Klonksauksia perästä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja anttikristus, 19.4.2017.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Morjensta vaan kaikille!

    '95 Caprice farkussa on ollut nyt jonkin aikaa sellaista vaivaa, että perästä kuuluu / tuntuu kolaus aina välillä. Ääni kuuluu erityisesti silloin, kun lähtee risteyksestä vasemmalle ja kiihdytyksen jälkeen höllää kaasua. Kylmänä vikaa ei juuri huomaa, ja maantieajossa sitä onneksi harvemmin esiintyy. Lämpimänä kaupunkiajossa jytkähtelee jatkuvasti. Autolla on ajettu joku 230tkm ja siinä on orkkis lukkoperä. Välitys ja laakerit on vaihdettu jokunen vuosi sitten. Muuten perä on äänetön.

    Tukivarsien ja iskareiden puslista en löytänyt mitään vikaa. Jouset vaihdoin äskettäin muusta syystä vaimenninkumeineen, ei vaikuttanut asiaan. Kardaanissa ei ole klappia.

    Vetareissa on päittäisvälystä mielestäni "normaalisti". Vetarin booreissa välystä on sen verran, että renkaan kehältä mitattuna rengas pääsee pyörähtämään ehkä 3 - 5 mm. Molemmilla puolilla sama. Tasauspyörästössä välystä ei vaikuta olevan lainkaan, kun pyörittelee. Kitkalukko tuntuu toimivan. Kun toinen pyörä on maassa, saa käsin kohtuullisella voimalla toista rengasta pyöriteltyä. Perän sisällä ei näy mitään erikoista, kun pyörittelee. Tasauspyörästön pyörät tosin näyttävät kuluneilta. Lautaspyörän ja poskilaakereiden pultit ovat kiinni. Olen kokeillut tavallista suuremmalla määrällä lukkoperän lisäainetta, sekä tavallista pienemmällä määrällä. Ei suurta vaikutusta asiaan.

    Onko kellään hyviä arvauksia, mikä on vikana?[​IMG]
     
    Muokattu: 19.4.2017
  2. suorsa

    suorsa 3rd gear

    Ei oo muuta kuin huonoja arvauksia. Kaikki tavarat peräkontin lokeroissa on varmaan tukevasti kiinni? Eikä siihen pitäis lämpötilan vaikuttaa... Entäs pakoputken kiinnitys, sitähän lämpö vois vääntää lähemmäs jotain?

    Kai nääkin oli kuitenkin jo tarkastettu, kun kaikki muukin oli.
     
  3. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Mulla Mätärööri pamauttelee kuuluvasti, mutta kallistuksen vakaaja ottaa kiinni banjoon. Puslat sen verran vanhentuneet, että löysää on...
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Vetarin aksiaalinen välys?
    Se on normaalia, mutta kasvaa kilometrien myötä. Lukon kitkat kuluvat, C-klipit kuluvat ja hakkaantuvat...
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Katoitko, että ristitapin lukitusruuvi on ehjä, eikä tappi pääse liikkumaan?
     
  6. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Pari päivää sitten tosiaan tarkastelin ja latoin kokeeksi vähän vähemmän luistolisäainetta. Tänään on paukkunut pahemmin. Pakoputkea rupesin miettimään, mutta sitten jysähti niin, että tuntui.

    Täytyy vielä koittaa arvioida tuota aksiaalivälystä.

    Ainakin ristitappi ja kukitusruuvi olivat paikoillaan.

    Koitan seuraavaksi lisätä lisäainetta. Jos taas vähän parantuu, niin sekin kertoo jotain...
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se pitää ihan todeta muuten kuin katsomalla. Se saattaa olla just silloin ihan omalla paikallaan ja lukitusruuvin kuntohan ei näy irrottamatta. Siellä kun päässä se "puikko", joka menee ristitapin sisään ja haluaa joskus katketa. Nytkäsee kivasti kun vähän ulostunut ristitappi osuu pinionin päähän.
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Oldsin delta 88 lukkoperä teki kans joskus sellaista "pauketta" kun oli väärät öljyt perässä. Lukon levyt hirtti kiinni ennen luistoa. Ilmiö tuntui nimenomaan lämpimällä perällä o_O
     
  9. jarona

    jarona Gearhead

    Täsmälleen samoin teki chevy pikapin 12 pulttinen perä.
    Aukaisin perän ja tunsin kuinka ristitapin rattaissa välystä laakereissa,
    otin lukkoruuvin EHJÄNÄ pois mutta tappi ei lähtenyt vaikka
    vasaralla yritin avittaa.
    Pikkurattaiden laakeroinit tehneet olakkeet akseliin..
    Perä irti varaosavanista ja sovittamaan pikapin alle.
    Hyvä tuli ja ei pauku enään.
    Se tosiaan paukahti milloin sattu mutta varsinkin vasemmalle
    risteyksestä lähtiessä.
     
  10. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Hyviä vinkkejä. Kaikki vaikutti tasauspyörästössä timmiltä, kun pyöritti toista rengasta lukkoa vasten. Mutta joku tuollainen voisi tehdä sen, että silloin tällöin palikat luiskahtavat pois kohdiltaan. Täytyypä irrottaa keskitappi.

    Myöhemmin tänään ei paukkunut taaskaan ollenkaan yhtä pahasti kuin päivällä.
     
  11. Skoll

    Skoll 2nd gear

    Sori jos lainaan vähän sun topikkia anttikristus

    Omassa '76 Fury farkussa on vähän samaa outoutta, ei ole lukkoperä, mutta toisinaan, melkoisen harvoin, jännä kolahdus kuuluu perästä kun ajaa vaikka 90asteen risteyksen, vasemmalle tai oikealle.

    Ei tuo ole vuosien varrella menoa hidastanut mutta ihmettelen vain mikä saatanan kolahdus se on, käännät rattia ja ajelet etiäpäin, 'kolahdus' yleensä kuuluu siinä vaiheessa kun auto ns. oiennnut takaisin eli siis käännön jälkeen. Saa kertoa jos tulee ideoita, että mikä tämä ääni on? Sanoisin, että metallinen raskas tömähdys/kolahdus, ei mitenkään vakavan kuuloinen minun mielestä..

    EDIT: Ja muistaakseni tekee myös kylmänä sitä, ja se ei ole vaihteiston ääni minusta, se tulee taka-akselin suunnalta.
     
  12. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Lainaa vain!

    Keskitappi oli hyvässä kunnossa. Vetareiden klappi akselin suunnassa on mielestäni pieni. Pyörittämällä rengasta edestakaisin, niin että öljyt pakenee välistä, saa jonkin verran klappia ja ääntä aikaiseksi. Kuinka paljon sitä välystä saisi olla? Kuluuko poorit yleensä ensin vetarista vai hammaspyörästä?
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mulla oli tätä samaa ongelmaa Iso Atlas perässä ZF S75 (75%) levy lukko. Ei auttannu aluksi mitkään lisäaineet, mutta kaksinkertainen BMW M5 lukkoperän lisäainestuis ja 75W140 täysisynteettinen Mobilin peräöljy vihdoin ratkaisi ongelman, myöhemmin vaihdoin kokonaan lukoin Quife ATB:hen ja ongelma katos heti.
     

Kerro tästä muillekin!