Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Korjaukset sisältää tähän mennessä:
    Startti+asennus 600€, ite en ois lähteny tekemään. Laukes hotellin parkkihalliin kauniina maanantai-iltana töiden jälkeen... Autoliitto kannattaa.
    250€ antennivahvistinmoduuli (keskuslukituksen kantama olematon, ei muuta syytä). Asensin itse.
    Ilmastoinnin sensori ja raitisilmasuodattimet 60€. (sensori mykkä, aiheutti hiljaisen vikakoodin, mutta ei vaikuttanut mihinkään) Asensin itse.
    Toissapäivänä tilasin uudet termostaatit 70€ (ei jaksa lämmitä pakkasilla) Asennan itse.
    Aikalailla alkuperäisosilla, koska se on palvelus autolle.

    Keväällä pitäis tehdä kausihuolto, vien liikkeeseen koska en voi täyttää sähköistä huoltokirjaa itse. ~200€
    Sähköinen huoltokirja on typerin juttu tässä autossa (ja muissa uusissa), osaisin itse vaihtaa öljyt, suodattimet, jarrurempat yms.

    "Korjausvelkaa" oli ehkä se ilmastoinnin sensori ja antennimoduuli. Renkaat vaihtelin syksyllä ja kattelin että etutolppia lukuunottamatta kaikki alustan osat ovat OEM-kamaa. Jarruilla ja puslilla kaikilla hyvin elämää jäljellä.
    Kyseisestä yksilöstä on korjattu oikeastaan kaikki tyyppiviat, imusarjan läpät, DPF tyhjätty, takakontin johtosarja ja panoraamakaton vesikanavat pidetty tyhjinä. Eriomaisena etuna auton mukana tuli toimiva Webasto.

    Alunperin oli tarkoitus ostaa E39 530d, mutta ruosteettoman yksilön löytäminen menee hankalaksi ja E61:n "modernius" viehätti. Ja kulkupuoli. E61:llä voi nakkaa vakkariin 160kmh ja ajaa pari tuntia mielettömän kevyesti.
    Enää ei modernius viehätä. Keskinäyttö on kehno, bi-xenoneilla ei näe, ei bluetoothia, ihan liikaa sähköjä ja se hiivatin huoltokirja. Ja kaikki osat, verot ja vakuudet maksaa paljon. E39 on yhtä hyvä ajaa, ajattomampi ulkonäöltään ja halvempi korjata. En silti kadu yhtään.
     
    Kustom STW ja leivonharri tykkäävät tästä.
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kyllä tuosta on paljonkin artikkeleita. Ulkomuistista jokainen n. 70 000km ajo tuollaisella vanhalla vastaa uuden patteriauton koko elinkaaren päästöjä täällä Suomessa. Eli elinkaariajattelulla ei kannata vanhaa autoa perustella, syyt kannattaa etsiä muualta.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Oho! Kauheen pieni lukema:eek:
     
  4. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    70tkm on aika vähän tosiaan, on noitakin lukemia montaa sorttia. Riippuu niin mihin vertaa, turboveekasimersu vaiko litranen Hnnntai.

    Itselle sähköauton ostamattomuus on helppo perustella, persaukisuus.
    Parillekin ympäristöhihhulille/mille lie joutunu perusteleen. Täytyy vissiin välttää helsingissä käyntiä ku muualla ei oo tullu kukaan kadulla tyhmiä kyselee.
     
  5. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Eri lukuja saa laskimesta ja voi olla silläkin jtn tekemistä kuka tutkimuksen teettää.
     
    faikku66 tykkää tästä.
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    40kw mallilla n. 100km kovalla pakkasella jos on pakko kenkiä koko ajan. Mutta kuten Harri S mainitsi, alle -17 lämpötiloissa auto lämpenee 5kw vastuksella.
    Keskikulutus 16kwh/100km tekee 1,92€/100km, sillä saa litran bensaa.
     
  7. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Ja näin 'talvella pörssisähköllä vähän enemmän' saattaa maksaa!
    Tänäänkin hinta käynyt 46 snt/kWh...
    https://sahko.tk/
    Sieltä voi katsella pörssisähkön spot-hintojen pomppimista. Tuolla on kuluttajahintojen vertailun helpottamiseksi laskettu päälle suomen ALV (24 %).
     
    Muokattu: 14.12.2021
  8. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Toisaalta joskus on maksettu siitä kun ottaa sähköä vastaan. Siirtokulut tietysti aina on maksettava. Mutta eiköhän sähkön hinta pidemmällä aikavälillä keskimäärin samoissa pyöri sopimuksesta riippumatta. Noususuunnassa kyllä on kaikilla.
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Pääsääntöisesti nämä ladataan yöllä. Ja jos jollain pörssisähköliittymä niin varmaan niitä seuraa ja yleensäkin silloin lataa yöllä koska silloin se on aina halvinta. Ei se kallista ollut viime yönäkään.
    Bensa on jatkuvasti kallista...
     
  10. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Näin se varmaan on joillain. Mutta mulla mielenrauhaa antaa se että jos ja kun autoa tartten niin sitten käännän avainta ja lähden ajaa enkä ala kelloa tai sopivaa latauspistettä kyttämään.
     
    Swinger tykkää tästä.
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kiinteähintainen sähkösopimus...
     
  12. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    ...juu, ei sellaista olekaan. Joka vuosi tuppaa nousemaan sen aikoinaan sovitun kiinteän hinnan päälle. Tai ainakin siirtohinnat nousee notta reippahasti.
    Ja jotta sähkönsiirron voisi kilpailuttaa, vaatisi se rinnakkaisia sähköverkkoja, toisin sanoen: kiinteistöön tulisi sähkökaapeli kahdelta tai useammalta toimijalta. Sähkönjakelun yhteydessä voidaankin puhua "paikallisesti toteutuvasta luonnollisesta monopolista". :poff:
     
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

    Siis jos vanhalla olemassa olevalla autolla on vielä 69999 km elinkaariodotus jäljellä, kannattaa ajaa se elinkaarensa loppuun ja jättää sähköauto valmistamatta kokonaan siihen saakka, kun vanha menee paaliin.
     
    Swinger tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    69999 km vastaa mun nykyisellä käyttiksellä 8 vuoden ajoja. Sen ajan jälkeen markkina on todennäköisesti toisenlainen. Uusia bensa-autoja ei ole enää tullut kovin paljoa ja sähköautoja on runsaudenpulaksi asti.
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sen voi näin ajatella. Kunhan paalaa sen tuon jälkeen. Mutta pointti on se että sillä vanhalla ajo ei ole mikään ekoteko vaikka jotkut näin ajattelee. Kovin kummoista matikkapäätä ei asian laskemiseen tarvita.
     
  16. mcmies

    mcmies Gearhead

    No sehän riippuu aika monesta asiasta. Suomessa sähköstä on tosi iso osa "ympäristöystävällistä". Suomen olosuhteissa tuo 70 tkm käsittääkseni pätee.

    Mutta muualla maailmassa ei päde, vaan luku voi olla kaksinkertainen. Auton valmistuksen ympäristötase on niin huono ylipäätään, että autot olisi usein viisainta käyttää elinkaarensa loppuun, eikä sännätä suunapäänä korvaamaan niitä sähkiksillä. Kovin kummoista matikkapäätä ei tämänkään laskemiseen tarvita.

    Korostettakoon, että ei mulla mikään tarve ole sähkiksiä moittia tai polttiksia puolustaa. Järjen käyttöä minä sen sijaan haluaisin puolustaa, myös tässä asiassa.
     
    Swinger, Kustom STW ja Inlinee tykkäävät tästä.
  17. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Millä tahansa ajaa, tuo on se tärkein pointti.

    Joskus vaan ne kulkupelit tai niiden vaihtaminen tai vaihtamattomuus, on myös taloudellista. Olen itsekin vuosien varrella miettinyt pikku fiiatin vaihtamista ihan johonkin muuhun, mutta tuossa naapurin kanssa puhuttiin polttoainekuluista ja muista auton kuluista, niin kyllä se vain on, että jos haluan harrastaa, saa se käyttöauto olla edullinen kuluiltaan. Jos aina autojen kanssa tekis mitä haluais, olis autotalli vielä kivijalassa.
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Leafissa on riittänyt yksi täyteen ladattu ajoakku yli 2 viikoksi kun kilsoja tulee vähän.
    Tässä eläkkeellä ollessa on ollu aikaa rakennella kaikenlaista ja puuhaa on ollu erilaisten 60V akustojen rakentelussa, risoja akkuja korjaten ja tein ohessa myös kolme reilun kW kokoista akkua vanhoista läppäreiden akuista purkamistani 18650 Li-ion kennoista ja 35A BMS hoitaan balanssoinnin ja suojauksen.

    Akkuja onkin nyt jo 8kpl, yhteensä noin 8kWh.
    Noiden akkujen lataaminen tapahtuu nyt kahdella itserakennetulla 67,2V aurinkopaneelisysteemillä joiden 2kWh/vrk tuoton saan ajettua noihin 60V akkuihin ja siitä edelleen 3kW invertterillä tarvittaessa edelleen vaikka Leafin ajoakkuun tai muihin käyttökohteisiin.

    [​IMG]

    Itse rakennellen koko helahoito akkuineen, controllereineen, inverttereineen ja paneeleineen on tullut maksamaan alle 1400€ ja maaliskuun alusta lähtien aurinkopaneelien tuotto riittääkin kattamaan minun kaikki nurkka-ajelut ja kaupassakäynnit, vain satunnaiset pidemmät reissut vaatii lisäksi verkkolatausta.

    Ei tuolla järjestelmällä varsinaisesti rikastumaan pääse, lähinnä sellasta talviajan harrastuspuuhaa, mutta tietynlainen omavaraisuus on noussut arvoon arvaamattomaan geopoliittisen tilanteen muututtua.
    Toki PÖ löytyy reservistä 3000 litraa, jonka tankkasin Ukrainan sotaa edeltävällä viikolla ja joka riittää juhannukseen 2023.
    Näin eläkeläisenä tarvii varautua kaikenlaiseen kun tienestit on eläkkeen varassa.
     
    Muokattu: 9.3.2022
    c.kassu, Dataviilaaja, stratusdriver ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hattu päästä, pojat.
     
    c.kassu ja Harri S tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!