Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    totta, ja nykyään suomessa ne amerikan hevoset ei liene edes kaikkein halvimpia hevosia ainakaan hintaluokassa "nuoriso"
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ajat muuttuu.
    Minä kun ostin ekan oman auton ennen korttia, niin se oli seissy jo hetken romiksella ja oli niin vanha, ettei kukaan aja sellasella enää. Makso 200mk ja oli 17v vanha.
    Nyt meillä ei ole yhtään noin nuorta autoa edes ajoautoina.
     
    miguelo, 1purehell, Volvo_5.7 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Yhdellä sukulaismiehellä oli vuoden-pari vanha GTI Corolla, etuveto, "lippalakki"-malli, jonka suorituskyvystä muut sukulaismiehet oli ihmeissään vuonna -90..

    Ostin sen Valiantin ja jossain vaiheessa väsyneen vakio-slantin suorituskyvylle naureskelijoille totesin että pitää vaihtaa pikkukasi siihen, niin se corollaki jää. Se naureskelun määrä ja vittuilu sen kommentin jälkeen oli jotain niin käsittämätöntä että koneenvaihtoon oli suorastaan pakko ruveta.:D

    Ihmeesti se (pilalle) viritetty 273+4-lovinen jätti Corollaa joka vaihteella.. Vaadittu uusintayritys tuottikin sitten vaan paljon savua lukottoman perän takia ja naureskelu ja vittuilu jatkui kun en "pärjännytkään".:D:odeek:
    Totesin sitten että pitäkää mielipiteenne..:argue::wc:
     
    miguelo ja palontie tykkäävät tästä.
  4. Zejk1

    Zejk1 2nd gear

    Monta kertaa olen tuuminut että onneksi tullut, ja on ollut mahdollisuus , säilytettyä muutama "dinosaurus" jotka tuli hommattua aikoinaan....nykyhinnoilla jäisi haaveeksi vain.
    PT Cruiserin ostin jemmaan kesällä kun sattui löytymään pienillä kilometreillä, kattoluukulla ja nahkajakkaroilla varustettu hyväpeltinen yksilö ja vielä kun "halvalla sai"....hieman ihmetellyt niiden suosion romahtamista, mielestäni kivannäköinen auto ja antaa rakentelullekin hyvin sijaa oman mieltymyksen suhteen. Onhan niissä kaikenlaisia vikoja mutta ajoltaan ihan ok vehkeitä kyllä. Ja kun ei nuo nykyautotkaan ihan puhtainpaperein pääse vikojen suhteen.....
     
    Muokattu: 21.10.2019
    Gary Grand ja palontie tykkäävät tästä.
  5. pantera

    pantera Gearhead

    Mulla on täällä kohta 16v junnu ja se ei muuta katokkaan kuin tuubista roadkillejä ja lateloita. Kääsmankit on sen mielestä ihan kuraa..
    Kanttitane kuulemma pitää saada eka autoks, ne maksaa jo tonneja. Oon esittänyt että osta parilla satkulla peetee ja tuunaa siitä oman näkönen huussi, ei nappaa..

    [​IMG]
     
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Turbollisia pt cruiser gt:teitä on pitkin vuotta ollut tarjolla.....
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Tällaisen ottaisin jos tulee tarve käyttöautolle..:D
     
  8. palontie

    palontie Gearhead

    Niin vois ottaa, ei ostaa..
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. Zejk1

    Zejk1 2nd gear

    Taitaa kuitenkin olla PTn olemus liian "retro" nuoremmille . Jakaa vanhempienkin mielipiteet jyrkästi, olen huomannut. ;)
     
    redneck1 tykkää tästä.
  10. grantorino

    grantorino 3rd gear

    Nykyään saa Corvetteja aika mukavasti hankittua, nettiautossakin on tarjontaa runsaasti kymppitonnin kahta puolen. Corvetten piti edustaa GM parasta tekniikkaa, näin mainostettiin. Harrastuksen tulevaisuus näyttää hyvältä, eikä aina tarvi hankkia pappamallin jenkkiä kun sporttejakin saa kohtuu edullisesti.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  11. darpen

    darpen Gearhead

    PT-Cruiserit vois hävittää maan päältä. Ennemmin Primera tai Avensis.
     
  12. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear


    Niin on tanen hinnat pompsinu. Itellä 1 Tane on ajossa. Voin kyllä tonnilla luopua. Just leimattu :D Vaikka tarkootus oli sillä talven ajaa. Mut olen yhtä ransiittia tiiraillu ni vois ehkä luopua tanesta :D
     
  13. Zejk1

    Zejk1 2nd gear

    Luulisin että tänäpäivänä ja työllisyysnäkymissä tuo kymppitonni on melkoinen raha aloittelevalle harrastajalle sijoittaa autoon...olen ehkä väärässä....
     
    Stang_81 ja Karpov tykkäävät tästä.
  14. ak72

    ak72 3rd gear

    hyi helvetti nuista tientukko riisikupeista on tuhannesti enempi harmia ku pt cruisereista.
     
    Gary Grand, rekkamies ja redneck1 tykkäävät tästä.
  15. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Joo kyllä mulle PT GT kelpaisi kakkoskäyttikseksi. Mikäs muuten oli se ensimmäinen massatuotanto "retro"? PT taisi olla ainakin ensimmäisiä.

    Jaa, googlauksen perusteella aika montakin ehti ensin, "isoista" mm. New Beetle:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Retro-style_automobile

    Niin ja Prowler, joka ilmeisesti ei ole liian retro hinnoista päätellen.
     
  16. impala67

    impala67 Gearhead

    kirjoittajat ovat nyt jumittuneet käsitteeseen "vanhat harrasteautot"- "halvat jenkit".
    Ei ennen vanhaankaan wanhat harraste autot olleet halpoja, vain perus käyttöjenkit.
    Nyt vain on niin, kuten ennenkin- että n.15-30v vanhat autot ovat halpoja.
    Siis vuosimallia 1990-uudemmat!

    Niissähän on ihan hyvin valinnanvaraa halvaksi käyttöharraste autoiksi. Suosittelen nopsaan shoppailemaan esim. f-bodyjä, hinnat ei varmasti laske enää pitkässä juoksussa.
     
  17. 57 Firedome

    57 Firedome Gearhead

    Meiillä 18 ja 20v kersat Fordeja ropaa. -66 Cortina juuri kilvitettynä, Escortti hitsuussa ja Anglia odottaa vuoroa. Parastaikaa kuuluu soodapuhaltavan pihalla jotain osia. Hyvältä harrastus näyttää.
     
    onoff road, Gary Grand ja Sounderi tykkäävät tästä.
  18. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Puskin itseni autoharrastukseen ilman autoa 13-14 -vuotiaana lehtien, tapahtumien jne muodossa. Oman ekan autoni ostin 16 -vuotiaana. 1966 Coronetin olisin halunnut Kemijärveltä, mutta isä ei Jenkkiin suostunut ja niinpä valinnaksi osui länsirajan tyyliin 1968 Amazon Kolarista. Molemmilla em. autoilla oli sama hintapyyntö 8000 mk, joka näyttää nettilaskurilla vuodet huomioiden 3200 euroa. Maksoin itse autosta kesätyörahoilla puolet, isä ja äiti maksoivat toisen puolen.

    Amazonin jälkeen mulla oli 1971 Volvo 164, 1977 RS -wannabee Escort ja parikin 100A Datsunia ennenkuin sain ekan Jenkin, 1969 El Caminon kutosella. Aikaa meni 7 vuotta. Maksoin Hevosenlähetysautosta 11.000 markkaa elikkäs jälleen vuodet huomioiden 3.100 euroa. Olin ekassa vakituisessa työpaikassa, jossa kk -palkka oli 3.800 mk, mikäli haluat suhteuttaa hintoja palkkaan. Mitään 1970 Challengeria eka Jenkiksi oli tuolloin siis ihan tavallisen vakosamettihousuisen nuoren turhaa edes haaveilla.

    Ton jälkeen mulla on ollut hyvää ja huonoa harrastekalustoa hankittuna Suomesta, Ruotsista, Hollannista, Canadasta ja USAsta. Yksikään auto ei ole ikinä jäänyt kesken, mutta osa toki pölyyntyy tallissa. Joissakin on kilvet, joissakin ei ole. Joku noista on rahassa mitattuna jopa arvokas (GTX), joku taas tunnetasolla (Duster). Kaikki rahoitus harrasteeseen on tullut leipätyöstä ja osittain myös autojen ja osien vähäisellä osta-vaihda-myy -toiminnalla. En osaa itse tehdä riittävän hyvin etenkään auton koritöitä ja niinpä näitä palveluita olen ostanut paljon ulkopuolisilta. Syynä se, että ennemmin maksan hyvästä työstä ulkopuoliselle kuin makuutan autoani keskeneräisenä tai myyn sen toivottomana projektina jollekin.

    Olen myös harrastuksen ohella päätynyt perheelliseksi omakotiasujaksi. Lapsi tai talon osto ei ole estänyt autoharrastusta. Kun ostin taloni, niin omistin silloin harrasteauton, jolla olisi saanut 1/10 talosta. Vaimoni kysyi, jotta myytkö auton niin sanoin että mitä se vaikuttaa tolla hintasuhteella. Jos olisin silloin myynyt tuon noin 50.000 markan 1967 Satelliten ja käyttänyt rahat taloon, niin sinne olisi harrastekassa mennyt. Ikuisiksi ajoiksi. Ja tuon auton ostin muuten pankkilainalla, jonka korko taisi olla 16 -prosenttiyksikköä. Harrasteautot siis ovat pysyneet, vaikka kuvaan on tullut perhe ja talo, mutta sen sijaan minulla on jäänyt ostamatta monet merkkifarkut, uusimmat kännykkäversiot ja monta oluttakin on jäänyt juomatta Espanjan lämmössä. Valintoja nuokin. En tiedä, onko vaimo ollut onnellinen vai onneton, mutta henkilö on yhä sama, josta käytin termiä tyttöystävä ostaessani Amazonin Kolarista.

    Ei kannata tehdä asioista liian vaikeita ja surkutella koko elämäänsä miettimällä Piilo-Jameksen statusta. Kaikki riippuu siitä, kuinka paljon asiaa haluaa ja kuinka paljon sitä itse arvostaa. Muiden mielipiteet (auto)harraste -asioissa on aivan sekundäärinen seikka.

    PS. Edelliseen liittyen. Olen katsellut mahdollista seuraavaa hankintaa ja se lienee 1992-1996 Corvette C4. Ai miks vitussa moinen pulkka? Tommonenhan on kunnon hylkykamaa ja BIG NO, kun lukee harrastepalstoja ja kuuntelee muiden mielipiteitä. Mulle se on aivan se ja sama, mitä muut ajattelee ko. autosta Nettiautosta Bongattua -palstalla. Koska, kun olin Suomen lamaa paossa Golanilla 1992-1993, niin olisin aika rajusti halunnut ostaa tommosen tax freenä. En sitä kuitenkaan voinut tehdä, koska Satelliten 16% velka + opintolaina painoi päälle ja halusin maksaa ne pois. Nyt tommonen Corvette maksaa vaikkapa CA:sta tuotuna about kympin ja minun henkilökohtaiseen tarpeeseeni saan tolla summalla paljon vastinetta.; "Golan Mission completed!"
     
    Muokattu: 22.10.2019
    onoff road, Jussi289, Gary Grand ja 14 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Juuri näin kuin yllä PP kirjoittaa. Tilanteet ja ajat on ihmisillä erilaiset ja myös se ajatus kuinka tiiviisti haluaa harrastaa vai haluaako tehdä sitä enemmänkin porukkajuttuna tai vaikka kimppa-autojuttuna. Yleensä kun elämä muuttuu, ajatukset muuttuvat hiljaa sen mukana. Äkkipysäykset, muuttavat harrastamista pakostakin.

    Olihan ne jenkit kalliita 80luvulla. Armeija-aikana ostin 67 camaron, velkaa piti ottaa joku 50 000mk, mutta hinku euroista jenkkiin oli kova. Niin kauan meni mukavasti jenkkien kans, kun tuli devalvaatiot, paljon ulkomaan valuuttoihin sidottua lainaa,.... muut ikäiseni (90luku) osti talon eli normaalia elämää, minä maksoin yli 2n omakotitalon verran velkoja ja asuin milloin missäkin parakissa työmailla, majataloissa, töitä 5v 6-7pvä vko ...... Yhtä helvettiä ja siinä ei paljon harrastettu. Kämppäkin oli välillä autotallilla patterin ja auton välissä hetekalla nukkuen. Niin ja oli ne korot parhaillaan 19%.... Siinä vain äkkiä on 10-15v muita perässä hankinnoissa, kun tuommosen velkahelvettiin itsensä ajaa. En suosittele.

    Kun näistä pääsi ja tuli työtapaturma, joka muutti suunnan missä asutaan ja mitä tehdään (4v eläkkeellä, uudelleen koulutus...) niin ei kyllä ollut vara paljon harrastella. Muistan 2001 kun teki mieli kilpuria tai jenkkiä. Karttusen Eero lainasi rahaa että sain ostettua rullaavan alteredin, siihen tein 10 000mk hintaisen isolohkon, Eero sponssasi laatikon teon.... Topparin Sami sponssasi autotallin..... aika korvaamattomia apuja tuossa tilanteessa, mutta nousu oli jo alkanut ja terveyskin oli tallella. Toinen tiputus tuli 2003 kun akka lähti, siinä ei voita kukaan. mutta....se on sitä elämää. Aina on tehty autoilla autoihin raha. Katuautot, museoautot, linja-autot, kilpurit, hot rodit,...Aina niillä on saanut niin paljon enemmän että on voinut ostaa parempia aihioita, enemmän kalustoa....

    Hot Rodeilla on tullut välillä aika mukavia kauppoja. yksi vuosi möin 2 roadsteria ja niin oli hyvä 6 numeroinen summa tilillä odottelemassa uusia projekteja eikä ollut minkäänlaista tarvetta ostaa niillä rahoilla mitään uutta käyttöautoa tai maksaa talovelkaa pois. Sitten ei olisi enää harrastusrahaa, jos sen rahan tuhoaa talovelan maksuun. Edelleen on hieman talovelkaa, mutta yksin olen kaikki maksanut ja edelleen on autoista tulleet rahat joko makaamassa tilillä tai kiinni autoissa. Päiväpalkalla maksetaan normi eläminen: Ruoka, pojan harrastukset ja hänen sekä hänen äidin reissut Eestiin (poika on 2 maan kansalainen), omat lomat, talo, vakuutukset, bensat, dieselit, ja tosiasia on se että kun harrastaa kustannuslaskentaa voi tämmöinen uusiovanhapoikakin pitää 6-7autoa, taloa, ja maksaa päiväpalkasta muutkin em. jutut eikä tee tiukkaakaan. .... Ei tulisi mieleenkään Autoilla tullutta rahaa panna talovelkojen lyhennykseen tai törsätä kylillä. Aivan sama maksaako vuokraa vai samalla rahalla lyhentääkö taloa, korko on jokatapauksessa melkein pyöreä nolla.

    Hienoa kun ei ole koskaan ollut kiirettä päästä rahoista eroon, ehkä tuo 1990 velkahelvetti jne opetti jotain.... ja tuossa sitten vuosi sitten tuli sopivasti vastaan kärry, pick up ja sitten katuauto, ne pystyi hankkimaan kun jaksoi odotella itselle sopivia juttuja. Jos ne rahat olisi pannut hienoon elämään tai hussannut pörisemiseen kujilla.... ei olisi tarvinnut ostaa noitakaan vehkeitä. PE mikko osti minulle kalivieteristä 2010 luvun käyttöauton. Pitää vähän uudistaa sitäkin puolta ja samalla sekin on harrastamista jos voi ajaa työmatkat 2010 luvun autolla , jos sitä nyt voi harrasteautoksi laskea...

    Pääasia että autot on ajossa. Autot on tehty ajettavaksi ja se on rakentamisen lisäksi perkeleen mukavaa kun saa päästellä menemään.

    Ah

    sen voin sanoa että paljon enemmän olisi voinut laitteita ostaa valmiina tai rakennella jos olisi toinen maksaja taloudessa, mutta kun tämä nyt vaan tuntuu niin mukavalta näin ja kun on ns. "tyttöystäviä", joiden kanssa voi olla silloin kuin kummallekin passaa ..... Ei tulisi mieleenkään luopua tästä "uusiopoikamies" elämästä, kun itse osaa pitää talon, silittää paitansa ja laitttaa ruoan....
     
    Muokattu: 21.10.2019
    Muki, Cam69, Sounderi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Mainostettiinhan PT cruiseria uutena "kasvaville aikuisille" ainakin vanhan mainoksen mukaan.
    Oltiin mekin (isä GM miehenä) jotain 4 vuotta sitten ostamassa jo PT cruiseria käyttöautoksi pakon edestä kun mitään muuta ei ollut tarjolla lähellä. Raumalla oltaisiin käyty katsomassa sellaista mutta nettiautoon tulikin siisti kuntoinen Caprice joka oli palvellut Suomessa myös taksina. Se sitten päädyttiin ostamaan ja PT jäi liikkeeseen myyntiin.:cool:
     

Kerro tästä muillekin!