Kokemuksia automaattisista hitsauskypäristä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja VRC, 15.4.2005.

  1. sami

    sami Gearhead

    Järvenpään k-raudasta saattaa löytyä vielä myös tota Clearvision maskia missä on portaaton 9-13din. Ollaan aiemmin toimitettu sinne noita maskeja ennen kuin siirtyivät tuohon gysmatic:iin. Gysmatic on tosiaan kiinteä 11din.
    Ja jos noi Clearvisionit on K-raudasta jo loppuneet niin ota yhteyttä, järkätään sulle sellanen.
     
  2. Quest

    Quest Gearhead

    Terve
    Juuri tuota säädettävyyttä itsekin kaipaan. Olssonin maskissakin DIN11.
    Pimeässä kun makailee auton alla niin kympin lasilla meikä ainakin saattaa vedellä palkoa sauman viereen, vaikka oli kuinka halogeenit vieressä grillaamassa nahkaa.
     
  3. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No ehkä on liian tumma pellin hitsauksessa...
    Tämän pääasiassa ostinkin puikkoa varten. Ja näkyvyys hitsatessakin parempi kuin tuolla vanhalla Kempin maskilla.
    Migillä peltiä hitsatessa enemmän tykkään käyttää tuota "paistinpannua". Ensimmäiset kiinnitykset kun kuitenkin tulee aina vedettyä heftiin ihan ilman mitään maskia >silmät kiinni kun välähtää< -suojauksella...
     
  4. jzl

    jzl 1st gear

    keskisen vesalla tuurissa on jotain maskia 59e. oli säädettävä tummuus 9-13. merkkiä en muista, joku kiinalainen kuiteskin.
     
  5. Quest

    Quest Gearhead

    Ja mistähän saa sellaista nahkakuulaan asennettua automaattilasia. Olis hieman parempi auton alla pyöriä kuin tunkeutua sinne joku R2D2 päässä
     
  6. 144

    144 3rd gear

    Euromaski on hyva. Ja oli mielestani ainut vaihtoehto. Sitten viime talvena yhdet turvakaaret hitsasin lainavehkeilla ja automaattimaskilla, sehan on loistava keksinto. Ainut miinus mielestani kun kaaria hitsasi ja vahan hankala paikka oli niin kun kenno jai putken varjoon niin se paasi kylla yllattamaan silloin.. Mutta kun tuon oppi tiedostamaan niin aivan loistava keksinto.

    Merkkia tosin en muista, autokoripajalla jossa kaaret hitsasin kayttivat.
     
  7. Quest

    Quest Gearhead

    Oli ihan pakko ostaa, tais olla joku vastaava. Hintaa uudella 9-13 säädöllä oleva kiinan maskilla oli 18€. Yht 40€ hintaan postimies Urho Uutela toi sen kotiin asti. Metrin verran testisaumaa hepattu ja poltettu ja hyvin pelas. Vähän heppoisen oloinen, tummuus säädöt ei ihan vastaa lukemia. 9 säädöllä taitaa sopia vaan kaasupilleille ja 13 din on aika passeli migille. Mutta pelaa näin kotitarve heppaajalle
     
  8. alternator

    alternator 1st gear

    Mistä saa 18€?
     
  9. Quest

    Quest Gearhead

  10. bird72

    bird72 1st gear

    noi ebayn halppismaskit on ihan toimivia.mulla pajalla ollut muutaman vuoden tollanen samanlainen.mä keväällä taisin ostaa niitä 10 kerralla et riittää kavereillekkin.
     
  11. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ihan uskomaton parannus tämmöselle amatöörille toi automaattimaski, osuu jopa saumaan noi knöölit. Ostin ebaysta varohalpojakopioita halvan kopion, ja on kyllä jokaisen 40,- euron väärti. Helpottaa elämää kuin käteenveto poikamiestä. Toimi ainakin tämänpäiväisen 7 tunnin testin, katotaan joko huomenna tuloo savu aurinkokennosta. Säätö on 9-13
     
  12. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

  13. cdi

    cdi Double Gearhead

    Tulipa turun mothelvetistä ostettua.Ajatus hyvä säätö vaan pitäis alkaa din 8:ta. :eek:
     
  14. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Mites onko tuon Motohelvetin kypärästä kokemuksia? Hinta olis "melko sopiva" 60€
     
  15. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    En tiedä motohelveten maskista mutta itsellä meni jo toinen valokennomaski ilmeisesti kuumuuden takia rikki. Lasinen kenno oli vaan mennyt keskeltä poikki. Tuossa maskissa oli ainakin pieni ladattava nappiparisto+valokenno, mutta tummennussysteemi ei toimi pelkällä patterilla koska toimiakseen systeemi tarvitsee herätteen kennolta. Ilmeisesti sen takia ettei patteri tyhjene itsestään. Vedin kennon johdoille virran suoraan patterilta, vaihdoin nappipatterin pariin sormipatteriin ja laitoin väliin pikku kytkimen, nyt maski toimii taas ja kytkimestä saa virran pois kun maskia ei käytetä. Halvemmaksi tuli kuin ostaa uusi 100e maski.
     
  16. v 100

    v 100 1st gear

    Joo mäki ymmärrän noi automaskit, on joskus töis tullu kokeiltua
    on hyvä silloin jos pieniä hitsattavia kappaleita on satoja ja enemmänkin
    silloin ei tarvi niin keskittyä siihen mitä pää tekee siis ei tarvi nyökytellä
    silmiä lasin taa ja ees taas, siis tarkoitan todella pieniä kappaleita
    ei mitään käden kokoisia, silloinhan vaan kädet tekee työtä ja
    hitsaajan katse kontakti kappaleeseen nähden pysyy paikoillaa.
    Ittellä kotona omis hommis kummiski euromaski enkä vaihtais pois
    ainut huono tossa euromaskis on noi kulutus osat ovat aivan liian
    kalliit.
     
  17. L.P.

    L.P. Gearhead

    Mielipiteeni tuskin tuo enää uutta tietoa tähän aiheeseen, mutta kerron sen silti.

    Automaattikypärä on hyvä. Selvästi parempi ei-ammattilaiselle kuin perinteinen kypärä joka täytyy kädellä kääntää joka vilkaisun välissä ja sitten saa sohia puikkoja sokkona hitsattavan kohteen suuntaan.

    Kokeilemani automaattimaski kylläkin päästi pienen vilauksen valokaaresta suoraan silmiin ennen tummennusta. Lieneekö ominaisuus kaikilla automaattimaskeilla? Ehkä pitäisi oppia pitämään silmiä kiinni juuri sen hetken kun valokaari syttyy.

    Itse tykkään enemmän Euromaskista. Olen Euromaskin tyytyväinen käyttäjä jo vuodesta 2001. Euromaski ja sen varaosat ovat kalliita, kuten automaattimaskitkin.
     
  18. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Ei ole sellaista ominaisuutta mun käyttämissä maskeissa. Ehkä niissä motohelveten ym halvimmissa maskeissa on tuota vikaa.

    Mutta en itse käsitä sitä miksei "oikeat" hitsarit suostu käyttämään automaskia jostain periaatteellisesta syystä. Eri asia jos hitsataan täyttä työpäivää ja piiitkää saumaa, sitten ehkä automaskin hyöty menee hukkaan ja tärkeämpää on silmien turvaaminen. Mutta normaalihitsaus on 100 kertaa helpompaa kun näkee tasan tarkkaan mihin sen kolvinpään jättää eikä tarvitse jatkuvasti nostella maskia ylös. Johonkin heppailuunhan se on aivan verraton, aivan kuin heppailisi ilman maskia sillä erotuksella ettei tarvitse laittaa silmiä kiinni.
     
  19. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Minä olen ammatiltani hitsari,ja käytän automaattimaskia,voin suositella.Kun sain ton automaattimaskin,niin mulla väheni niskan juminnat,kun ei tartte kokoajan nyökkäillä.Mitä olen kokeillu erimerkkisiä maskeja,ne on tummentunu samantien,tosin ne on ammattikäyttöön tarkotettuja.On mulla tavallinenkin maski jos tarttee hitsata johonkin ahtaampaan rakoseen,ei tartte pelätä,et maski ei tummene,jos jää valokenno katveeseen.
     
  20. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Itellä on Lincolnin automaattimaski, tais maksaa 75€. Tummuus 9-13, lisäks herkkyyden ja ajan säätö. Eikä tartte pattereita. Helvetin tyytyväinen oon tohon, hinta/laatu kohdillaan. Kevyt pitää päässä, painaa n. 500g. Töissä hitsatessa kokeilin tota pari päivää ja ainakin noissa hommissa toimi erinomaisesti, joutuu paljon hitsaamaan ihan pienillä virroilla ja heti perään isoilla (+400amp) virroilla. Hetken totuttelun jälkeen oppii säätämään lasin tummuutta koppaa nostamatta. Tavallisella Kempin maskilla lasin tummuus oli aina kompromissi, heppaillessa ei meinaa nähdä ja isoilla virroilla menee näkö. Plasmalla leikatessa toimii kanssa hienosti.

    Autoa hitsatessa ainoa huono puoli tossa on mun mielestä suht iso koko, ei meinaa mahtua pää kaikkein ahtaimpiin paikkoihin. Tosin ei se meinaa mahtua Euromaskin kanssakaan. Siks mulla on tollanen himonussijan S/M-pipo, sitä vaan ei viitti kovin kauaa pitää päässä kerrallaan.

    Tulee nykyään aika vähän käytettyä tavallista maskia, jotenkin tohon automaattimaskiin on niin tykästynyt. Kyllä multa parikin Euromaskia löytyy, kulutusosat on kyllä ihan sika hintaisia. Viimeks kun olin ostamassa uusia laseja niin totesin et otan kokonaan uuden euromaskin, jäi maksamaan reilu viiskymppiä.
     

Kerro tästä muillekin!