    Saat vapaasti lainata kavereiden työkaluja kun he pyytävät jotain sinulta lainaan, eihän se haittaa kun niiden työkalut on kotona tai hukassa.
    Kimppatalli, jos haluat säilyttää ikuisuus projektiasi jossakin ja jos et ole kännissä niin sitten voit remppata anoppisi ooppelia, siksi tyttöystäviä pitää olla paljon -> säilyy käden taidot. oheishommissa
     
  19. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Hommaa voi tehdä periaatteessa kahdella tavalla, joko talli, työkalut ja vehkeet kuten mig on yhteisiä tai sitten jokaisella on oma tonttinsa ja omat tekemisensä/vehkeensä. Jos olet itse päävuokralainen niin kannattaa minusta yrittää pitää asetelma selkeänä (laiva tarvitsee kapteenin), aika ihmeellisiä esityksiä on tullut nähtyä tallielämästä. Pari asiaa tulee itselle mieleen:

    - onko tallissa lupa hitsata, ja mieti vielä uudestaan, onko tallissa todellakin lupa hitsata. Muutaman kerran olen päässyt sammuttamaan hitsatessa syttynyttä sisustaa kun kaveri ei ole katsonut mitä auton sisäpuolella tapahtuu.

    - ongelmajätteiden käsittely. Näiden kanssa sössiessä saattaa saada todella pahoja vahinkoja aikaan (esim. viemäriputkiston ja maaperän vaihto muoviputkista suotautuneen teollisuusliuottimen takia)

    - kyllä minusta säännöt pitää olla, ja tallin oven lähellä myös tallin osoite seinässä siltä varalta että jonkun täytyy soittaa esim. palokunta paikalle
     
  20. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^^ Sotanorsu:rotfl: Ei meidän tallilla oo moisia näkyny. eihän?
    Kerro Samppa miten homma lähtee etenee ja pidä meidät ajan tasalla missä mennään?atoiv kalli menee hyvin. toivoopi repeli
     

Kerro tästä muillekin!