köyhän miehen madallus...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja ajw, 13.5.2005.

  1. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Mielestäni omastani tulee hyvä noilla Vallilan tekemillä uusilla lyhyemmillä ja jäykemmillä jousilla. Ei pohjaa helposti kuten rälläkkä lyhennetyillä. Ja hinta 60€/kpl on varmaan alle dropattujen napojen.... Niitä kun ei edes saa kaikkiin autoihin!
     
  2. makke

    makke 1st gear

    En nyt ole kaikkia viestejä lukenut, mutta laitan tähän pikku kommentin.
    Jos alkuperäisen kierrejousen katkaisee (asiallisesti tietysti) niin jousi myös jäykistyy -> ajettavuus paranee.
    Jos kierrejousen puristaa kokoon ja spiraalimäärä pysyy vakiona, niin auto kyllä madaltuu, mutta myöskään ajo-ominaisuudet eivät parane; ehkä jopa huonontuvat.

    Tämä on ihan jousivakio, eli löytyy alan kirjallisuudesta faktat ellei mua suostu uskomaan. Näitä tekussa aikoinaan tuli laskettua ihan kypsymiseen saakka. :-?
     
  3. Raider

    Raider 1st gear

    Oikein köyhä mies voi käydä pokaamassa päivätansseista jonkun +100 kg-kertun ja sitten käydä keräämässä jostain hiekkamontulta pari sataa kiloa kiviä, jotka sitten lyö perunasäkeissä takaluukkuun.

    Renkaisiin sen verran painetta, ettei ihan vanteilla mene.

    Alkaa madaltua!
     
  4. makke

    makke 1st gear

    Mihin tää nyt liittyi?
     
  5. Raider

    Raider 1st gear

    Köyhän miehen madalluksiin.

    Huumoria yritin tähän väliin töräyttää, mutta ei tainnu osua, eikä varsinkaan uponnu...

    Köyhiähän me ollaan täällä Suomessa kaikki... :cry:
     
  6. 454SS

    454SS 3rd gear

    Mitäs jos siirtää lehtarin takapään riipukkeen kiinni runkopalkin yläreunaan? Onko laillinen? Ei viittis 10cm palikkaa laittaa jousen ja akselin väliin.
     
  7. Otzi

    Otzi Gearhead

    Joskus inssi sanoi et tukivarsia ei saa rälläköidä eikä hitsata mut kiinnikkeitä saa kyl soveltaa. Kysyy ny vielä siltä konttorilta mihin meinaat viedä näytille, ne kun niin vaihtelee...
     
  8. ajw

    ajw Gearhead

    mitenkäs, jos tuuppaa tuonne eteen madallusjouset - bätmobiili - pitäisköhän samalla vaihtaa lyhyemmät iskarit?

    mopeista vielä, että onkos niissä useimmissa sitten vääntösauvajousitus kuten morris marinoissa aikoinaan?
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Halpa madallus? Paljon kavereita ja iso kaljalasti kyytiin vähän tuohon malliin niin menee matalalla :wink: :

    [​IMG]

    Tosin belairi menee muutenkin jo aika alhaalla ja ens talvena olis tarkoitus tehdä toi kulkukorkeuden säätökin paremmaks ja vaihtaa alle ilmajouset 8)
     
  10. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Köyhän miehen madallus? :eek: Kaikki pitkät miehetkö ovat rikkaita? :odroll: Vai ajavatko kaikki köyhät matalilla autoilla; toiset ovat viritelleet madalluksen miten tahansa, toiset köyhtyneet ostaessaan madallussarjoja.

    Tuo kaljamadallus on muuten hyvä, mutta jokaisella kusitauolla auto nousee hieman.
     
  11. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    onks toi sun bel air? oon tainnu nähä sut kouvolas. kävin vaa hakee caminon kausalast...
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi on yks meidän kärryistä eli toi on meidän retkuilu- eiku retkeilyauto 8) Meillä kun harrastetaan hommaa jo kahdessa polvessa niin pikkuhiljaa enemmän nykyisin nuorempi meistä (eli poika) on tollakin liikkeellä kun ite, joten todennäköisemmin oot nähnyt sen puikoissa tai huutelemassa hulluna humalassa takaikkunasta :rotfl:
     
  13. janzamar

    janzamar 1st gear

    köyhät kyykkyyn :lol:
    siinähän sitä madallus-sarjaa..ei vaan,aika spartalaista elämää tulee vietettyä..
    mutta se ainoa laikka-madallus minkä oon tehny vanhaan mazdaan,ei varmaan ketään täällä haittaa :)
    söi vaan iskarit vähän nopeammin..ja katkasin yläpäästä
    pari kierrosta.
    oli se sen kaksi kuukautta ihan hyvä ajaa,mutta sitten iskarit korkkas,eikä ollu kovin vanhat..eli en suosittele sen perusteella katkomaan ellei sovita iskareita tosiaan sen mukaan..
    koskapa ne säästetyt rahat menee sitten niitten vaimentimien lisääntyneeseen vaihtamiseen...
     
  14. astrovantikainen

    astrovantikainen 1st gear

    persiin puottaminen Astronautista

    oon tässä lukenu palstaa ja oon nähy kaikenlaisia vastauksia ja niitä taas kumoavia vastauksia jne.. kysymykseen että, miten se kannattasas tälläsen astron perä laskee kun lehti on akselin yläpuolella? Vippaamallako akseli yläpuolelle? Ei enempää ainakaa painoo enää konttiin. on jo parinsaan kilon eestä kaikkee vehkeitä siellä riesana. eikä lehtiäkää vois ees vähentää ku on vaa se yks puolellaan.
    Ois kiva saaha yks sellanen vastaus jota ei heti joku toinen herjais "ei vittu noi kannata tehä" :mad:
     
  15. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Mihinkähän toi perustuu? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
     
  16. Makinpa

    Makinpa 1st gear

    Joskus vuonna -90-91 laitoin tojoon biltema sarjan ja otin seuraavan katsastuksen jälkeen pois :oops: Ei tykännyt leimamies meilläpäin moisesta.
    Parin vuoden jälkeen katkoin (seuraavasta autostani) matusta jouset ja ostin uudet seuraavan katsastuksen jälkeen :mad: (Ette arvaa minkä takia!)

    Mc Personeissa jää katkotut jouset "löysäksi" lautasten väliin ja keventävän töyssyn jälkeen jousi voi "hypätä pois paikaltaan hieman vinoon (sen mitä iskari-jousen väli antaa myöten)
    Toinen mikä katkoessa tapahtuu (ainakin jollain jousilla) on toi että jousen pään tihennetyt kierteet/kierrokset lähtee veks ja harvemman kierteen pää jää pienemmältä pinta-alalta jousilautaselle.

    Meillä päin katsurit vääntelee autojen jousia sorkkiksella, ja ettii katkenneita/katkottuja jousia. Nykyinen käyttiskin sai hylyn katkenneesta etukierrejousesta (10cm päästä, en ollut itekkään huomannut)
     
  17. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Vähemmän joustavia jousenkierteitä, siis jäykempi.
    10 kierrosta joustaa enemmän, kuin kahdeksan.
     
  18. janzamar

    janzamar 1st gear

    Joo,ja ne on muutenkin vähän ikäänkuin progressiiviset,eli pitää katkasta olikos se nyt yläpäästä kai että piti ,ei ole teoriaa tukemassa,näin on pari "insinööriä" mulle väittänyt.
     
  19. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Täysin auto/jousi kohtaista, sanoi insinööri mitä hyvänsä. Ja ne ei ole "vähän ikäänkuin" progressiiviset, vaan ihan vain progressiiviset. (Sori ku viilailen pilkkua.) Tarkoittaa siis sitä että mitä enemmän jousi puristuu kasaan sitä jäykemmäksi se käy.

    EDIT: ROK! Jätkällä 666 viestiä! :mad: 8) :rotfl:
     
  20. Kaikista halvimman kuuloinen madallus lienee kuitenkin se , kun naapurikirkonkylän "raggarit" madalteli farmari rambleria..... Auto ajettiin vanhaan navetan alakertaan ,jossa oli betonista valettu katto jota vasten oli hyvä puuparrua apunakäyttäen tunkata ramblerin taka-akseli runkoa vasten ja sen jälkeen kettinkiä akselin ja runkoaisojen ympäri ja munalukko päälle! :eek:

    Ja sama tais toistua vuosittain heti katsastuksen jälkeen ja just ennen napsautettiin munalukko auki :rotfl:

    Jäykkäperä-rämpylä :wink:
     

Kerro tästä muillekin!