Kokemuksia automaattisista hitsauskypäristä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja VRC, 15.4.2005.

  1. rokki383

    rokki383 Gearhead

    automaatti on hyvä jos vaan ja ainoastaan hitsaa,mut koitappa käyttää suojuksena vaikka saumoja hiottaessa,ei onnistu ku et nää ku kipinät 8)
    autohommissa euromaski,halvimmillaan n 65E
     
  2. osilpi

    osilpi Gearhead

    Mulla on tollanen Esabin Eyetech 5-13 ja se temppuilee nyt. Ennen toiminut hyvin, mutta oltuaan 2kk pimeässä ulkovarastossa alkoi temppuilu. Tuossahan on lataus valokennoilla ja varmasti on "ladattu" riittävästi.

    Ongelmat ilmenee siten, ettei tuo akkuna tummene riittävän nopeasti, vaan vasta 1-2sek hitsauksen aloittamisen jälkeen -> ei hjuva. Tummenee kyllä ja pysyy tummana.
    Alle puolen tunnin hitsauksen jälkeen (sis taukoja ym) akkuna ei enää jossain vaiheessa tummenekaan juuri ollenkaan vaan jää "normaalin vihreäksi".

    Mikähän tuossa nyt on vikana? Mitään varalaseja ym mulla ei tuohon ole eikä niitä varmasti ole koskaan vaihdettu.

    Muuten kyllä on pirun hyvä maski, olen käyttänyt tollasia esabin säädettäviä ja "kiinteä tummuuksisia" tummenevia maskeja melkein aina kun olen hitsannut eli viimeisen vuoden... Nyt käytän euromaskia kun se ainakin toimii.

    Helppivä...
     
  3. toomass

    toomass 1st gear

    eppäilisin että sielä on joku akku mikä ei oo nyt täyvessä latingissa. tai sitten vahingoittunu. eli jos oot lataillu niin kokeile vaihtaa akku ja jos sit ei toimi niin pask* koko vehe.

    pruuu! ja mittari värähtää, varmasti!
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Akku?
     
  5. sami

    sami Gearhead

    Valokenno maskia olis hyvä säilyttää ihan normaalissa huoneessa missä päivällä on valoisaa.
    On ilmeisesti tossa sun esabin maskissa kenno kuoleentunu tuosta pimeässä säilyttämisessä. Uus kasetti maksaa saman verran ku uus kypärä.
     
  6. osilpi

    osilpi Gearhead

    No voi perseensuti.

    Ettäkö koko kenno olis kuoleentunut, eikä uusi akku auta? Täytyy kokeilla, josko tosta kuitenkin saisi akun irti jotenkin, kunhan ehtii. Laittais vaikka sormipattereita akuiksi tms.

    Eilen kokeilin maskia niin tummeni tosiaan kyllä mutta liian hitaasti. Ja "lataus" ei kauaa kestä, ehkä 10min.
     
  7. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Työni puolesta (levyseppä-hitsaaja) olen käyttänyt useita erilaisia
    hitsausmaskeja ja niistä nyt sen verran voi sanoa että kukin pitää
    eri vehkeistä, eli makuasioita ihan ovat !
    Euromaski on perinteisistä maskeista miellyttävä käyttää:
    On kevyt ja hyvä näköala !
    Mulla on myös käytössä noita itsestään tummuvia automaatti-maskeja:
    Kemppi 90 X Beta, jossa on hyvät säätömahdollisuudet tummennukselle
    ja sen herkkyydelle.Huono puoli tässä maskissa on sen paino !
    Kempin Alfa-maskissa mulla on tuo Xelux-linssi joka toimii pelkästään
    valokennolla.
    Helvetin hyvä kun joutuu "heppaamaan" pirusti !

    Näissä automaattilinsseissä on välillä ollut ns. maanantaimalleja ja ne
    ovat sitten kyllä vihoviimeisiä kapineita silloin!
    Yleensä auttaa kun viallisen vaihtaa uuteen !

    Tuossa oli aiemmin eräällä hyvä huomio:
    "nahkis Xelux-linssillä" , HYVÄ,KEVYT ja toimiva peli !
     
  8. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Kävin pari viikkoo sit hakee xeluxin, rikkihän se oli, väläytteli silmille. Ny odotellaan uutta..
     
  9. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Mulla oli töissä yks aiempi Xelux-linssi joka oli niin herkkä että meni
    pimeeks omia aikojaan alvariinsa? :eek:
    Kyllä muuten lensi maski sillon pitkälle !!! :mad:
    Homma korjaantui kun vaihdettiin linssi !
     
  10. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    No, nyt kahden viikon odottelun jälkeen sain liikkeestä toisen Xeluxin, JA VIELÄKIN VÄLKYTTELEE!! :mad: Äijät ei ollu viittiny ees testata tätä uutta lasia vaikka tuntuu valmistajalla olevan sutta ja sekundaa. Kyseessä tampereen kempin jälleenmyyjä.
     
  11. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Ok, tilannekatsaus. Vuorossa kolmas lasi, selvästi parempi kuin aiemmat, mutta vielä kuitenkin ehtii väläyttämään hieman. Testasin tämän itse liikkeessä kirkkaassa päivän valossa. En huomannut siellä mitään erikoista, mutta kotosalla väläykset häiritsee selvästi hämärässä hitsatessa. Mitäköhän nyt tekisi, mahtaako olla epäterveellistä jos paljon hitsaa tuollaisella? Mielessä on käynyt merkin vaihto, sillä yhtään xeluxia en kyllä enää ota.
    Hitto kun ei ole päässyt vertailemaan muihin..
     
  12. plosil-1

    plosil-1 3rd gear

    Xelux maski ollut vuodesta -98, ja pois en antaisi! Tavallinen on historiaa, euromaski kohtuullinen...
     
  13. Flh64

    Flh64 1st gear

    Terve
    Kenelläkään kokemusta 3M automaattimaskista, made in swe. Hintaa 145€??
    T:JB
     
  14. Jippe

    Jippe 1st gear

    3M automaattilasilla varustettu hitsausmaski ollut kovassa käytössäni pian vuoden, eikä pienintäkään moitetta ole ainakaan toistaiseksi mielessä :).

    Käytössäni oleva hitsausmaski malliltaan ilmastoitu Speedglas Flexview maski, jossa 9002X hitsauslasikasetti, tummuus säädettävissä 9-13, herkkyys säädöt: 4-portainen vaaleasta-tummaksi ja 3-portainen tummasta-vaaleaksi, katso sivulta: www.hornell.com
    Sieltä löytyy Speedglas maskeja ja laseja joka lähtöön.

    Olen hitsannut työkseni 11 vuotta järeitä kotelopalkki-siltanostureita ja aikaisemmin maskina oli ilmastoitu albatross ja siinä viimiset 7 vuotta paikallaan 10-12 Xelux, jota ei voi verrata ominaisuuksiltaan samana päivänäkään Speedglasiin. Xeluxin automaattilaseissa on ollut todella paljon toimintavikoja, juuri tämä välkkymisongelma ja hitsauksen jälkeen tummaksi jääminen. Työpaikallani on mennyt Xeluxeja paljon vaihtoon ja mullakin oli jo neljäs lasi joka alkoi jälleen välkkyä hieman yli vuoden käytön jälkeen, kunnes palo isoproppu totaallisesti ja lasi lensi läheiseen metsään :mad:. Xelux on myös liian herkkä tummumaan, esim. hallin kattovalaistuksesta kun usein joutuu katsomaan lakihitsausta aloittaessa ylöspäin.

    Speedglasin Flexview mallissa on iso 120*90 kirkas polykarbonaattilasi, kun hitsauslasi nostetaan ylös. Lisäksi maskeissa on tummat sivulasit, joka laajentaa huomattavasti näkökenttää sivuille. Hitsauslasissa on 2kpl paristoja, joiden varausta valokenno pitää yllä. Paristojen käyttöikä on 3000h ja varoitusvalo jos varaus on heikko. Lasissa on paristonsäästötoiminto, joka sammuttaa lasin automaattisesti jos se on käyttämättä 30 min. Varaparistotkaan ei maksa yhteensä kun alle 5€. Speedglasilla onnistuu tarvittaessa myös polttoleikkauskin, (joka ei Xeluxilla onnistu) jos säätää herkkyyden pienimmälle tai kytkee lasin off-asentoon.

    Tulipahan pitkä vastaus, mutta tulipahan kerrottua omista kokemuksistani ja voin suositella tuotetta muillekin. Varmasti on muitakin hyviä hitsausmaskeja olemassa, euromaskit, ym., mutta Speedglas on ehdottomasti paras oman kokemukseni perusteella käyttämistäni maskeista! Ja tämä teksti on haalaripukusen duunarin kirjoittama eikä kravattikaulaisen myyntiedustajan! :lol:
     
  15. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Jipellä tossa hyvää tietoa ja kokemusta asiasta !
    Xelux-linssi menettelee juuri tällaisissa pienissä "heppauksissa", mut
    aiheuttaa kyllä TOISTUVASTI näitä V...TUSkohtauksia !
    Milloin ei ehdi kyytiin ja taas hallin kattovaloihin vilkaisu riittää pimentämään
    näkökentän silloin kun ei pidä???
    Näköjään nämä laatuongelmat ovat ko. mallissa vaivana ja IHMEKÖ tuo-
    Made in France...selittääkin jo hiukan !
    Speedglas on HYVÄ ja laadukas !!!
     
  16. Sten

    Sten 3rd gear

    Jipellä puhuu asiaa, Speedglas on paras mut onkin aika kallis. Olen käyttänyt Xelux 10-12 muutaman vuoden ajan töyssä hitsaajana ja se mun oma lasi onkin toiminut moitteetta tähän saakka. Automaattilasi se ainakin olla pitää mun mielestä ja xelux on yksi malli mut nyt on tullut aika monta uusia malleja mut en oo vaan koittanut niitä.
    /Sten
     
  17. Flh64

    Flh64 1st gear

    Kiitos Jipelle
    149€ halvin speed klasi, joka löytynyt.

    T:JB
     
  18. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Itse olen siirtynyt automaattimaskiin jossa ei ole kuin valokenno ja ei paina yhtään sen enempää kuin normaali maskikaan, eikä ole hidas vaan tummenee aivan välittömästi. Enkä vaihda enää takaisin vanhanmalliseen, on nimittäin niin paljon kätevämpi kun esim pistää rautoja heftiin, niin ei tarvitse nostaa maskia ylös nähdäkseen. Ja normaalitilassa näkee läpi samoin kun olisi heikot aurinkolasit päässä että kunhan hallissa on valot päällä niin no problemo. Varoituksen sana vain nimittäin yksi maski ruvennut temppuilemaan koska on hitsattu isoilla virroilla ja pidetty sitä kaalia liian lähellä liekkiä niin että maski on kärsinyt lämpövaurioita. Rupesi tekemään niin että kun maski hitsauksessa taas vähän lämpenee niin meinaa välkyttää läpinäkyvälle kesken hitsauksen. Kylmänä ei ongelmaa. Mutta tämä kävi useamman sadan amppeerin laitteella jolla hitsattiin useampia minuutteja/laaki että en usko että harrastevärkillä saa maskeja hajalle.
     
  19. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Meikä se hitsaa tällaisilla laseilla ja maskeilla :D

    http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Laa/tinari.jpg

    //YHTÄÄN ainutta kananmunayötä en ole viettänyt.. älkää kysykö miksi ei.. jos todella paljon vedän saumaa niin sitten pidän maskia mutta heppaillessa en..
     
  20. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Vaikka ne ei tuu kipeeks niin harmaakaihi voi yllättää myöhemmin..
     

Kerro tästä muillekin!