Kitkat vai nastat?

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Cowboy, 21.9.2006.

?

Kitkat vai nastat?

  1. Kitkat

    46 ääntä
    48,4%
  2. Nastat

    49 ääntä
    51,6%
  1. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Samalla voi luopua 4-pistevöistä, kuppipenkeistä, turvakaarista, eihän niitäkään kukaan tieliikenteessä kaipaa. Vakioalustalla pärjää myös ihan hyvin.
     
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    Joo
    Joo jos ei Oo ollu m+s ne on ollu nastattomat kesärenkaat. Ei ihme jos tuntuma on ollut kuin kesärenkaalla.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  3. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tieliikenteessä myös pärjää vaikka ladalla koska kuski ennakoi kaikki tilanteet ja kaikki mahdolliset vahingot ovat aina kuskin vika koska hän ei pystynyt ennakoimaan.


    Siksi turvavarusteet ja kaikki ovat turhia koska taitava ennakoiva kuski ei koskaan ikinä missäään tilanteessa joudu tilanteeseen :poff:
     
    jorkat tykkää tästä.
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Hämmästyin itsekin, mitä jo tuonaikaiset nastarenkaat oikeasti näköjään kestävät. Tuhannen hevosen tarjoama ruoska edellyttää renkaalta melkoista kestoa, olkoonkin että vain neljäsosan tuosta per rengas.

    Ei niistä nastat näköjään ihan helposti irtoa. Kylmää on kyyti kuitenkin :cool:

    IS
     
  5. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Hä? En tajunnu?

    Dunlopeista en muista oliko ne vaan m+s vai kunnolla lameloitu kitkatalvirengas. Sen muistan että paskat oli, oli sitte kummat vaan. Onneks oli nelivetoautossa.

    Muut oli ihan nastattomia talvirenkaita eli kitkarenkaita missä kunnon lamellointi.
     
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Nastat oikeesti irtosi ja testipaikan läheisyydessä kaikille tuli syöpä.

    Kitkarengas olisi ollut parempi mutta salaliiton takia niitä ei käytetty.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  7. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Ei kai se teho kauheesti vaikuta kun kumminkaan sitä lumen/jään aiheuttamaa vastavoimaa ei ole yhtään enempää kuin jollain 60-heppasellakaan. Keskipakovoima kovissa nopeuksissa lienee isoin ropleema, että nastat pysyy reiässään.
     
    mpower tykkää tästä.
  8. mpower

    mpower Gearhead

    Varmaan huijasivat,nastan runko berylliumia ja ontto kovametalli osittain,vain nastan pää jätetty umpeen!:rolleyes:
     
  9. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Ootteko muuten huomannu että ralliautoihin vaihdetaan kelin mukaan sopivat renkaat tarvittaessa muutaman pätkän välein, ei ne aja 8 asfalttikisaa nastarenkailla jos kaudessa on 2 talvirallia. Itellä on max kaksi sarjaa renkaita autoa kohti vuodessa, niillä pitäisi pärjätä keskimäärin joka kelissä.

    Samoin rallissa tulee höyläarmeija tasaamaan tiet kun sata autoa on mennyt, tieliikenteessä hyvä jos 100 000 jälkeen.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  10. jorkat

    jorkat Gearhead

    miksei niissä ralliautoissa ole turvatyynyjä, sivuturvaverhoja, turvavöiden panoskiristimiä yms. skeidaa, jota nykyautot on työnnetty täyteen? eikö ralliharrastajien elämä ole yhtä tärkeä kuin tavallisen kansalaisen?
     
  11. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Niin, oiskohan tässä taas se juttu että valitaan vehkeet käyttötarkoituksen mukaan?
     
  12. jorkat

    jorkat Gearhead

    nokia on kehittänyt talvirenkaan, jossa on sisäänvedettävät piikit. hytistä painetaan vain nappia niin piikit liikkuu sisään/ulos.
     
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Kyllähän ilmanvastus aiheuttaa melkoisen vastuksen ja jos siihen koriin pitää saada ilmanvastuksen voittava voima, täytyy se välittää renkaalla ajorataan. Tuskin tuo nopeusajo olisi ollut toteutettavissa kesärenkain, olisi alkanut sutimaan jo satasen paremmalla puolella.

    IS
     
  14. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Ei se jään aiheuttama nastaa kampeava (maksimi)voima (ennen sutaisua) siitä suurene kuitenkaan.
     
  15. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    No ainakin ilmanvastuksen koriin aiheuttama voima kasvaa huimasti nopeuden noustessa. Eiköhän tuossakin ajossa ole menty jonkun verran sutien lähes koko ajan. Jossain nopeudessa alkaisi lyömään tyhjää vauhdin lisääntymättä.

    Artikkelista lainattua:

    "Suurin haaste ennätysajossa oli riittävän kitkan saaminen renkaiden ja jään välille. Kun auto kulkee pitkälle yli 300 km/h, sen eteenpäin viemiseen tarvitaan todella paljon tehoa. Ilmanvastuksen voittaminen vaatii suurimman osan moottorin tehosta."

    IS
     
  16. mpower

    mpower Gearhead

    Mää veikkaan,että suurin osa ralliautoilijan turvallisuudesta tulee turvakaarista,kunnon turvavöistä,kypärästä ja hans-niskatuesta.
     
  17. jorkat

    jorkat Gearhead

    miksei ratin ja penkin välistä?
     
  18. mpower

    mpower Gearhead

    Kas, kaikki eivät ole Teuvoja, Maanteiden Kuninkaita!
    No joo,unohtui listasta!
     
  19. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Ja penkistä... WRC- auton koppa on ”kohtalaisen” vahvaa tekoa, tietty jossain harrasteluokissa korit on käytännössä vakioautoja
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Läheltä seurannut tota F-rallisarjan autojen tekoa, ja sanoisin että melkolailla niihinkin niitä modifiointeja koriin tehdään, plus että turvakehikko on äärimmäisen kestävä ja jäykkä. Ja kun se jäykkä kehikko liitetään koriin oikeisiin paikkoihin, vahvistettuihin tolppien päihin/runkoaisoihin niin lopputulosta on kyllä vaikea niin särkeä että kyytiläisille jotain sattuis.
    tietty penkit, kypärät, vyöt etc. tukee sitä turvallisuutta myös.

    Ihan ooteenä mutta kuitenkin...
     

Kerro tästä muillekin!