Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

1. redneck1

redneck1 Gearhead

Jenkki on jenkki. Kyllä jenkin tunnistaa.:D Olisi ehkä helpompi luetella mitkä ei ole jenkkejä ja kantaa jenkkimerkin logoa.

Se on vaan niin että täällä päin ei usein tule vastaan tämän vuosituhannen jenkkejä. Kaikki autot on usein 90-luvulta, jos ihan käyttö tarkoituksessa. Näkyi tänään kyllä yksi 2000-luvun Silverado ja loput oli 90-luvun s-10 pickup, 90-luvun silverado ja 80-luvun Chevy pickup sekä 90-luvun Vani.o_O

2. redneck1

redneck1 Gearhead

Mietin vaan että mikä on jo vanhaa kalustoa. 80-luku menee ehkä juuri ja juuri vielä käyttöautoina museoikäisinä. 90-luku on mielestäni jo melko uutta mutta nekin jo yli 20-vuotta vanhoja. 2000-luvun sekä 2010-luvun jenkit on jo todella uusia mutta miksi musta tuntuu että näinä vuosikymmenillä maahantuonti uusilla jenkeillä on laskenut, vaikka nykyään RAM:eja myydään aika paljon (oletan niin).o_O
    Tulihan tossa viime talvena oikeasti vanhaa kalustoa vastaan kun joku ajoi 60-luvun jenkki Fordilla suolassa ja paskassa.:confused:

3. redneck1

redneck1 Gearhead

Piristää jenkkiautot silti kummasti katukuvaa, olipa sitten harraste tai käyttöjenkki. :)

Jos yhä useampi ostaa käyttöautoksi vaikka jonkun euron ja japsin niin prosentuaalisuus laskee jenkkiautoilun tulevaisuuden kannalta, jos ei lapset pienestä pitäen näe hienoja autoja kaduilla, niin halu ostaa sellaisen isona laskee.o_O

Vai onko kaikki nuoremmat jenkkiautoilijat sellaisia jotka on perinyt tavan vanhemmiltaan.o_O Itse perin sen isältä ja tiedän pari muutakin sellaista. Kaupungissa ajelee pari vuotta mua vanhempi henkilö 2000-luvun Mustangilla ja ajattelin sen ostavan sen jenkkeihin kiinnostuksen vuoksi, kunnes kuulin että sen isällä oli ollut joskus jenkki eli se oli periytynyt sille. Eli olettamus meni päin seiniä:oops: Sitten täällä on myös pari vuotta mua vanhempi henkilö jonka isällä on Buick, Chevrolet ja Jeep niin sekin osti autokseen 2000-luvun Jeepin.o_O

4. mukko

mukko 2nd gear

En kyllä mikään tosiharrastaja tunne olevani vaikka saan suunnatonta iloa siitä että slant six liikuttaa käyttökatiskaa :odroll:

Edit: lisätään vielä se että kommentti "no ei mulla oo nyt varaa ajaa jenkillä mutta sit joskus kun on rahaa ostaa" on aika epävalidi, toi liikkuva komposti makso alle tonnin, pitkälti, sen käyttö/katsastuskuntoon saatto makso muutaman satkun, hipistely ulkoa (telamaalaus + peltiä ja kittiä) ja sisältä (sisältää uudet penkit, verhoilut, sähkötyöt jne) pari lisää. Jos kokonaisuudessa jääty alta 1500€ niin en pidä kalliina, toki menihän siinä pari viikkoa 8-10h/päivä mutta harrastus. Ja jos kommentin esittäjällä on "käyttöautoja" 15-20k€ edestä pihassa niin ei se nyt helvetti voi rahasta olla kiinni...

Muokattu: 18.10.2019
    xarper, Gary Grand ja Karpov tykkäävät tästä.
  5. hantta

hantta Gearhead

Onko isän letukat päivittäin liikenteessä? Vai onko viikottain? Kuukausittain?

6. Muki

Muki Gearhead

Mä lopetin harrastuksen joskus kai kymmenen vuotta sitten. Sen jälkeen olen ajellut amerikkalaisilla ja ajelen nytkin, mutta en mä mikään harrastaja ole, mun motiivit on ihan toiset. Ei ole kuin yksi auto ja se on vanha vani.

Tässä on tullut ajelluksi koko ajan vähemmän, ja tavallaan toi suhde autoiluunkin on muuttunut. Jos pystyy valikoimaan niin tikissään oleva Lincoln Town Car mut ihan yhtä hyvin E-sarjan MB tai vaikka Toyota jos on hiljainen sisältä, eikä ole kivikova jousitus.

Harrastus, sellainen mistä tässä ketjussa puhutaan ja mitä näkee lähinnä kesäkaudella, voinee ihan hyvin. Kyllä noita tapahtumia on ja ihmiset touhottaa. En sit tiedä onko joku amerikanpaavoilu enää ihan muodissa, ajat ovat ajaneet ohi sellaisesta, mut mistäs mä koko maan tilannetta tiedän.

Elintaso on kai noussut kansalaisilla kuitenkin ja tullut muitakin harrastusjuttuja tarjolle, jos vertaa johonkin kahdeksankymmenlukuun. Ilmiöt, puheenaiheet, mielenkiinnon kohteet. Työelämän poukkoilu varmaan kanssa hillitsee ihmisten rahankäyttöä.

Ilmastoasiat tulevat varmasti vaikuttamaan liikenteeseen noin ylipäätään, mutta sen verran marginaalista tämä harrasteautoilu, että tuskin sitä nyt ihan ensi lähdössä otetaan suurennuslasin alle. Mä luulen että laji joko hiipuu ihmisten vanhentuessa tai sitten, kuten ihmiskunnalla on tapana, se jotenkin keksii itsensä uudelleen, ties vaikka kohta ajellaan vedyllä.

Tokihan vois sanoa harrastukseksi jos veivaa kolmekymmentä vuotta vanhalla vanilla, mut mä lähinnä fiilistelen sitä aikaa kun tuli Amerikassa asuttua, sen ajan vehkeet on jotenkin sellainen herkkä paikka, muistelua, ajan kulumisen äimistelyä.

mukko, Pertti K ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  7. pulttirengas

pulttirengas 3rd gear

Mä en ymmärrä tämän 17v lumihiutaleen autismia että pitäs kaikilla nuorilla harrastajilla olla joku jenkki ropattavana. Perus amis on aina ostanu niitä autoja mitä on halvalla ja helposti saatavilla ja pääasia että menee kahva edellä. Helpompaa ja suositumpaa tämä harrastus on kuin koskaan. Antaa ihmisten harrastella vapaasti...

xarper, Pertti K, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. simeoni

simeoni Gearhead

Väärin, harrastuksen tila on erittäin hyvä kuin myös tulevaisuus. Harrastan koko ajan ja auto edistyy.

redneck1, Gary Grand ja RaiRai tykkäävät tästä.
  9. fxsts

fxsts Gearhead

Niin, nämä harrastelaitteet on tehty kauan sitten ja on vaan positiivista että ne pidetään hengissä ja niillä ajetaan. Päästöt ovat marginaalisia verrattuna ajetuttuihin kilometreihin eli aivan turhaa selittelyä koko homma.

xarper, faffeli, juko7 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. musta pässi

musta pässi Gearhead

Luulen että tietyllä osalla on vähän niinku elämänkatsomuksellinen tämä suhtautuminen näihin ameriikan autoihin ja lopuilla sitten ei.

mukko tykkää tästä.
  11. sdfsd

sdfsd Gearhead

Mun mielestäni jenkki pickuppeja näkee nykyään useemmin kuin vaikka 2000- ekana vuoskymmenenä. Sillon ei nähny mitään uusia jenkkejä missään. Farmareita joskus ja nekin oli sillo 20 vuotiaita ja näytti vanhoilta.

redneck1 ja juko7 tykkäävät tästä.
  12. sdfsd

sdfsd Gearhead

Ei meillä ikinä ollu mitään jenkkejä. Jotain ankeita 90ja 2000- luvun euroautoja. Ei ne kiinnostanu yhtään eikä kyl kiinnosta vieläkään. Amerikan autoihin sekoominen tapahtui oikeestaan sattumalta, en olis kuvitellu tollasia ostavani pienempänä.

redneck1, Jussi289 ja juko7 tykkäävät tästä.
  13. Jussi289

Jussi289 Gearhead

Harrastaisin kyl Raumallekin, mutta keliennuste on vähän huono nyt vielä.

14. sdfsd

sdfsd Gearhead

ne heittää sen nopalla

Gary Grand ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  15. hzemax

hzemax Gearhead

Huonoko, entiijä. Ainaski päijäthämeessä tuntuu amerikanautot, ja, tai raggarikulttuuri voivan hyvin, ko nuoret kollit ajaa toria ympäri jenkkirauroilla yhtenään.
    Hakee ajoittain meitä "vanhoja ukkoja ja akkoja" ulos kämpistä vähän tuulettuun.

Vähänkö siistii lähtee vanhuksena ulos raggareitten mukaan vähän tuulettumaan, viinanjuonnin merkeissä.

Toki ulkoilutan imperiaaliani muulloinkin, ku cruisingeissa, käynhä mä sil kaupassaki tukkimassa osuuskaupan parkkitunnelin. 5,4m tukkii parkkiluolan easysti.

xarper, ImpJay, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. redneck1

redneck1 Gearhead

Yksi letukka on päivittäin liikenteessä miinustettuna sunnuntait jolloin harvemmin liikkuu. Olds seisonut vuodesta 2005 ja toiset letukat on ollut viimeksi liikenteessä vuosina 2015 molemmat. Tulevaisuudessa päivittäin liikenteessä tulee olemaan Cadillac.

17. redneck1

redneck1 Gearhead

Sanoinko tosiaan niin?o_O Että kaikilla joku pitäisi olla... toki se olisi unelmien täyttymys.:D Se on hyvä että yhdellä amiksella on Mustang 2006 mutta epäilen että halpuus ei ollut mielessä vaikka ne on USA:ssa halpoja. Se amis oli tilannut sen USA:sta.

18. redneck1

redneck1 Gearhead

Milloin ostit ekan jenkin?o_O

19. redneck1

redneck1 Gearhead

:eek:o_O Hienoa siellä päijäthämeessä.

Ainoastaan ihmettelen että miksi torin ympäri ajaminen on niin suosittua vuodesta toiseen paikkakunnasta tai kalustosta riippumatta.:rotfl:

20. rb

rb Gearhead

Olenkohan mä ymmärtänyt sitten jotain väärin..

Mistä Dodge RAM:ista sä oot sitten välillä höpissyt?

Karpov tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!