Kokemuksia Chrysler 300C

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja mikkoP, 9.6.2012.

  1. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei muuten selvinnyt silloin, koeajoin useamman viikon ja ei mennyt uudestaan vikatilaan... Mystinen juttu oli tuo... Vikakoodeja oli melkoisesti muistissa, mutta kun nollas ne pois, ei tullut mitään takaisin...
     
  2. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Jamantin kanssa tätä jo pohdittu, mut missähän vika kun Chryler 300c 3.5 on alkanut lämpöisenä satasen vauhdissa täristää oikein kunnolla? Olen aina hiljentänyt vauhtia kahdeksaankymppiin olloin tärinä loppunut, tärinää vasten en ole rohjennut kiihdyttää. Epäilin aluksi turbiinia, vaihdatin öljyt (4litraa) laatikkoon ja sekaan dr tranny shudder fix-lisäaine, ei auttanut. Nettiä selatessa huomasin, että sytytyshäiriö aiheuttaa samanlaiset oireet. Mitään vikakoodia ei "avainjumpalla" antanut, eikä mikään vikavalo pala. Sytytystulpat vaihdettu noin 40 000km sitten (4vuotta), sytytyspuolia liekkö koskaan, ei ainakaan minun aikananai 9 vuoden aikana. Miten noista kahdesta turbiinista/ sytytyshäiriöstä saisi selvyyden, kummassa vika?
     
  3. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Oletko tutkinut kardaanin kannatinkumin ja laakerin , itse muistan samantapaista tärinää olleen kun laakeri kuivunut ja kumi väsynyt , samaa vikaa mersu tai chrysler , vika poistunut uusimalla molemmat . Vika ei usein näy edes osien ollessa paikallaan mutta kun otat irti huomaat kumi revennyt osittain ja laakeri kuiva ja pitää meteliä pyörittäessä.

    Niin ja vaihtaessa huomioi kardaanin boorien asennon keskenään, tekee vaikka maalikynällä pisteen niin ei tule uutta vikaa.
     
  4. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Kardaanin kumia ja laakeria ei olla tarkemmin tutkittu, kardaanin rättinivelet vaikutti olevan kunnossa silmämääräisesti katsottuna. Aikoinaan ässämersussa w126 meni kannatinlaakeri ja piti kirskuvaa ääntä, samoin rättinivel meni vaihtoon kun alkoi "humputtamaan". Tämä Chrylerin äääni on erilainen, sellainen hakkaava tärinä. Sytytystulpat on vaihdettu itseasiassa 6 vuottaj a 60 000km sitten, eli olisivat kyllä jo vaihtokunnossa. Tuntuu kuin vaihteisto/voimansiirto olisi hieman ponneton ja kuten sanoin niin polttoaineen kulutus selvästi noussut. Äsken ajoin reippaanlaisesti, mutta ei tullut vika kunnolla esiin, hetken aikaa jumputti, mut hävisi sitten. Pitää vielä jatkaa ajamista (pitempi lenkki) ja kuulostella miten auto käyttäytyy kun vika päällä. Eilen tosiaan motarilla ajaessa täristi ihan kunnolla , luulin jo että jättää tien päälle.
     
  5. Kurvi

    Kurvi 1st gear

    Etujarrut varmaan jo katottu? Niissä kun ne polyfenoliset männät painuu kasaan ja alkaa jarrut laahaamaan. Joskus itellä tärinät johtu niistä.
     
  6. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Ei ole jarruja tsekattu sitten kevään katsastuksen, yksi vaihtoehto lisää. Millä tuon jarrun laahaamisen varmistat, ja miksi teksi tätä satunnaisesti jos siis mäntä jumittaisi?
     
  7. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Vielä tarkennuksena, että vian ollessa ns. päällä niin täryttää ja sen lisäksi jumputtava ääni, sellainen hakkaava, että oikeesti aijarrelee matkan loppuvan kesken, Vauhdin tippuessa kahdeksaankymppiin niin ääni ja tärinä poistuu.
     
  8. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kannattaa nostaa vain vielä vauhtia , kyllä se sitten näkyy missä vika kun on kardaani tuvassa, Ihan sama niiden tulppien kanssa, niinkauan kuin käy ei kannata uhrata rahaa, menee vielä hutiin.
     
  9. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    En nyt ihan noinkaan, sytytystulpat vaihdatan varmuudella, puolien vaihtoa pitää myös harkita. Tuosta kardaanin kannatinlaakerista vielä, et voiko se ääntää satunnaisesti? Mersussa kun aikoinaan meni niin äänti jatkuvasti.
     
  10. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kyllä voi kun kierroksia tulee tarpeeksi se alkaa kuumenemaan ja leikata kiinni . Se on ihan samallainen kuin siinä mersussakin , itsellä ollut noita eri mersuja satoja ja chrysyjä puolen kymmentä , hyvin samallaisia osia ja vikoja. Ja toi kannatin laakeri on niin halpa jos itse saa vaihdettua , että vaihtaa vaikka varoiks . Mersuissa myös vaihteiston kumityyny jos osittain revennyt voi alkaa täristää.
     
  11. rotax

    rotax 2nd gear

    Omassa -05 sama ongelma kesken ajon 80-90 kehä 3:lla alko täristää ihan helkutisti että luulin että pyörä irti. Pysähdys tienlaitaan ja oikea etuvanne tulikuuma,,matka jatkui hetken odottelun jälkeen hitaammalla vauhdilla kotiin. Syyksi paljastui juuri nämä jarrusatulan männät. Rockautosta metalliset tilalle ja ongelma poistui,,,ja auto vähän sen jälkeen,,onneks.
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Eli mäntä jää levyä vasten lepäämään ja kuumetessaan alkaa ikäänkuin jarruttamaan. Nyt kun mietin niin sunnuntai-lenkin jälkeen, jolloin ei kylläkään tärrännyt niin kokeilin etulevyjä ja kuskinpuoleinen levy oli tulikuuma, oikeanpuoleinen taas ei. Pitää pajalle viedessä tsekata nuo etujarrut. Millä tuon jarrumännän makaamisen varmistaa, eli näkeekö ammattimies jarrusatulan käteen ottaessa ongelman?
     
  13. rotax

    rotax 2nd gear

    Jos alkaa irrottelee jarrusatuloita niin samalla vaihtaa noi männät,,koska ei oo mitään järkeä irrotella jos ei ole uusia osia valmiina. Ei sitä näe mitkä männät siellä in ennen ku purkaa. Rockautossa männät 4kpl n 65€ veroineen kotiin toimitettuna. Ja samalla vaihtuu jarrunesteet.
     
  14. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Tossa pienen taajamalenkin heitin ja pihaan tullessa tunkilla rengas vas/ oik ylös niin renkaat pyöri ihan ok, mutta eihän se taida sitä sanoa etteikö laahaisi ajoittain josta tärinät sitten tulee. Pitää pajalla ensi viikolla tsekata miltä männät näyttää. Tärinä tullut aina maantienopeuksissa, yli 100km/h.
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kuriositeettina, työn alla 2014 Grand Cherokee, jossa oikea etujarru laahaa, tärinää vain jarruttaessa ja silloinkin edestakas tärinää, sulla oli muistaakseni niin että ratti tärrää ylös/alas... Edelleen ääni sille kardaanille, kuten puhelimessa totesin...
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Jep, jarruttaessa ei puolla eikä vetele. Kardaani menee nyt ensimmäiseksi työn alle, sytytystulpat vaihdatan myös kun edellisestä jo aikaa. Tärinä tosiaan ratissa ylös alas, ja ääni semmoinen hakkaava todella kuuluva ettei jää epäselvää onko normaalia vai ei. Ja aina yli satasen vauhdissa ilmaantunut, mutta ei kuitenkaan äännä aina/jatkuvasti. Nyt ei enää viitsi ajella ennen ensi viikon pajalle vientiä.
     
    JAMANT tykkää tästä.
  17. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Ajoin juuri Chryslerin pajalle noin 15km matkan, jarrua en juuri matkalla polkenut ja perille päästyäni kokeilin etulevyjä. Kuskin puoleinen etulevy aivan tulikuuma, vannekkin hieman lämpöinen. Oikea puoli oli mielestäni normaalilämpöinen. Etujarruissa, eli jarrujen makaamisessa taitaa se syy tärinään olla. Nytkin oli ihan viittä vaille et ois alkanut tärräämään, hieman jo vastusteli ja meno oli kuin täi tervassa. mutta liikennettä sen verran et 80 kovempaa ei päässyt ajamaan, ja hyvä niin. Tuo jarrun makaaminen selittää myös reilulla litralla kasvaneen polttoaineenkulutuksen. Molemman puolen jarrusatulat mäntineen vaihtoon ja levyt ja palat. Tämän jälkeen koeajo, jos tärinä poissa niin siinä vika. Jälleen kerran vika oli se kaikkein ilmeisin/kuluva osa. Itse lähdin aluksi epäilemään turbiinilukon luistamista.
     
    Muokattu: 10.11.2024
    isalmela ja JAMANT tykkäävät tästä.
  18. Isamu

    Isamu Gearhead

    Kävin eilen katsomassa yhtä hemiä ja teki tosi hyvän vaikutuksen :) Onko tällainen mitenkään kotonaan ympäri vuoden ajettavana, eli siis eteneekö mitenkään auttavasti talvikelissä vai pitääkö olla koko ajan varuillaan tai luistelemassa?

    Vähän ketjua selanneena vastaan tuli muutama kommentti jossa talvella etenemistä moitittiin.
     
  19. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Olen itse ajanut jo useamman vuoden Chrysler 300C 3.0 crd farkulla kitkarenkaat alla eikä mitään ongelmia, päinvastoin olen tosi tyytyväinen. On tosi lämmin ja isot 18" pyörät niin menee hyvin vaikka on uutta lunta 10cm -15cm kun vain lähtee varovasti liikkeelle , ja tietty muistaa pitää vähän turvaväliä jarrutuksiin .
    Se Matin renkaan auto on ihan siistin näköinen ja hyvät kilsat.
    Itseltä löytyis kanssa hopean värinen 300C AWD Hemi 5,7 minkä vois myydä pois , auto on hyvä peltinen ja just katsastettu jos farkkua tekee mieli .
     
    Muokattu: 10.11.2024
    Isamu tykkää tästä.
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Hyvin noi paikalliset on näyttänyt pärjäävän takavetosilla. Ainakin yks Hemi sedan ajelee ympärivuoden ja sit useampi V6 ja CRD.
     
    Isamu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!