Kinnerin vetari metelöi -> vakuutusasiaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Temppu, 2.7.2003.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    -80 Golffin edestä kuuluu mökää.

    Ääni on edestä -luultavasti vasemmalta puolelta- tulevaa jaksottaista narinaa, joka aluksi kuului eteenpäin kulkiessa vain tietyllä etupyörien oikealle kääntämisellä. Jos käänsi vähemmän tai enemmän, ääntä ei kuulunut. Nyttemmin vastaava ääni kuuluu myös silloin tällöin vauhdin hidastuessa liikennevaloihin pysähtyessä. Muissa ajotilanteissa en ole huomannut ääntä, mutta se saattaa hävitä moottorin ja tiemelunkin taakse.

    Epäilen vetoniveltä laakerin sijasta, koska ääni on jaksottaista narinaa, eikä tasaista jurnutusta, minkä laakeri olisi saanut aikaiseksi. Laakeri on vaihdettu muutama vuosi sitten.

    Pumppasin kokeeksi 150 g STP:tä vasempaan ulompaan vetoniveleen, mutta ei sillä ollut mainittavaa vaikutusta. (Samankaltainen operaatio tehtiin muutama vuosi takaperin, kun nivelet alkoivat pitää helvetillistä kolinaa suoraankin mennessä. Ääni katosi heti.)

    Onko ulompi vetonivel sökö?
    Voisiko vika olla myös sisemmässä vetonivelessä? Pistänkö STP:tä myös sinne?
    Voisiko oikean ja vasemman puolen ulommat nivelet vaihtaa päittäin? Olisiko siitä mitään apua?

    Onks bilibaliteman vetoniveleistä mihinkään (muuhun kuin verkonpainoiksi)?
    Entäs Motonetin vastaavat?
    Mistäs niitä Lövbro (vai-miten-se-nyt-olikaan) -niveliä saa osata?

    Temppu

    'harrastajan arkea: käyttöauto seisonnassa ja kaikki kesä-avot rikki'

    (Juttu vaihtuu vakuutuskeskusteluksi tuolla loppupuolella...)


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-07-02 12:52 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-07-28 13:40 ]</font>
     
  2. lake ender

    lake ender Gearhead

    Risan vetonivelen tunnistaa hyvin, kun nostaa auton keulan ylös. Kone käyntiin, pykälä päälle ja kytkin ylös. Sitten pyörät linkkuun molempiin suuntiin, kaasua lisää ja pidetään jarrulla vastaan, että syntyy vetorasitusta.
    Kaveri kuulee auton alta kyllä mikä nivel jurisee. Ajaessa on vaikea sanoa onko sisempi vai ulompi sökö. Tosin 95% tod. näk. se on ulompi. Rasvauskaan ei auta enää jos se on tarpeeksi sökönä.
    AD tms. myy Löwbro niveliä (vai mikäsenimiolikaan)
     
  3. Temppu

    Temppu 1st gear

    Onks kellään koskaan menny vetari totaalisen rikki? Niinku ajossa?

    Meinaan, varoittaako se kunnolla ennen hajoamistaan, ja mikä on hajoamisen seuraus? Henkensä kaupallako tässä vielä körötellään?

    Tätä nykyä kalkatus on hieman vaimentunut, ja se edelleen kuuluu vain tietyllä kääntösäteellä. Suoraan menee aika hiljaseen, vaikkakin joskus pienellä vauhdilla kuuluu kumimaista kitinää. Ihan hyvin muuten kulkee.
    Tarkotus olisi korjata heti, kun saa harrasteauton liikenteeseen, niin voi vaihtaa remppakohdetta. Kuukausi, kaks siihen voi vielä mennä.

    Vertaa threadi ' jyrinä ja tärinä".

    Temppu


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-07-17 10:38 ]</font>
     
  4. herrakani

    herrakani 1st gear

    Yks vetari hajonnut niin, että tein ns. "ritariässäkäännöstä". Liukkaalta pinnalta tullessani pitävälle pinnalle, johon asti auton ei tietysti pitänyt liukua, kuului valtava pamaus. Tämän jälkeen auto ei enää liikkunut. (kortti oli alle 2vko vanha ja isin autolla)
    Omassa autossa joskus vuosien päästä ajoin rutisevalla vetarilla niin kauan, että tuli palkka ja vapaata, että ehtii vaihtaa, noin viikon, ehkä kaksikin. Olisko pari palloa ollu halki ja yks semmonen sisempi juttu. Hyvin kulki vielä, kun varovasti ajoi. Mut tässä autossa oli lukkoperä, joten se ehkä avitti tässä kestojutussa.
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kerran asiakas ajoi 900 Saabilla pihaan ja mä kuuntelin että kylläpäs vetarin nivel naksuu hienosti. Kaveri peruutti tielle silleen 45 ast. kulmaan tiehen nähden, käänsi ratin laitaan ja nosti kytkintä, pamaus ja ei liiku mihinkään. Oli kuulat tippunu pois paikoiltaan. No ei se mitään, oikeeseen paikkaan hajos: korjaamon pihaan!!!

    Kerran olen kuullut nivelestä joka on mennyt totaali jumiin kun ohjaus käännettynä laitaan. Ei pystynyt ajaan kun nivel käänsi ohjausta puolelta toiselle kerran kierroksella. Kertoja oli muuten katsastusmies jolle tämä oli tapahtunut omalla autollaan!!!!
     
  6. Temppu

    Temppu 1st gear

    Noniin, taas tuli turpiin;

    Oli se sittenkin se vasen etulaakeri kun möykkäsi.

    Laakerit on tosiaan vaihdettu n. 4 vuotta ja 15 630 km sitten, mutta tossa ennen juhannusta (laakereilla 12 191 km ajettuani) yks mummo peruutti kevyesti etukylkeen parkkiksella.

    Tehtiin paprut, joihin merkitsin myös ukaasin, että pyörän ripustukset tarkistettava. Sanoin asiasta myös tarkastajalle (Pohjola), mutta korvauksista sovittiin vain peltitöistä ja maalauksesta. (Lokarin kaareen oli tullut n. 0,5 cm syvä lommo, renkaassa ei näkynyt mitään, mutta olihan se siihenkin varmaan kolahtanut.)

    Sitten juhannusreissulla 869 km mällin jälkeen alkoi laakeri metelöidä, ja nyt vielä 2570 km lisää ajettua se alkaa olla aivan loppu, ei enää uskalla ajaa. Ja nyt vasta mullekin valkeni se metelin todellinen lähde.

    Nyt sitten neuvotellaan vakuutusyhtiön kanssa, mikä laakerin on rikkonut.

    Mitä tästä opimme?
    Että jos tulee mällejä pyörien lähistölle, niin kantsii -ainakin yrittää- vaatia laakereiden, nivelien jne. vaihtamista heti ja saman tien. Pienestä se näkyy tuokin menneen.

    Temppu
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis oletko tosissas?Sulla täytyy kyllä olla ylimäärästä aikaa tai tekemisenpuute jos meinaat alkaa vakuutusyhtiön kanssa tappelemaan-80 golffin etupyöränlaakerista!!
    Ei pahalla mutta mitä toi laakeri maksaa?4e?
    :odroll:
     
  8. Temppu

    Temppu 1st gear

    -99 makso 196 mummoo ja työt about 500 mummoo (molemmat puolet yhteensä).

    Bilibalissa taitaa maksaa nykyjään semmosen 24 eeroa/puoli.

    Ootko koskaan vaihtanu sitä laakeria?
    Ei se kauhee hinta laakerista olisi, mutta työ lienee v-mäinen itse tehtynä, ja kallis teetettynä.

    Temppu


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-07-27 17:24 ]</font>
     
  9. Transam

    Transam 1st gear

    On sull autossas perkeleen kalliit laakerit :smile:
     
  10. Timmo

    Timmo 1st gear

    mummot on markkoja...

    Noissa volkkareissa ei laakerit oikeen kestä missään kovin pitkään...
     
  11. Transam

    Transam 1st gear

    Oho, enpäs huomannut tuota :smile:
     
  12. Temppu

    Temppu 1st gear

    Jepulis,

    Vakuutusyhtiö Pohjolan mielestä on suurempi ihme, että laakeri hajoaisi pyörään osuneesta iskusta, kuin se, että laakeri hajoaa "sattumalta" välittömästi kolarin jälkeen. Eli heidän mielestään laakeri "ei ole voinut vahingoittua törmäyksessä".

    Se nyt oli odotettavissakin.

    Heidän mukaansa laakerit kestää, vaikka vanteetkin menis jaskaksi.

    Uskooko joku muu tähän teoriaan?

    Temppu
     
  13. ford scorpio

    ford scorpio 1st gear

    En minä ainakaan usko ..
    Mulle väitettiin kerran mällin korjauksessa että ohjausnivelet ei vahingoitu täräyksestä vaan kulumisesta.
    Enkä ole vielläkään saanut mitään korvausta tähänpäivään kun huomasin että raidetangonpää oli väätynyt ja sen vaihdettuu jouduin säädättää pyöränkulmat uudestaan...
     
  14. Chrome

    Chrome 1st gear

    tommoseen väitteeseen ettei ohjausnivelet hajoo ni vaan näyttää jotain kolarikuvaa missä on auton kulma jaskana ja rengas osoittaa aivan muualle kuin pitäis... ne on sit kulunut nopeasti kolarin aikana.
     

Kerro tästä muillekin!