Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. Juuri näin kuin yllä PP kirjoittaa. Tilanteet ja ajat on ihmisillä erilaiset ja myös se ajatus kuinka tiiviisti haluaa harrastaa vai haluaako tehdä sitä enemmänkin porukkajuttuna tai vaikka kimppa-autojuttuna. Yleensä kun elämä muuttuu, ajatukset muuttuvat hiljaa sen mukana. Äkkipysäykset, muuttavat harrastamista pakostakin.

    Olihan ne jenkit kalliita 80luvulla. Armeija-aikana ostin 67 camaron, velkaa piti ottaa joku 50 000mk, mutta hinku euroista jenkkiin oli kova. Niin kauan meni mukavasti jenkkien kans, kun tuli devalvaatiot, paljon ulkomaan valuuttoihin sidottua lainaa,.... muut ikäiseni (90luku) osti talon eli normaalia elämää, minä maksoin yli 2n omakotitalon verran velkoja ja asuin milloin missäkin parakissa työmailla, majataloissa, töitä 5v 6-7pvä vko ...... Yhtä helvettiä ja siinä ei paljon harrastettu. Kämppäkin oli välillä autotallilla patterin ja auton välissä hetekalla nukkuen. Niin ja oli ne korot parhaillaan 19%.... Siinä vain äkkiä on 10-15v muita perässä hankinnoissa, kun tuommosen velkahelvettiin itsensä ajaa. En suosittele.

    Kun näistä pääsi ja tuli työtapaturma, joka muutti suunnan missä asutaan ja mitä tehdään (4v eläkkeellä, uudelleen koulutus...) niin ei kyllä ollut vara paljon harrastella. Muistan 2001 kun teki mieli kilpuria tai jenkkiä. Karttusen Eero lainasi rahaa että sain ostettua rullaavan alteredin, siihen tein 10 000mk hintaisen isolohkon, Eero sponssasi laatikon teon.... Topparin Sami sponssasi autotallin..... aika korvaamattomia apuja tuossa tilanteessa, mutta nousu oli jo alkanut ja terveyskin oli tallella. Toinen tiputus tuli 2003 kun akka lähti, siinä ei voita kukaan. mutta....se on sitä elämää. Aina on tehty autoilla autoihin raha. Katuautot, museoautot, linja-autot, kilpurit, hot rodit,...Aina niillä on saanut niin paljon enemmän että on voinut ostaa parempia aihioita, enemmän kalustoa....

    Hot Rodeilla on tullut välillä aika mukavia kauppoja. yksi vuosi möin 2 roadsteria ja niin oli hyvä 6 numeroinen summa tilillä odottelemassa uusia projekteja eikä ollut minkäänlaista tarvetta ostaa niillä rahoilla mitään uutta käyttöautoa tai maksaa talovelkaa pois. Sitten ei olisi enää harrastusrahaa, jos sen rahan tuhoaa talovelan maksuun. Edelleen on hieman talovelkaa, mutta yksin olen kaikki maksanut ja edelleen on autoista tulleet rahat joko makaamassa tilillä tai kiinni autoissa. Päiväpalkalla maksetaan normi eläminen: Ruoka, pojan harrastukset ja hänen sekä hänen äidin reissut Eestiin (poika on 2 maan kansalainen), omat lomat, talo, vakuutukset, bensat, dieselit, ja tosiasia on se että kun harrastaa kustannuslaskentaa voi tämmöinen uusiovanhapoikakin pitää 6-7autoa, taloa, ja maksaa päiväpalkasta muutkin em. jutut eikä tee tiukkaakaan. .... Ei tulisi mieleenkään Autoilla tullutta rahaa panna talovelkojen lyhennykseen tai törsätä kylillä. Aivan sama maksaako vuokraa vai samalla rahalla lyhentääkö taloa, korko on jokatapauksessa melkein pyöreä nolla.

    Hienoa kun ei ole koskaan ollut kiirettä päästä rahoista eroon, ehkä tuo 1990 velkahelvetti jne opetti jotain.... ja tuossa sitten vuosi sitten tuli sopivasti vastaan kärry, pick up ja sitten katuauto, ne pystyi hankkimaan kun jaksoi odotella itselle sopivia juttuja. Jos ne rahat olisi pannut hienoon elämään tai hussannut pörisemiseen kujilla.... ei olisi tarvinnut ostaa noitakaan vehkeitä. PE mikko osti minulle kalivieteristä 2010 luvun käyttöauton. Pitää vähän uudistaa sitäkin puolta ja samalla sekin on harrastamista jos voi ajaa työmatkat 2010 luvun autolla , jos sitä nyt voi harrasteautoksi laskea...

    Pääasia että autot on ajossa. Autot on tehty ajettavaksi ja se on rakentamisen lisäksi perkeleen mukavaa kun saa päästellä menemään.

    Ah

    sen voin sanoa että paljon enemmän olisi voinut laitteita ostaa valmiina tai rakennella jos olisi toinen maksaja taloudessa, mutta kun tämä nyt vaan tuntuu niin mukavalta näin ja kun on ns. "tyttöystäviä", joiden kanssa voi olla silloin kuin kummallekin passaa ..... Ei tulisi mieleenkään luopua tästä "uusiopoikamies" elämästä, kun itse osaa pitää talon, silittää paitansa ja laitttaa ruoan....
     
    Muokattu: 21.10.2019
    Muki, Cam69, Sounderi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Mainostettiinhan PT cruiseria uutena "kasvaville aikuisille" ainakin vanhan mainoksen mukaan.
    Oltiin mekin (isä GM miehenä) jotain 4 vuotta sitten ostamassa jo PT cruiseria käyttöautoksi pakon edestä kun mitään muuta ei ollut tarjolla lähellä. Raumalla oltaisiin käyty katsomassa sellaista mutta nettiautoon tulikin siisti kuntoinen Caprice joka oli palvellut Suomessa myös taksina. Se sitten päädyttiin ostamaan ja PT jäi liikkeeseen myyntiin.:cool:
     
  3. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Justiinsa tuommoisia sitä kaipailee ketjuun ja lueskeleekin ennenmmin kuin viisastelua ja vittuilua , ei ole mennyt elämä aina niinkuin strömsössä ,tulihan sitä semmoisiakin oikopolkuja nähtyä missä astuttiin alaportaan sijaan yläportaalle suoraan ja johtajan paikka varattuna amiksesta päästyä jolloin harrastekaluston taso oli heti pulasuomen ykköstasoa ,kyllähän täällä upeita yksittäiskappaleita oli muuttoautoina tullut tai joku silmäätekevä tilannut joskus.

    En tarkoita että kivisiä teitä olisi mukava koluta,nostalgoida tai lueskella toistenkaan kärrypoluista,päinvastoin mukavampi jos pääsee pikkasen helpommalla, mutta opettavaa luettavaa kylläkin.Nykynuoret ehkei tienneetkään ettei ne autot,tallit ja harrastusrahat kunnosteluun kaikille pudonneet eteen silloinkaan tai putoa nytkään mutta on takuuhyvä,joskin loppuunkulunut tekosyy lässyttää miksi tarttee vielä tuumata ja odotella sitä ...hehheh..veikkausvoittoa jonka jälkeinen kohdekkin on jo mietittynä.
    Elämä on nyt ja tässä,jos kerta kiinnostaa niin toimii,tarjontaa ainakin piisaa mistä valita kukkaronsa mukaan ja jos ei oikeasti kiinnosta niin on sitten hiljaa.

    Tietty ymmärrän hyvin että voi olla järkikin kasvanut geeneissä eikä vanhoihin autoihin tuhlata älyttömästi tietäen ettei saa ikinä takaisin roposiaan tai pääseekö siitä edes eroon tarvittaessa.
     
    Muokattu: 21.10.2019
  4. hantta

    hantta Gearhead

    18 vuotiaana 66 Fiat vaihtui -65 Valianttiin, ja siihen aikaan pitkä paperi oli tosiaankin pitkä paperi, osamaksusoppari oli yli metrin mittainen paperisuikale, josta kerran kuussa vedettiin pätkä pois pankin tiskillä. Vallu kutosella maksoi 5500 mk. ja sen jälkeen parin pikkukakkosen jälkeen 30 000 laina pankista, ja ostelemaan lähes raatoa lauluautoa,- 66 Monaco 500 2d ht 413 cid, ja siihen sitten suttautui kaikki liikenevä seuraavan 10 vuoden aikana, tosin joka kesä oli liikenteessä ja työmatka- ajossa :)
     
  5. hantta

    hantta Gearhead

    Tähän vielä sellainen episodi, että kun Monaco oli kelvollisessa kuosissa, sitä pyydettiin Turun näyttelyyn, mutta aiemmin samana vuonna silmälääkäri otti kortin pois, jolloin en voinut sitä ajaa näyttelyyn, enkä sen koommin enää koskaan mihinkään muuallekaan, mutta kaveriapu toimi siinä, että katiska näyttelyn saatiin ;)
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  6. Harri S

    Harri S Gearhead

    90-luvun laman velkojen kanssa eläneenä kyllä osaa arvostaa harrastuksen nykytilaa.
    Se on tehty kyllä netin myötä niin helpoksi ja halvaksi ettei silloin lamavuosina voinut tällaista kuvitellakaan.
    Ostelee sellaisia juttuja mistä ite tykkää ja joiden parissa viihtyy ja siinä samalla sitten suunnittelee tulevaa.
    Itsellä noissa pyörteissä onneksi pysyi pää sen verran kylmänä, ettei noi muutamat elämän mahalaskut ole taloutta kaataneet.
    Lelut on olleet mieleiset ja vaikkei kaikkea haluamaansa koskaan saakaan, pitäähän niitä unelmia olla, muuten ei pysy yläketju kireällä ja elämästä menee maku kokonaan.
    Itse en ole havainnut pillurallin vähenemistä, tosin onhan tuosta jo yli 30 vuotta kun tulli sellaisissa paikoissa pyörittyä.
    Se oli silloin tärkeä osa elämää, se metsästys, mutta ei se kaatokaan elämää lopulta sen kummemmaksi muuttanut. Jotain jäi pois ja jotain tuli lisää.
     
  7. karra

    karra Gearhead

    Eka jenkin ostin 1988 opiskelijana noin 20 tmk. 1989 valmistuin ja chevy II vaihtui 1990 Jimmyyn joka vaihtui 1991 caprice stw.hen. Kämppä lahes maksoi 1989 401 tmk ja saimme siitä 1996 225 tmk. No, lappeessa maksoimme uudesta silloin 335 tmk ja sen myyntihinta oli 2005 112 t eur! Laman takia harrasteautoja ei ollut kunnes taas 1998 ostettu impala conv joka luopui 2004 paikastaan 1968 MB 280 SE Coupen alta.

    Tuohon väliin mahtui ero jossa exä vei puolet, ja 2016 toinen ero jossa exä ei vienyt oikeastaan mitään. Ja jotenkin tuohon saumaan oli talliin kertynyt 5 kpl yli viisilitraisia veekasimersuja joista vanhimmat kaksi oli vielä yli 6 litran pannulla, kolme vanhinta museorekattuja. Nyt olen yrittänyt harventaa noita mersuja mutta ei oikein mee sillä hinnalla kaupaksi jolla niistä raaskisi luopua.

    Oli tuossa siis käyttiksenä 10 v ajan leppäkylki ja 11 v ajan chevy tahoe siis, bensakoneisia molemmat.

    On ollut onnea autokaupoissa ja nyt mersuharrastuksen aikana hyötyä verkostoitumisesta.
     
  8. rekkamies

    rekkamies 2nd gear

    Tää on niin totta kun olla ja voi:p
     
  9. rb

    rb Gearhead

    PT:ta vastaan mitää ole, mutta jos jotain kehonsiirto välinettä olisin vailla, niin mielummin se Avensis...
     
  10. Karpov

    Karpov Gearhead

    Miksi elämän pitää olla läpeensä tylsää?
     
    onoff road, redneck1 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  11. pantera

    pantera Gearhead

    Kurjuuden maksimointia.
     
  12. 59Kingswood

    59Kingswood Gearhead

    ...
     
    Muokattu: 9.1.2020
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. Karpov

    Karpov Gearhead

    Jos pt:ssä yhtään neon/voyagermainen hihnaväli niin ei tuota onneksi kovin usein tartte.
     
  14. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    PT:ssä on sentään aika hyvin tilaa remmin vaihdolle..
    Tuollanen Ducato-Boxer-Jumper ja 2.8HDI konehuoneessa, niin aletaan puhua kurjuuden maksimoinnista remmin vaihdossa.:confused:
     
  15. 59Kingswood

    59Kingswood Gearhead

    ...
     
    Muokattu: 9.1.2020
  16. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Ei saakeli!?:odeek:
    No, niissä PT:ssä mihin oon vaihtanu ei oo ilmastointia ollutkaan..
    Näköjään onneksi.:odeek::poff:

    Tuo Ducaton ja Pösön remmin vaihto on tähän mennessä ollu paskin savotta mulla.:rotfl: -01-> noista pahempi..
     
  17. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    samaa kategoriaa molemmat. Tylsää.
     
  18. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Juu perus käyttikset tylsiä mielestäni siksi kesäisin ajelen Dötsillä lähes kaikki ajot+ joitakin tapahtumia. Jotkut pidemmät siirtymät sitten sillä perus kotterolla. Samoin veljeni ajelee mieluummin vanilla tai 70 luvun corollalla ja civiccillä vain pakolliset.
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  19. multsi

    multsi 2nd gear

    Vaikuttaisi, että ainakin pk-seudulta ovat tainneet jo kadottakin aika tehokkaasti. Enpä muista milloin olisin itseasiassa nähnyt Helsingissä sellaista enää.
     
  20. rb

    rb Gearhead

    Nii...… Ettei käyttistä tarvitse korjata??
     

Kerro tästä muillekin!