Kokemuksia isokorisista BMW:istä (e23 700-srj ~77-86)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja mie, 29.1.2005.

  1. mie

    mie Gearhead

    Moinen kangastelisi mielessä käyttö/harrastepeliksi. Onko lukijoilla kokemuksia ko. automallista? Lähinnä kiinnostaisi mallisarjan alkupään mallit (728-732/735). Moottorihan noissa taitaa olla aika vanhaa perua ja ilmeisesti pahempia lapsentauteja ei taida olla ja varustettu vielä jakoketjulla hihnan sijaan. Onko korissa jotain erityisiä ruostepaikkoja tai jotain tyypillisiä vikoja, jotka saattavat olla kalliita korjata. Varaosatarjontaa katselin Motonetista ja hinnat vaikuttivat olevan kulutusosien kohdalla ihan kohtuullisia. Ajomääräthän noissa alkaa olla aika korkeita, mutta luulisi, että hyvää yksilöä on myös jaksettu huoltaa.
     
  2. JanneK

    JanneK 3rd gear

  3. pussyhead

    pussyhead 1st gear

    Itellä oli joskus -78 730A kesäautona. Yhteensä Bemari oli meidän perheessä yli kymmenen vuotta. Ehkä se oli suomen hienoimpia perus asussaan olevia e23.sia... En tiedä mitä kuuluu nykyään. Alkuperäinen kilpi oli AOM-730, nykyään vissiin IYL-218. Mukava peli, eikä oikeestaan isompia vikoja. Tosin ei sillä ajettukaan, kun kesäisin. Ehkä ovien alareunat ja kaaret noissa on heikoimpia kohtia ruostuun... Tekniikka melko pomminvarma, tosin mun peli oli kaasari. Matala, 245 nakit alla ja kunnon mörinäputkisto. Kyllähän siinä pappojen ja pikkutyttöjen pöksyt kastu. Tosin vähän eri syistä. :D
     
  4. mie

    mie Gearhead

    Juu

    Tuo BTC:n sivu on tuttu, ei vaan taida olla kovin tuunaajien suosiossa ko. korimalli :D , mutta tekniikkaan varmaan löytyy jotain vinkkejä. Pussyhead, mites oliko kaasari kuinka huoleton peli/toimiko hyvin? Missä lukemissa kulutus liikkui suunnilleen,olen joskus kuullut moitteita 4-kurkkuisesta Solexista (sehän siinä varmaan oli,tai sitten tupla Zenitit). Tosin ruisku olisi varmaan mieluisampi, jos vaan on kunnossa.
     
  5. pussyhead

    pussyhead 1st gear

    Olihan se 4-kurkku solex melko huoleton. Tosin soosiahan se vei vähän reilummin, mitä vastaavat ruiskuvehkeet. (12-16l) Bemarin vanhat ruiskut vaan tahtoo olla yleensä vähän semmosia ja tämmösiä, mut kyllä varmasti hyviäkin yksilöitä löytyy. Ostaessa kannattaa ajaa kone kunnolla lämpimäks ja käyttää paikallaankin tyhjäkäyntiä ja seurata lämpöjä. Noita "äkkiä pois käsistä" kuutosiakin on varmasti liikkeellä ja kansirempat ei taas oo sieltä halvimmasta päästä. Muutenhan Bemarit on mukavia vehkeitä, sillon kun ne toimii. Niin kun yks tuttu sano, et ostas heti Bemarin, jos se olis päivänkin pois korjaamolta. Mulla kyllä ehkä henkilökohtasesti ennemmän huonoja, kun hyviä kokemuksia kyseisestä merkistä... Mut sekin on niin yksilökohtasta. Nimim. 9 Bemariakin omistaneena.
    Kyllä ehkä iso 7 oli silti se luotettavin kärry.

    Ps. Jotain nippeleitäkin ehkä jääny nurkkiin, jos oot tällasta hommaamassa.
     
  6. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    jos näätte mut beeämkaksoisveen kyydissä ni oon tod.näk. kuollu :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  7. mie

    mie Gearhead

    ...

    Jees, pitää tässä kevään mittaan katsoa, miilaista tarjontaa löytyy. Nettiautossa oli muutama ihan nätti peli. Aiemmin omistin vanhan 6-sylinterisen e28:n ja siitä jäi ihan positiivinen kuva.
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tollasella tuli ennen kortin saantia suhattua reilusti kun kaveri toi sellasen tuliaisena asuttuaan briteissä pari vuotta. Oli aika äijä touhua kaahata 17 vuotiaana vuoden vanhalla 732:lla pitkin stadin katuja, se öykkäröinti rassas joitakin ihan tosissaan, eikä syyttä. Takaikkunassa oli vielä tarra jossa luki "mieluummin rikas ja terve, kuin köyhä ja kipeä". Kiva peli ajaa ainakin uutena, mutta aika laiska kiihtymään paikaltaan automaattina. Ruostevikaa näyttäis olevan vanhemmiten kuten muissakin bemareissa, jossain vaiheessa ne vaan rupsahtaa. Ja ainakin siihen maailman aikaan oli käsittämättömän kovat korjauskustannukset ja varaosahinnat veholla.
     
  9. villek

    villek 1st gear

    Ruostetta kannattaa etsiä tulipellistä etusisälokarin takaa ja etu jalkotiloista ja ovien alareunoista sekä takalokarinkaarista.
    Mulla oli käyttöautona 730A -77 aikoinaan ja hyvä auto se oli, kaverilla oli 735 -81 monta vuotta, tekniikassa ei ollut muuta ongelmaa kuin kansi halkesi kerran ja sekin oli omistajan tyhmyyttä.
    e23 on loistava ajettava ja tämän hetkisen vähäisen arvostuksen vuoksi voi hyväkuntoisen auton saada todella edullisesti.
     
  10. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Ko. automallisarjan erikoisuus lienee 745i, joka on varustettu reilu kolmelitraisella turbokuutosella, eli mallimerkintä on pahasti harhaanjohtava.
     
  11. mie

    mie Gearhead

  12. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Minulla on työmatka(käyttö)autona 728i '85. Ostin sen viime keväänä KePöstä, tarjontaa seurasin 4 kuukautta. Sinä aikana autoja oli aika vähän myynnissä, ehkä 4-5 kpl. Mielestäni ihan jees auto, yksinkertainen tekniikka (L-Jet ruisku) ja luotettava. Omalla autollani on ajettu 407 tkm, jossain 200 tkm kohdalla on koneeseen tehty "jotain" remppaa. Kulutus pyörii siinä 10-12 l tietämillä, kun ei isommin revittele. Mulla on manuaalilaatikolla, halusin sellaisen mahdollista trailerin vetoa varten.

    Mahdollisia vikakohteita ovat ABS:n takalaipat ja ABS:n anturit, ovien alareunat (omassa korjattu), etulokasuojat ja sisäsuojat, lämmityslaite (moottori, alipainesäädöt ja kennon O-renkaat), kytkimen työsylinteri, jarrut (raskas yli 1500 kg), taka-akselin kumipuslat, jarrutehostimen varaaja ja automaattilaatikko. Tämä ei tarkoita, että kaikissa autoissa olisi kaikki viat tai E23:t olisivat heikkoja autoja. Nykyään auton kunto riippuu edellisten omistajien huolenpidosta ja myytävistä yksilöistä voi löytyä hyviä ja vähän huonompia. E23 on ollut uutena kallis auto, osa autoista on ollut huonolla pidolla jo vuosia.

    Vanhemmat kaasaripelit ovat erilaisella mittaristolla jne. niihin osien saaminen voi olla vaikeampaa. Varusteita on paljon eroja, omassani on vain keskuslukitus ja sähköpeilit. Autoja on aika vähän tarjolla, joten kannattaa tutkia myytävä yksilö tarkaan ennen ostoa. Osa osista on yhteisiä E28:n kanssa (500-sarja), osa on omia. Merkkiliikkeessä saattaa joutua käymään ostoksilla, tosin hinnat eivät ole niin kalliita kun voisi luulla.

    Kuten villek kirjoitti, E23:sen arvostus taitaa olla pohjalukemissa tällä hetkellä. Nyt voi saada hyviä yksilöitä halvalla ja muutaman vuoden päästä hinnat voivat jopa nousta. Vähäisistä yksilöistä huonoimmat karsiutuvat muutaman vuoden aikana ja jäljelle jää taas vähemmän autoja. Jos hyvän löydät, niin osta pois ja nauti ajamisesta 8)
     
  13. TaTsi

    TaTsi 1st gear

  14. mie

    mie Gearhead

    ...

    Kiitos vastauksesta Jukka K., jotain tuonsuuntaista arvelinkin.
     

Kerro tästä muillekin!