Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä täällä moni on minun lisäksi valitellut surkeita ajoja kesälläkin. Eli ei se kaikki kulminoidu talviajoon. Liikaa seisoo kalustoa pihassa/tallissa kesälläkin.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Vain käyttöautoilu harrastejenkillä on oikeaa jenkkiautoharrastamista?
     
    Pertti K, redneck1, simeoni ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Yleensäkin ne samat tyypit vuodesta toiseen valittavat siitä, että autoja säilytetään talleissa ja kiillotetaan. Herää kysymys: mitä vittua se kenellekään kuuluu, mitä autolleen tallissa tekee? Ja edelleen nämä valittajat ovat niitä, joilla ei ole autoa, mitä kiillottaa.
     
    Jussi289 ja simeoni tykkäävät tästä.
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ne on niitä tosiharrastajia..
     
    redneck1 ja PilsnerBil tykkäävät tästä.
  5. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Harrastamista kun on erilaista eikä mikään ole sen parempaa tai huonompaa...toinen nauttii siitä tallissa touhuamisesta,rakentelusta ja romujen kiillottamisesta.Toinen taas saa sen saman nautinnon ajamisesta ja kaluston ulkoiluttamisesta.Itse kuulun monien muiden ohella niihin jotka pitää molemmista...keväällä odotellaan ajokauden alkamista ja syksyllä tallikauden alkamista.:DKyllähän tämä harrastus tällä hetkellä voi todella hyvin,tapahtumissa on autoja ja ihmisiä ennätysmäärin ja kaluston taso on todella korkea.:)Itse kun liikun toisen harrastuksen takia ympäri Suomen n.60-70tkm vuodessa niin kyllä kalustoa näkee liikenteessä tasaisesti ympäri maan.Yhtään enempää en muista nähneeni edes silloin 80-90-luvulla kun monen mielestä tämä harrastus oli elinvoimaisempi.:odcool:Mun näkökulmasta harrasteella ajaminen ajoittuu kesärengaskeleihin,keväästä pitkälle syksyyn,ja talviharrastus tapahtuu tallissa.Kuitenkin koen harrastavani ympäri vuoden.:)
     
    SS66 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tiellä liikkuva kalusto on hyvä mittari siihen, miten autoilla ajellaan. Se nyt on monen mielestä vähentynyt.

    Vaikka joku nusissis autoaan pakoputkeen tallissa ei ole kenenkään muun asia, mutta se autojen vähentyminen katukuvasta on yksi pohdinnan aihe.
     
    xarper tykkää tästä.
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Keskustelu näytti taas kerran valuvan siihen, kuka ajaa ympäri vuoden harrasteautollaan, siitä löytää kyllä mainintaa, kun lukee viestejä taaksepäin. Itse olen kiinnittänyt ylpeänä 80 lätkän omaan 65 Valiantiin vuonna 76, siitä asti juossut tapahtumissa, näyttelyissä ja kisoissa aina viimevuoteen saakka, joten hiukan perspektiiviä on, ja noita jenkkiautoja on ollut kesä,- ja ympärivuotisesti vuoteen 2007 asti, jolloin taisi loppua Ameriikanautojen omistaminen. Aiemmin mm. mainittiin, että autoja on vaikka kuinka paljon, muttei niitä näy; no, niitä sitten vain ei näy, kun ne on tallissa tai talontakana, so what? Suuri osa näistä kisapaikalla ja näyttelyissä pyörivistä ukoista on 50 ja 60 luvulla syntyneitä, joilta on jo paras puhti poissa cruisailuun, vaikka se sama lotja siellä tallissa edelleen odottaa benziiniä tankkiin ;)
     
  8. rb

    rb Double Gearhead

    Ai jaa..:odeek:

    Toki ylipäätään kalustoa on enempi kaupan, kun sanotaanko vaikka 30 vuotta sitten, mut jos aletaan asettamaan jotain ehtoja sen "vuosi & korimallin" suhteen, niin jotkut hyvin peruskauraltakin kuulostavat jutut saattavatkin sitten olla jo kiven alla.

    Jonkun vuoden takaa tulee mieleen kundin pikapin etsiskely.

    Minäkin olin sitä mieltä että avaa nettiauton, laittaa reunaehdot 5,7 ja lyhyt lava, niin niitä vanhoja suomi pikappejahan tulee sieltä tusina, mutta totuus kuitenkin oli, että sen löytäminen oli monen kuukauden etsinnän takana.
     
    Jussi289, redneck1, sdfsd ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Samaa paskaa joka topikissa, yhyhyy, autot ei liiku koko ajan joka paikassa yhyhyyy. Mitä sitten? Mielenkiinto pilluralliin meni about 15 vuotta sitten, nyt on vähälle vapaa-ajalle muutakin tekemistä.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    vähän vapaa-ajan voi istua primerassakin.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kyl itekkin olen tästä samaa mieltä että enemmän se on sitä että katotaan mitä on tarjolla ja valitaan niistä vaan joku tai sitte odotellaan jopa pitkiäkin aikoja että sellanen just oikea sattus tulemaan myyntiin. Aina hankalammaksi menee mitä enemmän on kriteereitä merkin/mallin/koneen/värin yms. suhteen.
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    ..
    Tai olla tallissa harrasteauton kimpussa.
     
    Rautamäki tykkää tästä.
  13. darpen

    darpen Gearhead

    Minä ajan töihin useimmiten polkupyörällä. Varmaan sen takia kun ei ole Toyotaa eikä Nissania. Muuten ajaisin Toyotalla tai Nissanilla.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No sillon harrastuksen tila ja tulevaisuus on huono topicin nimen mukaan.

    Keskustelufoorumi eri keskustelunaihein on tämä.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  15. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Jenkki on jenkki. Kyllä jenkin tunnistaa.:D Olisi ehkä helpompi luetella mitkä ei ole jenkkejä ja kantaa jenkkimerkin logoa.

    Se on vaan niin että täällä päin ei usein tule vastaan tämän vuosituhannen jenkkejä. Kaikki autot on usein 90-luvulta, jos ihan käyttö tarkoituksessa. Näkyi tänään kyllä yksi 2000-luvun Silverado ja loput oli 90-luvun s-10 pickup, 90-luvun silverado ja 80-luvun Chevy pickup sekä 90-luvun Vani.o_O
     
  16. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Mietin vaan että mikä on jo vanhaa kalustoa. 80-luku menee ehkä juuri ja juuri vielä käyttöautoina museoikäisinä. 90-luku on mielestäni jo melko uutta mutta nekin jo yli 20-vuotta vanhoja. 2000-luvun sekä 2010-luvun jenkit on jo todella uusia mutta miksi musta tuntuu että näinä vuosikymmenillä maahantuonti uusilla jenkeillä on laskenut, vaikka nykyään RAM:eja myydään aika paljon (oletan niin).o_O
    Tulihan tossa viime talvena oikeasti vanhaa kalustoa vastaan kun joku ajoi 60-luvun jenkki Fordilla suolassa ja paskassa.:confused:
     
  17. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Piristää jenkkiautot silti kummasti katukuvaa, olipa sitten harraste tai käyttöjenkki. :)

    Jos yhä useampi ostaa käyttöautoksi vaikka jonkun euron ja japsin niin prosentuaalisuus laskee jenkkiautoilun tulevaisuuden kannalta, jos ei lapset pienestä pitäen näe hienoja autoja kaduilla, niin halu ostaa sellaisen isona laskee.o_O

    Vai onko kaikki nuoremmat jenkkiautoilijat sellaisia jotka on perinyt tavan vanhemmiltaan.o_O Itse perin sen isältä ja tiedän pari muutakin sellaista. Kaupungissa ajelee pari vuotta mua vanhempi henkilö 2000-luvun Mustangilla ja ajattelin sen ostavan sen jenkkeihin kiinnostuksen vuoksi, kunnes kuulin että sen isällä oli ollut joskus jenkki eli se oli periytynyt sille. Eli olettamus meni päin seiniä:oops: Sitten täällä on myös pari vuotta mua vanhempi henkilö jonka isällä on Buick, Chevrolet ja Jeep niin sekin osti autokseen 2000-luvun Jeepin.o_O
     
  18. mukko

    mukko 2nd gear

    En kyllä mikään tosiharrastaja tunne olevani vaikka saan suunnatonta iloa siitä että slant six liikuttaa käyttökatiskaa :odroll:

    Edit: lisätään vielä se että kommentti "no ei mulla oo nyt varaa ajaa jenkillä mutta sit joskus kun on rahaa ostaa" on aika epävalidi, toi liikkuva komposti makso alle tonnin, pitkälti, sen käyttö/katsastuskuntoon saatto makso muutaman satkun, hipistely ulkoa (telamaalaus + peltiä ja kittiä) ja sisältä (sisältää uudet penkit, verhoilut, sähkötyöt jne) pari lisää. Jos kokonaisuudessa jääty alta 1500€ niin en pidä kalliina, toki menihän siinä pari viikkoa 8-10h/päivä mutta harrastus. Ja jos kommentin esittäjällä on "käyttöautoja" 15-20k€ edestä pihassa niin ei se nyt helvetti voi rahasta olla kiinni...
     
    Muokattu: 18.10.2019
    xarper, Gary Grand ja Karpov tykkäävät tästä.
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Onko isän letukat päivittäin liikenteessä? Vai onko viikottain? Kuukausittain?
     
  20. Muki

    Muki Gearhead

    Mä lopetin harrastuksen joskus kai kymmenen vuotta sitten. Sen jälkeen olen ajellut amerikkalaisilla ja ajelen nytkin, mutta en mä mikään harrastaja ole, mun motiivit on ihan toiset. Ei ole kuin yksi auto ja se on vanha vani.

    Tässä on tullut ajelluksi koko ajan vähemmän, ja tavallaan toi suhde autoiluunkin on muuttunut. Jos pystyy valikoimaan niin tikissään oleva Lincoln Town Car mut ihan yhtä hyvin E-sarjan MB tai vaikka Toyota jos on hiljainen sisältä, eikä ole kivikova jousitus.

    Harrastus, sellainen mistä tässä ketjussa puhutaan ja mitä näkee lähinnä kesäkaudella, voinee ihan hyvin. Kyllä noita tapahtumia on ja ihmiset touhottaa. En sit tiedä onko joku amerikanpaavoilu enää ihan muodissa, ajat ovat ajaneet ohi sellaisesta, mut mistäs mä koko maan tilannetta tiedän.

    Elintaso on kai noussut kansalaisilla kuitenkin ja tullut muitakin harrastusjuttuja tarjolle, jos vertaa johonkin kahdeksankymmenlukuun. Ilmiöt, puheenaiheet, mielenkiinnon kohteet. Työelämän poukkoilu varmaan kanssa hillitsee ihmisten rahankäyttöä.

    Ilmastoasiat tulevat varmasti vaikuttamaan liikenteeseen noin ylipäätään, mutta sen verran marginaalista tämä harrasteautoilu, että tuskin sitä nyt ihan ensi lähdössä otetaan suurennuslasin alle. Mä luulen että laji joko hiipuu ihmisten vanhentuessa tai sitten, kuten ihmiskunnalla on tapana, se jotenkin keksii itsensä uudelleen, ties vaikka kohta ajellaan vedyllä.

    Tokihan vois sanoa harrastukseksi jos veivaa kolmekymmentä vuotta vanhalla vanilla, mut mä lähinnä fiilistelen sitä aikaa kun tuli Amerikassa asuttua, sen ajan vehkeet on jotenkin sellainen herkkä paikka, muistelua, ajan kulumisen äimistelyä.
     
    mukko, Pertti K ja Stang_81 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!