Kitkat vai nastat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Cowboy, 21.9.2006.

?

Kitkat vai nastat?

  1. Kitkat

    48 ääntä
    49,5%
  2. Nastat

    49 ääntä
    50,5%
  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Talvi taas tulee, niin aloitetaan väittely... Mukaan sotkettu myös ABS-jarrut

     
  2. idiot

    idiot Gearhead

    Ite pitteis hommata caprice 76 sedan talvirenkaat.
    Nastoja ajatellut, mutta varmaan tuolla kitkoillakin
    pärjäis, kun sen verran painava auto.. katsotaan
    nyt sitten. uusiin ei ole varaa kuitenkaan, että
    käytetyt pitäis hommata *wink wink*
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Sedanista ei omia kokemuksia mutta puhuvat, että vähän huonompi talvikelissä kuin farmari. Farkulla kyllä pärjää maltillisella ajotavalla aika hyvin, vaikka ei ole ollut edes oikeat kitkat vaan M+S:t. Nyt oldssissa on kyllä ihan oikeatkin kitkat.

    Täällä missä yleensä on luntakin tiellä, niin kitkarengas on ihan hyvä. Jos menee enempi vesi-jääkeleiksi, niin nastat sitten olisi paremmat. Vaikka käytännössä taitaa ihmisten ajatusmalli mennä juurikin toistepäin.
     
  4. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Kitkat on mun mielestä paremmat. Mutta nää on makukysymyksiä. Ainaskaan viimmetalvena ei ollu mitään onkelmaa kitkoilla. Ovat vielä niin mukavan hiljaiset, sitä helevetin nastajurinaa jaksa kukaan kuunnella.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Pitkästä aikaa tulee laitettua nastat alle talveksi, kun ton Volvon mukana tuli lähes iskemättömät nastapyörät. Muuten olen kyllä ollut jo 20 vuotta kitkojen kannalla.
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Nastoihin on ainakin tähän asti tullu luotettua enempi. Ja päinvastoin mitä jotkut liikennejeesustelijat sanoo aina parempikuntoset eteen riippumatta mistä päästä auto vetää sillä oma kokemus kyllä kertoo että niin kauan kun etupyörillä on pitoa ja ohjautuvuus säilyy niin jotain on sit aina tehtävissä mikäli tien liukkaus yllättääkin :wink:
     
  7. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Kyllä minä vain panisin paremmat renkaat taakse. Olen ajellut autoilla joissa etupyörissä parempi pito (ei välttämättä renkaiden vaan esim. iskareiden ym. kunnon vuoksi), ja kyllä niiden kanssa vaan on kiperämpiä tilanteita kuin härkäpäisesti suoraan puskevilla autoilla. Puskemista voi aina korjata vaikka kässärillä tai takavetoisessa kaasulla, tahallaan tehty luisto on aina helpompi oikaista kuin yllättäen tuleva. Ja jos tilanne kaikesta huolimatta lähtee hanskasta, on parempi mennä keula kuin ovi edellä, on sentään paljon enemmän rutattavaa ennen kuin alkaa sattua Juhoa leukaan.
     
  8. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Kokemuksesta kanssa paremmat taakse, jollei ole joku ihme suumakkeri. Pari kertaa lähtenyt lapasesta moottorijarrutuksessa eikä ehtinyt kissaakaan sanoa, kun oltiin parkissa oikein vastaantulevan kaistan puolella, eli mentiin kuin Elwood Blues 180 astetta. Onneksi ei ollut vastaantulijoita.
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Maantienopeuksilla toi paremmat taakse voi hyvinkin olla asiaa mut muuten oon kyllä vuosien (tai kai se on jo kohta sanottava vuosikymmenten :eek: ) aikana huomannu että parempi on kun ohjaus säilyy, tiukempiin mutkiinkin voi heittää ennakkoon poikittain jos on kiirus ajaa sit kummasta päästä vaan vetävällä jne. Mut jos noissa tilanteissa ei sit etunakeille saa pitoa niin hommahan menee ketuiks kun auto puskee ja yleensähän ton puskemisen jälkeen onkin sit kiire kun ollaan jo ikäänkuin menty pitkäks. Tolleen, vai onkohan mulla väärä ajotyyli talviliikenteeseen :poff:
     
  10. Lord of flies

    Lord of flies 3rd gear

    Omat kokemukset kitkoista ei ollut niin mukavia, tuntu pitoa uupuvan.

    En ole vielä kokeillut kitkoja chevyn alle. Näinä parina talvena mitä toi on ollut mulla niin on menty nastoilla. Eka vuosi meni kyllä semmoisilla renkailla että pois alta, periaatteessa ei nastan nastaa. Viime vuonna oli sitten asialliset renkaat alla, pitoa riitti hyvin. Joten tuleva talvi painetaan noilla nastoilla, toivotaan että pito riittää.
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    On sulla, koska nykyään ainut sallittu ajotyyli talvella on polkee jarrut lukkoon, nostaa kädet silmille ja odottaa mitä tapahtuu. Huutaa kuitenkin saa jos haluaa.
     
  12. Petri K

    Petri K 1st gear

    Nastat tietty ja eteen yhtä hyvät kuin taakse, ainakin jos kaikki pyörät vetää :poff:
    Nimimerkillä tulis jo talvi ja lunta ja jäätä :rotfl:
     
  13. NeljäsGM

    NeljäsGM 1st gear

    Takavetoseen nastat ja etuvetokäyttikseen kitkat(käyttiksessä jo alla.Eilen laitoin ja hiljasta on)
     
  14. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Vieläkö jossain on myynnissä taikka saatavilla niitä 80 luvun talvirenkaita missä oli nykymittapuun mukaan laittoman pitkät nastat? Kaverilla oli semmoset vielä tossa viime vuosikymmenen lopussa ja kyllä hienosti piti.
     
  15. Evel Knievel

    Evel Knievel 1st gear

    Ite tykästyny kitkoihin ja käytän niitä omissa nelipyöräsissä, mutta vaimoke on pakotettu nastojen käyttäjä :eek:
     
  16. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    huutaminen on aina hauskaa :wink:
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mut eiks se mee silleen että kyydissä olijat hoitaa ton huutamisen :rotfl:
     
  18. lintta&romu

    lintta&romu Gearhead

    aidot EKOTURBOt, eli nastat. pintaa 4mm ja 4nastaa per rengas, onneks kadetti on kevyt nostaa ojasta. :lol:
     
  19. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Kitkanastathan on tietysti alla. Passatissa Gislan uuden karheet Nord Frost viitoset ja Chevyyn tulee alle Cooperin Discoverer M+S:t nastoitettuna kunhan se taas on liikenteessä kansirempan ja lavarempan jälkeen. Vaikka köyhä oonkin niin renkaissa en säästä ikinä, sen verran kallista lastia kuljetan päivittäin ( 2- ja 4- vuotiaat apukuljettajat ).
     
  20. !VivaLaTigra!

    !VivaLaTigra! Gearhead

    Thunderbird ei kevytperäisenä pääse kunnolla liikkeelle ylämäkeen jääkelillä vaikka kontissa olis toistasataa kiloa lisäpainoa. Siis nastat.

    Ei Foordi kyllä liikahda nastojen kanssakaan jos ylämäki on yli kolme astetta ja vielä sattuu eturenkaan edessä olemaan vaikka lumihiutale. Loistava talviauto kylä muuten.

    Kitkoilla ajaisin kyllä mieluummin.

    Paremmat renkaat eli ne joissa suurempi urasyvyys olen aina laittanut eteen, oli kesä tai talvi. Antaa vähän turvamarginaalia vesiliirtoa vastaan.
     

Kerro tästä muillekin!