Kokemuksia automaattisista hitsauskypäristä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja VRC, 15.4.2005.

  1. KapteeniSolisluu

    KapteeniSolisluu 1st gear

    Taitaa olla hiukan yksinkertaisemmin selitetty tuo rakenne esitteessä

    Lainaus esitteestä:
    "MIG-A Twist® on kääntänyt periaatteet ylösalaisin: polttimen
    kädensija kääntyy joutsenkaulan ympäri – eikä päinvastoin."

    MIG-A Twist
     
  2. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Mulla on tuo maski keltaisena. En tiennytkään että hitsaaminen voi olla noin miellyttävää. Siis erittäin tyytyväinen olen, sain sen alta satkun koneen oston yhteydessä. Siis suosittelen. Tosin ei mulla mistään muusta automaattimaskista kokemusta ole :rotfl:
     
  3. Hellbell

    Hellbell 1st gear

    Yks huokeampi ihan hyväksi kehuttu vaihtoehto on myös, että iskee tommoseen vintage maskiin, sellasen itsestään tummuvan lasin. Siis tollaseen [​IMG]

    On ainakin kevyt eikä kauheen iso, nuo uudet automaattiturpo maskit ainakin näyttää vähän tollasilta rotiskoilta, jos ajattelee että auton peltejä hitsailee? :pinup:
     
  4. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Noi jälkikäteen asennettavat kasetit noihin perusmaskeihin on sikäli surkeita,että niissä on kiinteä tummuus 10 tai 11 din,mitkä on ainakin mulle aivan liian tummia peltihommissa.
    Ja se kasetti maksaa paikasta riippuen suunnilleen saman,kuin uusi säädöllä oleva maski.
    Meillä on hyllyssä tällä hetkellä viittä erilaista automaattimaskia,eikä ne kyllä just kooltaan eroa tosta vanhasta lasikuitukopasta.
     
  5. sami

    sami Gearhead

    [​IMG][/URL]

    Mikä tossa nyt niin paljon isompaa on?
    Painoa 475g, mahtuu ihan taatusti samaan tilaan kuin tuo kusilaitunen maski
    kasettinsa kanssa.

    Noita Clearvisioneita on tuotu maahan semmonen 3-400kpl
    ja takuuna vaihdettu muutamia yksilöitä. Pääosa käyttäjäkunnasta hitsaa ammatikseen. Hintaa vähän toista sataa euroa
    ja maskiin sopii sisäpuolelle diopteri silmälasien käyttäjille. Saatavilla myös raitisilmapuhallin versiona.
     
  6. MasterP

    MasterP 1st gear

    Just tässä pari tuntia kuplan keulan parsimista takana uus Esab Origo-Tech 9-13 kypärä päässä.
    Kommenttia: Miksen ole aikaisemmin ostanut automaattimaskia prkl.
    Tämä on aivan loistava kampe.

    Pikaisella kuukletuksella halavin oli: http://verkkokauppa.planeetta.net/epage ... E700000296

    Voin suositella! 8)
     
  7. wj

    wj Gearhead

    Kehuin tässä aiheessa joku sivu sitten noista linsseistä. Piti oikein ottaa malli ylös.
    Eli tommonen:
    http://www.xelux.nl/nl/index.php?pageid ... ntent=tech

    Pesee kaikki automaattimaskit mitä olen kokeillut mennentullen. Ei väläytä silmille, on todella kirkas ennen tummenemista. Ja maski on tommosen kanssa todella kevyt. Ei käy niskan päälle. Wurtilta toi on joskus ostettu. Ei hajua mitä se sillon makso. Ollut käytössä n. 5 vuotta
     
  8. rodchop

    rodchop 1st gear

    Howdy. Meillä tallilla jokin suht uusi automaattimaski, jossa kolme säätöä.
    En oo saanu kunnolla toimimaan. Eli jos mulla esim, kirkas kohdevalo tummuu jo siitä. Lisäksi kun hitsaan niin yhtäkkiä saattaa vaalentua kesken hitsauksen. Sitten kun tuotra delayta tarpeeks säätää niin saa odotella sata vuotta ennen kuin taas kirkastuu. Jos sais kunnolla toimii ni loistava.
    Mutta kun ei! Hitsinä TIG Oisko vinkkii
     
  9. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Nää on monesti aika pitkälle makuasioita,mutta toi 10.5din on mulle liian tumma migin autopeltitöissä.Menee sauma väärään paikkaan.
    En tiedä mitä maskeja sä oot kokeillut,mutta Esim,Optrelin 680 maski on yli tuplaten nopeampi kuin linkissäsi oleva kasetti -> 0,5ms vs.Optrell 0.18ms.Ei tule silmät kipeeksi ja niissä on ainakin mun päähän paremmin sopiva panta,kuin normi hitsausmaskissa.Pystyy säätää myös etäisyyden että kuin lähellä kärsä on linssistä.

    Säätö-alue 5-13 din hionta-asennolla,jolloin maski pysyy vaaleana rälläkkähommissa sekä sitä pystyy myös käyttämään plasmaleikkauksessa ja kaasupilleillä turatessa.Niitäkin hommia välillä on.
    Hyvä jos oot ollut tyytyväinen kasettiin :)
    Nämä silmiin liittyvät suojaimet on vaan yleensä tod.perskohtaisia,että se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.

    Rodchop:

    Tietämättä maskin merkkiä ei pysty sanomaan että onko se rikki vai eikö siinä ole ominaisuutta Tig hitsaukseen.Kaikki automaattimaskit ei pidä tigin valokaaresta.Varsinkaan jos on pulssi päällä.
     
  10. rodchop

    rodchop 1st gear

    Ok tarkistan merkin kun käyn tallilla seuraavaks. Pulssia mulla ei tuossa koneessa ole mutta kyllä paljon hitsailen ns,sormi pulssilla.
     
  11. JPA

    JPA 3rd gear

    Itsellä Wurthilta hommatt Lincoln Electricin Automaattimaski ja varsin tyytyväinen kapistukseen. Enää osaa tavallisella maskilla hitsatakkaan. kun on jo unohtanu sen "nyökkimisen"
     
  12. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Voi hyvin pitää paikkaansa, xeluxi oli ja tuntui hitaalta, välkytti selvästi silmille.
     
  13. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    bilteman luettelosta pisti silmään automaattimaski 79€, osaako joku sanoa jo että kannattaako sitä ostaa? Onko siinä kaikki ominaisuudet joita tollasessa tarvii? Ilmeisesti nämä toimivat ilman mitään virtalähdettä, aurinkokenno tunnistaa liekin ja himmentää välittömästi lasin?
     
  14. v 100

    v 100 1st gear

    Jaa mun mielestä vaatiis kyllä virtalähteen, että ei aivan automaattinen
    pitää se kunnon liäkki jostaki tulla, turha sitä on kattella sytkän valua
    klasin takaa jos ei ny aiva välttämättä taharo partakarvojansa paistella.
     
  15. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Nyky maskit ei tartte enää pattereita.Toimivat valokenno periaattella.
     
  16. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Ja olihan se! Tänään pääsin tota vihdoin testaamaan. Ihan pätevä hintaansa nähden, aavistuksen nopeampi sais ehkä olla mut ei vilku silmät vaikka pari tuntia varmaan tuli hitsailtua :D
     
  17. Macho

    Macho Gearhead

    Jaha nyt sitten Balderin automaattilasi levis kokonaan, ei tummenna missään tilanteessa. Ei kestänyt kuin muutaman vuoden ja hintaakin oli pitkälti yli 300€. Olihan se aina vähän liian hidaskin se oli silloin kuin vielä toimi, paska mikä paska..

    Mitä suosittelette tilalle? Täytyisi olla säädettävä tummuus ja todella nopea reagointiaika.
     
  18. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  19. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Joo itse taas en oikein tykännyt euromaskista. Minulla ei tule katseltua muita maisemia hitsauksen aikana. Lisäksi uudet lasit taikka pleksit on kalliita tuohon euromaskiin.

    No kyllähän se euromaski ihan ok on mutta makuasioitahan nämä. Töissäkin toiset tykkää ja toiset ei.

    Tämä on mielestäni varma valinta perusmaskiksi eikä maksa paljoa.

    http://www.jomatig.fi/store/kemppi-alfa ... maski.html

    Siinä on myös kätevä pikku tirkistyslasi josta sopivasti säädettynä on helppo katsoa aloituskohta tai heppailla rautoja yhteen.

    Lincolnin automaatti maskia suosittelisin itse, nopealta vaikuttaa reagointiaika ja hinta laatusuhde on kohdillaan. Se malli mikä töissä on maksaa noin 159€ kaupoissa. Nyt ei löytynyt tähän hätään linkkiä.
     
  20. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Euromaski pienissä hitsaus/hiontatöissä hyvä mutta kunnon hitsaukseen 3M:ltä saa Speedglass kypärän joka on mainio.Tätä käytän työssä. Säädöt hyvät ja on mukava päässä. Suositan. Itsellä lisäksi silmät leikattu joten liian vaaleat suojat vaan kipeyttävät silmät. Työkaverit kehuivat kypärää paremmaksi kuin Esabin vastaavaa,en ole koittanut toista.
     

Kerro tästä muillekin!