Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Itse asun nykyään (eli viimeiset parikymmentä vuotta) ulkomailla, suomalaisista lehdistä tulee Mobilisti, muita sitten ostan kun käyn lomilla noin kahdesti vuodessa. Hyvin mieluusti ostaisin monestakin lehdestä puuttuvia numeroita mutta kun ei niitä vaan löydy, myynnissä oleva tulee ostettua matkalukemiseksi. Ja tässä onkin ongelma: kun ei ole kysyntää niin liikkeet eivät osta, ne heitetään roskiin ja sitten ne jotka niitä taas ostaisivat eivät niitä löydä. Käyn joka reissulla kotikaupungissa (Kuopio) kaikki kirpparit kerran-kahdesti läpi, pitää olla todella hyvä tuuri jos löytyy puuttuvia lehtiä (hakusalla puuttuvat V8-Magazinet, Amerikan Raudat, Ridin & Drivingit, Mobilisti Seniorit, Klassikot), yleensä yhdellä reissulla löytyy pari-kolme. Ulkomaalaisiakin valikoituja lehtiäkin erittäin mielelläni ostaisin (kuten nyt vaikka Classic & Sportscaria), mutta sellaisia löytyy kirpputoreilta enintään kerran kahdessa vuodessa joku yksittyinen numero. Se on sitten toinen juttu että jos pääsisi joka viikko kiertämään samat paikat läpi niin taatusti löytyisi paremmin, ja halvalla. Esimerkkinä täällä Ruotsissa kävin toissaviikolla työpaikan lähellä olevalla kirpputorilla ja ostin sinne tulleita sekalaisia Nostalgia, Klassiker, Wheels yms. ruotsalaisia autolehtiä, 75 kappaletta vuosilta 2016-2019. Maksoin tinkimättä pyydetyn hinnat, kruunun kappale. Yleensä sieltä muuten (harraste)autolehdet häviävät kohtuullisen nopeasti...
     
  2. xp

    xp Gearhead

    GeeTeeO:lle, ne V8 Magazinet. Kyllä niitä ennen divariin päätyi, nyt ei päädy, eivät ota. Testattu, 10 vuoden kasa priimakuntoisia tarjottu useampaan, ei kelpaa, ei ole menekkiä. Eikä kelpaa huutonetissäkään 10 vuoden kasa 20 eurolla, sain lopulta tyrkättyä toisen kaupan sivussa eteenpäin.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Miks niitten lehtien pitäis kelvata jollekkin muulle jos ei ne kelpaa teille itsellekään?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. hantta

    hantta Gearhead

    Olen viimeksi lukenut fyysistä tekstiä -93, luultavasti muilla on joku muu syy ;)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Tällä kylällä kyl tuntuu olevan vaan alamäkee ollu koko harrastaminen jo vuoskausia. Ennen oli paljon enemmän säännöllisesti kalustuu liikenteessä, nykyään saa lähestulkoon yksin ajella kesät talvet.
    Tai siis kalustoa on niin perkeleesti ja lisääntyny varmasti mutta ei niitä tuolla liikenteessä koskaan vaa näy, riittää yhen käden sormet laskemaan nuo säännölliset liikkujat tällä kylällä kesälläkin.
     
  6. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Kyllä ne loput numerot joskus tulee nostamaan arvoa.
     
  7. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Alkaa se melkein 10 vuotta sitten liikkunut harrastekalusto olemaan jo 10 vuotta vanhempaa tänä päivänä.

    Itselle kun ostin ekan oman jenkin, 1975 Valiant, se oli viistoista vuotta vanha auto..
    Tänä päivänä se olis jo yli 40-vuotias.

    Jos nyt saisin käsiin jostain niin hyväkuntoisen Vallun, en voisi sitä käyttää ympäri vuoden. Nuo raadot, mitä itsellä pyörii, on nekin jo museoikäisiä vaikka käyttöautoja ovatkin, mutta kunto on aika rajusti heikompi kuin tuolla ekalla Vallulla.. Liikkuu ja toimii, mutta kovin siistejä eivät ole..
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  8. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Itseltä löytyy kirjahylly mutta siellä on yli 50% lehtiä ja taskukirjoja.:rotfl:
     
  9. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Täälläkin harrastaminen ei ainakaan vilkkaudella loista. Uusia harrastajia ei tule montaakaan mutta vanhoja on sitäkin enemmän mutta nekin sortuvat ajamaan jollain japanilaisilla ja eurooppalaisilla.:argue:
    Päivisin vanhoja jenkkejä ei näykyy keväällä useasti mutta muuten on harvinaista että tulee vastaan. Iltaisin sen sijaan näkyy enemmän mutta kun en koskaan ole kaupungilla iltaisin.

    Kalustoa kaupungista löytyy mutta ne autot on siellä tallissa. Tiedän että 80-luvulla katukuvaan kuuluneita autoja löytyy talleista yhä ja yksi taitaa olla yhä liikenteessä.


    Ne joilla elämän tapana on ajaa jenkillä ympäri vuoden, niin niiden määrä on ollut laskussa ilmiselvästi. Nopeasti kyllä tulee mieleen kolme henkilöä jotka tekevät sitä yhä ja näkyvästi. Talvinen kalusto on 80-90-luvuilta.
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Mikäs sun mielestä on se jenkki?

    -80-luvulla 30-vuotta vanhat autot oli ihan yhtälailla harvinaisia liikenteessä, kuin tänä päivänä. Niitä näki, mutta määrä oli aika vähäinen. -70-luvun kalustoa oli jo aika hyvin, niinkuin tänä päivänä -00 kalustoa.
     
    redneck1, 1purehell ja rb tykkäävät tästä.
  11. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Sit ku oot päässy paria ruosteista raatoa hitsailemaan, ni sulle ehkä valkenee miks ne ympäri vuoden vanhalla kalustolla ajelevat on melko harvassa.

    Ja siks toisekseen, jos ne ei ole täysin läpikäytyä tai uudenveroisena säilyneitä, ni kyllä se ajonautinto alkaa olemaan muisto vain.

    Esimerkiksi tossa omassa Valiantissa on perinteinen tyyppivika, eli raitisilmakanavat ruostuneet puhki, mikä taas tarkoittaa sitä että sateella sitä vettä rupeaa löytymään myös jalkatiloista, mikä taas puolestaan pakkasilla tarkoittaa sitä että liikenteeseen lähtiessä saa lasit skrapata sekä sisä- että ulkopuolelta.

    Ja noiden lisäks jos sattuu vielä ovien tai ikkunoiden tiivisteet vuotamaan, ni se noin 25-30v. tai vieläkin tuoreempi rottelo alkaa olemaan talvella jo melko luksusta tuohon verrattuna.

    Tokihan noikin saa kaikki korjattua, mut luulen että sen jälkeen se kiima päästä uittamaan sitä autoaan siihen talviseen suolapaskaan vähenee entisestään.

    Muistaakseni @rb llä tais olla tästä ihan omakohtaista kokemusta...
     
    Pertti K, redneck1 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Koko harrastuksen tila on huono koska jengi ei aja kellon ympäri juuri niissä paikoissa joissa mina olen. Muualla ehkä ajavat, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Huono mikä huono.
     
    bathory, Jussi289, Pertti K ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Just näin :rotfl: En kyllä tiiä miten se vaikuttaa harrastukseen ja sen tilaan millä kukakin käyttöautoilee...
     
    Pertti K tykkää tästä.
  14. Karpov

    Karpov Gearhead

    Vaikuttaisko niin, että jokanen käyttöautolla ajettu km on pois harrasteella ajetusta? Jos joku nyt ei sattumoisin pysty ajamaan kahta autoa samaan aikaan ;)

    No entäs sitten jos ei kiinnosta tai ole aikaa/rahaa? Onko harrastuksen tila silloin hyvä vai huono...
     
  15. hantta

    hantta Gearhead

    Taas kerran homma kulminoituu siihen, että pitääkö näyttelyautolla ajella talvisin?Ja varsin hyvä on aukoa päätä tästä asiasta, kun ei ole omaa harrasteautoa ensinkään, eikä ole koskaan ollutkaan, eikä luultavasti koskaan tule olemaankaan, ellei lasketa sitä "projektia", joka kavereiden kanssa maalattiin telalla mattamustaksi, muttei ole vielä ehditty leimata :(
     
    Pertti K tykkää tästä.
  16. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kyllä täällä moni on minun lisäksi valitellut surkeita ajoja kesälläkin. Eli ei se kaikki kulminoidu talviajoon. Liikaa seisoo kalustoa pihassa/tallissa kesälläkin.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Vain käyttöautoilu harrastejenkillä on oikeaa jenkkiautoharrastamista?
     
    Pertti K, redneck1, simeoni ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. hantta

    hantta Gearhead

    Yleensäkin ne samat tyypit vuodesta toiseen valittavat siitä, että autoja säilytetään talleissa ja kiillotetaan. Herää kysymys: mitä vittua se kenellekään kuuluu, mitä autolleen tallissa tekee? Ja edelleen nämä valittajat ovat niitä, joilla ei ole autoa, mitä kiillottaa.
     
    Jussi289 ja simeoni tykkäävät tästä.
  19. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Ne on niitä tosiharrastajia..
     
    redneck1 ja PilsnerBil tykkäävät tästä.
  20. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Kun tuota piikikästä vastausta miettii niin sehän ei vastaa kysytyyn kysymykseen mitenkään ollen vissiin tarkoitettu johonkin toiseen ketjuun?
    Tokko täällä kukaan valittanut missä kukin autojaan pitää(onko?) tai ehkä se on aiheellistakin jos lumihangessa säilöö tai kerrostalon parkkiksella lapset laskee pulkkamäkeä jonkun pelastuskelpoisen yksilön katolta tms huomiotaherättävää "harrastelua".

    Kiillottelusta siitäkään kukaan puhunut mitään ja miten vaikkapa se vastaa heitettyyn palloon harrastuksen tilasta jos omassa tallissa puunailee vai sekö tässä onkin asia mikä pitää laskea aiheeseen tärkeänä kuka puunaa tallisaan ja mitä,selvä ,tehdään niin.
    Kukaan ei varmaankaan myöskään puutu tai välitä vaikka paloittelisit autosi,polttaisit tai veisit paalaisit kierrätykseen kuin siltäosin että kait silloin harrastuksen tila olisi huonohko...
    Siihen(kään) en osaa sanoa onko kaikilla valittajilla mitään autoa mitä kiillottaa koska tiedän myös harrastajia jotka ei kiillota ja muoviaikakauden ajokeissa se on vähän turhauttavaakin kromin puunaamiseen tottuneille mutta mitä termi sitten tarkoittaneekaan käytännössä ja missä on raja mikä puunaus lasketaan harrastamiseksi?

    Yhdessä vastauksessa viitattiin okasin että jengi kun ei ajele kellon ympäri omilla kotikonnuilla(miksi pitää ajella 24h,huvikseenko?) niin tilanne huono maankattavasti..joo..varmaan mutta sitähän ei kysytty vaan mielipiteitä yleisesti pikkasen pitemmällä aikavälillä,sanotaanko 30v tasolla että jotain mihin verrata:D Tietty jos on syntynyt 1980 tai 90 luvulla niin kannanotto kannattaa miettiä tai reippaasti kysyä isältä mitä hän muistaa ajasta.

    Jos niinkuin minuun viittasit niin ensimmäinen jenkki v-84 jatkuen tähän päivään eri autoilla ,myöhemmin tuli vanhat 2 pyöräisetkin jäädäkseen, joten voisi sanoa jotta kaikkea on nähty harrastelun pula-ajoista nykypäivään jolloin kaikkea saa ja myytävää kalustoa löytyy pilvinpimein joka kukkarolle kunhan vaan valitset vuosi &korimallin ja valkkaat ehdokkaista omasi ihan kotimaasta noin niinku kärjistetysti.
     
    Muokattu: 18.10.2019
    hantta tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!