Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    SAHK jäsenlehti.
     
    redneck1 tykkää tästä.
  2. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Aiheen osalta pitempäänkin näköjään rauhallista sykettä jotenkas pakkohan se on sykettä kohottaa ja verenpaineita enempi jos vähempi sielläpäässä ja ihmetellä kun noista etusivulle tyrkylle tupsahtavista myytävistä monikaan ei tunnu omistajaansa vaihtavan vaikka autoissa ei varmaan vikaa hintaansa nähden kaikissa ole ,tinkivaraakin lienee ja mallitkin semmoisia joista silloin joskus oltaisiin maksettu painonsa kultaa vertauskuvallisesti.
    Ristiriidassa kovasti minulle jauhot suuhun lyödyn ja tuputetun jenkkiharrastuksen oivan tilan tuputuksesta jota yhä epäilen yhä väritetyksi.

    Nykyajan keskikokoistenkin perhekuljettimien suorituskyky,kulutus,kustannukset ja ajettavuus on masentavaa mietittävää näihin meidän jenkkihommiimme nähden eli ei ihme että tuning kukoistaa jos ei esim ulkonäkösyyt tai muuten vaan vanha tekniikka nappaa, jotka ainakin ne minun pääsyyt harrastella koska ainakaan nyky julkisuuskuva tai ilmastovouhotus ei tätä touhua kuin muutakaan autoilua(paitsi sähkö)kannata milläänmuotoa ja silloin joskus pidettiin työläisluokan raggareiden hommina mutta sentään noteerattiin kylillä ja poliisinkin taholta:eek:

    Veikkaan että hankalista hankalimpia myytäviä on isot edustuslotjat ,jopa tolpattomatkin Cadillaceista lähtien ja toinen paha karikko tuntuu löytyvän todellista arvoaan pilvissä etsivistä muskeleista eikä ne aiemmin puheena olleet jenkeistä tyrkytettävät karut projektit ole mun mielestä liikkuneet mihikäänpäin ja taitaa olla aika turhauttavaa touhua kotimaassakin saati että näitä joku vielä rahtaisi tännepäin ja aloittelisi jättisavotan.
    Ostopalstalla kasvaa hämähäkinseittiä täälläkin,eipä siellä kovin iso vilske käy kokonaisista autoista,enempi osia kysellään.

    Asiasta toiseen,mielenkiintoinen ihmesäilymä nykyaikana kerrassaan on tuon yhden ilmoittelijan jossainpäin EP:llä oleva Elmerin jenkkiromis jossa varmaan kymmeniä aihiota ja onhan muuten tosi projekteja kerrassaan,silti varsinainen kultakaivos jos ajat olisi kuin ennenmuinoin kun touhu kukoisti ja uustuonti vasta alkamassa.
    Nuo olisi kaikki viety käsistä joko kokonaisena tai osina:D
     
    Muokattu: 17.10.2019
  3. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Älkää säilökö sitä V8-Magazine-kokoelmaanne naftaliiniin.
    varasto ei ole niille hyvä paikka. Nuoresta asti lehdet näkyvillä ja selattavissa, niin eiköhän se siitä.:);)
     
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tuntuu olevan, että käyttöharrastelinjalla mennään 365 päivää vuodesta, tai sitten on se kiilloteltu harraste jolla ajellaan pari viikonloppua kesässä ja muut ajot jollain almera/corolla linjalla.
     
    faikku66 tykkää tästä.
  5. hantta

    hantta Gearhead

    Muutaman muuton ja 40 vuoden säilömisen jälkeen nuo eivät tunnu kelpaavan edes puoli- ilmaiseksi, mutta hirvittää niitä roskiinkaan laittaa :(
     
  6. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Mä noita keräsin kakarasta lähtien. Ostin keltaisesta pörssistä ja lehtidivarista.
    Mulla oli 3 aika täydellistä sarjaa(muutama alkupään numero puuttui).
    Jossain vaiheessa joku on ne hävittänyt. Veikkaan pikkubroidia, joka osti meidän kotitalon vanhemmilta. On hävinnyt kyllä paljon muutakin mun siellä ollutta tavaraa.
     
  7. faikku66

    faikku66 Gearhead

    Tämä on kyllä niin totta nykyään.Kalustoa on,mutta suurin osa seisoo talleissa ,jos ei mitään happeningiä ole tienoilla.Itse kun ajellut näillä jenkkijotteroilla n. 30 vuotta kesät talvet niin huomaa kyllä nykyään ,että aika yksin on tämän hommansa kanssa :(.90-luvulla oli täällä Iisalmessakin paljon innokasta ameriikanrautaharrastusta ja talvellakin pyöri parikymmentä autoo parhaillaan lähes päivittäin kaupungilla.Olikos Cocco Bill Kokkolasta?Siellä kävin tekun 87-90 ja oli kaupungilla paljon jenkkipelejä liikenteessä arkenakin.Keskiviikkoisinkin iltasella oli keskusta suorastaan tukossa liikenteestä.
     
  8. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Puoli ilmaiseksi.:)o_O Mulle kelpaisi ja varsinkin olisin ottamassa niitä roskiksella vastaan.:rotfl:

    Olen lukenut pienestä asti veekasia vaikkakin silloin se oli vaan kuvien selailua. Nyt kun alkaa lukemaan jotain vanhaa veekasia niin on pakko aina lukea joku sivu jossa on jotain mielenkiintoista.
     
  9. darpen

    darpen Gearhead

    Mulla oli joskus neljä vuosikertaa Mopar Musclea ja yritin päästä niistä eroon muistaakseni kympillä.
    Lehtikeräys sitten lopulta suostui ne ottamaan vastaan.

    Yhden V8:n sentään sain tyrkättyä tän palstan käyttäjälle postikuluilla.
    Mitä noita omassa hyllyssä turhaan kattelee.
     
    Muokattu: 17.10.2019
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    V8 lehtien kohtaloina oli päätyä kirppareilla mutta kukaan ei huolinut puoli-ilmankaan joten kiikutin roskiin kymmeniä lehtiä eikä siinä iso vahinko kulttuurillisesti tullut,tasoltaanhan ne valitettavasti laski 90-luvun alkupäästä 2000 luvulle kuin lehmän häntä verrattuna 80-luvun tuotantoon jossa oli todellisia pioneerityön taidonnäytteitä,sisupussien läpi harmaan kiven puskemia kunnostuksia ja ihmelöytöjä ladoista tms joita silmät pullollaan tuijotettiin eikä innostuksella ollut rajaa porukalla kun vaan löytäsi jostain vanhan jenkkiauton tai edes sitä muistuttavan euroauton hätätilassa.
    Sittemmin lehden kiinnostus siirtyi suomiautojen ja perusjannujen uustuontien sijaan pääosin ison rahan rattaisiin ,niiden tehopuolen ylistämiseen ja siirryttiin aivan huuhaa linjalle ,mikään ei tuntunut riittävän enää kunnes nyt ollaan tässä tilanteessa ettei nekään kiinnosta nykynuorisoa ja liekö lehdellä montaakaan elinvuotta?


    Kirppareilla piisaa v8 makasiineja myyntipöydissä ja mitä divareista kysellyt kun eroon yritin niin eivät huoli ilmaiseksikaan,kysyntä nollaluokkaa eikä edes ne joskus himoitut alkuvuosien numerot ole kuin roskistavaraa arvoltaan enää mutta niitä alkupään vuosikertoja en nostalgiasyistä vielä ole tuhonnut,olkoot muistona hyllyssä ja lähtekööt auton kera samassa kuormassa sen peräkontissa mihin meneekään sitten kun se aika.
     
    Muokattu: 17.10.2019
    J.J., onoff road ja Karpov tykkäävät tästä.
  11. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Jos on noin että kukaan ei oikeasti huoli veekasi lehtiä ja paljon menee roskikseen niin huonolta näyttää tulevaisuus:( Ainut hyvä puoli on se että niistä tulee vielä kunnon keräilykappaleita jos niitä tuhotaan tarpeeksi.
    Itse olen katsellut kirppareita niin jokaiselta ei löydy veekaseja tai muitakaan jenkkiauto lehtiä. Olen kyllä aina ostamassa jos löytyy joku lehti joka puuttuu ennestään. Amerikan rauta lehtiä olen kirpputorilta myös ostanut mutta en ole varma saanko ikinä kaikkia koska yritän kerätä niitä. Itsellä ainoastaan Amerikan raudat 30-32 ja 37-55.


    Olihan tilaajille tullut sähköpostiin nyt veekasin kehityskysely.o_O

    Kuinka iso veekasin levikki mahtaa olla nykyään?o_O
     
  12. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Löysin jonkun vanhemman levikki tiedon. Ei muillakaan auto lehdillä näytä kovin hyvin menevän kun laskussa ovat.
    [​IMG]
     
  13. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Huonosti menee ylipäätään useimmilla lehdillä. Kävin pitkästä aikaa ison ketjun kirjakaupassa missä ennen oli hyvä valikoima eri alojen lehtiä, ulkomaisiakin. Ei ollut puodissa minkäänlaista lehtihyllyä enää. Enpä ole itsekään aikoihin lehtiä ostellut, netistä löytyy lukemista.
     
    redneck1 tykkää tästä.
  14. Zejk1

    Zejk1 2nd gear

    Amerikan Rauta lehteä tulee hommattua aina...alusta asti, kaikki numerot löytyy, v8 mielestäni kokoajan menee alaspäin. Ridin and Driving oli mielestäni lupsakkaa luettavaa, harmi kun loppui
     
  15. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kaikkia tuli aikanaan tilattua (paitsi GTI-lehteä), mutta tippuivat pois just sen takia että olivat "lupsakkaa" luettavaa. Eipä noista mikään tarjoa oikein mitään oikeesti kiinostavaa ja uutta sisältöä. Autoharrastus/ajoneuvokulttuuri on kuitenkin niin laaja käsite että kyllä siitä on mahdollista saada jutun juurta pidemmäksikin aikaa.

    Mobilisti on ainoa jota tilaan koska siinä paneudutaan yleensä esiteltävään kalustoon. V8-megazine muistuttaa lähinnä iltapaskalehtiä Moblan rinnalla.

    Ridin and Drivin oli hauska yritys ja toimi aluksi vitsinä, mutta sitten kun huomas että ei nää osaa oikeesti tehdä lehteä niin loppu sekin mielenkiinto.
     
  16. hantta

    hantta Gearhead

    Saattaa olla viisain pelastaa -70 ja -80 luvun numerot ja laittaa loput roskiin, niitä piisaa kaikki numerot extroineen vuoteen 2014
     
  17. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Niin se varmasti on että kaikkien erikois&sarjakuva+aikakausilehtien levikki pudonnut pitkään,sanomalehdistä puhumattakaan ja syyhän on tämä netti ja nykyajan tarjoamat muut viihdykkeet mitä tyrkyllä,myös kirjojen lukeminen romahtanut ja taas kerran divareihin palatakseni niin eivät tahdo kirjojakaan kelpuuttaa sinnekkään kuin harvoja ja valittuja ,ystävällisesti kieltäytyen kehoittavat kierrättää ne eteenpäin kuten hekin ovat tehneet tuhansille kirjoilleen tilaa viemästä,niitä kun ei kuulemma kysy enää kukaan silläviisiin että kannattaa kallista tilaa pidellä moisille.
    Koko divarialahan on suuressa muutoksessa ja alasajo huimaa kyytiä,ei kuulemma enää kannata kun lukuharrastus alamaissa.

    Ridin and Driving oli poikkeuksellisen hyvä miksaus rokkia,jenkkiautoja,prätkiä ja muuta mukavaa rennolla tyylillä heitellen ja sääli kun sekin loppui.
    Miinusta lehdessä oli rennon tyylin vastapainona esiintyneet turhan tiheät virheet laitteista mitä nyt esiteltiinkin,tietoja ei oltu pahemmin tarkastettu ennen julkaisua ja ne tiedot jäi monillekkin totuudeksi takaraivoon.

    V8 kera arvotonta paperia on TM,VM kuin Tuulilasitkin,uudemmista auto+mp lehtien yrittelijöistä puhumattakaan,ainoastaan hyvin vanhat TM/VM numerot voi jotain kiinnostaa keräilymielessä,muuten tuurikauppaa kelpaako kenellekkään.
    Ulkomaisia vanhempia harraste mp lehtiä lähtee seuraavaksi muutama nippu roskiin,ei kelvanneet divariin tai puoli-ilman kirpparilla nekään.
    Tämäkin takuuvarma tieto tulee kantapään kautta,roskiin meni taannoin 80-90 luvun TM ja Tuulilaseja läjäpäin kun kaikkea ei vaan voi säilyttää eikä kukaan huolinut.
    Mobilisti ja sen senior versiot on iloinen poikkeus,ne liikkuu ja kelpaavat divareihinkin yhä mutta onhan mobla omine puutteineenkin vanhojen romujen tai unelmien ykköslehti ja loppunee viimeiseksi kun moisten harrastajatkin katoaa pikkuhiljaa keskuudestamme.
     
    Muokattu: 17.10.2019
  18. Zejk1

    Zejk1 2nd gear

    Klassikot lehteä tulee myös lueskeltua, se ihan jees vaikka ei nyt amerikkalaisiin ole suuntautunutkaan
     
  19. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Kyllä ennen kesätkin oli pidempiä ja leipäkin maistui leivälle... Nostalgia on hieno juttu, mutta historiaa tulee herkästi väritettyä ruusunpunaisten lasien takaa. Cocco Bill on kyllä pahasti päässyt vajoamaan masennuksen suohon. Kyllä silloin ´80-luvullakin V-8 Magazinet divareihin päätyivät kasapäin, hyvin muistan kun niitä nöösinä tuli kassikaupalla ostettua ja fillarin häksällä kotiin kuskattua. Ystävällinen divarin pitäjä jemmasi parempikuntoisia vanhoja numeroita takahuoneeseen, mistä niitä tuli haettua. Wheels ja muut Ruotsin lehdet olivat myös hyvin edustettuna divareissa, Hot Rodejakin löytyi. Oli toki valtavasti Jerry Cottoneita, Korkkareita ym. sellaista mikä on nykyään jo kadonnutta kansanperinnettä. Divarit on muutenkin katoamassa, kirja-alet ja halpakaupat ovat varmaan syöneet osan niiden kaupasta. Eipä silti ihmisillä nykyään pahemmin kirjahyllyjäkään kotonaan näe, konmari-vouhotukset ym. sisustustrendit saavat materianpalvonnan siinä muodossa vähenemään.

    Mitä ´80-luvun harmaan kiven läpi puskeviin pioneereihin tulee, niin Suomihan oli lähinnä Kuubaan verrattava siihen aikaan. Pakko niistä vähistä oli tehdä mitä sattui olemaan, konstitkin olivat vähän samanlaisia. Paljon tasokkaampaa on työn jälki nykyään, peltitöiden taso on ihan eri ulottuvuudessa kuin silloin. Kanaverkkoa ja pakkelia, hirveää räkähitsiä ja jopa ranskanleipää helmassa on vanhoista Suomi-autoistakin löytynyt. Kyllä se oman harrastuksen alkupääkin on nykynäkökulmasta katsoen melkoista räpellystä ollut. Nuoruuden intoa oli valtavasti, tietoa, taitoa, työkaluja tai rahaa ei juuri nimeksikään. Jälkimmäisen kohdalla ei pahemmin parannusta ole ollut.

    Uustuonnin myötä niille perusjannuillekin tuli mahdollisuuksia muihinkin kuin niihin vähiin neliovitolppiin. Ihan Kalifornia-tuonti mätching numbers muskeliin jopa persaukiselle työttömällekin. Autojen arvokin on päässyt nousemaan siinä sivussa, onneksi kun muistaa ´90-luvun alun laman ja ne hinnat. Silloin tuhottiin paljon hyvääkin kalustoa sen takia kun arvostus oli niin alhaalla. Latolöydötkään ole mihinkään kadonneet. Päinvastoin niitähän tulee tupsahtelemaan tulevaisuudessa enemmän kuin koskaan. Harrastajien ikääntyessä hamsterien ikuisuusprojektit päätyvät taas markkinoille, 25-vuotta ja yli maannutta kalustoa on kuitenkin aika paljon pölyttymässä väittäisin.

    Ihan normaalia kehityskulkua tässä harrastuksessa tämä on. Pitää muistaa sekin että itsekin vanhenee koko ajan ja asioita katselee hiukan eri perspektiivistä kuin silloin kun oli vielä tukka takana ja elämä edessä... Ei sellaisia viboja enää saa lehdistä tai tapahtumistakaan kuin nuorena. Kaluston määrä ja taso kasvaa edelleen, eli ei tämä kauhean huonolta näytä. Tavallisen rahvaan ostovoima ei tosin kovin hääviä ole, eikä työllisyystilannekaan taantuvassa maassamme. Jos ne olisivat paremmin, niin harrastus voisi vielä paljon paremmin. Onhan täkäläinen harrastajakunta kuitenkin aika nuorta, jos Amerikkalaisia muskeliautolehtiä katsoo. Eli sikälikin tulevaisuutta vielä on, seuraavat sukupolvet tulevat sitten viemään sitä omaan suuntaansa.
     
    juko7 tykkää tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    kirjahyllyjen katoominen alkaa olemaan jo melkosen hälyyttävä merkki siitä kuinka alas tämän maan sivistys on vajonnut.
     
    juko7, PilsnerBil ja onoff road tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!