Kokemuksia Ram vanista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja wuokila, 15.8.2004.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Saattaa olla tekniikkalaji :) No voi siellä olla jotain vikaakin.


    Pistetäänpäs samaan vanhaan ketjuun vielä lisäystä, että kun vm. on 1985 auto tehty Kanadassa ja koneena 318 (kaasutin) voiko 3-vaihteinen laatikko olla joku muu kuin TF727? B150

    Joskus oli jossain saastelaitteellisen katsastuksesta ja tuossa vehkeessä on katalysaattorista lähtien kaikki paikallaan myös ilmapumppu. Tämä nykyinen, kohta edellinen, omistaja sanoi, että riittää kun mainitsee ilmapumpusta etukäteen konttorilla. Onko näin vai tuleeko hylky. Meinasin pässin ajaa suoraan konttorille kun sen käyn hakemassa.

    KajS?
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    1. Se itse virtalukko on kuiva tai liasta väsy. Voitelu auttaa.
    2. Pahempi vaiva on ns. virtalukon pohja siellä alempana rattiakselin päällä. Se voi olla väärin säädetty tai kulunut. Koska autossa lienee tilttirati, uusi virtalukon pohja maksaa sitten mansikoita, jotain 230 egee (ilman tilttiä-versio on vain alle 40 egee)

    Huollon tarve on sitä normaalia huollontarvetta. öljyt, suodattimet, sytytysosat, iskarit jne. Olet voiton puolella, jos ostat auton, joka on ollut säännöllisesti ajossa, pitkään seisoneissa on aina jotain hauskaa ja yllättävää.

    Jos sen ramvanin ostat, muista tankata, sillä on ihan hyvä ruokahalu.

    Ja *mainos* katso myyntipalstaa, vielä on osia jäljellä!
     
  3. rasalo

    rasalo 1st gear

    Täytyypi kokeilla tuota virtalukon rasvausta jos vaikka auttais ongelmaan.
    Kaveri katsasti auton viimeviikolla.Tuulilasi täytyy vaihtaa ja toinen takajarru ei toiminut kunnolla eikä käsijarrukaan sillä puolella.
    Lupasin kyllä auton ostaa vikoineen ja vaihdatuttaa tuulilasin sekä katsoa mikä siellä takapäässä jarruissa riivaa.
    Käsijarru vaijerin kaveri viimekesänä vaihtoi.
    Auto on kyllä seisonut talven ulkosalla mitä nyt kaveri sitä käytellyt aina välillä jo pelkästään ilmastoinninkin takia kun se viimekesänä laitettiin kuntoon.
    Joo taitaa olla aika bensasyöppö tuo pitkäperäinen vaikka onkin EFI.
    No auto tulis kakkosautoksi ei tarvii niin hirveesti rullata turhia kaupunki-ajoa.
     
  4. Timmo

    Timmo 1st gear

    Olen itsekin miettinyt tuota Ramia, tuntuu saavan huomattavasti edullisemmin kuin vanin, ainakin pyyntihinnoissa näyttää olevan huomattava ero? Ja kun näitä juttuja olen lueskellut niin tuo kulutus näyttäisi olevan ihan inhimillinen noissa jos tuonne 13 litran tuntumaan pääsee? KajS taisit joskus kertoa niistä lapin reissuista kulutuslukemia?

    Tosin huhujen mukaan bensaruisku chevylläkin pääsee lähemmäs kymppiä kuin kahtakymppiä matka-ajossa? Vaan noita ei myynnissä juuri näy.
     
  5. Timmo

    Timmo 1st gear

    Vielä lisää... http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=273691 <- tuossa näkyy olevan kolme paikkaa edessä ja nuo apumiesten penkit samassa linjassa suunnilleen. Onko Rameissa jo tehtaalla noin vai onkohan tuo oma rakennelma? Nimittäin haluan mahdollisimman pitkän tavaratilan enkä noita puupenkkejä taakse. Silti kaksi paikkaa on joskus liian vähän, kolme olisi sopiva...
     
  6. Toke

    Toke Gearhead

    epäilisin että on maahantuojalla väsätty, tai ehkä jopa jenkeissä, penkki on ainakin sama kuin sivuillakin. Ja tuntuis tuo 3.9 olevan aika lailla luotettavampi kuin 5.2, ja taloudellisempi... eikä niitä ole niin paljoo myynnissäkään... Ei muuta ku kauppoja hieromaan!!!
    http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=273691
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Tokkopa se 3.9 on yhtään luotettavampi kuin 5.2, sehän on muuten sama kone, mutta siinä on 2 pyttyä vähemmän.
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    kaks pyttyä vähemmän joihin voi tulla vikaa. Ykspyttysenä se vasta luotettava oliskin. Ei oo kauheesti kokemusta tosta 3.9:stä, mutta ainakin LA versiona se on kyllä armoton nuhapumppu ja sitä jotuu survomaan spedu pohjassa koko ajan, joten kulutuskin nousee melkoseks. Magnumina ainakin ilmoitettu teho ja vääntö on paremmat.
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Niistä Lapinreissujen kulutuksista: pienin 13,8l/100km keväällä 2002, 2005 helmikuussa 15l/100 km (ei metriäkään loikkaria,kolmosella kulki niin hyvin). Paikallisajossa 15-20l /100km. Alle 12 lukemat on sitten Esson baarissa ajettuja.

    Ja tuohon 3,9 tai 5,2 "luotettavuuteen": ne sähköt noissa 1988-1991 tbi vehkeissä aiheuttaa ne harmit. Itse se 5,2l moottori on varsinkin maantielle aivan hieno.

    Nyttemmin jo dodgesta luopuneena sanoisin, että sitä veeåttaa siinä autossa eniten tulee ikävä, ei niinkään koppaa,virtalukon pohjaa, ilmastoinnin remonttia, vaihteistoremonttia...

    Alustaltaan se auto on hyvä, väittää "asiantuntijat" mitä vaan. Matka-ajoonhan se on tehty. Ja ja talviautona dodge on kanssa hyvä; aina käynnistyy ja käy ja kulkee ja ilman lukkoperääkin pääsee minne haluaa.

    Meidän perhe pärjäsi neljä vuotta ja 73000 km hienosti. Dodge ostettiin ensin "harrasteeksi", mutta siitä tuli ykköskulku- ja työväline.
     
  10. Toke

    Toke Gearhead

    ainakin täältä lukeneena on 5.2 ollut käyntihäiriöitä ym sähköistä johtuvaa, 3.9 koneissa en ole ikinä kuullutkaan että olisi ollu vastaavia vikoja, kai niissä on sähkövermeet hiukan erillaiset, tiedä häntä....
     
  11. MudMax

    MudMax Gearhead

    Se ettei kutosen vioista ole kuulunut yhtä paljon kuin kasin vioista , johtunee 3,9 koneiden vähäisemmästä määrästä .
    Sähkölaitteet ovat lähes samat , jakajassa tietysti kansi ja pyörijä erilaiset , ainakin Dakotan 3,9;n startti ja laturi olivat nippodensolta , 5,2;ssa jenkkivermeet .
    3,9 lähti mielestäni herkemmin käyntiin kuin kasi , siinä ei tietystikään ollut edes lohkolämmitintä .

    Itselläni 3,9;ssä ei ollut 7;ssä vuodessa mitään häiriöitä , eikä 5,2;ssa vielä reilussa vuodessa ole onneksi mitään ilmennyt .
     
  12. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Kyllä niissä tuoreemmissa 5.2:ssa on ainakin nippondenson startti. (Varaosia niihin löytyy mallin mukaan harakirin toyotahyllystä, Uspartsilta tai Arolta on turha kysellä)
     
  13. MudMax

    MudMax Gearhead

    :oops: Niimpäs onkin ja laturi kans :oops:
    Tuli joskus viime vuosituhannella verrattua veekutosella ajaessa yksityiskohtia kasiRamiin , mutta se oli varmaan vanhempi...................
    Se nipponin startti ei sitten jaksa kunnolla pyörittää kasia , kun kuutonen lähti heti käyntiin ja kasia pitää aina pyörittää pari sekuntia h i t a a s t i , aina on kuitenkin lähtenyt , tässä on lohkolämppärikin , joten ei vielä heti tehostarttikauppaan :)
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No sehän helpottaa, jos jotain menee rikki, niin eikun Crownista tai Carinasta osia ja taas matka jatkuu :rotfl:
     
  15. rasalo

    rasalo 1st gear

    Jaahas sitä tuli eilen sitten ostettua kaverilta Dodge Ram Van B250 -90 5.2 EFI.
    Että Dodgen "onnelllinen" omistaja myöskin olen :)
    Täytyy toivoa huolettomia kilometrejä.Kaverilla auto ollut vähän yli pari vuotta ja silloin ainakin toiminut pommin varmasti.
    Kaveri kävi katsastamassa auton viime viikolla, uusintakatsastus tiedossa kuukauden sisällä tuulilasi sekä kuskinpuoleinen takajarru kun ei oikein kunnolla skulannut jarrutestissä.
    2 vuotta sitten viimeksi jarrurummut avattu ja jarruosat puhdistettu, onko jotain hyvää kikkaa miten rummut saa helposti irti, lämmittämälläkö vai miten?
    Virtalukkokin tarviis avata onkohan helposti avattavissa?
    kun avainta saa runksuttaa jokusen tovin että saa auton käyntiin, öljyyminen ei hirveesti auttanut.
     
  16. Timmo

    Timmo 1st gear

    Onko noissa Rameissa samanlaista vikavalosysteemiä kuin GM-vehkeissä joista helposti saa selville vialliset osat? Ja sellaista joka ajon aikana palaa jos kaikki ei ole ok?

    Mitenkäs onko nuo ruiskulaitteet noissa ns. yleismaailmalliset eli kotikorjaajan räplättävissä?

    Mimmoinen on varaosien hintataso verrattuna vaikka GM farkkuihin?
     
  17. MudMax

    MudMax Gearhead

    Vikavalo mittaristossa , testaus kääntämällä virta pois päältä kahdesti ja taas virta päälle ja laskemalla vikavalon välähdykset ja tulkataan koodit korjausoppaasta tai kysellään od;llä :)

    Ruisku on Holleyn tbi , joten suuria periaattellisiä eroja ei liene gm-tuotteisiin ohjaustietokoneen lisäksi .
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Jos ne rummut on kunnossa, lähtevät ihan vetämällä irti. Saatat joutua räpläämään sitä jarrukenkien säätöä, jos rummut on niin kuluneet, että niihin on muodostunut kynnys. Vasten tosimiesten neuvoja, muista Fiatin maahantuojan neuvot 30-luvulta "Älkää koskaan käyttäkö hamaraa vaunuanne korjatessanne". Eli sääli on hyväksi ja väkivalta pahaksi.

    Tästä ei tarvi väittää vastaan, sen verran opettelin takajarrujen säätöä, että ne rummut saa ihan ilman lekaa irti.

    Sitten luette MudMaxin jutut hartaudella, ainoa mitä mun dodge ei tehnyt, oli laiska startti; se lähti aina tosiripeästi käyntiin, oli sitten -20C tai kesä, lohkolämmittimen käytöllä ei starttaustahtiin ollut vaikutusta.

    Ja niistä sähköistä. Ainoa varsinainen kiusankappale on se Hall-anturi, tietokoneen kommunikointi antureiden kanssa on syytä varmistaa, sitten tulee bensapumppu (niitä menee sekä 3,9 että 5,2 ihan samalla lailla, se on sama osa kummassakin). Ruisku on ihan perus tbi, huollettavia osia lähinnä o-renkaat, ne Boschin suuttimet kestää ikänsä.

    Vikavalo mittaristossa, juu, varmistu polttimon toiminnasta, mulla oli aluksi palanut polttimo, niin ei ollut vikojakaan (heh).

    Ja "säädöistä": tuota dodgen konetta ei säädetä; ainoa säätökohde on sytytysennakko, joka on 10 astetta. Eli jos joku kauppaa huoltoa "säätöineen", saatte varmaan arvokkaan ennakonsäädön.

    Ja ilmapumpusta, mitä sitä mainitsemaan. Katti pois, ilmapumpun remmi pois ja ilmaputki tukkoon prässäämällä. Asiantuntijat neuvoo tarkemmin. Mun dodgesta se pumppu oli asiallisesti disablattu jo ennen meidän yhteistyötä.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tottakai kannattaa ilmapumpusta mainita, varsinkin kun katalysaattori on merkattu rek.otteeseen.
    niin ja tosiaan kaikista peloitteluista huolimatta nyt on dodge pihassa. Leimasta ei kyllä mennyt läpi, vaikka päästöt olikin ilmapumpusta huolimatta OK. Ei onneksi mitään suurempaa vaan katsastumieheltä jääneet silmälasit kotiin ja runkonumero pitää käydä näyttämässä uudelleen ja turvavyön pultti kiristää.

    Tuossa tuli sitten mukana Chiltonin joku paksu kirja missä oli kaikenlaista tietoa noista 1967-1988 mallisista härveleistä.
    Ei vielä selvinnyt mikä loota se tuossa on ja konekin mielenkiintoinen tapaus. Rek.otteen mukaanhan tuossa on 318 ja konehuoneessa joku tarra missä mainitaan jotain 318-2V saastelaitteista. Mutta mutta, kun tuon kirjan VIN-dekooderilla tulkkasin koodia, niin koneen pitäisikin olla 360-4V elikkäs T oli se moottorimerkintä. Ja 2-kurkkuisen 318 koodi pitäisi kirjan mukaan olla P. Jossain lohkon kyljessä pitäisi vissiin olla jo merkintä mistä se selviää.
    Pirteältä vehkeeltä vaikuttaa tuohon 350DX buickkiin verrattuna, omapaino saman verran. Kantavuus on olematon, kokonaispainon ollessa 2400kg.
    Kohtuullinen vehje ajaa nyt näin 30km kokemuksella, tosin kaukana oleva kojetaulu on aika erikoinen GMiin tottuneelle. Penkki taasen kauhean takana. Mutta meneehän.

    Vaihteistoakaan en vielä tunnistanut mutta eiköhän se siitä.
     
  20. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kuinkas pitkä olet niin osaa vähän tuota kaukana oloa ihmetellä? Niin ja tietty kiinnostaa hintataso eli paljon kärsit? 8)

    Ja kuvia tietty saa laittaa niin päästään näkemään.
     

Kerro tästä muillekin!