Kitkat vai nastat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Cowboy, 21.9.2006.

?

Kitkat vai nastat?

  1. Kitkat

    48 ääntä
    49,5%
  2. Nastat

    49 ääntä
    50,5%
  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tänä talvena en ole crownilla ajellut mutta viime talvena ajoin, kahdet erilaiset kitkat, ekat tuli vanteiden kylkiäisenä sunny-merkkiset kiinalaiset. Yllätyin niiden hyvästä pidosta mutta 195/50r15 on aika matala kumi.
    Laitettiin alle jokusen vuoden vanhat venäläiset kitkat 185r14c, merkkiä en muista enkä lähde katsomaan vaikka tuossa pihassa 10m päässä on. Ei pärjää sunnyille mutta paljon paremmat kuin Auroran nastarenkaat tai bfg:n winterslalomit.
    Nokian nastoissa ei ole enää nastoja, niin ei pääse vertailua tekemään nastaan eikä nuo previan vanteet taas mahdu keskireiästään.

    Mutta on sillä autollakin merkitystä sen rengastyypin lisäksi.
     
  2. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    No vittu maalla asun ja pitää mennä töihin pääkaupunkisudulle, ko ei ne itte osaa rakentaa sitä kaupunkiaan. Eli ajan nastoilla.
     
  3. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Vittuilkaa vaan, saunan takana lienee tilaa. ,,,, Homma peruutettu Ei ole enää tilaa saunan takana.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Nastat vaikka ajan kitkoilla juuri nyt.
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Tuossa aikaisemmin olikin jonkun kirjoitus, että kuskin toimet tekee sen turvallisuuden, tai turvattomuuden.
    Ennakointi, ja järkiperäinen ajaminen korvaa huonot renkaat useimmissa tilanteessa. Huonoilla renkailla ongelmia tulee oikeastaan vain liukkaissa pihoissa.
    Somettajat tarvii hyvät renkaat, kun ajamiseen ei riitä ajatusta.
    Huonollakin kapealla talvirenkaalla pärjää paremmin loskassa, kuin uudella leveällä (uusiin autoihin saa laittaa vain leveitä.....). Loska keli on oikeestaan se pahin keli, missä kosketusta tiehen tarvitaan mahdollisimman paljon.
    Tietenkin se jäinen, missä on vettä pinnassa, mutta siinäkin on jonkunlainen kitka renkaalla aina, ei se kokonaan poistu. Tilanne nopeudella on melkoinen vaikutus siihen, että pysyykö väylällä, vai ei.

    Amatööri jättää ison turvavälin, johon kaikki, heti kääntyvät sitten ryntää. Silti pidän hyvän turvavälin eteeni, ja mieluusti taaksekkin. "Opetan" vain pitävällä kelillä.:D
    Katkenneillakaan nastoilla ei ole ongelmia tullu, kun ei lunasta renkaan kaikkea pitoa joka paikassa.
    Eikä oo siitä kyse, etten liiku. vähintään 130 km joka päivä, ja 1/3 osa niitä nyt jäisiä, ja märkiä teitä. Hirvet, ja peurat ovat oikeestaan ainoat, joita ei yhtään pysty ennakoimaan. Vain nopeuden pudottaminen auttaa pikkusen. Muutkin järkevät ajaa nyt kaljamateillä hiljaa.
    Hyvillä renkailla ajavat lunastavat monesti niiden kaikki ominaisuudet ulos, ja nopeudet vaan kovenee. Mihin tässä valmiissa maailmassa on kiirus?

    Niin, ja onko kellään tullu tilannetta, missä hyviä renkaita olis välttämättä tarvittu? Voisko olla niin, että siihen tilanteeseen ei osaava kuljettaja olisi joutunutkaan? Varmasti sellainenkin tilanne joskus tulee kohdalle?
     
    GMies tykkää tästä.
  6. kepuri

    kepuri Gearhead

    varohan ettei luiskaha ojjaan niillä nastoilla,kumminkii ohittelet kitka ukkoja siellä...
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Samaa mieltä, hyvin kuvattu. Samoin vesiliirto syvissä lätäköissä motarinopeuksissa on herkempää näillä pohjoismaihin suunnitelluilla kitkarengaslamellikuvioinnilla kuin nastarengaskuvioinnilla ymmärtääkseni.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    En päässyt eilen pihaan Passatilla ilman kahdesti suoritettua vauhdinhakua vaikka on uudehkot nastarenkaat kun oli just tuollaista märkää jäätä.

    Mietin siinä että mitenköhän tuo kitkarengasauto toimisi tässä, mutta en viitsinyt alkaa testaamaan kun on vielä flunssa päällä. Varmasti olisi ollut silläkin ongelmia.
     
  9. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mahdollisesti.
     
  10. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Torstaina olin taajama-alueella "pinteessä" pitkässä jyrkässä mäessä jossa oli jäätä, loskaa ja vesi virtasi tietä pitkin. Autossa oli alla viime talvena ostetut NASTArenkaat, ei vaan pitoa löytynyt tarpeeksi että olisi ylös päästy, puolessa välissä mäkeä auto ympäri ja toinen reitti... :(
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos ei kitkarenkaalla johonkin pääse niin, nastalla on vielä mahdollisuus.
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Niin, auttavatko siis nastat pitoon vaiko eivät? Se, että nykyinen lainsäädäntö ei anna laittaa auton alle kunnollisia nastarenkaita, ei tee niistä nastoista käsittääkseni yhtään huonompia pidon lisääjinä.

    Hemmetin harva polkupyöräilijä turvautuu kitkarenkaisiin jääkeleillä. Mistä se voisi johtua?
     
    Karpov tykkää tästä.
  13. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Onko joku esittänyt, ettei nastarenkaalla olisi parempi pito jäällä kuin nastattomalla? Mitä tulee polkupyörävertaukseen, niin siinä käytössä ei nastarenkaiden negatiiviset ominaisuudet taida tulla esiin siinä määrin kuin auton renkaissa. Ja kevyen liikenteen väylät ovat jäässä koko talven päinvastoin kuin autojen ajoradat.
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Se tuo pyörä kaatuu herkemmin kuin auto. Jos auto sutaisee nastoilla tai ilman niin ei niin herkästi kaadu kuin polkupyörä. Myöskään Pyörässä ei melu nouse nastoilla niin kovaksi kuin autossa
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kunnon autossa ei nastamelu häiritse
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tosiaan autosta riippuu valtavasti kanssa

    Ja enemmän renkaista


    Bemarilla kitkoilla kaikki talvet, seat;issa aivan sama kun edessä torsen, opelissa pakko olla liukkaimpaan aikaan HYVÄ PITOISET nastat, että lukottomalla etuvedolla pääsee liikkeelle

    Eli opelissa ei auttanut yhtään sunny nastarenkaat samalla ura syvyydellä kuin marangonit joissa paljon parempi pito


    On hyviä nastoja, helvetin huonoja nastoja vaikka nastat törröttää et kipinät lentelee asfaltilla lipsutellessa
    Ja sit on todella hyviä kitkoja ja myöskin nypittyjä nastoja
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Helpommin silti löytää hyvät nastat kuin kitkat jos vaikka lähtee soitellen sotaan (rengaskaupoille)
     
    Pertti K tykkää tästä.
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Voi tietyissä koossa olla niin. Mut jos haluat 195 65 15 nastat tai nastattomat niin molepia löytyy contina ja nokioina. Ja etukäteen soittamalla seuraavalle päivälle. Jopa 13 tuumina sai uudet Conti 6 nastattomat seuraavalle päivälle tilaamalla ja halpaa kun saippua.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tosi halpaa juu. Nastoissa ei aina tarvi testivoittajaa tai kalleinta ostaa, kitkoissa en lähtis ling long linjoille.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Tottakai hyvät renkaat jos ostamaan rupee. Ei mitään kink kongeja vaan mieluummin sit jo nordmanit.
     
    Nikuzai ja riviera56 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!