Kokemuksia tarvikesyyläreistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Terosu, 12.1.2008.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Mites, ku oon ny käyny Buickin syyläriä kaks kertaa paikkauttamassa peräjälkeen, varmaan 7 paikkaa laitettu jo. Korjaaja sanoi, että on joskus kennotettu, mutta kennottaja on pihtaillut tinan kanssa. Jälkeenpäin alkanut kusta joka puolelta ja paikattu syylärisementillä. En tiiä uskaltaako tollasella lähteä mihinkään kovin kauas, joten laittakaapa kokemuksia tarvikesyyläreistä. Muistelisin että joku kertoi tarvikesyyläreiden olevan täyttä paskaa, että parin vuoden iässä alkaa kusta, koskeeko tämä myös tollasia suuremman hintaluokan aluvehkeitä? Mikä olis paras vakion 307:n eteen, siis jäähdytysteholtaan riittävä, ei välttämättä mikään racing performance, ja myös kestävä? Ei tarvis olla ihan halpakaan välttämättä. Laitetaan kerrasta kuntoon. En tiiä onko tämäkään alkuperäinen, ei ainakaan GM-leimoja näy missään.

    Mitenköhän noi vanhat sementtipaskat lähtis parhaiten lohkosta ja muualta? Ei varmaan ainakaan paranna jäähdytystehoa tuolla, eikä lämppärikään tunnu puskevan niin lämmintä kuin kuuluisi. Lähteekö noilla huuhteluaineilla?
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Saiskoos siihen alkuperäistä syyläriä varaosaputkasta? Sopis suoraan paikoilleen ja ei tarttis keksiä ns. pyörää uudelleen. Alumiinisyyläristä ei ole muuta hyötyä kuin että on kevyempi, tai no, onhan jotkut niistä paremmin suunniteltu eli jäähdytysteho on sitä myöten kasvanut. Jos kyseessä tosiaan -70 tai uudempi niin väittäisin että uudenkin alkuperäisen syylärin laitteeseen saa.

    Pesuaineista ei suuremmin kokemusta, en tiedä miten tehoaa jäähdytinsementillä kyllästettyyn järjestelmään? Toisaalta, eikös se sementti hekeudu vuotokohtaan eikä muualle, tai ainakin pitäis...
     
  3. Terosu

    Terosu 1st gear

    Sementti menee kaikkialle ja kovettuu tullessaan kosketuksiin ilman kanssa kun neste lämpenee, ts. vuotokohdassa. Näin sanoi korjaaja. Sitä mömmöä on kyllä syylärin sisäpuolella kun sormen kanssa pyörittelee. Ei nyt vielä uskalla huuhdella, mut jos ny uuden syylärin ostaa niin sit täytyy koittaa huuhtoa. Täytyypi käydä varaosakaupasta kyselemässä hintoja, yks kioski täällä tilailee US-Partsilta kamaa niin luulis saavan sitä kautta. Sieltä kaiken muunkin tilannu.
     
  4. SököMotors

    SököMotors 3rd gear

    Mulla on ollut 4 vuotta bensavanissa alumiininen muovipäädyillä oleva tarvikejäähy, ei ole valittamista ja hinta oli n.200e.
     
  5. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    UsParts tossa oikeassa reunassa mainostaa Griffin alumiinitarviketta 179 €, täytyy varmaan kanssa panostaa tuohon kun Caminon syylärillä saa heittää vesilintua. Kellään kokemuksia noista???
     
  6. Terosu

    Terosu 1st gear

    Katos, niinpä näyttää tarjoavan. Olis kyl edullinen, jos jollakulla on pidempää kokemusta ni laittakaa ihmeessä!

    Yleensähän kyl homma menee niin ettei halvalla saa hyvää, mut jos tää olis poikkeus. Onhan noita poikkeuksia työkaluosastollakin.
     
  7. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Eikös nuita ok-kuntoisia farmari-jameksen syylareita ole nurkat pulloillaan? Tai ainakin luulis löytyvän suht vaivattomasti, ihan purkuautostakin?
     
  8. Nappula

    Nappula Gearhead

    Ja mulle ainakin vauhtikaupassa sanoivat että jos on ilmastoinnin lauhdutin syylarin edessä niin pitää olla 3 rivinen jäähdytin.
     
  9. Terosu

    Terosu 1st gear

    No mulla ainakin on, ja eikö tuo vakiona oleva oo kaksrivinen? Voihan siinä olla kolmekin, en oo paremmin kattonu.

    Purkuautoista saa varmaan mitä vaan mut mä oon hiukan niin ajatellu, et laitetaan uutta osaa sit ku kerran laitetaan. Ei tarvi taas heti pian olla ihmettelemässä, nää on kuitenkin sen verran iäkkäitä että uudenveroista tuskin saa mistään purkuautosta. Muutenkin, autohan on usein (ei tietenkään aina) purettu sen takia että se on päästetty paskaan kuntoon laiminlyömällä huollot, ja voi melkeen sanoa ettei syyläriä oo käytetty kalliilla korjaajalla vaan sisään on kaadettu sementtimönjät, ainakin kerran auton elämänkaaren aikana, ja taas käsissä on pommi, jolla ei mielellään lähde kovin kauas kotoa. Varsinkin ottaen huomioon, että jenkkisyyläreiden elinikä taitaa olla melko lyhyt koosta johtuen (saumat pääse elämään yms), tämä siis syylärikorjaajan mielipide, on jo todennäköistä että joku on ehtinyt pajottamaan sitä vanhaa, tai sit saa tälläsen kun mulla on eli kennotettu päin seiniä ja kusee joka nurkasta (molemmat vesiletkujen lähdöt piti tehdä, yks pilli katkaista kokonaan, kahdesta tai kolmesta päätysaumasta puuttui lähes kokonaan tina=uusiksi kaikki, parit muut kohdat juottaa...) Kerrasta kuntoon. Syylärikin on kuitenkin kuluva osa, eikä kulutusosien vaihto vähemmän kuluneisiin ole oikein mielekästä. Purkuautoista saa kyllä montaa muuta, ei niinkään kulutusosaa, ja ennen kaikkea ei niin etenemisen kannalta kriittistä osaa, sellasia osia pyrin puretuista hankkimaan.

    Ugh, olen puhunut.
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tarvike 2-rivinen syyläri on oleillut kolmisen vuotta Vanin nokalla (kone Olssin 350 bensa) Ilmastointi on. Autolla vedetään vaunua joten lämpöä riittää lauhdutettavaksi laatikkona TH-350 lock-up itse lukittavalla lukolla. Viime kesänä +6000km kolmes ja puoles viikos. Ulkolämpötilan heiluessa reilussa 30C. Lämmöt http://koti.mbnet.fi/mietmi/p%20mittarit.jpg oli koneessa reilua 110C (pahimmillaan +120c) laatikon öljyt meni syyläriin jopa 140C. Ainoaksi heikoksi kohdaksi ilmeni kumitutti http://koti.mbnet.fi/mietmi/p%20tulppa.jpg jolla olin tulpannut ylimääräisen lähdön kennosta.
     
  11. moppe1

    moppe1 Gearhead

    mul olis GM farkun uus syyläri 100€. :eek: 040 5425764
     
  12. Terosu

    Terosu 1st gear

    Vittu vie, näyttää nestepinta taas laskevan, joko on taas alkanu jostain vuotaa... Korjaaja kyseli kovasti että oonko varma ettei oo mikään kansivaurio mikä tekis paineen ja aiheuttais syylärin kusemisen mut ei sellaseen kyl mikään oire viittaa, ja pitäishän korkin päästää ylimääräset paineet pois. Korkkikin testattiin, ei jumita.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Moppella on sulle just passeli syyläri näköjään, ei tartte spekuloida sopivuutta ja kestoikää! Alkuperäinen on aina alkuperäinen, toimii varmasti ja kestää sen 20-25v.....
     
  14. Terosu

    Terosu 1st gear

    Jepjep, tuli tosta soiteltuakin. Tuo hänen on joku tarvikesyyläri, ei alkuperäisvaraosa, mut kai nekin kestää? Onko kellään kokemuksia tollasista? Alkuperäinen olis tietty paras mut maksaa varmaan aikalailla. Ei varmaan 300 riitä?
     
  15. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    ? :eek:
     
  16. A-Bodycuda

    A-Bodycuda 3rd gear

    Itseänikin kiinnostais onko kellään ollu tommosta griffiniä käytössä. Tuli nimittäin ostettua semmonen vähän aikaa sitten.. Näyttäis olevan ihan laadukas peli noin päällisinpuolin. :odroll:
     
  17. Terosu

    Terosu 1st gear

    Mitenkä noi muovipäätyset tarvikkeet, onko kellään useamman vuoden kokemuksia? Olis sellanen tiedossa mut jotenkin epäilyttää toi muovi. Sellasiahan uusissakin bilikoissa on mut kiinnostais miten ne näissä jenkkipeleissä kestää, kun syylärikorjaajan mukaan metallisetkin on aika koetuksella?
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meillä on nyt yhden kesän ollu tollanen Allstarin alusyyläri ihan kisa- ja muutoinkin rankemmassa poljetuskäytössä bbc padan viilentäjänä ja hyvin se siinä toimii, ei ollu minkäänlaisia jäähdytysongelmia.
    Noita Allstareja kauppaa Racers Place ja mitä oon ymmärtäny niin ne on kokolailla samanlaisia kuin Griffinitkin, näinkö niitä kasaa vaan eri mehikaanot eri tehtailla siellä ameriikassa ja sen mukaan niihin lätkästään jomman kumman merkit :wink:
    Tommottinen isoin 19x31 kokonen malli
    http://bbchevy.suntuubi.com/?cat=5&img=158
    Ja sille sit kaks sähköflektiä.
    Tosta näkyy vielä paremmin:
    http://bbchevy.suntuubi.com/?cat=5&img=140
    Ja toi sen oikealla puolella oleva pikkunen on sit lootaa varten ja sekin riitti hyvin breikillisen lootan stripillä kiusaamiseen eli sen pitämiseks oikeissa lämpötiloissa :D

    Joten siis ainakaan Allstarista ei oo kun hyvää sanottavaa :wink:
     
  19. RB-440

    RB-440 1st gear

    Capricen oma jäähdytin kesti n. 15 vuotta, kunnes alkoi vuotaa päädyistään. Tilalle pistetty ulkoapäin katsellen kokometallinen tarvike kesti kolmatta vuotta. Nyt on muovipäädyillä oleva tarvikelätyskä, katsotaan kauanko semmonen kestää. Kaksirivisiä mun mielestä kaikki, mutta mitään ilmastointiakaan ei ole.

    Aijoo, Plymarissa on vuoden 67 Monacosta "lainattu" aito Moppeli jäähdytin, joka ei vuoda vieläkään. Ei muuten olis tarvinnut vaihtaa, mutta kun tuulettimen potkuri teki lähempää tuttavuutta kennojen kanssa. Samalla vaihtui moottorinkiinnitystyyny. >agressiivi< Ne kestä mitn...
     
  20. Terosu

    Terosu 1st gear

    Nyt tuli keulille heitettyä tollanen muovipäätynen tarvike. Alkuperäinen syyläri oli kolmerivinen, uudessa on pelkästään yksi rivi, mutta tuo pilli on n. 3 kertaa leveämpi kuin vanhan syylärin yksi pilli. Eiköhän se sit jäähdytä.

    Mikä mahtaa olla tuo ylimääräinen vesilähtö täyttöaukon alapuolella? Siinä oli päällä vaan joku muovitulppa, ilmeisesti tarkoitettu että se sit ite tulpataan jos ei tarvita. Eipä löytyny tähän hätään meiltä sopivan kokoista letkua, paitsi jotain melko ohutta pyykinpesukoneesta otettua punostamatonta, mutta tuo alkoi tulppauksen jälkeen epäilyttää niin paljon etten uskaltanu lähteä pihasta pois, pitää käydä kumikaupasta ostamassa maanantaina jotain kunnon letkua ja laittaa kunnolla umpeen.
     

Kerro tästä muillekin!