Kohta museoauto iässä: Chryslerin K platform kärryt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja kaarne, 22.1.2017.

  1. 1320

    1320 Gearhead

    Heh, ja yhden olen jopa nähnyt harrastekäytössä Stock Eliminator kilpurina.:rotfl: Täytyy kyllä sanoa rehellisyyden nimissä, että tämä oli tuon "Slo-Roller" nimensä veroinen. :poff:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. kaarne

    kaarne Gearhead


    Mutta oli niin tai näin niin pikku-Cadillacin tuominen markkinoille ei onnistunut ja viimeinen onnistunut full-size (Cadillac Brougham vm. 1991) on kohta museoauto iässä imho.
     
  3. kaarne

    kaarne Gearhead


    Eli Oldsmobilen mallistosta puuttui sopivan konservatiivinen full-size auto papoille ja nuorekas ja urheilullinen auto joita juniorit olisivat mielellään ostaneet.
     
  4. kaarne

    kaarne Gearhead

    Varmaan teknisesti ihan kelpo auto mutta tuollainen muotoilu ei varmasti inspiroi USA-auto faneja.
     
  5. kaarne

    kaarne Gearhead


    Tuttu joka on autokorjaaja sanoi että Audin, Bemarin ja Mersun omistajalla pitää olla pätäkkää mukana silloin kun menevät hakemaan autoaan huollosta ja että kannattaa harkita hyvin huolella ennenkuin ostaa käytetyn sakemannin.
     
  6. ata

    ata Gearhead

    Kyllähän Mopar Horizon ihan museotavaraa on, tässä Henry Ford -museossa Dearbornissa Michiganissa kuvattuna...
    [​IMG]
     
  7. ata

    ata Gearhead

    K-carinkin näin museossa viima vuonna Kanadassa Oshawassa, mutta ehkä automallin kiinnostuksesta kertoo sekin, että eipä se kameran kennolle tallentunut, mutta tässä kuvassa näkyy reunassa vähän apukuskin puoleista etuvaloa... :)
    [​IMG]
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Eikös Brougham ollut aika onnistunut perinteinen jenkki 1996 asti? Pidän itseasiassa viimeistä 93-96 korimallia onnistuneempana kuin aiempia.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    On, se lopetetiin koska suveissa nähtiin parempi tuotto pidemmällle tähtäimelle
     
    impala67 tykkää tästä.
  10. st. vitus dance

    st. vitus dance 3rd gear

    Jollain nuoruuden semitutulla oli aikanaan tollai Horizon.
    Dodge Omni -nimisenä, teipattii muka hauskana läppänä siihe robocopista tuttu Omni Consumer Product -logo etuoviin.
    Oli jotenki sympaattinen rakkine,
    Ihan mukava sisusta ja kyytikin, lähtökohdat huomioon ottaen.
    Ja sellasta taisteluhenkeä, kun ilmastointi päällä ajo loivaan ylämäkeen, piti kick downia käyttää tai takaa rekat lähti ohittaa.
    Se ei kertakaikkiaan kulkenu.
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tai sitten ei pitäisi kuunnella kaikkia tuttuja...
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    "Big three" joutui jo 60-luvulla huomaamaan että pelkällä full-size kokoisten henkilöautojen valmistuksella ei pärjää, maailma muuttuu... 60-luvulla GM ja Ford molemmat onnistui oikein hyvin Chevy II:lla ja Falconilla, 70-luvulla pikkukoriset amerikkalaiset olivat kasvaneet jo niin suuriksi että piti kehitellä pienempiä autoja kilpailemaan Japanilaisten kanssa, aika kehnoin tuloksin. Cadillacilla ei myöskään mennyt ihan putkeen, pienemmät Sevillet oli aikalailla kuraa ja Cimarron vasta heikko esitys olikin. Ihan kuin mitään ei olisi opittu, piti GM:n hakata vielä päätä seinään Cateralla...
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei ne kyllä halpojakaan ole korjata jos ihan suoraan sanon. Tuli aika ryöväri olo kun noita osia audeihin myi jotain q7 tukivarsia tai vastaavaan jotain imusarjoja, mersun suutinremppoja, cdi pumppu, vag hajoilevia ilmastoinnin kompuroita yms. muuta laadultaan alimmatkin rimat alittavaa sontaa. Silti hinta oli komee aina. Vielä vois mainita jumittavat turbot sadassa tonnissa, kaksoismassa vauhtikset, ja oven lukot. Kaks viimestä nyt olettaisi kestävän sen 40 vuotta, mutta ei.....jotain kertoo sekin että kun pohjoismaissa oli muutama viikko 25 pakkasta, loppu saksan vag päävarastolta ovenclukot kesken...turbonkin kuvittelis sen 400 000 kestävän nykytekniikoilla valmistettuna.

    Bemarista en tiiä, tuntu että ne silti pysy parhaiten kasassa kun ei oikeen muuta kun huoltoa ollut niihin. Varsinkaan isot 6 koneiset oli uskomattomilla kilsamäärillä eikä kyllä tuntunut missään. Yks jakopään räjäyttänyt nelipyttynen tais olla, kaiketikkin noi nelipyttyset on surkeempia mitä kutoset. Liekkö saabin suunnittelijat loikanneet bemarille kun konekkin oli väärinpäin konehuoneessa jossain autossa ellen väärin muista.

    Vaikka mersulla onkin maine paljon ajavan autona niin bmw on nykyään mun mielestäni ja kokemuksella kestävämpi ja parempi. Ei ne edes ruostu hirveemmin.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos saabin suunnittelijat loikanneet bmwlle niin se varmaan tapahtunut jo 80-luvulla kun alko bemarin koneissa ongelmat.


    Nykytekniikalla ja vanhallakin varmaan saatas tehtyä vaikka miljoonan kestävä turbo mutta eise tuota rahaa kenellekkään sellanen kestävyys.
     
  15. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Kaarne trollaa ja täällä puhutaan koneiden kestoiästä. Jee OD!
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja kolmas lukee kun kirveellä uhataan?
     
    kaarne ja hantta tykkäävät tästä.
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikö ne sillon enemmänkin vähentynyt?

    Vaikka kutosissa se m50 paljon parempi mitä edelliset sälköttäjät ja V8 koneet on hyviä.


    Mutta toisissa autoissa ne turbotkin kestää vaikka uusia. Luulis tollanen surkeus käyvän jo autotehtaan maineenkin päälle?
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei se tunnu käyvän. Kuka muistaa päästöhuijauksiakaan enää? Vag myy kovaa.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toi kaikkein uskomattominkta onkin kaikessa.


    Taitaa merkkiuskollisuus olla niin vahva autoissa että sitä omaa merkkiä ostetaan loputtomiin vaikka se olisi kuinka paska tahansa.

    No joo, Vagilla noi hyötyajoneuvot tuntuu pysyvän kasassa. Muistelisin ettei ainakaan niissä transportterin commonraileista olis kukaan sanonut pahoja juttuja eikä niitä tullut 100 000 ajettuina kaikki paikat paskana ikinä.
     
  20. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Kaikki autot saa rikki väärin käyttämällä. Vedättämällä isolla vaihteella pienillä kierroksilla saa kaksoismassan rikki, mutta voi ne kestää yli 400tkm järkevällä käytöllä, ainakin Vaggeneissa. Turbo tarvitsee välillä "sikaa" muuten säätyvät johdesiivet karstautuvat, jumivat ja ahdin on ns. rikki. Turbo vaatii myös jäähdytyskäytön ettei öljyt pala laakereihin. Myös ylipitkät öljynvaihdot täällä pohjolassa on moottorin surma.
    Toi Horizonin edeltäjä olis kyllä kiva laite kun siihen liitetään sana Lotus.
     

Kerro tästä muillekin!