Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Korjaukset sisältää tähän mennessä:
    Startti+asennus 600€, ite en ois lähteny tekemään. Laukes hotellin parkkihalliin kauniina maanantai-iltana töiden jälkeen... Autoliitto kannattaa.
    250€ antennivahvistinmoduuli (keskuslukituksen kantama olematon, ei muuta syytä). Asensin itse.
    Ilmastoinnin sensori ja raitisilmasuodattimet 60€. (sensori mykkä, aiheutti hiljaisen vikakoodin, mutta ei vaikuttanut mihinkään) Asensin itse.
    Toissapäivänä tilasin uudet termostaatit 70€ (ei jaksa lämmitä pakkasilla) Asennan itse.
    Aikalailla alkuperäisosilla, koska se on palvelus autolle.

    Keväällä pitäis tehdä kausihuolto, vien liikkeeseen koska en voi täyttää sähköistä huoltokirjaa itse. ~200€
    Sähköinen huoltokirja on typerin juttu tässä autossa (ja muissa uusissa), osaisin itse vaihtaa öljyt, suodattimet, jarrurempat yms.

    "Korjausvelkaa" oli ehkä se ilmastoinnin sensori ja antennimoduuli. Renkaat vaihtelin syksyllä ja kattelin että etutolppia lukuunottamatta kaikki alustan osat ovat OEM-kamaa. Jarruilla ja puslilla kaikilla hyvin elämää jäljellä.
    Kyseisestä yksilöstä on korjattu oikeastaan kaikki tyyppiviat, imusarjan läpät, DPF tyhjätty, takakontin johtosarja ja panoraamakaton vesikanavat pidetty tyhjinä. Eriomaisena etuna auton mukana tuli toimiva Webasto.

    Alunperin oli tarkoitus ostaa E39 530d, mutta ruosteettoman yksilön löytäminen menee hankalaksi ja E61:n "modernius" viehätti. Ja kulkupuoli. E61:llä voi nakkaa vakkariin 160kmh ja ajaa pari tuntia mielettömän kevyesti.
    Enää ei modernius viehätä. Keskinäyttö on kehno, bi-xenoneilla ei näe, ei bluetoothia, ihan liikaa sähköjä ja se hiivatin huoltokirja. Ja kaikki osat, verot ja vakuudet maksaa paljon. E39 on yhtä hyvä ajaa, ajattomampi ulkonäöltään ja halvempi korjata. En silti kadu yhtään.
     
    Kustom STW ja leivonharri tykkäävät tästä.
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kyllä tuosta on paljonkin artikkeleita. Ulkomuistista jokainen n. 70 000km ajo tuollaisella vanhalla vastaa uuden patteriauton koko elinkaaren päästöjä täällä Suomessa. Eli elinkaariajattelulla ei kannata vanhaa autoa perustella, syyt kannattaa etsiä muualta.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Oho! Kauheen pieni lukema:eek:
     
  4. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    70tkm on aika vähän tosiaan, on noitakin lukemia montaa sorttia. Riippuu niin mihin vertaa, turboveekasimersu vaiko litranen Hnnntai.

    Itselle sähköauton ostamattomuus on helppo perustella, persaukisuus.
    Parillekin ympäristöhihhulille/mille lie joutunu perusteleen. Täytyy vissiin välttää helsingissä käyntiä ku muualla ei oo tullu kukaan kadulla tyhmiä kyselee.
     
  5. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Eri lukuja saa laskimesta ja voi olla silläkin jtn tekemistä kuka tutkimuksen teettää.
     
    faikku66 tykkää tästä.
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    40kw mallilla n. 100km kovalla pakkasella jos on pakko kenkiä koko ajan. Mutta kuten Harri S mainitsi, alle -17 lämpötiloissa auto lämpenee 5kw vastuksella.
    Keskikulutus 16kwh/100km tekee 1,92€/100km, sillä saa litran bensaa.
     
  7. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Ja näin 'talvella pörssisähköllä vähän enemmän' saattaa maksaa!
    Tänäänkin hinta käynyt 46 snt/kWh...
    https://sahko.tk/
    Sieltä voi katsella pörssisähkön spot-hintojen pomppimista. Tuolla on kuluttajahintojen vertailun helpottamiseksi laskettu päälle suomen ALV (24 %).
     
    Muokattu: 14.12.2021
  8. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Toisaalta joskus on maksettu siitä kun ottaa sähköä vastaan. Siirtokulut tietysti aina on maksettava. Mutta eiköhän sähkön hinta pidemmällä aikavälillä keskimäärin samoissa pyöri sopimuksesta riippumatta. Noususuunnassa kyllä on kaikilla.
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Pääsääntöisesti nämä ladataan yöllä. Ja jos jollain pörssisähköliittymä niin varmaan niitä seuraa ja yleensäkin silloin lataa yöllä koska silloin se on aina halvinta. Ei se kallista ollut viime yönäkään.
    Bensa on jatkuvasti kallista...
     
  10. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Näin se varmaan on joillain. Mutta mulla mielenrauhaa antaa se että jos ja kun autoa tartten niin sitten käännän avainta ja lähden ajaa enkä ala kelloa tai sopivaa latauspistettä kyttämään.
     
    Swinger tykkää tästä.
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kiinteähintainen sähkösopimus...
     
  12. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    ...juu, ei sellaista olekaan. Joka vuosi tuppaa nousemaan sen aikoinaan sovitun kiinteän hinnan päälle. Tai ainakin siirtohinnat nousee notta reippahasti.
    Ja jotta sähkönsiirron voisi kilpailuttaa, vaatisi se rinnakkaisia sähköverkkoja, toisin sanoen: kiinteistöön tulisi sähkökaapeli kahdelta tai useammalta toimijalta. Sähkönjakelun yhteydessä voidaankin puhua "paikallisesti toteutuvasta luonnollisesta monopolista". :poff:
     
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

    Siis jos vanhalla olemassa olevalla autolla on vielä 69999 km elinkaariodotus jäljellä, kannattaa ajaa se elinkaarensa loppuun ja jättää sähköauto valmistamatta kokonaan siihen saakka, kun vanha menee paaliin.
     
    Swinger tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    69999 km vastaa mun nykyisellä käyttiksellä 8 vuoden ajoja. Sen ajan jälkeen markkina on todennäköisesti toisenlainen. Uusia bensa-autoja ei ole enää tullut kovin paljoa ja sähköautoja on runsaudenpulaksi asti.
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sen voi näin ajatella. Kunhan paalaa sen tuon jälkeen. Mutta pointti on se että sillä vanhalla ajo ei ole mikään ekoteko vaikka jotkut näin ajattelee. Kovin kummoista matikkapäätä ei asian laskemiseen tarvita.
     
  16. mcmies

    mcmies Gearhead

    No sehän riippuu aika monesta asiasta. Suomessa sähköstä on tosi iso osa "ympäristöystävällistä". Suomen olosuhteissa tuo 70 tkm käsittääkseni pätee.

    Mutta muualla maailmassa ei päde, vaan luku voi olla kaksinkertainen. Auton valmistuksen ympäristötase on niin huono ylipäätään, että autot olisi usein viisainta käyttää elinkaarensa loppuun, eikä sännätä suunapäänä korvaamaan niitä sähkiksillä. Kovin kummoista matikkapäätä ei tämänkään laskemiseen tarvita.

    Korostettakoon, että ei mulla mikään tarve ole sähkiksiä moittia tai polttiksia puolustaa. Järjen käyttöä minä sen sijaan haluaisin puolustaa, myös tässä asiassa.
     
    Swinger, Kustom STW ja Inlinee tykkäävät tästä.
  17. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Millä tahansa ajaa, tuo on se tärkein pointti.

    Joskus vaan ne kulkupelit tai niiden vaihtaminen tai vaihtamattomuus, on myös taloudellista. Olen itsekin vuosien varrella miettinyt pikku fiiatin vaihtamista ihan johonkin muuhun, mutta tuossa naapurin kanssa puhuttiin polttoainekuluista ja muista auton kuluista, niin kyllä se vain on, että jos haluan harrastaa, saa se käyttöauto olla edullinen kuluiltaan. Jos aina autojen kanssa tekis mitä haluais, olis autotalli vielä kivijalassa.
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Leafissa on riittänyt yksi täyteen ladattu ajoakku yli 2 viikoksi kun kilsoja tulee vähän.
    Tässä eläkkeellä ollessa on ollu aikaa rakennella kaikenlaista ja puuhaa on ollu erilaisten 60V akustojen rakentelussa, risoja akkuja korjaten ja tein ohessa myös kolme reilun kW kokoista akkua vanhoista läppäreiden akuista purkamistani 18650 Li-ion kennoista ja 35A BMS hoitaan balanssoinnin ja suojauksen.

    Akkuja onkin nyt jo 8kpl, yhteensä noin 8kWh.
    Noiden akkujen lataaminen tapahtuu nyt kahdella itserakennetulla 67,2V aurinkopaneelisysteemillä joiden 2kWh/vrk tuoton saan ajettua noihin 60V akkuihin ja siitä edelleen 3kW invertterillä tarvittaessa edelleen vaikka Leafin ajoakkuun tai muihin käyttökohteisiin.

    [​IMG]

    Itse rakennellen koko helahoito akkuineen, controllereineen, inverttereineen ja paneeleineen on tullut maksamaan alle 1400€ ja maaliskuun alusta lähtien aurinkopaneelien tuotto riittääkin kattamaan minun kaikki nurkka-ajelut ja kaupassakäynnit, vain satunnaiset pidemmät reissut vaatii lisäksi verkkolatausta.

    Ei tuolla järjestelmällä varsinaisesti rikastumaan pääse, lähinnä sellasta talviajan harrastuspuuhaa, mutta tietynlainen omavaraisuus on noussut arvoon arvaamattomaan geopoliittisen tilanteen muututtua.
    Toki PÖ löytyy reservistä 3000 litraa, jonka tankkasin Ukrainan sotaa edeltävällä viikolla ja joka riittää juhannukseen 2023.
    Näin eläkeläisenä tarvii varautua kaikenlaiseen kun tienestit on eläkkeen varassa.
     
    Muokattu: 9.3.2022
    c.kassu, Dataviilaaja, stratusdriver ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hattu päästä, pojat.
     
    c.kassu ja Harri S tykkäävät tästä.
  20. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Pistetäänpä päivitystä tähän.
    Leafi täytti juuri 7 vuotta ja on täyttänyt myös asettamani tavoitteet odotetulla tavalla.

    Ei ensimmäistäkään teknistä vikaa enkä ole käyttänyt tätä enää huolloissakaan kahteen vuoteen kun takuu päättyi 2 vuotta sitten.
    Hankittuja osia on takalasin pyyhkimen sulka. Lyijyakkukin on auton alkuperäinen, myös auton kesärenkaat alkuperäiset kuten ne ostamani kitkarenkaat. Jarrupaloista on lähtenyt pintaa 50%.

    Ajoakun kunto on edelleen 89,79% ja tuo 10% kapasiteetin aleneminen 7 vuoden aikana ei ole vielä tuntunut auton käytettävyydessä mitenkään.
    Kapasiteetin lasku lähes pysähtyi kolmen vuoden jälkeen. Jarrut avasin viime kesänä ja putsasin sekä rasvasin liukutapit sun muut ennen kuin jumimisia alkaa tulemaan.

    Vuosi sitten parkkipaikalla kuorma-auto pukkas vetokidalla etupuskurin ja maskin rikki ja tapahtuman vuoksi autossa ei ole enää niitä muutamaa kiveniskemää kun korjaus tehtiin maahantuojalla uusia osia käyttäen. Ruostetta ei ole ilmestynyt, kiitos sen tekemäni ruosteenestokäsittelyn vaikka auto on ollut kaiken aikaa ulkoruokinnassa ja talvet käytännössä vesilätäkössä.
    Kilsoja vajaa 90tkm kun kolme vuotta sitten ajot vähenivät dramaattisesti eläköitymisen myötä.
    Leafiin on kehitetty vuosi sitten latausadapteri jolla autoa voi ladata molemmista pikalaturityypeistä mutta en ole nähnyt sellaiselle tarvetta kun 6 sähköautoiluvuoteen mahtuu neljä pikalatauskertaa joista puolet 2019 samalla matkalla keskeisempään Suomeen tapahtuneella panssarivaunun moottorin ostoretkellä.

    Maailma on tuon viimeisimmän viestini jälkeen muuttunut melkoisesti kun jo samana 2022 kesänä energiakriisin myötä päästiin nauttimaan sikakalliista polttoaineesta kun varsinkin kesäaikaan polttoaineiden hinta nousi lähes pilviin ja harrasteilla ajot jäi minimiin.
    Kiitos kiinteän sähkösopparin päättymisen 2022 marraskuun lopussa pääsin itsekin nauttimaan myös sikakalliista pörssisähköstä, mutta onneksi vain reilun kuukauden (joulukuu 2022) kun 2023 alussa hinnat putos alle 10 senttiin/kWh.
    Sähkön siirtohinta on pysynyt meilläpäin viimevuosien ajan vakaasti 7 snt/kWh tasolla ja siinä on mukana kaikki, sähkövero mukaanlukien.

    Tuon puoleksi vuodeksi venyneen pörssisähköajan kikkailin noilla edellisessä viestissä olevilla akustoilla, niitä yöllä halvempaan aikaan ladaten ja päivällä sähkön huidellessa 40-60 sentissä oli talo olikin sitten noiden tekemieni akkujen ”varassa” rinnakkaisessa sähköverkossa. Myös auton lataukset ajastin luonnollisesti halvimpiin tunteihin.
    Tällä touhulla sain painettua 2022 joukukuun pörssisähkön kWh hinnan alle 20 senttiin kun samaan aikaan mulle tarjottiin 45 senttiä/kWh kiinteitä sopimuksia, en niitä onneksi ottanut. Keväällä sähkön hinnna laskettua akkukikkailu jatkui kuitenkin muutaman kuukauden ajan ja kWh hinnat pyöri 3-7 sentin välillä. Auton lataukset on mukana kaikissa lakelmissa.

    Mutta koska en ajatellut tuota akkutouhua elämäntehtäväksi niin otin kesällä 2023 taas kiinteän alle 10 snt/kWh sopparin vaikka pörssisähkö olisikin tullut halvemmaksi. Pääsyynä oli julkisuuteen tullut sähkön hintamanipulointi ja julkisesti ilmoitetut tuotannon rajoittamiset sekä myös hinnan volatiliteetin pienentyninen sellaiseksi että akkukikkailulla saatu hyöty jäi 1-2 snt/kWh.
    Hyötyä noista akuista ja itse tehdystä aurinkopaneelijärjestelmästä tuli puolessa pörssisähkövuodessa kuitenkin sen verran että itse rakennetut akut maksoivat itsensä siinä samalla ja osista rakentamani aurinko-akkujärjestelmän käyttöhyöty on siitä asti ollut vuositaolla 8% luokkaa kokonaiskulutuksesta (sis. auton lataukset).

    Kotiakusto on ollut energiakriisin jälkeen lähinnä kesäkäytössä jossa paneelien tuottama energia on tullut käytettyä akuista seuraavan illan/yön aikana talon rinnakkaisessa sähköjärjestelmässä.
    Läheisen muuntajapalon vuoksi akusto on ollut yhden kerran myös talon varavoimana ja kyseinen 9 tuntia kestänyt tapahtuma talvipakkasella ei näkynyt asumismukavuudessa ollenkaan.

    Korkealta putoaminen sattuu kovemmin ja sen on 2022 sähköautokiimassa auronsa hankkineet huomanneet karvaimmin ja näitä ”avautumisia” voi sitten katsella Youtubesta mutta syy ei ole autojen vaan käyttäjien jotka ovat jättäneet hankinnan pohjatyöt käytännössä kokonaan tekemättä. Kyseessä oli selkeä markkinahäiriö missä minullekin tarjottiin autostani samaa hintaa mitä olin siitä vuosia aiemmin itse maksanut.

    Leafi on ollut koko ajan halvimman luokan sähköauto eikä sen markkina-arvo uutena ole muuttunut 6 vuodessa mihinkään ja tätä sai 2020 loppuvuonna alkaen 25K€:lla aivan kuten viime vuodenkin lopulla kun mallin viimeisiä yksilöitä myytiin pois valmistuksen loputtua. Uusi malli on tulossa jos koko lafka ei sitä ennen mene konkkaan tässä tämänhetkisessä autovalmistajien pudotuspelissä.

    Auton käyttöarvo minulle ylittää edelleen sen myyntiarvon joka on tällä hetkellä luokkaa 13K€ ja muutamaan kertaan olen testaillut tuota yksinkertaisesti laittamalla auton suoraan myyntiin ilman vaihdokkia jossa autoliikeiden antamat tarjoukset antaa aika luotettavan kuvan auton hinnasta. Välineinä Autovex, Nettiauto tai käynti suoraan merkkiliikkeessä joka löytyy tuosta läheltä.

    Autoni omistuksen verotus on muuttunut pari kertaa. 2020 tjsp se puolitettiin ja sitten se nousi muutamalla eurolla. Uusin ajoneuvoveronkorotus ei tätä koskenut, koska tästä on maksettu aikoinaan autoveroa. Verot vuodessa 162,79€.

    Nyt se varmaan hajoaa heti huomenna kun luotettavaksi kehun mutta hyvin on hintansa haukkunut.

    Edit: lisätty verotiedot.
     
    Muokattu: 8.2.2025
    kerkko, leivonharri, JYR ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!