Kitin ja kiveniskumassan poisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja anttikristus, 27.10.2008.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Moro!
    Tarkoituksena on hioa tuollainen lavaletukan hytti pellille, hitsailla ja maalata.

    Joissain paikoissa on vahvasti kittiä ruosteisen pellin ja maalin välissä. Lähteehän se esim. hiomalaikalla, mutta aivan hirveä määrä pölyä syntyy verrattuna niiden paikkojen putsaamiseen, joissa ei kittiä ole. Onko kitin poistoon mitään oikotietä, esim. maalinpoistoaine tai joku muu aine? Eli hioisi enimmät maalit päältä pois, pehmentäisi jollain tökötillä ja kaapisi lastalla enimmät.

    Toinen, mikä tekee hulluksi, on kiveniskumassa, jota on käytetty maalin alla koko takaseinään. Eipä tuota oikein millään voi hioa, kun menee vehkeet tukkoon ja alkaa kärytä. Tuota varmaan voisi lämmittää muutamaan kymmeneen asteeseen ja saada ainakin enimmät kaavittua pois? Sitten taas lämmitys ja pesu vaikka dieselillä ja lopuksi bensalla? Onko kokemusta paremmista konsteista? Myös sisälattia on aika tahmainen bitumimaton jäljiltä...
     
  2. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Kuumailmapuhallin ja terävä muovilasta, kaapii räkämassan kätevästi poies.. harjoittelemalla huomaa milloin "kärpsähtää" se massa ja on valmista lähtemään..
     
  3. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Munkin kokemuksen mukaan (aina?)noi fleetsiden kyljet on paksusti pakkeloitu...
    Teräsharja-rälläkkä yhdistelmä hyvä vaikka pölyää...
    Tai sitten vaan hiekkapuhallusta...
     
  4. -TH-

    -TH- Gearhead

    kitti lähtee fiiberilaikalla helposti, pelti ei yleensä pilluunnu. pölisee kyllä, mutta ulkona hyä tehä varsinnii ku hiukan tuulee sopivasti.
    massat lie pakko lämmittämällä ja lastalla kaapimalla irrottaa... ellet sitten taho helpolla ja hyvää, eli höyrypesulla massat lähtee.
     
  5. smuige

    smuige Gearhead

    mulla kanssa joku äpärä oli puol hyttiä ruiskuttanut kiveniskumassaa, lähti hyvin ns. neekerintukka laikalla, ei lämpee samalla tavalla kuin teräsharjalaikalla jolloin vaan sulaa ja levittyy. Nitromors pehmittää kittiä jonkun verran, saa millin pari pinnasta kaavittua kerrallaan.
     
  6. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Juu, lämmittämällä lähti tosiaan aika hyvin. Vaikkakin aika haisevaa hommaa. Pikkutoholla lämmitin kun ei puhallinta ole, aina välillä pikkupaloja kärvähtelee...

    Tuollainen smuigen mainitsema laikkakin on ja silläkin lähtee kohtuullisesti. On vaan sen verran paksusti kuitenkin, että jos enimmät kaapis ensin. Kun on saanut enimmät pois niin täytyy loput maalit ja muut mössöt hioa ulkona, jonain kauniina päivänä.

    Melkein pakko koittaa jossain vaiheessa ulkona hiekkapuhaltaakin, esim. tuolla takanurkkien sisäpuolella se olisi aika ehdoton konsti. Vaatisi vaan niin kuivan ilman...

    Tuolla on muuten vähän rojektikuvatuksia, 3. ja 4. viimeisessä näkyypi noita massapaikkoja, mitän äsken kaavin:
    http://picasaweb.google.fi/OjalanAntti/Projektia#
     
  7. lake ender

    lake ender Gearhead

    Lämpö auttaa joskus siihen kittiinkin ,eli jos on jo valmiiksi vähän lähteäkseen ,niin lämmittämällä kittiä lähtee paloina. Muuten ei auta kun pöllytys.
    Massan poistoon toi lämmitys ja lastalla kaapiminen on musta paras keino. Eikä tartte pehmennellä tai roiskia laikalla ympäriinsä. Olettaen että sitä massaa on niinkun mullakin ,eli parhaimmillaan millikaupalla.
     
  8. Charger-73

    Charger-73 3rd gear

    Kitistä en tiedä, mutta massat tuntuu lähtevän helposti juurikin kuumailmapuhaltimella ja lastalla.

    Joten ääni kuumailmapuhaltimelle ja lastalle.
     
  9. -TH-

    -TH- Gearhead

    ....lisään vielä että lämmittäminen on mielestäni paras tehä sellasella retkikeitinkaasuputeli-toholla, se on tehokkaampi ja jotenkin vaan parempi kuin kuumailmapuhallin.
    ostin noita tohoja k -rauvasta, maksoi n.5e kipale, tuossa mallissa eiole piezosytytystä, se oisi ollut kalliimpi.kaasupulloja saa 2-3 eurolla 3 kpl yleensä.
    hyvä laite.
     
  10. Charger-73

    Charger-73 3rd gear

    ...jahas, tätähän pitää kokeilla. Vielä on nimittäin hommaa jäljellä... =)
     
  11. Littlerocker

    Littlerocker 1st gear

  12. rokki383

    rokki383 Gearhead

    lähtee se kittikin kuumailmapuhaltimella+lastalla, suurimmat ja sitte neekerin tukalla pellille. kaasutoho on varmaan nopeempi mut mä käytin kuumailmapuhallinta kun sähkö kuuluu tallin vuokraan mutta pullojen täyttö menee omasta pussista, ja happi-asikka vehkeet voi olla hiukka liian raa`at vehkeet kitin poistoon
     
  13. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

  14. mke77

    mke77 Gearhead

    ja ilmast airrotus tehoa saa kun laittaa "halli lämmitimen" puhaltamaan paripäivää enen kun rupee häärii "töhöllä"ja lastalla!!!!

    ihan sama kun kaavinta kannattaa tehdä kesä kuumalla eikä sit kun on -10oC :-?
     
  15. -TH-

    -TH- Gearhead



    paitsi sillon kun poistettavana on hytin sisäpuolen äänieristysmassalevyt, ne lähtee yleensä isoina levyinä kun ne on jäässä ja vasaralla kopauttelee sinnetänne, hyvin jos käy niin ainoastaan muutama liimajämä tarviaa tinnerillä pyyhkiä pois. pehmeänä ko.massa on saatana tervasta sotkua ja pirullista poistaa.
     
  16. mke77

    mke77 Gearhead

    iahn tosi...eikä välttämät tarvii olla edes pakkasta....sopivasta tehtaasta tullu ni lähtee koko "pikilevy" kun nostaa nurkasta......onpaha sit helppo tehdä alkuperäisen näkönen pohja kun on "malli"kappale vieressä!!! kaverin carinasta lähti kaikki pikilevyt kaukaloista ihan vaan nostmalla :eek:
     

Kerro tästä muillekin!