Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Nää kyllä pistää välillä ärsyttää nää samat naamat mitkä aina tulee "joku päivä" jne jaksaa selittää aina ku näkee... Osaavat kyllä tyhjää höpöttää kaikessa muussakin kun autoissa sit.

    Saa kai sitä unelmia olla mut eikö ne vois olla realistiakin?:rolleyes:
     
    impala67, Gary Grand ja sdfsd tykkäävät tästä.
  2. pantera

    pantera Double Gearhead

    Jos niillä ei ole kysyntää nyt, niin ei niillä ole 10v päästäkään
     
    palontie ja sdfsd tykkäävät tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    noista selitettiin jo sillon vajaa 10 vuotta sitten kun alottelin että vielä saa viimisiä halvalla
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ikävä tosi asia on, että halpojen jenkkien määrät on tippunut kultaisista -80luvun lopun tai -90luvun alun määristä. Samalla niiden hinnat on noussut.
    Halvin Dart V8 koneella on 7000€ nettiautossa.
    Valiant 5500€.
    Ne on kalliita jos vertaa BMW, Audi, VW yms autoihin. Eurokinnereillä voi ajaa ympärivuoden, osia löytyy paljon yms.
    Ja bensa on myös kallista nykyään, miksi ostaa Dart V8 koneella joka hörppii sen 14-17l/100km/h ja kone huutaa hoosiannaa 100km/h vauhdissa, kun voit ostaa 5k eurolla esim BMW 750 1996 tehoja 326hp ja on ilmastointia, sähköllä sitä ja tätä yms....
    Tai 5-7€ hinta luokassa saa jo Audilta S3, S4 ja S6 malleja.
    Hinta laatusuhde ei vaan ole vanhoilla jenkeillä nuorisoa houkutteleva. Ja ne jotka jenkin nuorista haluaa, ne sen kyllä ostaa. Mutta muut....
     
    Pertti K ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    5-10v sitten oli jenkeissä mistä valita 2-4k budjetilla, ei niitä silti nuoriso käsistä vienyt. Leppiä sai tonnilla leimattuja ja siistejä myös.
     
  6. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Yks asia mikä melkein kaikilla unohtuu, on autojen ikä. Kun mä ostin 90-luvun puolivälissä Dartin, se oli 25 vuotta vanha, eikä ollut kallis. Samoihin aikoihin 30 vuotta vanhat vehkeet oli jo kalliimpia. Samoin, kun leppäjeeppejä oli pihassa, leimattua sai alta tonnin, 80-luvun lopun vehkeet oli n. 20-25 vuotta vanhoja. Edelleen 10 vuotta sitten ne 30 vuotta vanhat olivat kalliimpia. 90-luvun puolivälissä 50 vuotta vanhat maksoi jo oikeasti rahaa, kuten myös 10-5 vuotta sitten. Ja sama tilanne on nyt...

    Miten tämä liittyy asiaan? No siten, että kaikki on suhteellista. Ostin kesällä 90-luvun alkupuoliskon buickin, alta tonnilla. Vanhin poitsu osti leimatun 90-lukuisen Buickin karvan yli tonnilla jne. Edelleen ne 20-25 vuotta vanhat on halpoja, kuten oli 90-luvulla, 2000-luvun alussa jne. Ehkä joku ymmärtää mitä ajan takaa....

    Isoin ongelma tässä harrastuksessa on harrastajien asenne. Tuoreempia ja halvempia ei pidetä missään arvossa. Jos nuori harrastaja ostaa sen halvan ensimmäisen harrastepelin -> tänä päivänä 25 vuotta vanha on äkkiä etuveto ja max V6:lla, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, katsotaan sitä ns. harrastepiireissä kieroon. Ei joku Chrysler Stratus, 90-luvun etuvetoinen GM:läinen jne voi olla harrasteauto, nehän on käyttiksiä... Vai olisko kuitenkin.... Harrastuskenttä ukkoontuu omien asenteittensa takia, muistellaan menneitä ja eletään menneissä. Siks nuoret mieluummin harrastaa jotain muita kuin jenkkejä, jos enää ylipäätään autoista kiinnostuvat.

    Oma tilanne on hyvä, vanhin muksuista on moottoripää, kunnon rasvanäppi piharemontintekijä, ropaa jenkkejä ja mehujousisia citikoita. Nuorempi poika haaveilee rustangista ja olis halunnut etuvetoisen Cadillacin opetuslupa-autoks. Tytölle just ostin pellolle Fiestan, kärsimättömänä odottaa, että pääsee ajamaan, eli pakkaset kovettaa ajoradan.

    Ei se harrastuksen tulevaisuus huono ole, päin vastoin. Kun vaan itse ei kangistuta kaavoihin ja ajeta tulevaisuuden toivoja omalla ahtaalla ajattelulla muiden harrasteiden pariin.
     
    Sounderi ja Wicked Witch of the West tykkäävät tästä.
  7. pantera

    pantera Double Gearhead

    Onhan näitä arvoaan nostavia "jenkkejä" nytkin tarjolla pilahintaan, esim PT cruiserit , maksavat muutaman satasen.
    Arvelen hintojen nousevan jossain vaiheessa eli harrastukseen pääsee kiinni mitättömillä summilla
     
    Sounderi ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    emmäätiiä onko nuoret niin kiinnostuneita joittenkin vanhojen partojen asenteista. Enemmänkin se että jenkit on ihan sikakalliita vrt. saman ikäset euroautot. Jos puhutaan tyyliin 10-15 vuotta vanhoista. Noin on ollu niin kauan kun minä olen autoillu. 10 vuotta uudempia seiskabemareita sai halvemmalla mitä siistejä kasarifarmareita.

    Sitte jos jätetään noi tylsät etuvetoautot pois mitkä nyt ei lähtökohtasesti hirveemmin kiinnosta "ketään" vaikka kuinka teeskenneltäisiin (ne vaan ei ihan oikeesti innosta ketään jenkkiautoilun pariin) niin hinnat pomppaa jo aika paljon kun siirrytään pickup/suv puolelle ja halutaan joku 10-15 vuotta vanha auto. Ja tarttee sen kuorkkikortin monessa tapauksessa.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    tai sitte käy etuvetocadillacit/70- luvun kuplavolkkarit eikä kukaan haluu edes 20 vuoden päästä niitä ellei ole joku 10 000 ajettu.

    yhel pari vuotta vanhemmalla oli pt cruiseri kun olin mopoiässä. Veikkaan ettei ostanu enää yhtään amerikkalaista autoa sen jälkeen.
     
  10. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Vai olisko se ongelma just tässä: kun itseä ei kiinnosta muut, kuin takavetoiset ja kasikoneiset jenkit, luokitellaan muut jonnekin roskan tasolle. Eihän ketään voi sellaiset kiinnostaa. Se vaan on niin että kyllä ne vaan kiinnostavat. Joku junnu joka etsii itselleen vähän erilaisempaa autoa, selailee alan foorumeita, eksyy tänne ja toteaa että ainoat mihin rahat riittää on muiden mielestä roskaa. Noh, sit mennään bemmifoorumille tms. ja todetaan että näille kelpaa kaikki. Nuoret haluaa kuulua porukkaan, ei lukea vanhojen ja väsyneiden viisaita sanoja siitä, mitkä on oikeasti mielenkiintoisia autoja.

    Täällä on yks 15-v himassa, joka alkaa vuodenvaihteen jälkeen ajamaan opetusluvalla korttia. 90-lukuinen 2-ovinen edukas eldo 4.9 rautakoneella kiinnostais. Tai sitten vaihtoehtoisesti hyvä etuvetoinen LeBaron. Joten jos jollain on moisia järkihintaan, saa tarjota yv:llä... Kun ei ne kiinnosta ketään, niin ovat varmaan halpoja.
     
    Sounderi, PilsnerBil, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    no sinä voit uskoa noin, omat kokemukset lähimenneisyydestä kertoo kyl sitä että ne etuvetoset autot saati jenkkiautot ei kiinnosta. "Erilaisen" auton haluava haluaa erottua joukosta, ei sellasta kiinnosta mitä muut sanoo auton ulkonäöstä tai muusta.

    Sitte vielä northstaarissa mikä ehkä voisi olla, on niin isot ongelmat että sellasta ei kovin moni tahdo ottaa ongelmakseen.

    E: kun ei edes ne 80- luvun "oikeet" jenkitkään hirveemmin kiinnostaneet ketään ehkä jotain fox mustangia lukuunottamatta.
     
    Muokattu: 21.10.2019
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tämä on silti vähän samaa kastia kun se aiemmin luupin alla ollut halveksunta.


    Aika ei ihan vielä ole ehkä neon/stratus/pt cruiserille kypsä mutta nuo etuvetokäkkylät on ihan täyttä kamaa.


    Jos talvella haluaa leikkiä, sitten vetotapamieltymyksen voi ymmärtää mutta muuten sillä ei hirveästi ole väliä vai onko? Ketteryyskään ei ole asian puolella
     
    Zejk1 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuli vielä jatkoa tähän mieleen:


    70-90luvulla ei hirveästi ollut vaihtoehtoja jos halus vähän enemmän kulkua tai luxusta käytettynä. Varmasti sillon jenkki oli ylivertainen valinta. Nyt tosiaan löytyy luxusta ja kulkua japanin ja saksan väliltä huru mycke
     
    Pertti K, Zejk1, palontie ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Se millä nuorison tietoisuutta voisi lisätä on suositella niille esim Roadkill, House of Muscle, Nicks Garage yms jaksoja Youtubesta, sieltä se aivopesu pikku hiljaa alkaa... :)
     
    redneck1 tykkää tästä.
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    emmää sanonut että ne on huonoja, vaan sitä ettei ne kiinnosta.

    Katto ny itte omaa mopoilu/autoilun alkuaikaa. Oliko paljon niitä "oikeitakaan" jenkkejä nuorilla mitä täällä niin kauheesti kehutaan (farmari, teltta 88, cutlassi...)?

    Oliko etuvetojenkkejä?

    Mun kaveripiirissä ei ollu kumpiakaan hirveemmin, yks redneck (ainut jolla oli amerikkalainen mun lähipiirissä) ei saanu autoaan ikinä kuntoon ja myi pois ja osti jonkun bmwn. Yks puoltuttu ajoi jollain 60- luvun farmari sevyllä.

    Mut itteni lisäksi ei kyl hirveemmin ollu ketään ja tuona aikana kylillä tuli tutustuttua ainakin nimeltä/autolta ainakin kepeesti yli sataan ihmiseen.

    E: niinjuu ja se PT cruiser mies, se oli saatu auton äitiltään kun äitinsä osti uuden
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itsekin kun ostin ekan auton, Dart 360 koneella vuonna -90, niin tehokkaat euro autot oli aivan eri hintaluokissa ja silti eivät pärjänny. Gti Golffit, Audit, Bemarit yms..
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    totta, ja nykyään suomessa ne amerikan hevoset ei liene edes kaikkein halvimpia hevosia ainakaan hintaluokassa "nuoriso"
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ajat muuttuu.
    Minä kun ostin ekan oman auton ennen korttia, niin se oli seissy jo hetken romiksella ja oli niin vanha, ettei kukaan aja sellasella enää. Makso 200mk ja oli 17v vanha.
    Nyt meillä ei ole yhtään noin nuorta autoa edes ajoautoina.
     
    miguelo, 1purehell, Volvo_5.7 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Yhdellä sukulaismiehellä oli vuoden-pari vanha GTI Corolla, etuveto, "lippalakki"-malli, jonka suorituskyvystä muut sukulaismiehet oli ihmeissään vuonna -90..

    Ostin sen Valiantin ja jossain vaiheessa väsyneen vakio-slantin suorituskyvylle naureskelijoille totesin että pitää vaihtaa pikkukasi siihen, niin se corollaki jää. Se naureskelun määrä ja vittuilu sen kommentin jälkeen oli jotain niin käsittämätöntä että koneenvaihtoon oli suorastaan pakko ruveta.:D

    Ihmeesti se (pilalle) viritetty 273+4-lovinen jätti Corollaa joka vaihteella.. Vaadittu uusintayritys tuottikin sitten vaan paljon savua lukottoman perän takia ja naureskelu ja vittuilu jatkui kun en "pärjännytkään".:D:odeek:
    Totesin sitten että pitäkää mielipiteenne..:argue::wc:
     
    miguelo ja palontie tykkäävät tästä.
  20. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Monta kertaa olen tuuminut että onneksi tullut, ja on ollut mahdollisuus , säilytettyä muutama "dinosaurus" jotka tuli hommattua aikoinaan....nykyhinnoilla jäisi haaveeksi vain.
    PT Cruiserin ostin jemmaan kesällä kun sattui löytymään pienillä kilometreillä, kattoluukulla ja nahkajakkaroilla varustettu hyväpeltinen yksilö ja vielä kun "halvalla sai"....hieman ihmetellyt niiden suosion romahtamista, mielestäni kivannäköinen auto ja antaa rakentelullekin hyvin sijaa oman mieltymyksen suhteen. Onhan niissä kaikenlaisia vikoja mutta ajoltaan ihan ok vehkeitä kyllä. Ja kun ei nuo nykyautotkaan ihan puhtainpaperein pääse vikojen suhteen.....
     
    Muokattu: 21.10.2019
    Gary Grand ja palontie tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!