Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

1. Karpov

Karpov Gearhead

Pitää sitten muistaa sekin, kannattaako nyt valita harrasteeksi vanhempi auto vai joku bmw mitä löytyy sadoittain nettiautosta. Bemarit tuskin häviää 5-10v sisään sieltä mutta suurin osa vanhemmista jenkeistä lie jo vähissä tai hinnoissaan.

2. sectoid

sectoid Gearhead

Minulla on niin vähän kokemuspohjaa eri autoista, että en osaa mitään erityistä sanoa. Oma yksilöni oli ostamisen aikoihin päällisin puolin suhteellisen siisti.

Ajovalojen sekä lämmityslaitteen teho voisi olla parempi. Vaihdatin helmapellit kokonaan uusiin, koska alkuperäiset olivat turhan huonossa kunnossa. Konepellin etureunassa on tyypilliseen tapaan ruostetta. Korjautan joskus kun on rahaa.

Dodge Stratus on kuitenkin paras kompromissi minulle hinnan sekä ajettavuuden suhteen. 2.5 V6 tarjoaa riittävästi tehoa sekä vääntöä. Pärjää vielä nykypäivän liikenteessä hyvin, eikä tientukkona joudu olemaan. Maksoin omastani 850€. Huoltoja sekä korjauksia on tehty, mutta ne ovat jakautuneet melko pitkälle aikavälille.

Vaihdelaatikko näistä voi hajota, mutta puolitutun korjaajan mukaan sen ei tarvitse olla automaattisesti katastrofaalista rahallisesti. Suurin osa hajoamisista lienee huonon tai olemattoman huollon aiheuttamia. ATF+4 öljy ei ole edes kallista, joten huolloista tinkiminen on lähinnä idiotismia.

Tässä Nettiauton yksilössä on vaihdelaatikko kestänyt jo kunnioitettavan määrän kilometrejä. (Voi se olla korjattu jossain välissä.)

https://www.nettiauto.com/chrysler/stratus/10155538

Mikäli itse olisin nyt Stratusta ostamassa, niin tämän kävisin katsomassa.

https://www.nettiauto.com/chrysler/stratus/10146074

3. zero

zero 2nd gear

Tässähän on perää, sen on pakko lisätä urheilullisuutta, nimittäin kaverilla on RS Focus missä on virtalukko mitä pitää käyttää ihan niinku normi focuksessa, mutta sen lisäksi on urheilullinen starttinappi :odbiggrin::odbiggrin: siinä tuntuu just siltä että turha työ mennyt ihan hukkaan :odroll:

Pertti K tykkää tästä.
  4. Bowtie

Bowtie Gearhead

Hyvä sulle että olet löytänyt oman unelma-autosi mallista joka on melko helposti ja halvalla hankittavissa, eikä Hemi-jokin tai SS Camaro tai muu mitä kaikki muutkin haluaa ja hinnat on sen mukaisia... Tosin vähän tuntuu siltä että et ehkä ole ihan täysin objektiivinen kun vertaat Saratogaa muihin autoihin ;)

Saratogaa mulla ei ole koskaan ollut, mutta GM:n B-korisia useampi ja vielä useamman kanssa on tullut oltua tekemisissä. Tuollaisen laatu mitä tulee materiaaleihin, osien sopivuuksiin ja kokoonpanoon ei kestä vertailua varmaan yhteenkään saman ikäiseen japanilaiseen eikä moneen eurooppalaiseenkaan, ei tarvitse olla edes mikään premium-brändi. Olet sitä mieltä että noilla ajetaan suuria kilometrimääriä, voi olla, itsellä oli joskus ´86 Brougham suomi-auto joka oli ajettu n. 390tkm ja moottori kulutti jo uhkaavasti öljyä... Ehkä oikein hyvällä huollolla meneekin puoli miljoonaa rikki, mutta kummasti samoja kilsamääriä ajetaan japanilaisella jossa moottorista otetaan kolminkertainen litrateho.

5. Bowtie

Bowtie Gearhead

Tää oli ihan hyvä vertaus! Jos Karpov saa kiksejä 90-luvun Explorerista tai 4.3 tbi-pikupista niin hyvä, kaikki ei välttämättä saa... Miksi niillä pitäis väkisin ajaa jos ei vaan kiinnosta?

6. Karpov

Karpov Gearhead

Ei nyt tarvi toiseen ääripäähän vetää. Saa jenkeistäkin ränttätänttää ja meininkiä 70-luvulta sopuhintaan ilman että on joku charger.

Jos mä haluaisin chargerin muttei rahkeet tai lompakko riitä, en ostais mitään tbi pikappia mutta en kyllä bemariakaan. Varmasti löytyis joku amerikkalainen peli halvemmalla missä kuitenkin munaa.

Esim jos mä haluaisin vaikka akkuporan niin emmä käsiporaa ostais jos mulla ei olis varaa siihen halutuimpaan akkuporamalliin. Ja kuitenkin hintaerot vähän eri luokkaa työkaluissa kun autoissa

7. Karpov

Karpov Gearhead

Entä jos muskelin verrokki oiskin joku muuten räyhee 60-70s peli mutta ilman muskelilisää? Tai gt-r korvike ois vaikka skyline (vaikka tossa esimerkissä toki auton tuoreus voi painaa vaakakupissa)?

8. grantorino

grantorino 3rd gear

Mikä tuommosessa Chargerissa on hienoa, ennemmin valitsisin Mustangin samalta aikakaudelta.
    Kun katsoo vaikka "Bullittia", niin on se Charger todella kömpelön oloinen auto Mustangiin verrattuna.

9. Bowtie

Bowtie Gearhead

Ei mullakaan Chargeria ole, ei tosin Corsicaa tai Exploreriakaan :D Tosin taitaa olla edullisimmatkin 60-lukulaiset olla kalliimpia kuin em. esimerkit... No, tuskinpa harrastus siihen kuolee Suomessa että valtaosa ei halua ysäri-etuvetojenkkejä käyttö- tai harrasteautoiksi.

10. Karpov

Karpov Gearhead

Chargerkin nyt oli vaan esimerkki. Vai joku tollanen siksi oltava kun ei ole omia mielipiteitä, kokemusta mistään muustakan tai auto on tarpeeksi kallis tai harvinainen eli hyvä tekosyy olla hommaamatta sitä.

Ja nyt en todellakaan sohi enkä aliarvioi ketään muskelien omistajaa vaan just niitä joilla suu käy ja ajetaan jollain shaissella.

Kuitenkin mun mielestä jenkeillä se raja on häilyväinen esimerkiksi muskelin ja jonkun perinteisemmän version kanssa samalta aikakaudelta + moottoria saa helposti entrattua.

Corollasta ei ihan helpolla supraa tule mutta galaxie isolla motilla tai vaikka capricekin jo suttaa ja pyörii tunnelmallisesti pitkin katuja :)

11. Karpov

Karpov Gearhead

Tää alkaa nyt kärjistymään etuveto ja corsica linjalle kuten aiemmin meinas talvesta tulla ongelma vaikka kevät/kesä/syksykin oli liipasimella.

Ihan hyvin tarjontaa on takapotkupuolellakin. Ja jos 30-40k on halutun muskelin hinta niin 10-20k saa jo ihmeitä.

Eli ei nyt sekoiteta muskelihimoja etuvetosiin. Etuvetoset vedin esille kun tuli käyttöautoksi kelpaavista ja ajo-ominaisuudet omaavista autoista kyse. Eli jenkeistä löytyy jokaselle jotakin.

12. Bowtie

Bowtie Gearhead

10-20 tonnilla on jo valinnanvaraa vanhemmassakin kalustossa, saa vaikka mitä mielenkiintoista... Tosin itse ymmärrän kyllä ihan hyvin että jos vaikka 20k€ laittaa kiinni harrasteeseen ja ajelee talven jollain tonnin pommilla, paremmin ne rahat siinä vanhassa harrasteautossa on tallessa kun että ostaa samalla rahalla uudehkon auton jonka arvo senkun putoaa.

Sounderi tykkää tästä.
  13. NonSenCe

NonSenCe Gearhead

14. Jussi289

Jussi289 Gearhead

Jos sisustan osien istumisesta voi jotain päätellä, niin japsien osalta myönnän tuon. Mutta näin takavuosien autostereo- ja puhelinasentajana sanon, että eurooppalaisista saksalaiset ja jenkit on samalla tasolla, niistä saa osat vähän hakemalla takas. Mutta ranskisten kanssa tuli monta kertaa mieleen, että vittu tää osa ei voi olla tästä autosta irrotettu. Jossain välissä ne vasta kuningasidean saikin, että tehdään kynnysmuovit ja pilaripeitteet yhdestä osasta ja asennetaan se autoon sisälle ekana. Siis yhtä palaa a-pilarin potkupellistä b-pilarin kattoon asti ja siitä c-pilarissa kattoverhoiluun asti...

90-luvun GM laadusta sen verran, et kun ostin alkupään avaruusmunaPontiacin aika tuoreena, et siihen ei oltu hirveesti räpelletty, niin aika vähätöinen oli. Ajoin sillä 6 vuotta ja 110 tai 120 tuhatta, sinä aikana vikoja oli yks tulpanjohto, jakajan o-renkaan kovettuma ja taka-akselin tasonsäätimen anturi piti korjata ite. Startin bendiksi alko naksututtaan just ku olin myymässä, sen vielä jouduin vaihtaan. Siinä kaikki.

15. Bowtie

Bowtie Gearhead

Stratusta en ole omistanut, mutta taloudessa oli aikanaan Neon, 2-litrainen kone on kai sama...? Ei vakuuttanut, kovaääninen ja karkeakäyntinen moottori, Stratuksen valitsisin varmasti V6:lla, tosin konehuone mahtaa olla jo aika ahdas. Voin myös kuvitella että ajovalot on noissa kehnot, Neonin tuikut oli ainakin umpisurkeat ja ne on sentään järkevämmän muotoiset ja kokoiset kun Stratuksessa.

16. Bowtie

Bowtie Gearhead

Ranskista en ole koskaan (onneksi) omistanut, mutta voin kuvitella että löytyy tommosia "fiksuja" ratkaisuja... Aika vähällä on kuuauto mennyt 100tkm, oliko 3.8? Meillä oli joskus Olds Delta samalla koneella, lystikäs se nokkapyörän magneetti joka irtoaa ennemmin tai myöhemmin, meillä irtosi :D

17. Jussi289

Jussi289 Gearhead

Toi oli -91, eli vielä 3.1 koneella. Muutenkin jotenkin tykkäsin siitä, matoilla vuorattu tavarankuljetusalue ei vaan ole mun juttu.

18. Karpov

Karpov Gearhead

Karkea on käynti juu ja säkäläkä.

19. NonSenCe

NonSenCe Gearhead

jotain paria neonia oon ajellutkin.. aika mitään sanomaton tapaus oli. toyotan carina e ja nissan primera siitä tuli enemmän mieleen kuin mikään "jenkkiauto". silloin mietin että samalla rahalla saisi parempaakin vastinetta euro tai japsi autosta. (oisko olleet jotain 5000e hinnoissa silloin vielä). nyt kun sellasten hinnat ovat tippuneet ns tonnin autoiksi niin erot kai nollautuvat siltä osin vähän jo.

tota 2.0litrasta katoin sillä idealla että kuluttaisi vähemmän kaupungissa kuin isompi kone. (maantiellä ero on usein hyvin pieni ja joskus isomman eduksi, ja ajan siellä ehkä 5% kilometreistäni nykyään enää.. joten kaupunki kulutus on isompi juttu mulle, siksi ne tehotkaan ei oo tärkeä juttu.). ja luulen toivoisin että joku tollanen stratus olisi silti hieman jännempi ja erilaisempi vaihtoehto kuin joku carina e. ettei olisi siltikään ihan tavallinen peruskinneri.

20. palontie

palontie Gearhead

Mä -70 Sportsrooffin omistaneena ottaisin mielummin nyt sen saman aikakauden Chargerin,mielummin tosin -68.

Kerro tästä muillekin!