Köyhänmiehen manuaalikoneisto?

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sherif, 13.6.2008.

  1. sherif

    sherif 1st gear

    Mites kun muistelen joskus kuulleeni että 904/727 venakoneistosta sais pienellä muljaamisella väännettyä kotikonstein manuaalimallin? Onko jollain pellepelottomalla kokemuksia kuinka homma pelaa? Ihan van mielenkiinnosta vois itekkin kokeilla kun muutama koneisto jääny nurkkiin.. :D
     
  2. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kyllä on tullu muutama tollo peloton versio tehtyä :rotfl: . Siinä ei tarvita kuin pikkasen rälläkkää, peltiä ja kemiallista puuhametallia :rotfl: . Ihan hyvin ne on toiminu!!
     
  3. Gyrus

    Gyrus 3rd gear

    en tollasta oo itse kyllä tekemässä mutta mielenkiinto heräs sen verran että kerroppa miten tuo käytännössä pitää tehdä?
     
  4. sherif

    sherif 1st gear


    No perskele! Multahan löytyy kaikki tarvittavat välineetkin siis :D Sitten vaan annat paukkua infoo mistä päin ronkitaan!! Tällä konstilla varmaan kaavio pysyy samana ja panta mukana vai kuis? ja paineet tappiin vai miten se meni..vai mikäseoli.. :eek:
     
  5. sherif

    sherif 1st gear

    Onko muuten tommonen ihan kaupan manuversio tehty vakiorunkoon vai onko ihan oman näkösensä. Kerran vaan yhen manukoneiston ruuvasin th35kympään ja kattelin et taitaa olla ihan samanlainen runko kö vakionakin.
     
  6. rt68

    rt68 1st gear

    Kyllä ne ihan vakiorunkoon on tehty. Kanavia avattu ja venttiilejä poistettu ja se välipelti on sitten kokonaan uusi.
     
  7. rt68

    rt68 1st gear

    Jos haluat askarrella niin etsi jostain Transgo shiftkitin asennus ohjeet ja tee sen mukainen muutos. Olisi tietysti hyvä jos on joku tiukahko shiftkit asennettuna, esim Transgo tf2.
    Periaate on että governorille menevä kanava tulpataan ja sitten tehdään venttiilipöytään kanava painelinjasta governorilinjaan jolloin "loota luulee" että vauhti on kokoajan niin kova että pitää heittää kolmonen sisään ja silloin lootaa ohjataan pelkästään shifteristä käsin. On tuossa manuaalikitissä tosin joitain jousiakin jotka vaihdetaan jäykempiin mutta periaate on tuo. Kickdown vivut tarvitsee tässäkin jättää paikoilleen sillä ne säätää yhä linjapaineita mutta voi tehdä myös niin että vipu lukitaan pohjaan jolloin paineet on kokoajan tapissaan mutta silloin tulee tehohukkaa, lisää lämpöä ja käy lootan akselitiivisteiden päälle jotka kuluu nopeammin.
    Tämä ohje on suuntaa antava enkä suosittele sitä noudattamaan suoraan ellei ole perillä lootan toiminnasta. Jos manuaalishiftkit on hinnaltaan liian kallis n.120€ niin kannattaa unohtaa koko homma ja harkita harrastuksen vaihtoa esim. sauvakävelyksi tms. :lol:
     
  8. sherif

    sherif 1st gear



    Perkele!! Mä oon vannonu että sauvakävelyyn en ikinä alennu! En tiennytkään et manuaalishiftkittejäkin saa. koko koneistoo kyselin ja hinta oli joku 250€. Eihän toi 120 niin pahalle kuulosta. pari kolme kuukautta syö emännän kanssa ärtsöppaa niin eiköhän sitten jo... :rotfl:
    Mikäs vauhtiputka nuita kittejä myy ja onkos niitä montaakin eri versioo? Ja näissä siis jää kikkari pelittään? Mulla ongelmana just noi linjapaineet kun on pumppu tossa 360:sen nokalla niin se vääntö on aika kova jo heti pienellä kaasulla... Mut ton kitin jälkeenhän sitä kikkaria voi säätää reippaasti kireemmälle kun vaihdot tapahtuu manuaalisesti...
     
  9. rt68

    rt68 1st gear

    Esimerkiksi Jn-trading oy myy Transgo tf3 kittiä joka käy moparin 904 ja 727 laatikoihin. http://www.jntrading.fi/ Juu, näissä jätetään kikkari käyttöön ja kaavio jää normaaliksi sekä käyttää ykkösellä myös pantaa.
     
  10. sherif

    sherif 1st gear


    Yhtiömme kiittää!! taas ollaan paljon viisaampia.. 8)
     

Kerro tästä muillekin!