kisabussin vakuutukset?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja duster70, 8.6.2006.

  1. duster70

    duster70 1st gear

    kuin paljon on vakuutukset ja verot noin suunnilleen esim.70-luvun bussissa? ku olis tarkoitus ostaa et sais autoa kuljetettua..
     
  2. SuperGas

    SuperGas 3rd gear

    Riippuu aika paljon "bussista", siis mikä ajoneuvo on kyseessä.
    Linja-autona halvin (ei dieselveroa, halvemmat vakuutukset)...
    Haittapuolena ajokortti; pitää olla D.
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Saahan linkkarillakin yksin ajella C-kortilla.
     
  4. Acer65

    Acer65 Gearhead

    Tuolla ois jotain tietoa aiheesta, matkailuauto-näkökulmasta tosin.
    Oma projektini on just tuo Leyland 8)
     
  5. duster70

    duster70 1st gear

    tarkoitus olis hommata semmone mikä olis rek.1+8 eli sais ajella c-kortilla.. esim. joku 70-luvunsisu tai scania
     
  6. duster70

    duster70 1st gear

    joo eli luin jutun ja siitä selvisi hyvin hinta haarukka..
     
  7. mätiäinen

    mätiäinen Gearhead

    Erikoisautoksi rekisteröidyn 70-luvun kuljettimen vakuutukset on siinä 560 € vuodessa. Mutta talvellahan ne yleensä on seisonnassa eli väheneehän se tuosta. Meillä autonkuljettimeksi rekisteröidyn dösän (-74) vero on sitten 510€ vuodessa.
     
  8. mejole

    mejole 3rd gear

    Juu saa käsittääkseni ajaa, mutta kukaan ei saa olla kyydissä..
     
  9. nikke

    nikke Gearhead

    Aihetta sivuten:löytyykö joltain/jostain autonkuljetusbussia vuokralle??
    Käyttöä sen verran vähän että ei viitsi omaksi hankkia......
     
  10. SuperGas

    SuperGas 3rd gear

    Suomen Säädöskokoelma 1243, 7. pykälä:
    C-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija
    saa Suomessa koeajaa ja tilapäisesti siirtää
    D- ja D1-luokan ajoneuvoja ilman matkustajia
    ja E-luokan ajoneuvoja ilman kuormaa.
    Paloauton ja pelastusauton kuljettaja, poliisimies
    tai ajoneuvon katsastaja, jolla on C-luokan
    ajoneuvon ajo-oikeus, saa tehtävässään
    Suomessa kuljettaa myös D-, D1- tai
    E-luokan ajoneuvoa. C1-luokan ajo-oikeuden
    haltija saa kuljettaa C1E-luokan ajoneuvoyhdistelmää
    matkalla kuljettajantutkintoon ja
    sieltä takaisin.

    Siis C-kortilla kyydissä saa olla matkustaja, ei matkustajia !!!
     
  11. Mopar

    Mopar Gearhead

    Kahdenkäyttötarkoituksen erikoisautoksi rekestereöity bussi ja diisseli vero oli noin 3000mk vuosi, euro aikaan sitten onkin ajeltu siirto kilvillä, niin ei tarvii maksaa diisseli veroa, se kun lankee vaikka on seisonta vakuutuksessa :cry:
    Vakuutusta en nyt muista, mutta bussiksi rekistöröinti säästäisi diisseliverolta.
     
  12. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Mulle tuli just vakuutuslasku niin siinä on bussin perusvuosimaksu 1581,37 euroa... Ja mä kun ihmettelin että mihin ne tilit aina hävii!
     
  13. HM

    HM Gearhead

    Jos on rekisteröity linja-autoksi niin ainakin joskus piti katsastaa 2 kertaa vuodessa ja vaatii sen D kortin. Jos poistaa rekisteristä talveksi ettei tarvitse maksaa diesel veroa niin maksaa se rekisteröintikin aika paljon. Siirtokilvillähän ei saa saa olla kuormaa mukana. Väkisinkin niitä kuluja kertyy aika paljon, teki miten hyvänsä.
     
  14. TMO

    TMO Gearhead

    Mulla -75 volvo rekisteröity pienoislinja-autoksi (D1) 1+16 vaatii D1 kortin, vakuutusmaksu 420 eur vuodessa 60% bonuksilla.
    Kun rekisteröity D1:seksi niin ei käyttömaksua eikä dieselveroa.
    Haittapuolena toi et täytyy ajaa toi kortti, kortille tuli hintaa pari vuotta sitten 1200 eur.
    Yksityiskäytössä oleva linja-auto täytyy katsastaa vain kerran vuodessa.
     
  15. joope

    joope 1st gear

    Näkisin kyllä että "ilman matkustajia" tarkoittaa: ilman ainoatakaan matkustajaa.

    Jos sanotaan että naapuritontilla ei ole puita, silloin siellä ei ole edes sitä yhtä puuta, vai mitä?
    Jarkolla ei ole lemmikkejä? Ei siis edes yhtä kissaa.
     
  16. SuperGas

    SuperGas 3rd gear

    Kieliopillisesti olet kyllä oikeassa, mutta...
    Ajoin itselleni tuon C-kortin pari vuotta sitten ja opettajani sanoi lain sallivan yhden matkustajan. Hommaa perusteli siten, että esim. bussin omistaja voi olla koeajolla mukana neuvomassa ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä. Miten polliisi sitten tätä tulkitsee onkin toinen juttu... Kokeilkaa! :lol:
     
  17. joope

    joope 1st gear

    Aika mielenkiintoista, pitää varmaan kysyä poliisilta kun tulee tilaisuus. Perustelut ainakin on järkevät.
     

Kerro tästä muillekin!