Köyhän miehen viscolukko perään

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja tuomas k, 27.1.2006.

  1. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta "köyhän miehen viscolukosta" eli perämurikka laitetaan öljyjen sijasta vaseliinia täyteen? Kuulemma joissain autoissa ihan toiminut juttu, mutta miten lienee käyttöautossa? :-?
     
  2. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Pidemmässä käytössä saattaa aiheuttaa nopeaa kulumista tasauspyörästössä ja laakeroinnissa jotka on mitoitettu öljyn viskositeetille.

    Toimivuus lukkona hieman epäilyttää, pyörittävät voimat ovat sen verran suuria ettei vaseliinin "kitka" riitä. Entä jos laittaa riittävästi sepeliä vaseliinin joukkoon? :rotfl: :rotfl:
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Olis mukava nähdä luonnossa kuinka se vaseliini toimii lukkona. Voipi olla hankaluuksia liikkeellelähdössä -35C lämmössä.
     
  4. timppa

    timppa Gearhead

    Huohottimen tilalle nippa ja koneprässillä sen verran "säänkestävää" tahmavaseliinia banjoon, että tursahtaa stefoista. = Köyhän miehen ajonestolaite?

    Ja epäonnistuneen kokeen jälkeen helppo puhdistaa...
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Älkää tappako nauruun vaikka jotkut voisivat toivoakkin niin. No joo Onhan se Esson Baari voinut saada jotain hyvääkin aikaiseksi. En vaan tiedä mitä
     
  6. MK1

    MK1 Gearhead

    no joo,tää nyt ei ehkä aja tarkotusta mutta näinkin on tehty:.....
    joskus säännöt kieltää lukon,joten on keksittävä jotain muuta....
    laitetaan tasauspyörästö täyteen liimalasiliimaa tai jotainmuuta yhtä sitkeetä ja kieretään näin pykälä,toimii mutta on esim.rallin jälkeen aika siivoaminen,ei kuitenkaan riko mitään...tavalisessa perässä....
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Joskus takavuosina korjatessani Volvo Duettin perää tuli mieleen, että jos tasauspyörästön rattaiden taakse laittaisi lisää säätölevyjä, siitä saisi aika kankean, kun rattaat painuvat tiukasti toisiinsa. Eräänlainen jonkin prosenttimäärän kitkalukko siis. Ei tullut kokeiltua.
     
  8. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Varmaan ihan hyvä, ettet kokeillu. Kun on nuo sorvit kuitenki keksitty, millä voi metallia työstää :wink: ...

    Taitaa ainoa toimiva "köyhänmiehenlukko" olla sellainen Kempin hetipitiliimalla jäykistetty tasauspyörästö. Kun yleensä halpa ja hyvä ei mahdu samaan pakettiin :(
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  10. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Toimii hyvin. Aikansa.
     
  11. Capri2000GT

    Capri2000GT 1st gear

    Joo pitää paikkansa, että on suht kovilla alustan osat.. Mut hienosti pyörii ja pitää. Eikä mulla katkeillu edes vetareita, varoituksista huolimatta..
    http://www.students.oamk.fi/~t5kula00/valsu.jpg toimii! (huom. kuva otettu aidatulla alueella, viranomaisten luvalla:))
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Niin ei katkeillu vetareita. Mutta jousipakkojen kiinnikkeet oli irti monestikko?
     
  13. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Joltain foorumilta luin tarinaa kaverista, jolla oli jossain pikkukuorma-autossa väärät peräöljyt. Pakkasella öljy hyytyi ja perärattaat viskoi ne peräkopan seinille sillä seurauksella, että perä leikkasi kiinni 80 vauhdissa. Takapyörät lukkoon, nokka edellä sillankaiteeseen ja kaverin taju palasi vastaa sairaalassa. Liekö tositapaus vai Essolla kuultua...?
     
  14. T604

    T604 1st gear

    Tässä olis ainesta tuohon uuteen Myth busters-Myytin murtajat - tv sarjaan :lol:
    koskahan suomessa alkaa oma myytin murtajat ? :wink:
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo on kuskin pitänyt olla kuuro, jos tuo on totta. Huuto ja ujelleus olisi armasti ollut aikamoinen. Ja kovin kuurohan ei saa kuorkkikorttia.
     
  16. jyha

    jyha 1st gear

    on ollu melko vähän öljyä, jos kaikki on mahtunu banjon seinämille.
    luulis osan notkistuvan hyvinkin nopeesti pyörivissä rattaissa!
     
  17. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Itsellä leikkasi kerran ooppelissa perä kiinni 100km/h vauhdissa moottoritiellä loivassa mutkassa, oli ihan pitelemistä että ei käynnyt pahemmin.

    Perä oli ujeltanut jo auton meille tullessa piti siellä öjyäkin olla mutta stefa oli pettänyt ja öljyt pitkin maisemia vaivihkaa.
     
  18. eastwood

    eastwood 3rd gear

    aikoinaan pojat teki sikaflexi lukon tasauspyörästöön,joustaa kyllä ja toimiikin aikansa kun vaan muistaa puhdistaa murikan hyvin ennen liimaamista.isolohko el caminossa kesti muutaman vedon,eikä ollut todellakaan vakio.ei muuten katko vetareita niin helpolla kuin kemppi
     
  19. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Essonbaarimyytinmurtajat?
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead


    Ei paha :lol: Tälläkin foorumilla olis heti sata idistä myyteiksi. Asetoni sopan seassa. Bensa naftan seassa. Vernissa-tiikeri-teräketjuöljy-kotelosuojacoctailit vs. alustamassa...
     

Kerro tästä muillekin!