Kokemuksia patteri-Jenkistä, eli Tesla Model 3 käyttiksenä

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Catiska, 20.3.2020.

  1. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Pitkästä aikaa siirryn käyttiksissäkin Jenkkiautoon. Harrastepuolella minulla on kaksi, eli -51 Ford F1 ja -57 Mercury Turnpike Cruiser. Prätkissäkin Jenkki on pop, eli pari Harrikkaa majailee tallissa.

    Käyttökokemukset aloitan hieman etuajassa. Tätä kirjoitettaessa auton luovutukseen on vielä muutama päivä. Mutta koska Teslan hankintaprosessi poikkeaa monesta muusta autosta, aloitan siitä.

    Teslaa voi koeajaa mutta ostaminen tehdään netin kautta. Kuulemma nykyaikaa... Viime keväänä olin jo utelias auton suhteen ja kun ensimmäiset kolmoset tuli Suomeen, laitoin netin kautta (ainoa mahdollisuus) koeajopyynnön. Ullatus ullatus, mitään ei koskaan kuulunut. No, asia ei varsinaisesti ollut ajankohtainen, joten se siitä.

    Joulukuussa ajattelin laittaa koeajopyynnön uudelleen, uuden auton olin tarvitsemassa kuuden kuukauden päästä ja osalla autoja on aika pitkä toimitusaika. Netin kautta pyyntö sisään Teslalle ja muutamaan muuhun paikkaan. Kaksi vastausta tuli nopeasti, muilta mukaan lukien Tesla, ei mitään vastausta. Muille voi toki soittaa tai marssia näppärästi torppaan (voi Teslallekin mennä käymään, on vain vähän kaukana). Sain jostain nettifoorumilta puhelinnumeron myyntiin ja koska olin työmatkalla menossa Hel-Vantaan lentokentälle, näppäilin numeron ja sieltä puhelun alusta Suomenkielisen asiakaspalvelun. No, eipä ollut yllätys että lontooksihan siellä luurissa väännettiin. Sovin koeajon samalle iltapäivälle ja suunnaksi Vetokuja 5 Vantaa.

    Teslan myymälässä minua odotti miellyttävä nuori nainen jonka kanssa olin puhunut puhelimessa. Siinä jutellessani huomasin että muut myyjät puhuvat sentäs Suomea, eli jostain syystä ainoa Suomea osaamaton henkilö vastaa puhelimeen jossa on valittu Suomenkielinen asiakaspalvelu. Kätevää...

    No, auto alle ja menoksi. Valitsemani yhden polkimen ajo toimii kuin luonnostaan ja se oikeastaan korostaa sähköisen voimalinjan hienoutta. Auto on äänetön (hitaassa nopeudessa), värinätön ja kaasupolkimella hoituu välitön kiihdytys tai jarrutus. Normaalisti ei siis ole tarvetta käyttää jarrupoljinta edes auton pysäyttämiseen.

    Voimaa autossa on hyvin (nelivetoinen Long Range versio) kaikkeen normaaliin ajoon. Ei se mikään ohjus ole, mutta lähtee liikennevaloista hyvin ja ohituksesta suoriutuu myös melko eleettömästi. Viimeisimmän tehopäivityksen jälkeen mitatut suorituskykyarvot ovat 3,9s 0-100km/h ja 11,8s vartilla.

    Alusta on ihan ok normaalilla tiellä, mutta kovahkon puolella huonolla tiellä. Mutta ajan lähinnä maantieajoa, ja siellä auto pelasi mainiosti. Ohjaustunto ei ole parhaimpien tasoa, sanotaanko sellaista normaalia keskitasoa. Suuntavakaa kuitenkin ja automaattiohjaus kun on päällä (oikeastaan aina kun on maantiellä) auto hoitaa ohjauksen hyvin, tosin minun makuuni liian keskellä tietä. Itse olen tottunut ajamaan oikeassa reunassa, urien vieressä.

    Mekkala kabiinissa on hitaissa vauhdeissa todella pientä, ei kuulu oikeastaan mitään. Maantiellä huono asfaltti kuuluu, mutta siinä on onneksi tämä 2020 vuosimalli selvästi parempi kuin edellinen. Eli, tämän kanssa jo pärjää.
    Auton varustelu parhaimmalla varustepaketilla on minulle sopiva, eli sillä saan käytännössä kaikki varusteet mitkä minulle on tärkeitä. Eli, aktiivinen vakkari (no, autopilot tulee kaupan päälle), muistipenkit + ratti + peilit ja hyvä äänentoisto. Tulee toki paljon muutakin, mutta nuo oli minulle tärkeitä. Lisäksi tilasin vetokoukun, sille kun on tarvetta harrasteiden vuoksi. Painavimmillaan kärry saa olla vain 1100kg mutta hoidan sitten painavammat vedot joko tuolla vanhalla Fordilla tai pojan autolla. Hän lainaa mielellään kun saa Teslan siksi aikaa ajoon.

    No, miksi Tesla. Ihan puhtaasti rahan vuoksi. Ajan vuodessa n. 65 - 70 000km joista työajoa n. 50 000km. Kun laskelmaan ottaa kaikki auton kulut (vakuutukset, huollot/korjaukset, polttoainekulut, verot, pääomakulut jne) on tällaisella ajomäärällä sähköauto halpa. Samaan kilometrikustannukseen pääsisin n. 20 vuotta vanhalla diesel Passatilla jos siinä ei satu olemaan paljon vikoja. 10 vuotias vanha taksi mersu tulisi jo kalliimmaksi, puhumattakaan uusista.

    Siinä alustus tälle autolle.
     
    Powerstroke, Inlinee, JYR ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Stang 72

    Stang 72 2nd gear

    Minkälaisista rahoista tässä puhutaan, osto vai liisaus.
    Arvonalenema vs diesel auto vaikka 5v ajalle,
    Ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää lukuja ..
     
    xarper tykkää tästä.
  3. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Osto. Hinta nolla varusteilla n 65kEur.

    Arvonaleneman ennustaminen on vaikea. Omassa laskelmassani arvion sen hieman pienemmäksi kuin Dieselin, muistaakseni n. 15% per vuosi. Tähän asti Teslat ovat pitäneet arvonsa erittäin hyvin Suomessa, Saksassa ja Jenkeissä. Muista maista en tiedä. Esim. Jenkeissä ensimmäisenä vuonna on arvo pudonnut keskimäärin 5,5%. Saksan lukuja en muista, mutta sielläkin oli paras automerkki tässä asiassa.
    Suomessa hinnat on myös pysyneet erittäin hyvin, joten jos tämä trendi säilyy seuraavat kaksi vuotta, on autolla ajo ollut vielä halvempaa kuin laskelmissani laskin.

    Viiden vuoden ajalle en laske arvon alenemista, tämä lähtee kiertoon 2022. Mutta jos katsoo viisi vuotta vanhojen Teslojen hintoja, on ne siellä 50 - 60 kEur paikkeilla. Eli, viidessä vuodessa hinta on tullut alas n. 30 - 40kEur joka on tuossa hintaluokassa (uusi maksaa n. 90kEur) suorastaan erinomainen tulos.
     
  4. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

    Youtubessa TeslaJoni raportoi aika peittelemättä autonsa toiminnasta. tais olla -19 vuosimallin Model 3 joka makaa nyt Vetokujalla jonkin sähköhäiriön takia.
     
    xarper tykkää tästä.
  5. f34

    f34 Gearhead

    Jonkin verran omistajat ovat kritisoineet laatua. Erilaisia vikoja, joiden korjaaminen on hinnakasta.
    Ilmeisesti kaikki ei ole mennyt takuun piiriin tai huollot ovat olleet suhteellisen kallista.
    Luulisi, että jos pidät autoa vain kaksi vuotta, niin kaikki menee vielä takuuseen ja saa sijaisauton.
    Toki jos huolto ja sijaisauto on kaukana, niin tuleehan siinä menetettyä työaikaa ja hermoja.
     
    Muokattu: 20.3.2020
  6. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Vikoja ja ongelmia voi olla missä tahansa autossa. Edellinen autoni ehti ennen vaihtoa käydä mm EGR lauhduttimen remontissa. Toki jotain muutakin matkan varrelle sattui.

    Ei Tesla ole poikkeus. Osalla on mennyt ongelmitta, osalla on ollut jotain ongelmia. Kolmosen kanssa ei kait kenellekään ole sattunut kunnon pommia.

    Huollot ei ainakaan voi olla kalliita. Takuun vuoksi ei tarvitse teettää mitään huoltoja. Eli, itse meinaan tehdä ne mitä tarvitsee, eli jos kerran herkistelisi jarrut. Siinä ne sitten minun osaltani on.

    Takuu hoitaa mimun osaltani jos jotain tulee, eipä siinä sen ihmeellisempää. Kaikki Model 3 mallit on takuun piirissä, eli kommentit korjausten kalleudesta ei taida koskea tätä automallia vaan siltä osin varmaan sekoitetaan johonkin toiseen malliin.

    Laadussa oli ongelmia mutta mitä näitä-20 vuosimallin autoja on Suomessa tarkastettu, laatu on nyt normaalilla, hyvällä tasolla. Myös helmojen maalin suojaus on nyt tehty ja useita muita muutoksia, eli tehdas on reagoinut asioihin.
     
    Harri S ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. faikku66

    faikku66 Gearhead

    Ei ole kokemusta ja toivottavasti ei tulekaan
     
    teddy99 ja grantorino tykkäävät tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Jos olisi niin paljon ajoa, että sähköauto tekisi merkittävän säästön, niin mikäpä ettei semmoinen voisi olla. Auton saa kaupasta. Mutta kun yrittää stadilaisessa lähiössä saada aikaiseksi latausmahdollisuuden (edes omalla kustannuksella) niin se tuntuu hyvin, hyvin vaikealta. Autohalliyhtiön hallitus on täynnä joitakin eiliseen jämähtäneitä jääriä, jotka ...
     
    Catiska tykkää tästä.
  9. f34

    f34 Gearhead

    Kyllä tuollaisella mielellään arkiajot ajelisi.
     
  10. Harri S

    Harri S Gearhead

    Hyvä meininki!
    Aika paljon noita kolmosia arkiliikenteessä.
    Toi kaasupoljin (Nissanilla nimellä E-pedal) on ihan verraton ominaisuus ruuhkassa ajellessa. Jarrupoljinta tarvii lähinnä autoa käynnistäessä ja ehkä kerran viikossa muuten ajellessa.
    Autopilotti tekee pidemmillä siirtymillä ajamisesta helppoa.

    Sähkiksessä se wow-efekti tulee kun lähtee ekaa kertaa liikkeelle, puuttuu ne moottorin mouruamiset ja vaihteiden vaihtumiset. Ihan verrattomia vehkeitä, eikä ihme että yleistyvät vinhaa vauhtia.
    Vetojahan tuossa on mukavasti, sain epileptisen kohtauksen model S kyydissä silloin kun Teslan maahantuonti alkoi ja urheiluautokerhollamme oli privaattikoeajelut Vantaan myyntipisteessä.
    Piti lähteä kotiin laattaamaan kesken kekkereitä.

    Noilla sun vuosittaisilla kilometreillä nappiostos ja toimintasädettä piisaa.
    Onnittelut uudesta autosta!
     
    Muokattu: 20.3.2020
    Catiska, Rautamäki ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. Roc

    Roc Gearhead

    ”Sähköautojen arvonalenema on hurja”
    Tämä varmasti piti paikkansa noin 5 vuotta sitten, mutta ei nykyään.
    Esimerkkinä leasing yhtiöt, joiden ydinosaamista on arvioida nyt myytävien autojen jälleenmyyntiarvo 3-4 vuoden päähän. Ja tällä hetkellä diesel on se voimanlähde mihin leasing yhtiöt uskovat vähiten.
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  13. studio57

    studio57 Gearhead

    Itellä s:ä ja oo tykännyt kyllä, aiemmin ajelin 3-vuotta ampera/voltilla mikä myös oli asia peli
     
    Catiska tykkää tästä.
  14. teddy99

    teddy99 Gearhead

    ....jotka tykkää ajaa V8 moottorisilla autoilla :odbiggrin:
     
    Inlinee tykkää tästä.
  15. starcraft

    starcraft Gearhead

    Miten olet laskenut sähkön kulutuksen? Kaikki maksullista sähköä? Tuolla eräässä toisessa keskusteluryhmässä joku kertoili sähköautostaan ja kilometrejä tuli reilusti kuten sinulla. Sanoi että pystyy käyttämään ilmaisia latauspaikkoja ja ajosta noin 30-40% ajetaan ilmaisella sähköllä.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Siitä en varmaksi tiedä, kun näyttää olevan ihan muuta romua talleissaan.
     
  17. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Kotona lataan pääosin. Tosin, tyypilliset ajomatkani on sellaisia että toisessa päässä yövyn hotellissa joissa yleensä on maksuton lataus. Eli, toinen suunta menee ilmaisella ja usein sitä jää ns. puoli tankillista ylikin. Sitten pitkillä matkoilla (kuten Lappi) käytän pikalatauksia jotka Teslan latureilla maksaa muistaakseni 0,23Eur/kWh.

    Laskelmissani lähdin siitä että sähköstä maksan keskimäärin 0,15Eur/kWh.
     
  18. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    mtv3 , tesla 3 juuri nyt testissä...
     
  19. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Tuota testiä en onnistunut löytämään netistä. Mutta, ei sen väliä, omalla ajan jatkuvaa testiä.

    Vielä ei ole ilmennyt mitään yllättävää. Tai, vasen takaoikea rengaspaineanturi ei toimi, ei ole toiminut koko aikana. Kyse on talvirenkaista, joten taitaa mennä rengasliikkeen piikkiin eikä Teslan. Ei tuo sinänsä ole iso asia, mutta pitää hoidattaa kuntoon takuun puitteissa.
     
  20. Stang 72

    Stang 72 2nd gear

Kerro tästä muillekin!