Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Pidemmän aikaa ajatellut tuollaista käyttöautoksi.
    Pohjolan liikenteellä noita tuntuu olevan paljonkin kuljettajien käytössä.
    Olis näppärä viimeisen parin vuoden työmatka-ajeluihin, eikä makselis turhia maksuja sen käytön loputtua tavan kauppakassina.
    Työmatkaa on reilu 45 kilsaa suuntaansa, joten patteria ei tarvitsis ladata edes joka päivä. Tarpeeksi uuden kun ostaa niin katsastuksetkaan ei olis alussa suuri rasite.

    Paremman näköinen on toi uusi malli, kun se vanhempi puikula.
    https://goo.gl/images/Qcu7tS

    Teslalla olen ajanut silloin kun se tuli myyntiin Suomessa, mutta on vähän overkill laite tavan työmatka-ajoon ja ostarilla käyntiin kun penskatkin on jo muuttaneet maailmalle. Kovasti noillakin on ajettu, yli puolta milliä jo. Akut näemmä kestää hyvin sen mitä autokin.
     
    Muokattu: 2.2.2019
    exchevelle tykkää tästä.
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aika rohkee topicin avaus lauantai illalle :D

    Jos uuden tai tuoreen ostat niin sillon lie ainoot kokemukset ajettavuus ja akun kesto tms? Takuu ja tuoreus hoitanee muut. Eli koeajolle vaan.
     
    i-p tykkää tästä.
  3. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Työn puolesta jouduin ajamaan tuollaisella n. 300m.EI KIITOS!
     
    Jussi289, juhamann, Pertti K ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    kulutti rutkasti enemmän kuin lupaukset
     
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Keksikö Harri (huonon) trollin näin lauantai-illan ratoksi?;)
     
    Harri S tykkää tästä.
  6. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Kokemuksia käyttisenä ko. autosta ikävä kyllä ei ole. Työn puolesta noiden kanssa on jonkin verran tullut "pelattua".

    Juuri nyt vallitsevilla lumi/valli/ura keleillä ei varmaan paras mahdollinen auto. Mutta niin on moni muukin vastaavalainen matala auto.

    Tämä uudempi ZE1 malli on huomattavasti hienostuneempi / tyylikkäämpi kuin ensimmäinen ZE0 malli. Kehitystä on tapahtunut huomattavasti myös tekniikassa, ulkonäön lisäksi. Mistä selvin esimerkki toimintasäteen lähes kaksinkertaistuminen. Tai ilmalämpöpumppuna toimiva ilmastointi. Lämmitys noissa ylipäätänsä on tehokas.

    Toimintavarmoja ja erittäin vähävikaisia nuo vanhemmat ZE0 mallit ovat. Eli sen puolesta ei sellaisen ostamista tarvi "pelätä". Noin lyhyellä työmatkalla pienemmällä toimintasäteellä ei merkitystä. Kovimmilla pakkasilla toimintasäde täydellä akulla muistini mukaan käytännössä saattaa jäädä 100km tietämille, ehkä alle. Muotoilu ulkoa ja sisältä on kylläkin vanhanaikaista. Ajoakuston kunnon saa selville huoltoraportin kautta.

    Itse "ottaisin" tuollaisen ehdottomasti käyttikseksi työmatka ajoon jos ei tarvisi miettiä €€€.

    Joten ehdoton YES tälle idealle. Pitkälti mielipide kysymys asia on kuitenkin.
     
    Harri S tykkää tästä.
  7. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    En.
    Tiedän että moni näilläkin on ajanut ja mulla on hieman kyyninen asenne esitteiden ja myyntimiesten puheisiin.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Iso kiitos näistä!
    Juuri tuo toimintasäde, talviominaisuudet ja vikataajuus kiinnostaa. Nissanhan muuten on peruskäyttiksenä ja japanilaisena automerkkinä kelpo laite, eikä taannoin malleja vaivannut öljynkulutus oo ongelma sähköautoissa.
    Mun eka auto oli Finn Datsuni.
     
  9. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Kolme Pohjolan Liikenteen ZE0 käy "meillä" kerran vuodessa huollossa. Muistaakseni ei yhtään oikeaa vikaa ole ollut. Jotain kosmeettista ollut, muoviosaa irronnut tms. Olikohan nuo kaikki `16 vuosimallia. Wikipedian mukaan Leaf:t valmistetaan UK:ssa. Laatuvaikutelma / mielikuva on kuitenkin enemmän "Japanissa valmistettu". Alustanumerosta tuon näkee, pitäisi tarkastaa ihan mielenkiinnosta, pitääkö luuloni paikkaansa; että Leaf;a on tuotu myös Japanista Euroopan markkinoille.

    ZE1 en oikein osaa sanoa muuta kuin vaikutelman mikä autosta on tullut koeajojen / luovutushuoltojen myötä. Ei ole vielä näkynyt huollon puolella yhtään. Joten vikataajuus on arvoitus vielä.

    Olen aivan samaa mieltä että ZE0 on vanhanaikainen muotoilultaan, sellainen "sähköauto" myös olemukseltaan. Varsinkin verrattuna ZE1 joka on kuin mikä tahansa tyylikäs nykyauto. Tekninen kehitys on ollut myös huomattava noiden kahden mallin välillä. Ei todellakaan mikäään facelift.
     
    Powerstroke, Harri S ja Pertti K tykkäävät tästä.
  10. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ze1 vaan näyttää ainakin kuvissa jo perus tila-auton kokoiselta ja niin suurelle autolle ei kyllä ole mulla mitään käyttöä.
    Tuossa Ze0 kokoluokka olis juuri sellainen, minkä kanssa pysäköintikin onnistuu pieneen tilaan.
    Mitzubishilla on joku vastaava (vielä köykäisempi) malli, mutta muistuttaa kooltaan ja ominaisuuksiltaan liikaa mopoautoja.

    Mitään spesiaalijuttuja en kaipaa. Talvilämmin, sähköikkunat ja penkinlämmitin, siinä ne tärkeimmät. Tietty jos Leafissa on ilmalämpöpumppu lämmittimenä, niin silloinhan siinä on kesän ajaksi ilmastointikin mukana. Mitäpä muuta sitä kauppakassilta enää odottaakaan.

    Toi ajoneuvoverojuttu on jännä, Leafissa ~220€ vuodessa kun taas Opelin Amperassa 120€+30€ vuodessa vaikka on plug in hybridi. Ampera kooltaan myös jo tavan auton luokkaa ja painoakin 400kg Leafia enemmän.


    Kuitenkaan en haluis käydä ollenkan tankilla ja lataus yöaikaan omassa pihassa.
     
  11. peto

    peto Gearhead

    Parin päivän kokemuksella en Amperaa hommaisi. Oli jotenkin oli niin onneton laitos. Jopa samassa reissussa ollut Dacia Sandero tuntui paremmalta vaihtoehdolta.:p

    Mites tämä Huyndai Kona? Onko kellään siitä kokemuksia? Vaikuttaa paperilla mielenkiintoiselta.

    Nissani on rellun "japanilainen" korvike.:cool:
     
    Harri S tykkää tästä.
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Onkohan välttämättä noin? Työkaverilla on BMW i3 vaimikäseoli ja siinä lämmitys sähkövastuksella. Sanoi että niihin saa lisävarusteena ilmalämpöpumpun ja kun kysyin että eikö ilmastointilaitetta voi käyttää aika helposti myös lämmitykseen niin ei osannut siihen sanoa. No ehkäpä siinä otetaan asiakkaalta löysät eurot vaan pois.

    Siis yritin sanoa että siinä ilmastointi ei tuo mukanaan ilmalämpöpumppua, mutta toisin päin voi ollakin.
     
    Harri S tykkää tästä.
  13. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    ZE0 on perinteinen ilmastointi. ZE1 on "kaksisuuntainen ilmastointi" eli ilmalämpöpumppu. Joka sekä lämmittää että jäähdyttää. Ze1 halvinta mallisarjaa lukuunottamatta (näin muistelen)

    Ei tuo ZE1 ole ulkomitoiltaan kovin paljon suurempi kuin Ze0. Voin etsiä materiaalia mutta sanoisin että enemmin keskikokoinen perheauto kuin tila-auto.

    Voisi luonnehtiä näin, että ZE0 kohdalla on keskitytty tekemään toimiva perussähköauto. Jossa myös onnistuttu. ZE1:ssä on taasen keskitytty kehittämään teknologiaa, ominaisuuksia ja visuaalisuutta. Menty pitkä harppaus eteenpäin. Tuostahan löytyy kaikki kivoja ominaisuuksia kuten aktiivinen vakionopeussäädin, ajoavustin, ePedal... Noilla ei sun tapauksessa ollut kovin suurta painoarvoa.
     
    Harri S tykkää tästä.
  14. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    On noissa ainakin -14 tulleissa leaffeissa ollut ongelmia ja kolmikko oli yksi kerrallaan pitkiäkin aikoja poissa ja useampaan otteeseen. Ilmeisesti liittyi jotenkin latausjärjestelmään, eivät ottaneet virtaa vastaan. Muutenhan ne toimi hyvin, enempi ongelmia lataustolppien "älyominaisuuksien" kanssa, joita haluttiin että saataisiin tietää paljonko ne vie sähköä.

    Talvella ja jos joutui enempi ajamaan noilla, ongelmaksi ekan mallin leaffeissa tuli toimintasäde, tosin kun autoa voi vaihtaa välillä, silloin se ei ole ongelma.
     
    exchevelle ja Harri S tykkäävät tästä.
  15. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Nissanilla lienee joku akkuohjelma näihin, missä vanhoja akustoja kunnostetaan 1000-5000$ hintaan.
    Mitä lienee akuston hinta suomessa ja saako täältä muita kuin uusia akustoja?

    Olis aika oleellinen tieto käytettyä osatessa jos tehdastakuu on 8 vuotta. Autoliikkeet ei juurikaan ilmoittele käytettyjen autojensa akustojen kuntoa.
     
  16. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Tuohon viimeiseen kohtaan selitys voi myös olla tietämättömyys. Tai laitteiden puute jolla raportti otetaan. Tai se, että helpompi myydä kun ei kerrota ihan kaikkea myyntikohteesta.

    En ole kuullut että olisi Nissanilla (Pohjoismaissa) tarjolla kunnostusta ajoakustolle.
     
    Harri S tykkää tästä.
  17. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    En menisi ihan äkki huolehtimaan miten akuille käy. Ilta-Sanomissa oli Tallin Takson Nissan Leaffeissa juttua ja tais olla jollain yksilöllä yli 300tkm ajettu alkuperäisillä akuilla, eikä vielä näkynyt "loppua".
     
    Harri S tykkää tästä.
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Jenkeissä aika ovat koonneet tilastoa noista ja vanhemmissa tuntuis olevan pitkäikäisemmät akut. Toki suomen viileä ilmanala on akuille hellempi koska kuumuushan on myrkkyä lithium akuille.
    Toki lataustavoillakin on vaikutus kestoikään.
    Henkilökohtaisena tavoitteena olis että ensi kesänä aloitan sähköautoilun ja todennäköisimmin vanhemman mallin Nissanilla.
    Eilen juttelin työkaverin kanssa jolla on tuliterä Toyotan SUV Hybridi ja hän sanoi suoraan että tuollaisella Toyotalla, ja meikäläisen käytössä, menis kotimatkat töistä talviaikaan jo kokonaan bensalla.
    Toyota on kuitenkin tehny noita hybridejä melko kauan ja olettaisin niitä hyötysuhteeltaa parhaimmiksi. Siispä hybridit, ei jatkoon.
     
    Muokattu: 5.2.2019
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No sehän hybridissä riippuu hyvin paljon myös akkujen kapasiteetista.
     
  20. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Jos sit työmatkaa on se 45 suuntaansa, kannattaa harkita että panostais ja hankkis sen 30kwh yksilön, niin talvellakin matka taittuu kotilatauksella. Talvikelissä se lataus vaan tippuu aika nopeasti, vaikkei kaikki lämmitykset täysillä olisikaan.
     
    Harri S tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!