Kokemuksia automaattisista hitsauskypäristä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja VRC, 15.4.2005.

  1. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Kyllähän se 3m maski taitaa parhaimmistoa olla, esabillakin on sitten ns halpis sarjan maskit mitkä maksaa reilun satasen, sit on nää paremmat mitkä on siellä 300e huitteessa. Jos ammatikseen tekee, niin kyl maskiin saa sijottaa sen 200-300e että saa oikeasti hyvän.

    Itellä autotallihommassa tommonen muutaman kympin maksi, jacksonin tekele. Menee ihan hyvin, välillä vaan hieman hidas ja ac puolella kun laskee meneen niin maski ei aina jotenkin halua tummua oikealla tavalla.
     
  2. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Sveitsiläinen valmistaja Optrell nykyinen Sperian tekee automaattimaskien kunkut.Niiden kasetteja käyttää moni muukin "valmistaja" mm.Esab.

    Hitsitalolla Helsingissä on hyllyssä Satelite mallia,jossa on säätö-alue 5-13 din,paluuajan säätö,herkkyyden säätö sekä hioma-asento jolloin maski ei vedä tummaksi.Lisäksi kasetissa on vielä erikseen säädettävä mekaaninen rajoitin valokaarelle,jolla saadaan säädettyä herkkyyttä.

    [​IMG]
     
  3. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Esabilla on automaattimaskeja noin kymmentä eri mallia,joten vertailussa kannattaa olla tarkkana.
     
  4. -TH-

    -TH- Gearhead




    tilasin itelle ttuolsen halpiksen oregonista, kyllä se toimii ihan ok. hyvin näkee läpi ja reagoi hyvin....näyttää siltä että vanha kempin musta maski joutaa varaston perukoille tai kirpputorille.

    peruslaite 9-13 asteikolla ja perusmustana, ei siis mitään muotivärejä tahi liekkejä pinnassa. maksoi 34e rahteineen.
     
  5. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Vaikka ihan vaan harrasteeksi hitsaan niin tuo Speedglass on kyllä todellakin erinomainen, oli ennen Bilteman?? automaattimaski ja se on suoraan sanottuna karmea tuohon verrattuna. En muista oman Speedglasin tyyppiä ulkoa mutta oli niitä "parempia" malleja. Eli omasta (pienestä) kokemuksesta suosittelen lämpimästi.
     
  6. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Semmonen mihin itse olen kiinnittäny huomiota, niin että sitä pintapleksiä on joko hyvin saatavilla tai on ainakin semmonen kiinnitys että on helppo leikellä itse uusia.
    Maski ei oo hyvä jos ei nää läpi.. ja mones on hienosti "stailattu" ulkoasu eli ei taatusti mikään neliöpleksi. Ja jos uus valmistajalta maksaa 20e niin ei tuu vaihdettua.
    Etrasta saa 1mm polykarbonaattia josta on helppo leikellä vaikka saksilla suojalasi jos kiinnitys ei ole turhan tarkka tai erikoinen.
    Toivottoman pihinä ihmisenä hoidankin useimmat hitsailut kemppiBetalla, ja säästän automaattimaskia tiggailuihin ja muihin mis tarttee molemmat kädet.
     
  7. forssu

    forssu Gearhead

    Mä myin aikasemmin ns. merkitöntä automaatti maskia. Näytti komialta ja pelas OK pikku hitsailuihin ja pääasiassa mustan raudan kanssa temuamiseen. Sitten tuli vähän enemmän rosterin hitsausta ja lopetin maskin myynnin saman tien. Illalla oli silmissä hiekka ja tosi hankala saada säädettyä rosterille siten että tummuu joka kerta ajallaan eikä räpsi hitsatessa.
    Kukaan asiakas ei oo valittanut maskista mitn... :eek:
    En aja Volvolla mutta nykyään maski on made in Sweden

    Niin ja hintaero merkitön halppis vs Speedglas halppis 40€
     
  8. EL Chefo

    EL Chefo 1st gear

    Itse oon jonkinverran tigillä paistellu tavarata kiinni toisiinsa ja Froniuksen automaattimaskia päässäni pidelly. Kovin samanlaiselta näyttää kuin tuo ylläoleva ja eipä ole ollu moittimista tuossa tekniikassa.
     
  9. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    motonetistä ostin halvimman, hienosti toimii !
     
  10. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead


    Jep,ei tee Froniuskaan ite maskejaan.Ovat myös Sperianin valmistamia.
    Sveitsiläiset pelaa kovalla laadulla,mutta se näkyy myös yleensä hinnassa.
     
  11. EL Chefo

    EL Chefo 1st gear

    Hinta hirvittää mutta onneksi työnantaja panostaa laatuun :D
     
  12. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    Nyt on kokemuksia "uudesta" esabin aristo tech 5-13 maskista, ja itselleni ei tule enään muuta kuin automaattisia maskeja, siis mikäli vielä joskus tarvii uus hommata.

    Tämä esab on erittäin hyvillä säädöillä, isolla ikkunalla, hiomatoiminnolla, mukava pitää päässä jne.Eikä ole tullut silmät kipeiksi lainkaan. 8)
    Hintaa kapistuksella oli n.250e, mutta käytän maskia myös töissä, joten käyttöäkin on reilusti.
    Eli yhteenvetona: Erittäin hyvä kaikinpuolin :D
     
  13. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Lainasin tässä pari päivää sitten automaattimaskin, Albatross merkiltään, Jackson 370 lasilla. Maski toimii pattereilla ja patterin tyhjenemiseen näyttäis olevan merkkivalo. Nyt sitten testailin maskia ja alkuun meni kaikki niinkuin pitikin, mutta sitten maski rupesi temppuilemaan ja vaaleni kesken hitsauksen, näin kävi pari kertaa. Kokeilin sitten loisteputkivaloon katsella ja tummeni ihan ok, mutta noin kymmenen sekunnin päästä taas vaaleni. sitten ruuvailin herkkyydensäädön herkimmälle, niin rupesi ainakin valaisimeen katsoessa toimimaan. Ei vaan ole kovin kiva kun nyt tummenee jo työtilan valostakin. Voiko patteri olla maskista menossa, vaikka ei merkkivalo palakaan, vai onko maski rikki? Maski on ilmeisesti ollut käyttämättä ainakin vuoden, voiko tämä vaikuttaa asiaan?
     
  14. hara64

    hara64 1st gear

    ostin n.vuosi sitten honkkarista n.30€(sellasen -50% alennuksella olevan) halpis automaattimaskin kokeeksi.
    olen kyllä tykänny käyttää sitä noissa satunnaisissa "ruoste ja ropa" hitsauksissa.
    tavalliseen ei kyllä ole enään paluuta.
     
  15. Gutless

    Gutless Gearhead

    mitä mahtaa maksaa raitisilmaversio tuommoisesta esim Esabin automaskista?

    Sanotaanko näin että kun on päässyt raittiin ilman kanssa turaamaan niin ei oo enää paluuta. Pienet rautojen heftailut mitään tartte, mutta tiiätte kyllä mitä tarkoitan. Sinkittyä, maalattua, rst / Al...
     
  16. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Työn puolesta käytössä tämä http://industrysearch.com.au/products/i ... p76114.jpg ja tämä http://weldsafelimited.co.uk/image/cach ... 00x500.png
    Maskit on todella hyvät tosin tuo esbin maski on mulla hieman vanhempaa mallia. Esabin säädöistä löytyy sopivan tumma/vaalea linssi myös polttoleikkaukseen ja muutenkin tummuuden säätö hyvä, kun hitsailee vuoron perään tigillä, puikolla ja mikillä sekä juottelee kupari osia.
    Meillä kanssa onneksi työnantaja panostaa laatuun ja turvallisuuteen... tosin mehän se raha hänelle toisaalta tehdäänkin.
     
  17. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    maskista mitään tietämättä.
    mut jos kamerasta tai taskulampusta loppuu teho niin samoilla pattereilla
    käy seinä-/herätyskello vielä puolivuotta.
     
  18. avobuick

    avobuick 3rd gear

    Mulla kokemusta n. 3 vuotta ZEKLER Fusion maskista. Ja tämä on minusta toinen jota niistä kahesta en vaihda!! Ostaessa koko oli yksi tärkein asia ja tämä oli mielestäni sopiva. On mahtunut hitsaamaan ahtaissa paikoissa jonne edellisillä joutui käsikopelolta turaamaan. En muista hintaa. oiskoon ollu jotain 160€. Ja linssit olen tehnyt ite 1mm polyc. Suosittelen.
     
  19. sami

    sami Gearhead


    495,- alv 0% esabin automaattimaski+täyd. raitisilmapuhallin paketti.

    www.hitsitalo.fi
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Esab Aristo Tech tuli kanss hommattua itelle, ei kyllä voi haukkua.
     

Kerro tästä muillekin!