Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Mää voin ottaa ne kaikki ilmaiseksi. Yyvee, aavee ja koovee toimii.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  2. Muki

    Muki Gearhead

    Nestemäiset polttoaineet ovat käytännöllisiä. Ne eivät tarvitse latauspistokkeita.

    On aika vaikea uskoa, että aivan lähitulevaisuudessa tulisi sellainen tilanne käytännössä, että polttomoottorilla ei enää voisi ajaa, mutta käytettävät polttoaineet saattavat monipuolistua nykyisestä tarjonnasta. Koko nykyinen elämänmeno jouduttaisiin pistämään uusiksi jos polttomoottori lakkaisi olemasta, ei ole kovin realistista.

    Ne jotka haluavat ja pystyvät tekevät sitten aikanaan sähkömoottorikonversioita. Koko juttu ei ole pätkääkään ideologinen, rakentelua se on sekin siinä missä perinteinen läskilohkojen hinkkaaminen.

    Kyllähän ihan kaikesta voi maalata piruja seinille, mutta realismi kuitenkin asettaa erilaiset idealistiset hankkeet aikatauluun. Jos nyt arvellaan vaikkapa 20-30 vuotta menevän siihen, että liikenne olennaisesti muuttuisi energialähteiltään, niin aika monella on siinä vaiheessa jo ihan muita ongelmia ratkottavanaan, kuin joku auton voimanlähde.

    Mä olin asentajana silloin kun siirryttiin täällä periferiassakin viimein lyijyttömiin ja katalysaattoreihin. Muistan hyvin sitä edeltäneen ajan katkun ja kärtsän mikä oli korjaamohallissa. Vaikka pelkkä nokkasensori ei kerro mikä on saastetta ja epäterveellistä, niin aika iso oli silloinen muutos.

    Kesäisin sen tajuaa kun ajaa jonkun harrasteauton perässä. Voi herran pieksut, mikä käry niistä lähtee. Malmilta poisajettaessa oli se ruuhka siinä kehälle siirtymistä odotellessa. Noi vehkeet saastuttaa ihan saatanasti, eikä siinä ole mitään ihailtavaa tai puolusteltavaa.

    Tilastollinen merkitys on sit kuitenkin ihan yhdentekevä, ne isot muutokset on liikenne isossa mittakaavassa, ja sit teollisuus ja muut massiiviset päästölähteet, et ei mulla oo tarvetta pumpuntahdistajalle näistä harrastejutuista.

    Enempi näen ton kehittyvän teknologian harrastuksen *mahdollistajana* jatkossakin. Jos ei sähkö oo sun juttu, niin ehkä joku bensaan nähden vaihtoehtoinen nestemäinen polttoaine, tai kaasukonversiot, onhan näitä.

    Mut jos lasi on puoliksi tyhjä ja maailma täynnä uhkakuvia, niin sit se on niin, se on vaan aika raskasta pitkällä tähtäimellä olla defenssit päällä. Kyl mä uskon että harrastus jatkuu mut se on selvää, että muutoksia juttuihin tulee.

    Osa niistä voi olla aika hyviäkin, kun ensihaparoinnista pääsee yli. Jotkut kustomit, lowriderit ja mitä näitä on, ehkä joku Hersti tekee ekan sähkökonversion, sit se on ikään kuin "hyväksyttyä", toimii portinavaajana.

    https://petrolicious.com/articles/m...rneath-the-patina-of-icons-1949-mercury-coupe

    Mä ajan bensavanilla, oon ihan tyytyväinen kokonaisuuteen, en kaavaile siihen rahjukseen mitään ihmeempiä muutoksia, mut samaan aikaan voi pitää öögat auki ja tutkiskella mitähän jännää tulevaisuus tuo tullessaan.
     
    Muokattu: 27.10.2019
    onoff road, sämpy, Pertti K ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eräänlaisesta pistokkeesta on meilläpäin joutunut nestemäiset polttoaineet tankkaamaan. Pienkonebensaa saa valmiiksi kanistereissa, ehkäpä kohta siirtyvät taas pullomyyntiin apteekkeihin.
     
    Pikuppeilija tykkää tästä.
  4. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ne melko yleiset defenssit tulee usein päälle siksi että mielestäni liian usein tää autoharraste sotketaan sijoitustoimintaan, ja siksi kaluston arvo omistajalleen on jotakin muuta kuin harrasteen arvo.
    Ja kaikki uhka tuohon kohdistuen saa aikaan negatiivisia tuntemuksia.

    Mä ymmärrän kyllä sen jos on pitkällä juoksulla hankkinut kaikenlaista kivaa, osin turvaksi vanhuuden varalle, mutta homma menee usein metsään jos kuvitellaan että satoja tai jopa tuhansia painetut automallit (aikanaan siis melko tavalliset) jostakin syystä muuttuu pitkäaikaisiksi sijoituksiksi, joiden arvon nousu toteuttaa samaa kaavaa kuin varsinaisten keräilyautojen. Ne ei muutu harvinaisuuksiksi sillä että jotakin väriyhdistelmää, vaihdekepinnuppia ja raitaa on tehty vain 3 kpl. Joku varustepaketti ei tee kesää siinä hommassa vaan yleinen valmistusmäärä koko mallille, esim. leMans vast. kilpahistoria jne.
    Bulkkivehkeet on bulkkivehkeitä eikä se tee itsellänikään poikkeusta yhdenkään ennen ja nyt omistamani auton kohdalla. Niiden arvo harrasteena on se mikä merkitsee ja tyytyväinen saa olla, jos omansa edes osin myydessään saa ja työstä ei yhtään mitään. Sen kun sisäistää niin uudet tuulet ei tunnu missään kun ei siis ole mitään ”puolustettavaa”.

    Toiset kokee kaiken uuden uhkaksi (siis mahdollisesti sen mikä siihen oman kaluston arvoon negatiivisesti vaikuttaa). Tai kokee että omat kulut harrastuksessa kasvaa tulevaisuudessa.
    Ehkä silloin kannattaisi kääntää ne mittarit siihen mitä mulla on tässä ja nyt. Tai mikä merkitys ja rooli ylipäätään niillä harrasteautoilla on omassa elämässä ts. onko niiden tarkoitus tuottaa lisää pääomaa, vaiko hyvää oloa ja nautintoa tähän hetkeen.
    Ja samalla välttää ideologista leimaamista sen perusteella että tuo roolitus saattaa jollakin toisella oli toisinpäin kuin itsellä, eli hyvä olo (fiilis) tulee pääoman kerryttämisen edellä. Toisin sanoen tekee sitä mistä tykkää ja mihin on mahdollisuus ja jättää ne arvostukset ja arvonnousut muille.
     
    tinareki ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Hoitaahan se kumi-Kaisakin joidenkin kaikki tarpeet, mutta ei se kaikille vain ole sama asia.

    Mutta tätähän on aina tehty - ostetaan 100-vuotias talo ja tilataan gyprocit, tiilikuviopeltikatto ja Ikean kuvasto. "Remontti tehtiin vanhaa kunnioittaen - alkuperäisistä puusepän tekemistä ikkunoista saatiin pihalle tunnelmallinen kasvihuone."
     
    tinareki ja pantera tykkäävät tästä.
  6. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    siihen se kai menee että uudempaa tekniikkaa asennellaan vanhempaan kalustoon.. hetkinen.. sehän kuulostaa vähän samalta kuin mitä alkuperäinen hot rodding oli. hmm..

    mutta joo.. nuo 300 000-miljoonaeuroa luokan sähkökonversiot ovat vähän kaukaisia ajatuksia normi harrastajalle.. ne ovat vain niille tosi rikkaille joista se normaali tesla tai lamborgini on tylsä idea. ja pitäisi silti erottua muiden rikkaiden massasta jollain.

    jänniä ihailun kohteita mutta eivät käytännöllisiä esimerkkejä jota muut voisivat seurata.

    halvimmat vanhempiin autoihin tarkoitetut konversiot joita taas on tarjolla ovat kovin karkeita ja rajottuneita. ja silti maksavat 20-30te.. ei sekään hyvältä näytä.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tota, nyt todella minä en ymmärrä sua. Mikä vittu sua risoo? Kun vastaan sun kommenttiis, joka nimenomaan koskee "henkilöitä". Kuka siis tarinoi henkilöstä?
     
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Sama virsi taas.
    Sä puhut ekassa viestissäsi minusta ja mun ymmärtämättömyydestä muita ihmisiä kohtaan, teet pikadiagnoosin ja seuraavaksi et itse ymmärrä edes minua saatikka sitä mitä kirjoitan.
    Älä yhtään valita, kyllä se olit ihan sinä itse jota alkoi minun kirjoitus risomaan, veikken sinusta edes kirjoittanut ainakaan omasta mielestäni.
    Jos taas koet loukkaantumista siitä että multa ei löydy respektiä ruikuttajille, niin ihan itse sä ittes silloin niihin sijoitat.

    Toistan:
    Ei edelleenkään löydy respektiä ruikuttajille, sijaisloukkaantujille, tapavalittajille, kateellisille ja tahallaan väärinymmärtäjille.
    Tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus on utopiaa, mutta se mitä toisella on, ei automaattisesti ole sinulta pois.


    Sen kun ymmärtää on helpompi nauttia siitä mitä itsellä, ja myös muilla on.
     
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Itselläkin otsikon aihe aiheellinen.
    Luultavasti nyky harrastepelille on löytynyt ostaja jos hinnasta päästään sopuun. Tilalle tekis mieli 20-30k jenkki, mut tosissaan alkaa miettimään mikä se tilanne on parin vuodenpäästä kun saattais taas myynti/uudenhommaus olla aiheellista, jos kyllästyy.
    Tuskin bensan hinnat paljoa noussut on, mut onko jo niin paljon puhetta ilmassa autoilun loppumisesta tms ettei kukaan enää osta isokoneista autoa jos ei rankalla persnetolla myy.
    Tällä hetkellä nettiautossa ei kylläkään yhtään tuohon hintahaarukkaan osuvaa mielenkiintoista 2-ovista ole.
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kyllä jos olisi jäänyt odottelemaan valtiovallan ja verottajan päätöksiä, niin olisi autot jääneet ostamatta.

    ^ Tuo kuvaamasi ongelmahan tulee vastaan vain jos olet parin vuoden päästä vaihtamassa halvempaan tai ekompaan. Muussa tapauksessa tuossa skenaariossa väliraha pienenee.

    Bensarosvojen alennusmyyntiä odotellessa...
     
    Harri S ja 1purehell tykkäävät tästä.
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Cocco Billin ylläolevaan kirjoitukseen viitaten niin niitä tarroja 90-luvulta

    [​IMG]
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    [​IMG]
     
    kuutio, rb, Dataviilaaja ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    BRAKE DRUM palauttikin mieleeni nämäkin ajat..joo...rikos lie vanhentunut mutta minä liimasin tarran läpinäkyvän muoviin ja siirsin asetelmaa käyttö ja harrasteautojen tuulilaseihin ns tarpeen mukaan :D
    Samaa käytäntöä pystyi soveltamaan eri vuosina kulloisenkin tarramallin mukaan.
     
    Kruunusaari, Gary Grand, Karpov ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. xp

    xp Gearhead

    Jotain kertoo sekin että usa-autopuolen parasta / suurinta nettifoorumia ei ylläpidetä, ei toimi mobiililaitteilla.
     
    rb ja 1purehell tykkäävät tästä.
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En edelleenkään keksi, mistä kiihdytit ittes tohon tilaan.
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minä taas huomasin kun verotarran liiman jämiä irrottelin että liima liukenee lasoliin. Niinpä sitten seuraavan liimatun tarran liuottelin päällipuolelta märäksi lasolilla ja irrottamisen jälkeen laitoin toiseen autoon. Kuivettuaan jäi kiinni ja ei huomannu kukaan mitään. Kaverillekin tein saman kun sitä pelotti ite tehä. Kuka sitä nyt talvi ja kesäautoon eri merkkejä kun yks kerrallaan niitä voi vaan ajaa.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei noi polttismoottorit taida mennä pannaan vaikka pensaa lakattaisiinkin käyttämästä. Siirytään vaan muihin polttoaineisiin esim. e85, biokaasu yms.

    Bensan/dieselin korvaaminenkaan ei näytä kyllä tällä hetkellä kovin todennäköiseltä ainakaan kovin nopealla aikataululla. Ei ole kovin hyviä korvikkeita olemassa ainakaan kun päättäjät on lobattu siihen tilaan että ainut vaihtoehto on sähköauto ja joittenkin latauspisteiden pakotus/tukeminen sinne sun tänne ilman mitään tolkkua. Nykysen polttoaineinfran muutos e85/maa ja biokaasulle sekä olemassa olevan autokannan muuttaminen noille kävisi paljon nopeemmin/halvemmalla. Todennäkösesti silti täällä päättäjien yksityisautoiluviha estää tällästen kädenojennusten tekemisen autoilijoille.
     
  18. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Oli tuolla tuollainen uutinen:
    https://yle.fi/uutiset/3-10986113

    Eli että etanoli piisais 50000:een Suomen tiellä liikkuvaan autoon. Tää meidän "kunnianhimoinen tavoite" (oksettaa koko sana), että 10:ssä vuodessa autojen päästöt on puoliintuneet ja 15 vuodessa ollaan neutraaleja, on melkoisen utopistinen, jos ei jotain muuta keksitä.

    Jos nyt aloitettaisiin, niin jokainen Suomessa vuosittain myytävä uusi auto pitäisi olla sähköinen, että autokantaa uusittua tarpeeksi vuoteen 2030 mennessä.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  19. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    [​IMG]
    Tulevaisuutta uhmaten lähetin yhden autoistani tänään maaliin, en paaliin.
     
    kimmok2014, Gary Grand, Dataviilaaja ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. rb

    rb Double Gearhead

    https://www.uusisuomi.fi/uutiset/be...isteluun/c6393678-9578-468f-ac7c-8a2e6a55aa05

    Bensan ja dieselin myyntikiintiöt: Nyt tulee merkittävää tukea – ”Aalto-tutkijoiden malli syytä ottaa liikenneverotuksen jatkovalmisteluun”

    Hän huomauttaa, että hiilineutraali liikenne on mahdollista vain luopumalla öljystä.

    Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuuden kasvattaminen liikenteessä on tehokas tapa vähentää päästöjä. Fossiilisten öljyjen kasvihuonepäästöt ovat Suomessa selvästi suuremmat kuin kivihiilen, turpeen ja maakaasun yhteensä.
     

Kerro tästä muillekin!