Kokemuksia eri kiveniskumassoista ja yleisesti suojauksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Charger-73, 1.2.2008.

  1. Charger-73

    Charger-73 3rd gear

    Päivää päivää,

    Millaisia kokemuksia teillä on erivalmistajien kiveniskumassoista? 3M, SEM, etc?

    Tarkoitus on puhaltaa puhtaaksi. Pistää happopohjamaali + pintamaali ja sitten tuo massa.

    Onko järjestys oikea, näin ainakin olen käsittänyt?

    Onhan tämäkin yksi näistä ikuisuus aiheista.

    Muutenkin kaikki vinkit miten moottoritila kannattaa maalata ja mitä tehdä ovien koteloille ja sisätilan lattialle etc, on tervetulleita. =)
     
  2. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Kaveri veti -66 Buick Spessuunsa sukellusvene-laatuisen ruosteenestomaalin alle ja päälle pari kolme reissua teollisuusmaalia, oliko Temadur.
    Leimaukko kurkisti auton alle ja laittoi hakkunsa takaisin taskuun.
    Mie en kesäautoa viittis ees massata, pyöränkotelot korkeintaan.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Re: Kokemuksia eri kiveniskumassoista ja yleisesti suojaukse

    Joo oikea on järjestys, jos kyse ei ole museoautosta - tai siis museokatsastettavasta sellaisesta. Ovat joskus kuulemma urputtaneet vääränlaisesta pohjasta vanhassa (50-60-l) autossa .. Siis jos ma-aikomuksia, soita tarkastajalle, jos haluat pelata varman päälle. On jossain kuulemma maalattu uusi kerros "pintamaalia" pohjaan kiveniskumassan päällekin, jotta pohja näyttäisi 60-50-lukulaiselta, mutta olisi hivenen suojaa.

    Jos tulee kulkineeseen, jota ei museoida, niin noinhan sen voi tehdä.. Ja luultavasti toimii?

    Ja kaipa noissa kiveniskumassoissa ei liene hirveitä eroja. Ennemminkin kestävyys riippunee pohjasta johon se vedetään > pysyy kiinni.

    Maaleissa sitten onkin laatuja vaikka mihin..
     
  4. kime-81

    kime-81 1st gear

    Nuo massathan todellakin suojaa niiltä kiven iskemiltä, mutta yhtä pätevästi ne piilottaa alkavan ruostumisen, ja sieltä massan alta sitä rokkoa on pirun vaikea huomata. Itse ruostumiseltahan nuo tökötit ei ymmärtämykseni mukaan suojaa ollenkaan.
     
  5. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    /\ Juuri näin. Siksi en harrastepulkkaa massaakaan, ei sillä sorateillä rässitä.
     
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ruiskuta ensin kotelonsuoja-aine,se menee ahtaisiinkiin rakoihin , anna kuivahtaa ja sitten vasta alusta massa.ainakin jotkut ammattimassaajat myyvät myös omaa kamaansa.
     
  7. Charger-73

    Charger-73 3rd gear

    Näinhän se on. Jep ajattelinkin massata pelkästään pyöräkotelot. Pohjassa on vanha massa erittäin tiukassa. Miettinyt, että sitä ei välttämättä kannata alkaa repiämään pois? Mutta pyöräkotelot tulee puhdistettua ja massattua uudelleen.

    Ei ole tulossa museo kulkupeliin.

    Ja tokihan saa sanoa oman painavan mielipiteen mikä olisi paras maali pohjalle + pintaan pyöräkoteloihin, moottoritilaan, peräkonttiin ja lattiaan.

    Ja paljon porinaa aina siitäkin kannattaako lattialle laittaa ne bitumimatot vai jotain muuta?

    Pitää yrittää onkia täältä mielipiteitä ja kokemuksia. :)
     
  8. v-v

    v-v Gearhead


    Itellä on meinikinä et vedän happovärin pohjaan(olikohan PPG DP40?) Sit kotelo aineet perään ja sitten kivenisku massan.... Onko kokemusta tollasesta tavasta? Noi kai ne ruostesuojaus firmoissa tekee? VAI????
     
  9. roku65

    roku65 Gearhead

    Alustamassa ja kiveniskumassa on kaksi eri asiaa. Alustamassan alle voi ja parempi olisikin vetää ohut kotelosuoja "primeriksi". Silloinkin on paljas pelti hyvä olla maalattu seka pohjavärillä ja kosteuden sulkevalla pintävärillä.

    Kiveniskumassa, jota käytetään esimerkiksi kynnyskoteloissa vaatii myöskin pohjamaalauksen jonka päälle kiveniskumassa ruiskutetaan. Pinta on hyvä sulkea sen jälkeen 2k pintamaalikerroksella. Älä käytä näiden kerrosten välissä minkäänlaista kotelosuojaa.

    Dp40 on käsittääkseni epoksipohjaväri ja oiva suoja hiekkapuhalletulle pellille. Pelkkä happopohjaväri vaatii mieluusti varsinaisen pohjavärikerroksen päälleen sillä happo on hyvin ohut väri, jonka tarkoitus on "etsata" paljas metallipinta. Happo yksistään ei sulje pintaa kosteudelta.
     
  10. Charger-73

    Charger-73 3rd gear

    Jostain luin, että "paras" ruostesuoja saataisiin kun pistää happomaalia pohjalle ja siihen päälle juuri tuo Dp40 Epoxi. Tämän päälle sitten voi pistää esim. kiveniskumassan.

    Takakonttiin pelkästään maalit ja sitten ongelmia tulee kun pitää keksiä mitten sen lattian kanssa tekis. Joku ruiskutettava massa vai biltumimattoja maalatun pinnan päälle?
     
  11. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Nykyään täytyy laittaa happo ja maali erikseen, mutta jos oon väärässä niin laittakaat tuote ja sen seloste framille...

    Ne bitumimatot lienevät ääneneristyksen kannalta hyviä, mutta muuten ikäviä. kyllähän se kosteuden pitää jos on ehyt...

    Sen takia kait ne ohjeilee että ohut kalvo alle joka sulkee kosteuden ja hapen pääsyn pellille ja sitten iskusuoja kulutuspinnaksi ettei se ohut kalvo rikkoontuis.
     
  12. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    täytyykin nyt keväällä kaivaa vanhat massat pohjasta helv*****n ja pistää sinkki alle ja massa päälle ettei sit ruostu vai onko se hyvä tapa suojata? kun ainakin zink 182 purkin (ellen muista nimeä väärin) kyljessä lukee että sitä kerros tai kaksi ja massa päälle ni on hyvä ruosteen suojaus. 8)
     
  13. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Kaikkein parhaiten säilynyttä peltiä auton pohjasta löytyi aikoinaan projektiauton alkuvaiheessa kohdista, joissa oli käytetty öljy-hiekka yhdistelmää. Sitä oli ehkä n. 5mm kerros ja pellit olivat sen alla kuin uutta.

    Alustamassa muualla oli luonnollisesti irronnut pohjasta ja jättänyt vesipedin pellin ja alustamassan väliin. Eli kannattaa puhdistaa se pohja kunnolla :)
     
  14. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    olen kuullut että jäteöljyä jonkun verran alustamassan sekaan niin ei kovetu eikä lohkeile pois 8)
     
  15. Quest

    Quest Gearhead

    :soosoo:
    Ei näin, jos koteloaineen antaa kuivahtaa massan pysyvyyden kanssa tulee ongelmia. Massa ei kiinnity kunnolla ja alkaa keräämään kosteutta väliin.
    Massa tätyy vetää päälle kun kotelonsuoja on vielä "märkää". Tällä tavalla ne hieman sekoittuvat ja pysyminen huomattavasti parempaa.
     
  16. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Joo jäteöljy on parasta. Meillä Pärnäsen verstaassa ei muuta käytetäkään. Voidellaan sillä kahvipannukin, niin tulee sujuvampaa sumppia!
     
  17. kime-81

    kime-81 1st gear

    vANHAKIN MASSA ON AIVAN TOIMIVAA, ELI SUOJAA ALLA OLEVAA MAALIKERROSTA, KANNATTAAKO NIITÄ IRTI REPIÄ? ESIM. DINITROL ML IMEYTYY VANHAN MASSN SAUMOIHIN JA HALKEAMIIN JA LIUOTTAA SITÄ VANHAAKIN ENÄMPI ELASTISEKSI. MASSAN ALLA OLEVAN RUOSTEEN KYLLÄ HUOMAA KUN KÄYPI RAPSUTELLEN MEISSELILLÄ POHJAN LÄPI. JA SEN LÖYTYNEEN RUOSTEEN POISTOSTA LIENEE TÄÄLLÄKIN MONTA KESKUSTELUA.
     
  18. kime-81

    kime-81 1st gear

    tULIPA MIELEEN YKSI MYYNTIILMOITUS JOSSA KEHUTTIIN ET 20 VUOTIAS PURKKI OLI MASSATTU JOKA VUOSI, MAHTOI SITÄ MASSAA SIELTÄ POHJASTA SITTEN JOKU KILO LÖYTYÄ?
     
  19. human62

    human62 1st gear

    Jäteöljyä, jossa on moottorista kertyneitä aineita kuten RIKKIÄ, jne.. auttavat käsitääkseni myös syövyttämään pohjaa.

    Käyttäkää mieluummin UUTTA halpaakin öljyä. Moottorisahan teräketjuöljy on melko sitovaa... :)
     
  20. Luksu

    Luksu 2nd gear

    Vanhamies joskus kun öljylampun syrjäytti hehkulamppu aikoihin,että käytti muuntajaöljyä, kun kuulema kiipeää peltiä ylös vaikka metrin??? Tosin vanhat muuntajathan ruostui iänmyötä,eli kait niissä jotain on käytetty suojana ja ovat taivasalla kohtuullisilla lämpövaihtelulla.
     

Kerro tästä muillekin!