Klassikkoajoneuvon määritelmä (ex-Harrasteajoneuvo)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja HornetRWB, 12.8.2005.

  1. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Picknick aiheesta karkasi juttu harrasteajoneuvon määrittelyyn. Jatkan sitä tässä.

    Ongelmana tuossa harrasteajoneuvoväännössä on se, että miten määritellä käsite lainsäätäjille, että saatais joskus museoajoneuvoon verrattava 'klassikkoajoneuvo'-luokka omine etuineen. Ikäraja tuossa on yksi suurimmista ongelmista, se ei ehkä ole järkevin tapa erotella käyttikset harrasteajoneuvoista, mutta se on niin selkeä ja tehokas tapa...

    Esimerkiksi:

    Museoajoneuvo
    - Alkuperäisyyttä vaalien entisöity
    - Yli 25v vanha ajoneuvo
    - Jäyttöpäiviä vuodessa 30kpl
    - Museokatsastajan hyväksymä.
    - Myynnin yhteydessä museoajoneuvo käsite pysyy auton mukana.

    "Klassikko"ajoneuvo
    - rakennettu/muutettu
    - yli 25v vanha ajoneuvo
    - käyttöpäiviä vuodessa esim. 60kpl ei päivittäistä työmatka-ajoa, toinen ajoneuvo nimissä sitä varten
    - esim. merkkikerhon katsastajan hyväksymä (kuten Ruotsissa classic vakuutuskatsastuksen kanssa on).
    - Myynnin yhteydessä harrasteajoneuvokäsite katkeaa, kunnes seuraava omistaja hyväksyttää sen omiin nimiinsä samoin ehdoin.

    En sekoita sitä museorajan siirtymisoperaatiota tähän, jokainen soveltakoot sen itse...

    Ihan vain noin ajatusleikkinä, älkää vetäkö herneitä nenään. :wink:
     
  2. bdr529

    bdr529 1st gear

    Re: Harrasteajoneuvon määritelmä

    - tai HKL:n kuukausilippu...
     
  3. oranne

    oranne Gearhead

    Re: Harrasteajoneuvon määritelmä

    Eli asiaa. Jos tälläinen systeemi joskus halutaan saada aikaiseksi, pitäisi itse kunkin vähän viitsiä ja vaivautua. Lainsäätäjälle pitäisi esittää valmis ja toimiva ratkaisu jossa on tarpeeksi porukkaa takana ja koko paketti pitäisi saada siistiksi ja helposti nieltäväksi. Omia ideoita tähän liittyen:

    Ensiksi tarvitaan jonkunlainen porukka joka alkaa asiaa kehittämään ja miettimään. Speksataan homma valmiiksi ja sitten toteutetaan. Mallia museoautosysteemistä kehittyneempänä ja mukaan sellasisia täkyjä joilla ministeri saadaan hommaan mukaan. Kehityshomman voi aloittaa vaikka tässä ja jatkaa sitten vaikka postilistalla tms. Mukaan pitäisi saada sekä europuolen harrastajia että jenkkiharrastajia.

    Määritellään kriteerit jolla auto täyttää xyz-auton määritelmän. "Harraste" on jo sanana raiskattu eli unohdetaan se. Joku ikäkriteeri on pakko olla mukana, muuten ei mene läpi. Auto pitäisi edustaa jotain olemassaolevaa rakentelusuuntausta tai olla muuten erikoinen tai innovatiivinen. Tietty auto pitäisi olla hyvin tehty. Jonkunlainen katsastus tai hyväksyntä, vaikka riittävällä kuva- ja sanallisella dokumentaatiolla nettiin. Katsastajat voisivat hoitaa homman jopa netin kautta jonkinlaisella äänestysmenetelmällä. Ehkäpä ihan tätä varten rakennetty tietokanta jonne siis saisi autonsa ilmoittaa ja esitellä jos haluaa.
    Samaan yhteyteen systeemi jonne ilmoitetaan etukäteen esim. tekstarilla tai webin kautta oman autonsa ajopäivät. Älkää vetäkö hernettä nyt nenään, tarkoitus on saada paketti kelpaamaan vakuutusfirmoille ja valtiolle. Tästä voisi olla yllättävää etua kun tavoitteena olisi maksaa liikennevakuutusta vain siltä ajalta kun autoa oikeasti käytetään.
    Samaan tietokantaan voisi myös dokumentoida auton tekniset ratkaisut ym. Tästä olisi selkeää etua harrastajille esim. aina kun tapellaan katsastajan kanssa rakennemuutoksista jotka on hyväksytty jo 10 vuoden ajna mutta nyt ei.

    Jospa tuollainen tässä vaiheessa vapaaehtoinen systeemi otettaisiin käyttöön ja oletettaisiin että muutaman vuoden sisällä homman takana olisi merkittävä määrä harrastajia, ei olisi ollenkaan mahdotonta saada hyväksytettyä systeemiä myös viralliseksi jolloin voisi katsastaa autonsa xyz-autoksi, vastaavilla eduilla kuin nyt on museoautoissa.
     
  4. Jasca

    Jasca 1st gear

    Ei ole ihan noin helppoa; esimerkiks Tapiola katsoo museo- ja harrasteajoneuvokaskoa myöntäessään harrasteajoneuvoksi yli 15 vuotta vanhat ajoneuvot!

    Ja totuushan on se, että harrasteajoneuvon ei todellakaan tarvitse olla 25 vuotta vanhan ollakseen harrasteajoneuvo! Mun mielestä riittää, että se on harrastuksen kohde, ei siis jokapäiväinen käyttöpeli.

    - Jasca -
     
  5. bdr529

    bdr529 1st gear

    Mitkä ne edut sitten olisivat? Lähinnä verotukseen, katsastukseen ja vakuutuksiin liittyvät.

    Katsastukseen ei liene toivoa saada mitään joka-toinen-vuosi -helpotuksia. Lieneekö tarvekaan.

    Vakuutukset on aika pitkälle neuvoteltavissa vakuutusyhtiöiden kanssa. Tallissa seisovasta autosta ei nykään tarvitse maksaa vakuutusmaksua jos se on ilmoitettu seisomaan. Ongelmia harrasteautoille tulee vakuutusyhtiöiden kanssa lähinnä silloin kun yhtiö arvioi onnettomuustapauksissa vaurioituneelle hyväkuntoiselle korvauksen samanikäisen risan käyttökinnerin mukaan. Näissä voisi lisätä yhteistyötä yhdistysten ja yhtiöiden välillä, eikä siihen tarvita välttämättä viranomaisia väliin.

    Verotus on näistä tärkein. Se on epäilemättä muuttumassa ja rahastuksen painopiste tulee muuttumaan uuden auton ostamisesta käytetyn auton käyttämiseen. Todennäköisesti "saastuttavat" vanhat ja isomoottoriset autot ovat jatkossa paljon raskaammin verotettuja, ellei harrasteajoneuvoluokittelu tuo tähän poikkeuksia. Olisi todella tärkeää päästä jo nyt kertomaan perusteltuja ja asiapitoisia näkemyksiä asiaa valmisteleville virkamiehille ja siitä lopulta päättäville poliitikoille. Lain muuttamisen jälkeen ikkuna menee kiinni eikä sitä avata muutamaan vuoteen.

    Käytön verotuksen oikeudenmukaisuus ratkeaisi siten, että oikeasti verotetaan siitä käytöstä eikä rekisterissä pitämisestä. Tällä hetkellä vuotuinen maksu lankeaa täysimääräisenä vaikka auto olisi tallissa yhdeksän kuukautta vuodesta. Ratkaisuna olisi jonkinlainen tilapäinen rekisteristä poisto ilman että kilpiä tarvitsee palauttaa. Samaan tapaan kuin seisontavakuutus. Tai vaikkapa se yhdet-kilvet-kahdessa-autossa keskieurooppalaiseen tyyliin.
     
  6. oranne

    oranne Gearhead

    Jep. siksi keksimme uuden nimikkeen tälle ajoneuvoluokalle. Tavoitteena saada liikenteeseen rakenneltuja autoja, euroja ja jenkkejä, joissa olisi museoautoon verrattavat vakuutusmaksut, ei käyttömaksuja, ei katsastusta joka vuosi eikä tuota älytöntä prosenttipelleilyä AKE:n taholta. Vastineeksi xyz-organisaatio pitää itse huolen ettei järjestelmää käytetä väärin vaan mukaan hyväksytään vain autoja, joilla ajetaan liikenteen seassa hyvin rajoitetusti ja autot jollain tavalla edustavat säilyttämisen ja etuuksien arvoista rakentelukulttuuria.
     
  7. Jasca

    Jasca 1st gear

    Ideana ihan kehittämiskelpoinen, vaan meneppä esittämään tuo Liikenneministeriölle ja/tai AKElle... :odroll:

    - Jasca -
     
  8. oranne

    oranne Gearhead

    Helposti. Mutta järjestys on että ensin mietitään homma valmiiksi, otetaan systeemi käyttöön vapaehtoisena ja kun meillä on valmis systeemi katsastuksineen, hyväksymismenettelyineen ja vaikka tuo weppiphjainen tietokanta autoista ja ajoista ja riittävästi porukkaa homman takana.
    Minä en ala määrittelemään mikä on xyz-auto ja mikä ei mutta omalta osaltani voin hoitaa tuon weppiosuuden kaikkineen ja hoitaa yhteydet ministeriöön sitten aikanaan kun on esittää jotain valmista.
     
  9. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Jonkinlaista harrasteajoneuvon virallista luokittelua muuten pohditaan parasta aikaa liikenneministeriön ja valtiovarainministeriön asettamassa työryhmässä, jonka pääasiallisena tavoitteena on järkiperäistää monimutkaiset rakentelusäädökset!

    Mukana työryhmässä on myös FHRA ja SHAL sekä SMOTO. Asiasta tullee varmasti informaatioisku harrastajille tässä alkusyksyn aikana tavalla tai toisella.

    SHAL:n edustajana työryhmässä on järjestön sihteeri Jyrki Ruikkala, sähköpostiosoite etunimi.sukunimi@shal.fi
     
  10. Anssi

    Anssi Gearhead

    Joo, tuo ikäkriteeri on mun mielestä täysin käyttökelvoton, jos se on yksinään poissulkeva kriteeri. Voisin ottaa tuon mun Cobran replikan esimerkiksi. Se ei todellakaan ole yli 25 vuotta vanha. Silti sitä ei voi olla pitämättä sitä harrasteajoneuvona (2000 tuntia työtä ja XX Keuroa rahaa)... Jos olisi mahdollista, niin harrastaisin autoa, jonka eri osien ikä voisi olla ihan viime vuosilta. Sen lisäksi tuo ikäkysymys identifioi käsittelyn jo sinällään esim. rakennetun auton kanta-autoon. Koko kanta-auton käsite on niin rajoittava, että siitäkin pitäisi päästä eroon.

    Voisiko ajatella määrittelyä siten, että auto on JOKO rakennettu TAI sitten se on tietyn ikäinen.

    Rakennetun auton määrittelisi esimerkiksi se, että se on yksiselitteisesti koottu useammasta autosta tai X% on autoon alunperin kuulumattomia osia tms.
     
  11. oranne

    oranne Gearhead

    Toivottavasti anti on vähän enempi kuin webissä:

    Tällä sivulla ei juuri nyt ole tarjottavaa sinulle, koska sisältöä ei ole.
     
  12. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    On se. Sivuja ei ole päivitetty aikoihin, eikä työryhmän tiimoilta ole vielä mitään julkistettavaa (ennenaikaisilla tietovuodoilla voisi olla huonoja vaikutuksia vaikutusmahdollisuuksiin työryhmässä).

    Lokakuussa, Tampereen October Swap Meetin kanssa samaan aikaan Tampereella, on tulossa SHAL:n tiedotus- ja keskustelutilaisuus rakentelusäädöksiin liittyen. Jyrki varmasti ottaa mielellään vastaan kommentteja ja ehdotuksia jo ennen sitä.
     
  13. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Re: Klassikkoajoneuvon määritelmä

    no puhutaanko sitten klassikkoajoneuvoista?

    Tämä on kylmä fakta. Valitettavaa, mutta totta. Otin tuon 25v rajan ite tuohon aloitukseeni, koska se olisi helposti miellettävissä myös päättäjien puolesta (käytössä museoajoneuvoissa). Lisäksi päättäjät ja vakuutusyhtiöt luultavasti hahmottavat paremmin mistä on kyse ikärajan avulla. Jos aletaan ajaa siis kaikkien etua uusien ja kymmenisen vuotta vanhojen autojen kera homman saa unohtaa samantien.


    Esimerkiksi näin. Helpompaa tosin olis ottaa Ruotsista klassikkovakuutussysteemi ja kloonata se. Tietääkö kukaan TARKALLEEN miten se toimii? Itellä jonkinnäköinen käsitys Ruotsalaisen merkkikerhon puolelta tarkisteltuna.
    Idea siellä on ymmärtääkseni niin, että merkkikerhojen kesken on laadittu tietyt kriteerit ja säännöt minkä pohjalta kerhon tietyt tarkkaan valitut edustajat voivat (esim kerhotapahtumissa) klassikkokatsastaa autoja. Operaation jälkeen käteen jää todistus, jolla vakuutus tipahtaa kymmenesosaan vanhasta, ollen tavallaan kaskovakuutus, mutta ei kata enää mitään teknisiä hajoamisia / moottoria/laatikkoa/jne. Homman takana on ruotsin autokerhojen kattojärjestö ja kerhot kantaa vastuun omista hyväksymistään autoista.


    Amen!

    :wink:

    Eduthan tästä vois olla verotuskohtelussa, vakuutuskohtelussa ja ehkä jopa katsastuksienkin järkiperäistämisessä. En nyt tarkota että klassikkoautolla pääsisi helpommalla, vaan että vertailukohde ei olisi UUSI auto uuden auton varustein.
     
  14. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Koko threadia en lukenut mutta minun mielestä hyvä idea olisi antaa harraste autoille pitempi aika milloin esim poistuu rekisteristä eli eikö tuo ole nykyään 2 vuotta katsastamattomana niin poistuu rekisteristä automaattisesti.
    Harraste autojen osalta on hankalaa kun rakentaa monesti monta vuotta menee aina pois rekisteristä karenssi voisi harraste autoilla olla esim 5v.
    Vai eikö?
     
  15. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Nämä ovat kaikki mahdollisia parannuksia nykyiseen toimintaan. Tärkeintä ennen näitä yksittäistapauksia olisi määritellä itse luokka ja sen nimi.

    PS. Pistin nyt tonne threadin alkuun ton 'Klassikkoajoneuvon', ihan vaan kokeillakseni erotella sen vakuutusyhtiöiden ja puhekielen nykyisin käyttämistä luokista.
     
  16. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Re: Harrasteajoneuvon määritelmä

    Juuh, tiedän kyllä mitä tarkoitat. En nyt vaan tuohon väliin ole keksinyt mitään muuta tapaa yksilöittää sen asian, että kyseessä ei ole (vuositasolla) pääasiallinen kulkuneuvo.
     
  17. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Tätä ajattelin itsekin. Eli verotus TULEE muuttumaan tuohon suuntaan, eli mitä isompi moottori, sitä isompi vero. Tän takia olis tärkeää saada tämä "klassikkoajatus" läpi aika pikaisellakin aikataululla.


    Totta turiset! Jo pelkästään verotus/vakuutus asioiden kautta tulevalla säätöllä saataisiin harrastajille huomattava ja hyvin perusteltu säästö.
     
  18. oranne

    oranne Gearhead

    Eli SHAL ajaa harrastajien etuja salaa eikä uskalla kertoa mitä on tekemässä mutta ottaa mielellään palautetta tästä vastaan?

    Alan pikkuhiljaa ymmärtää miksi asiat ovat Suomessa niinkuin ovat.
     
  19. Anssi

    Anssi Gearhead

    Nyt menee käsittämättömäksi.. Siis jos harrastaa autoa, niin sen pitää olla joko museoajoneuvo tai sitten "klassikkoajoneuvo" :eek: Mitä hwlettiä käsite klassikkoajoneuvo tarkoittaa? Eikö tässä ollutkaan kysymys harrastamisesta tai vaikka autojen rakentelusta?
     
  20. oranne

    oranne Gearhead

    Ei, muutettiin nimitystä siten että harrasteauto saa olla mitä vaan ja kaikki saa olla harrastajia. kelpaako?
     

Kerro tästä muillekin!