Kipua Vanin takajarruissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja horses, 9.5.2007.

  1. horses

    horses 1st gear

    Outo ilmiö tullut G20 vanin takajarruihin, tuntuu siltä että takajarrut jää päälle aina silloin tällöin ja kummallista on se että se vaeltelee puolelta toiselle. Välillä on toinen rumpu helevetin kuuma ja välillä toinen ja jumituksen alun tietää siitä kun takaa alkaa kuulumaan sellainen jumputus, välillä ton jumputuksen saa pois kun painelee seisontajarrupoljinta edestakaisen välillä ei lähde vaan silloin on pysähdyttävä ja poljettava seisontajarru kiinni ja vähän taakseppäin ajoa jolloin "tilanne" laukeaa. Pirssiin on vaihdettu jarrukilkkeitä taakse viime kesänä ja auto on ollut ajossa koko ajan. Aavistelen ton johtuvan luonnollisesti takajarrujen "säädöista" mutta onko kukaan törmännyt ko. jutskaan ja jos on niin millä siitä on selvitty?
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Samaa oiretta oli voortissa, syynä jarrukengät väärin päin. En nyt muista pitikö pidemmän olla takana vai edessä mutta väärinpäin ne oli enivei.
     
  3. SököMotors

    SököMotors 3rd gear

    Kannattaa tarkastaa jarrukilvet, voi olla kenkien vastinpinta kulunut montuille eikä kengät pääse liikkumaan tasaisesti. Jos näin on, hanki uudet kilvet tai hitsaa montut umpeen ja hio tasaiseksi....
     
  4. horses

    horses 1st gear

    Kengät ovat varmasti oikeinpäin eli pienet edessä ja isot takana. Kuten sanoin autolla on ajettu koko ajan ja se on katsastettu noilla uusilla jarrukilkkeillä viimekesänä ja kaikki oli silloin ok ja jarrut ovat toimineet moitteettomasti tähän asti mut nyt tuo ilmiö on vaivanut muutaman päivän. En kyllä muista millaisessa kunnossa noi jarrukilvet oli mut pitää katella ne viikonloppuna. muistaako kukaan mikä on noiden vastepintojen korkeus? jos se vika on esim niissä.
     
  5. sakkeus

    sakkeus 1st gear

    jarrut

    Mulla sama vika edellisessä vanissa. Oli lähteny pinta lohkeilemaan kengistä. Välillä jumputti ja välillä lämpeni. Oli uudet palat. Rummut päälisinpuolin ok mutta sama uusiutu vaihdon jälkeen. Vaihda nesteet jos ei tietoa kuinka vanhat.
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jos sylinterit on ylhäällä, on tehostava kenkä se etummainen, eli isompi kenkä.
     
  7. Belair58

    Belair58 1st gear

    Ainakin hiacessa ym niin pienempi kenkä pitää olla etupuolella muuten tehostaa juurikin liika ja jarrut voi jäädä päälle....
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Lyhyempi kitka edemmäs ja pidempi taaemmas!!!
     
  9. horses

    horses 1st gear

    Juuri näin ne on, ja sylinterikumien vaihdon yhteydessä vaihdettiin myös nesteet koko järrujärjestelmään.
     
  10. W201

    W201 3rd gear


    Itsetehostavalle
    puolelle aina se kitkapinnaltaan lyhyempi.
    http://www.pepboys.com/learning_center/ ... _rear.html
     
  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ai ton takia ne jarrut on yleensä ihan päin vit...a, jossain ohjeessa lukee että YLEENSÄ lyhyempi eteen.
    Mun mielestä YLEENSÄ ne kitkapinnat on saman pituiset, ne on vaan sijoitettu ERI kohdalle siihen kenkään.
    Ja ne kuuluu laittaa siten että se kitkapinta on siinä tehostavassa kengässä LÄHEMPÄNÄ sitä sylinteriä.
    Ja siinä kengässä joka ei tehosta KAUENPANA sitä sylinteriä.
    Ja jos ne haluaa kasata väärin, ne kannattaa kasata molemmin puolin väärin, koska silloin jarrut ei puolla, on vaan vähemmän tehoa ja kengät kuluu ihan päin vi...a.
    Ja jos ne kengät on oikeesti eri pituiset, tulee se kitkapinta AINA pöyrimis suuntaa vastaan. Muuten ne kuluu epätasaisesti.

    Ei ole pakko uskoa, mutta noin ne oikeesti kuuluu.
     
  12. Ylli

    Ylli Gearhead

    Chevrolet FullSizen 1969-1990 Haynesin korjausoppaassa lukee selvästi, että primary shoe (short lining forward), eli lyhyempi eteen, että se siitä.
     
  13. W201

    W201 3rd gear

    :soosoo: Pakkohan siellä mun linkin ohjeessa on lukea yleensä, koska etummainen jarrukenkä ei aina ole se itsetehostava, riippuen jarrusylinterien sijoittelusta, ylhäällä. alhaalla tai jopa molemmissa. :soosoo: :mad: Ei ole pakko uskoa tätäkään, mutta tosi on, kannattaisi lukea joskus vähän ohjeita eikä säveltää miltään "mutu" tuntumalta :mad:
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Eikä ainakaan kasata oikealle puolelle molemmat lyhyen kitkan kengät ja vasemmalle pitkät!!! Tuommoisenkin kasauksen nähnyt ihan kuukauden sisällä!!!
     
  15. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Noita tulee nähtyä aika usein. Paras vastaan tullut tähän mennessä on kuitenkin ollut auto jossa oli 3 pitkää hihnaa ja 1 lyhyt. Se lyhyt oli apukuskin takakenkänä. Oli mielenkiintoista seurata dynon viisareita. Luultavasti pakkausvirhe tehtaalla, ja (m)asentaja ei ole huomannut vikaa vaihtaessaan kenkiä, tai sit kyseessä on puhtaasti tietämättömyys tai joku päätön idea.

    Mä olen pari tapausta joutunut tekemään, jossa uusin jarrukengät ja jousisarjan suht tuoreeseen GM:n laitteeseen enkä saanut millään jarruja pitämään tasaisesti. Kaiken mahdollisen mä tein kunnes päädyin vaihtamaan toiset uudet saman firman jarrukengät (acdelco) ja niillä sain pitämään tasan. Jotain heittoa kitkamateriaalin laadussa tms, mutta noita on siis joku prosentti kaikista mitä minä olen tehnyt (satoja tähän päivään mennessä).
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tai (m)asentaja ei ole päässyt hakemaan oikein pakattua sarjaa, kun se auto menee myyntiin...... Suurin osa autoista mitä mulle tulee, on just menossa myyntiin, kolmen vuoden päästä sama asiakas jahkailee edelleen saman ropposen kanssa :rotfl: !!
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Minulla on ollut monessa hankkimassani autossa pitkät toisella ja lyhyet toisella puolella asennettuna. Joko asentaja ei ole huomannut eroa tai järjestelyllä on yritetty kompensoida muusta syystä epätasaisesti ottavaa käyttö- tai käsijarrua.
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Voihan se olla, että jossain autossa pitääkin olla noin, mutta en muista nähneeni missään yleisessä Jenkkivehkeessä noin (eikä kyllä muissakaan ole tullut vastaan)!! Muistan erikoisuutena vain sen yhden ranskalaisen (Talbot??) jossa oli toisella puolella takana Aten ja toisella puolella Bendixin jarrut ja se aiheutti sen että piti ostaa kahdet sarjat kenkiä, jotta sai jarrut kasattua (kun eivät olleet vaihtokelpoisia merkkien yli) :rotfl: :rotfl: :rotfl: !
     
  19. Jölli

    Jölli Gearhead

    Kannattaa muuten tarkistaa, jos et jo ole, että seisontajarrun vaijeri ei jumittele. Itsellä ollut joskus täysin jumissa...
     
  20. horses

    horses 1st gear

    No niin, jarrut on nyt avattu mutta eipä siellä mitään ihmeellistä näkynyt. Ainoa silmiinpistävä oli ne vastinpinnat jotka kieltämät olivat aika kuppaiset ja eivät kengät kovin kivuttomasti niissä liikkuneet. Kuinka niiden korjaaminen onnistuu vai onko kyseessä jarrukilpien uusinta? Kässärivaijeri on uusittu viimekesänä.
     

Kerro tästä muillekin!