Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    216€ vuodessa. Menee painon mukaan.
     
  2. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Range olkoon kanssanne:confused:.
     
    Pertti K ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    miksi tarttee maksaa euroja, kun on päästötön..?
     
  4. hzemax

    hzemax Gearhead

    Että kettutytöt rauhottuu, ja saahaan rahhoo pandojen ja jääkarhujen ja valaiden (kaikki suomessa uhanalaisia) suojeluun. Tieteski. Ajasit siäkii "päästöttömällä" vehkeellä rakkari, ni pääset taivaaseen.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  5. hzemax

    hzemax Gearhead

    Hell aint so bad place to be. AC/DC
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tää on sitä taannoista sateenkaarihallituksen keksimää ohjausta sähköautoiluun :)
    Odottelen mielenkiinnolla tuleeko autoilun verotuksessa "historiallinen" päätös jonkin omistamiseen tai hankintaan liittyvän veron poistosta kokonaan joltakin tietyltä ajoneuvoluokalta käyttövoimaan perustuen.
    En tosin pidätä hengitystä.
     
    Muokattu: 16.3.2019
  7. Bighouse

    Bighouse 2nd gear

    Uusissa malleissa noin 315€ (40kWh)
     
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Käytin eilen ihan vaan mielenkiinnosta kaikki jarrut auki ja kasasin alumiinipastan kera takas nippuun. 40tkm oli hieraissut liukusatuloiden männän puoleisista paloista vajaa puolet pois, toiselta puolen noin kolmasosan.
    Levyt kuin uudet ja virheettömät, toki keskikohdat kevyessä pintaruosteessa, kiitos teiden talvisuolauksen.
    Mitään jarrujen laahaamiseen viittavaa ei ollut missään nurkassa ja liukutapit hyvissä rasvoissa.
    Satuloista löytyy rosteria palojen liuku- ja kontaktikohdista, mikä ennaltaehkäisee ryytymistä tehokkaasti ilman rasvauksiakin, mutta perinnemiehenä rasvasin ne kohdat siitä huolimatta.
    Kerätyn datan mukaan energian kulutus pyörii 15kWh molemmin puolin 100 km matkalla, joten se omassa reilun 90 kilsan päivä ajoissa on pysynyt viime päivät (nollakeleillä) alle 14kWh tasolla toki reippaalla kaahaamisella sen saa helposti päälle 15kWh:n, muttei juurikaan siitä yli.
    Aika tavalla siis saa akku heikentyä etteikö sillä suurimman osan vuodesta yhdellä latauksella ajele. Ja jos ei, niin ostan pakkaskuukausiksi muutaman satasen perinneritsan tai vaihdan 2-3v päästä uudenpaan sähkikseen.
     
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mukavia uutisia.
    Viime viikolla työantaja osti minut muutamaksi ”lisä” vuodeksi töihin vaatimattomalla 25 pinnan palkankorotuksella.
    Eli työnkuva vaihtuu ja suunnittelemani ensi vuoden eläköityminen siirtyy kutakuinkin viiden vuoden päähän.
    Hyvä juttu, koska eläkkeelle jääminen alkoi jo aiheuttaa stressiä. Ei mun pakko ole töissä olla, mutta tarjotut lisävuodet lämmittää mieltä (ja lomakkoa) mukavasti.
    Saattaa hyvinkin olla että Leaffi vaihtuu uuteen suurempiakkuiseen jo ensi syksynä tai sitten perustan säikeen Teslan käytöstä arkiajoissa. Onpahan puoli vuotta aikaa tutkailla tarjontaa ja tehdä laskelmia.

    Otsikon laite on nyt mennyt jo pitkästi yli 3000 kilometriä vajaan 2 kk aikana, eikä akun ominaisuuksissa ole tapahtunut muutoksia. Kantamaksi auto tarjoaa 1-2 asteen pakkasaamuina 140 kilsan kahta puolta.
    Viikko sitten kaupunkiajossa auto teki pihistelyennätyksen omassa käytössäni, eli vajaan 37 kilsan nurkka-ajo nappas virtaa 5,2 kW jolloin 100km keskikulutuslukema painui reilusti alle 14 kWh (13,7) vaikkei lämmintä ollut 6 astetta enempää, lämppäriä piti käyttää normaalisti ja puolet tuosta ajomatkasta taitettiin Kehätiellä reilua 80 km/h vauhdilla.
    Kaupunkikäytössä, mihin tämä on suunniteltu, pääsee helposti alle 13 kWh kulutukseen 100 kilometrillä.
    Jarrutusenergian talteenotto (moottori+käyttöjarru) ylittää reippaasti kaikkien auton oheislaitteiden energiankulutuksen (siis pl. lämmityslaite) jo normaaliajossakin ja kaupunkiajossa sen merkitys lisääntyy entisestään.

    Uudet kesärenkaat pyöräytin noille 17” Tekna vanteille ja se olikin hieman kinkkisempi juttu, koska reilusti ylileveät 45 sarjalaiset kitkat oli tiukat ottaa pois vanteilta alumiinipintaa naarmuttamatta eikä paksut vannesuojat helpottaneet puuhaa tippaakaan. Joku kausityöläinen oli lisäksi mättänyt jokaiseen vanteeseen tasapainotuspainoja lähes 100 grammaa.
    Vaikkeivat noi uudetkaan kesärenkaat mitään kalliita merkkikumeja olleet, ei kaksi pyörää kaivannut puntteja ollenkaan ja kahdessa muussa selvisin alle 15 grammalla.

    Rengasmelut pieneni huomattavasti ja taajamassa auton sisätiloihin kuuluu lähinnä hiekoitussepelin rapinaa pyöräkoteloissa. Nyt tuosta keinotekoisesta vinkuäänestä ja peruutushälyttimestä on oikeasti hyötyä jalakulkijoille.
     
    Powerstroke ja Pertti K tykkäävät tästä.
  10. darpen

    darpen Gearhead

    OT:ta vähän, eli itse ajattelin 55v iässä luovuttaa toisille työstressin, ellei sit suunnitelmat kuse jotenkin. Mut jokainen tyylillään.
    Aihe on kyllä ollut mielenkiintoinen seurattava, kun tässä puhutaan nimenomaan omista kokemuksista sen enempää turhia hehkuttamatta.
    En kyllä silti ole kääntynyt sähkön tielle. Bensalla tai sit bensa/sähkö hybridillä seuraavaksi.
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mitenköhän toisaalla artikkelissa oli saatu nollakelissä märällä motarilla 100km/h menemään 18,9kWh satkulla. Nouseeko kulutus noin paljon kun vauhti kasvaa. Meneekö puhtaasti kaupungissakaan noin paljoa?
     
  12. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Näissä on se ero perinnevehkeisiin että kaupungissa pääsee paljon vähemmällä perinneautoa paremman hyötysuhteen vuoksi.
    kupunkikulutus on itselläni pari kilowattia vähemmän, kuin matka-ajossa koska jarrutusenergian talteenotto ja moottorijarrutus lataa akkua yli 5%. Toiset 5% tulee ilmanvastuksesta joka kasvattaa energiankulutusta potenssiin kolme nopeuden kasvaessa maantienopeuksilla.
    Sadekeli oheislaitteiden käyttöineen lisää kulutusta entisestään, lisänä nykyrenkaiden leveys.
    Samat kulutuksen nousun lainalaisuudet tosin pätee perinneautoihinkin motarilla ja sadekelillä. Niissä sitä ei vaan tullut sillä tavalla seurattua kun ei ole riittävän tarkkoja mittareita sen reaaliaikaiseen seuraamiseen.
    Itselläni matkakulutus on pysynyt 16kWh / 100km kieppeillä kun työmatkastani puolet on nopeimmillaankin 100kmh moottoritietä ja lämmityslaitetta on joutunut pakkaskelien vuoksi käyttämään koko ajan.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tätä määkin mietin että eikö kaupunkiajossa kulutus pitäisi olla pienempi kuin 100 vauhdissa maantiellä. Miettii vaikka fillarointia, jossa myös hyötysuhde koko lailla sama kautta nopeusalueen eikä ole edes jarrutusenergian talteenottoa.
     
  14. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kröhöm, tämähän on harrasteautosivusto. Uusille nissaneille on varmasti moniakin sivustoja.

    Ei millään hyvällä, mut...:p;)
     
    faikku66 tykkää tästä.
  15. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Juupa juu :D
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  16. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Mitä jos ketjun aloittaja muuttaisi otsikon:

    Kokemuksia Nissan Leafista harrasteautona. ;)
     
    Pertti K ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ei tässä nyt auta otsikon vaihtaminen, koska se pilaa googlen hakutulokset.

    Oikeanlevyiset kesärenkaat ja kuivat tiet ovat tiputtaneet energiankulutuksen 14-15kWh välille satkulla ja omassa pääosin ~90km työmatka-ajossa kulutus on tippunut jo 13 kWh kieppeille per vuorokausi.
    Tämä tarkoitaa sitä että ne yht. muutamien kilometrin työpäivän aikana tapahtuvat työajelut ei aiheuta mitään ylimääräisiä peliliikkeitä, saatikka lataustarpeita.
    Pääsääntöisesti akusta on kotipihaan palatessa vielä 20-25% jäljellä.
    On mulla työautokin köytössä, mutta säästyypähän sinun (ja minun) rahoja tässä samalla.
    Päivän energiakustannus on aika pysynyt viime viikot 2-5 asteen aamupakkasista huolimatta 1,4€-1,5€ välillä, millä ei meinaa saada edes bensalitraa täällä ruuhkasuomessa.

    Eilen illalla isolla kirkolla käydessä yksi latvialainen iso bensa SUV koetteli kolmissa eri liikennevaloissa, reteesti vasenta kaistaa käyttämällä, Leafin kulkupuolta ja luovutti lopulta sen kolmannen kerran jälkeen.
    Illan revittelystä huolimatta päivän energiankulutus pompsahti vain 12,9kWh/100km -> 14,6kWh/100km, jolloin kokonaisuudessaan energiaa paloi 1,77€ edestä tuon yht. reilun 110 km ajeluilla.
     
    Muokattu: 6.4.2019
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Aika halpaa ajelua vaikka miten päin vääntäis.
    Eiks siinä mitään sit rikki ole?
    Mulla aina kaikki vuotaa tai on muuten vaan finaalissa.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sähköautolla ajajalle jää enemmän rahaa kesärottelon rakentamiseen. Kolmannekseen jotkut tommoset akkuautot on niitä, jotka saa vuosikymmenen päästä liikkua kirkonkylän keskustassa. Eli se tekniikka on tuleva cruisingajokin rakentelusuunta.
     
    Stang_81 ja Harri S tykkäävät tästä.
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tekniikkapuolella tämän luen aina ;)
     
    Harri S ja Pertti K tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!