Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    https://www.aenaples.com/vehicle-de...-wagon-wagon-55df492ce62a4058b159c9b0676e5c11

    Tuossa olis ihan siisti puukylki. Ei roiku edes kattoverhoilu.
     
    maverick999, Gary Grand, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. TuomoK

    TuomoK 3rd gear

    Sain tämän kirjan ja muutamia huomioita. Paljon hyviä kuvia ja yritystä on ollut. Kirja vilisee virheitä, mikä on valitettavaa, vaikea lukea tekstiä , kun ei jaksa uskoa faktoihin virheitten vuoksi. Sivulla 26 mainitaan Plymouth Barracuda 1966 moottorina GM Chevrolet Small-Block V-8 327. Lukuisat virheet vievät uskottavuuden sinänsä kiinnostavilta tuontitilastoilta. Mutta pisteet hyvistä SUOMI-autokuvista, näitä katsoo aina mielellään.
     
  3. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    17 tuhatta taalaa ja rahti pistää monet pojan täällä miettimään kuinka hienoa uudenkarheaa amerikkaa olikaan hetkisen sompailtavana ja miten helppoa olikaan se hiacenkorvike ja jokapaikanhöylä saada tuhottua pikaisesti romumiehen kilohinnoille.

    Aika kova on hinta kun miettii mitä kaikkea tuohon rahaan saa siellä muutakin mutta mitäs meinaatte, menisikö kaupaksi täällä tai kätelläänkö jenkkilässä tuohon hintaan ?
    Florida vähän mietityttää eikä 100 tuhatta mailiakaan ihan poikkeuksellisen vähän ole mutta ehkä epäilen turhaan...

    Toisaalta ennemmin minä tähän satsaisin tähän kuin totaalisen loppukäytettyyn puupenkkiin täällä jos entisöinti tavoitteena tai jos vaihtoehtona Carterin aikoihin viimeksi ominvoimin liikkunut kympin muskeliharso joka osien luovuttajaksikikin ollut liian huono tai semmoisena jo ollutkin vaikkakin aito sierainpelti olisi paikoillaankin mutta sen tyhjää kuten penkkienkin alla .

    Kaikki merkit oli ilmassa jo tuolloin miten 90% STW kalustosta käy kun halvalla saa liikaa ja niin myös kävi eikä siinä mitään ,kovasti vaan korpesi nähdä miten kova takapenkki verrattuna Metro Autossa ym myynnissä olleisiin ihkauusiin verollisiin hirmutyyriisiin pehmeäpenkkisiin oli peruste pitää hienoa "ALE"autoaan kertakäyttöesineenä vailla huolenpitoa ja loppu onkin historiaa. Tuommoiset Buickit oli juurikin halutuimmasta päästä jostain syystä,jopa TM koeajoi yleisön pyynnöstä käytetyn jenkkifarkun joka oli Electra STW.
    Ei senpuoleen,myös Colony Park tai LTD oli minusta melkoisen säväyttävä näky uudenkarheana,varsinkin valkoisena+ puukyljin.
    Electran kera tuli paljon myös LeSabreja halvempien GM merkkien kera ja lisävarusteita jopa Chevyissäkin rutkasti lähes poikkeuksetta.
    Lähestulkoon kaikki oli bensakasilla mutta myös dieseleitä tuotiin jonniverran.
    Tiedä moniko lukijoista muistaa näitä aikoja omakohtaisesti ja uskaltautuuko joku kertomaan STW ostoksestaan tuolloin ja miten sen kanssa kävi?
     
    Muokattu: 7.12.2019
    tinareki, Gary Grand, Inlinee ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Harri S

    Harri S Gearhead

    Oman Capricen (Metron tuoma) ostin Metroautosta reilun kolmen vuoden vanhana (ollu jonku kukkakaupan käytössä ennen sitä).
    Vaihdossa annoin, lyhytkavaisen -89 fleetsiden 60tkm ajettuna josta sain vaihdossa tuplarahat siihen mitä itse siitä maksoin (kiitos verouudistuksen).
    Käyttiksenä se toimi mutta kuten aina noissa omissa käyttiksissä, korjasin siitä pois kaikki ekan omistajan ajan rispaantumat ja pidin siitä muutenkin hyvää huolta. Osia ei käytettynä vielä liiemmin ollut, mutta Kokkolasta Nykvistiltä löysin siihen priiman takapuskurin parkkipaikkakolhuisen tilalle. Ruosteenestokäsittelin kauttaaltaan ja huolsin säännöllisesti yms.

    Toisen muksun myötä vaihdoin sen samanikäiseen 6.2d Starcraft vaniin, joka oli ihan mainio laite siinä tilanteessa.
    Vani sai polttoainelämmittimen, sekä samat ruosteenestokäsittelyt, purin puskurit ja helmat tieltä pois ja maalasin siitä helmaosat epoksilla, tarvittavin osin kiveniskumassaten ja orkkis maalisävyillä (ja myös kaiken muun mistä maali jo hilseili sinkityksen päästä irti, sivuikkunan alareunat, saranoiden ympärykset yms.)
    Vani oli siistikuntoisena myynnissä Nettiautossa viime vuonna, vaikka lähti multa eteenpäin yli puoli miltsiä mittarissa.
    Caprice meni varmaan seuraavan omistajan tiilikärryksi koska sillä oli jo 120tkm ajettuna, kuten maan tapana oli.

    Capriceen kysyin dieselöintiä, kun rahat oli kortilla mutta teetettynä 5.7d oli ollu 9 tmk prokkis ja 6.2d kolme tonnia ennemmän joten dieselivani oli fiksumpi vaihtoehto.
     
    Inlinee, sämpy, TuomoK ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. TuomoK

    TuomoK 3rd gear

    Luuletteko että minä valehtelen?
     
  6. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Lainasitko myös ykkös kirjan tämän kakkos-osan seuraksi?
     
    TuomoK tykkää tästä.
  7. TuomoK

    TuomoK 3rd gear

    Hyvä kysymys, tarkoitus on lainata myös ykköskirja, se kiinnostaa vielä enemmän, toivon virheiden määrän olevan siinä pienempi. Nyt varasinkin kirjan, säästän joulun pyhiin.
     
  8. TuomoK

    TuomoK 3rd gear

    Tämä ykkösosa on kyllä kanssa hyvä kuvien osalta, paljon hyviä kuvia vanhasta kotimaisesta kalustosta. Onkohan nämä lukuisat virheet tulleet ladonta yms kirjoittajasta riippumattomassa vaiheessa, eka osassa on vaihtuneita kuvatekstejä?
     
  9. tinareki

    tinareki Gearhead

    Jep, taitaa olla ihan pikapuoliin myöhäistä halpojen pitkäkattojen hamstraaminen jenkeistä.
    Hemmings Classic Car on hehkuttanut jo toistakymmentä vuotta sitten stw mallien hienoutta ja tulevaa arvonnousua. Niiden arvonnousua avittaa nyt nostalgia; Stw nousi suuren suosioon perheiden ykkösautona 60-70-luvuilla. Nyt niiden takapenkeillä lapsuutensa eläneet ikaluokat ovat varallisuutensa huipulla ja eläkeiässä tai sen kynnyksellä. Kun aika on samalla muuttunut ja varsinkin USAssa stw korvautunut SUV hirviöillä, alkavan ennen arkiset farkut näyttää harrastemielessä houkuttelevilta. 60-luvun full size stw:t saattavat olla jo aikuisten hinnoissa, mutta kyllä sieltä 80-lukuisia löytyy vielä edullisestikin.
    Ilmaisena vinkkinä, 10sek. googlauksella;
    https://tampa.craigslist.org/pnl/cto/d/seminole-1988-oldsmobile-custom-cruiser/7046441660.html
     
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    joo-o,muiden hienojen peltilaivojen ohella pitkäkattokin voisi olla vaikkapa baarin koristeena asiakaspenkein oiva laite jenkkimiehen silmäkulman kostuttamiseen parin tuopin jälkeen,siis kuin ulkomailla monesti näkee autoista muokattuja istumapaikkoja tai mikseipä kotitalliin unelmointiin ns kylmiin tyyppeihin koska kuten sitkeimmätkin huomaa niin taas uutisoitiin ilouutisia maailman pelastamiseksi eli suomen bensa/dsl henkilöautojen tulevista näköaloista ylimääräisten verojen muodossa ja selkosuomeksihan se tarkoittaa että niistä halutaan eroon painostaen todella pikaisesti jolloin päästään taas kerran aloittamaani otsikkoon ja voisi kysyä kuin urheilijalta suorituksen jälkeen:miltä nyt tuntuu?

    Aika huonolta sanoisin ja silti jotkut sitkeät yrittää yhä optimistisesti kaupata lisää karuja rojekteja tänne tuolla etusivulla vaikka koko touhu ehjienkin osalta pikkuhiljaa kuin "väärää rahaa"joka lati minkä tähän satsaa mutta mennään nyt loppuun asti konkurssissa tankki kesässä linjalla eikä ajatella rahaa aina.

    Enpähän olisi uskonut että koko jenkkitouhulle käy näin kun aikoinaan moottoritie kuin rautakin oli tosi kuumaa eikä siitä tunnu niin kauaakaan olevan.

    Tämä kuristusotteen tiukennus luonnollisesti koskettaa harrasteautoja kuin käyttiksiäkin mummoankan autoista euro kutosiin.

    Mikäpä siinä tiukennellessa kun tiedetään että kukaan ei tikkua ristiin laita estääkseen ja rahahanat maailman sosiaalitoimistona ehtyy pakostakin mutta kun käytännössä pakotetaan porukka hybrideihin ja puolivalmiisiin tyyriisiin sähköautoihin niin autokauppa elpyy,romumies nauraa ,jobbarit saa vietävää Afrikkaan,sähköyhtiö ku..ee hunajaa kuten urakoitsijatkin latausverkostojen kanssa ja pääpotin korjaa valtio joka saa taas kylvettävää maailman tuuliin.

    Ainut pelastus näissäkin asioissa lienee hallituksen kaatuminen ja maalaisjärjen saaminen oppositiosta mm autotouhuihin sekä tietysti joku herätysliike harrasteautojen+mp innostukseen jolloin niihin satsattaisiinkin mutta silloin unohtaisimme utopistisen kukkahattuhaaveen arktisesta EU esimerkkimaasta 2030 ja siihen näköjään mennään hinnalla millä hyvänsä oli kansalla rahaa tai valtaosalla tahtoakaan.
     
    Muokattu: 12.1.2020 klo 10:18
    duel, malvasto, litres ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. fishbone

    fishbone 3rd gear

    Katselin tossa ehtoolla juutuupista ameriikan autotapahtumista videoita,pisti silmään sama kuin meillä Suomessa,porukat oli vähä vanhempaa ikäluokkaa,kalusto tosin aikas komiaa.Nuorisoa näky vähemmän noissa,varttuneemmilla on enemmän massia laittaa harrastekalustoon.Meillä nämä nuoret kaupunkilaispolitiikot tappaa kohta koko autoharrastuksen ja autoilun sekä paljon muuta.
     
    malvasto, duel ja Peeaa tykkäävät tästä.
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Yks on ukkoutuminen tosiaan. Eräällä jenkkiläisellä harrastefoorumilla on vuosien saatossa kahdesti huomattu asia, että siellä ( foorumilla, näyttelyissä järjestävällä/ esiintuovalla puolella) pyörii vaan ne vanhat gubet, että asialle pitäs jotain tehä. Sit ne tekee foorumille kyselyn, miten me saatas lisää nuoria innostumaan harrastukseen. Sit kun ne kaks-kolmikymppiset harrastajat vastaa mistä ne tykkää/isi, ja tod.näk muut ikäluokastaan, nää samat vanhat gubet aivan totaalisesti sivuuttaa nää vastaukset, ja kierrättää omia jo huonoks todettuja juttujaan samalla kun taputtavat toisiaan selkään. Sit parin vuoden pääst uus ihmettely ku harrastajat vähenneet entisestään, et mitäs tehtäis...

    Ja kuten jo mainittu, ne kävijät näyttelijöissä suurimmaks osaks ajaa hybridillä prisman kautta kotio.
     
    1purehell ja pantera tykkäävät tästä.
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Valitettava tosiasia on että nykypäivänä ei koodit ja numbers matchingit kiinnosta, mitö taas vanhempi väki kyttää ja kehuu terska huurussa, saati jonku öljyntäyttöputken date code. Ei herneitä kelleen, jokaisella mieltymyksensä.
     
    Muokattu: 16.1.2020 klo 11:16
    sdfsd, 1purehell, Stang_81 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. fishbone

    fishbone 3rd gear

    Itekki jo ukkoontunu mut silti vielä käydään muijan kanssa cruisingit ja tapahtumia,näyttelyistä ei ole aikoihin enää saanut mitään kiksejä mut on niissä silti mukava käydä.
     
    malvasto tykkää tästä.
  15. keitele

    keitele 3rd gear

    Kohta alkaa kaluston poisto myynti ja kun kukaa ei maksa enään niistä, niin pakostakin jollekin jää "mustapekka kortti" käteen:oops:
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Okei, se 75-95 mainstream-aika lienee peruuttamattomasti ohi.

    Autoharrastuksella silti marinoidaan ihmisiä jatkuvasti; teeveestä tulee joka ilta jotain auton flippausohjelmaa, tietokonepeleihin on uinut klassikoita ja kesätapahtumia/kruisinkeja/näyttelyjä on joka viikonloppu valoisampaan vuodenaikaan. Väittäisin, että esimerkiksi 50-luvun Hudsonin tunnistaa aika moni ihminen verrattuna 20 vuoden takaiseen.

    Jotta harrastus ei rajoittuisi pelkkään katsomiseen pitäisi ehkä aloituskynnystä madaltaa sellaisille ihmisille, joilla ei ole tämä touhu ns sukurasitteena. Moni on silleen, että "olishan tommonen siisti mutkun ei oo paikkaa" ja jos olisikin, niin "en osaa"... (itsekin olen)

    Eli ainakin pääkaupunkiseutu voisi kaivata sellaista "oikeiden ihmisten" helposti lähestyttävää ja edullista kerho/yhdistystoimintaa. Joku SAHK Helsingin Seudun Automobiiliklubi kuullostaa jo sellaiselle, ettei ole tonnin kesäautolla mitään asiaa vaan pitää löytyä joku "dallabeen keikkabussi" navetan ylisiltä, että edes moikataan.
     
    duel, redneck1 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  17. Juu ei tapahtumien suhteen ainakaan oo näköpiirissä suurempaa hiipumista ja kalustoa tulee koko ajan lisää rapakon takaa. Ehkä suurin muutos on siinä, että sellaiset totaaliprojektit käy huonommin kaupaksi, tai kelpaa nekin, mutta hinta pitää olla realistinen.
     
    tinareki tykkää tästä.
  18. Jummijammi

    Jummijammi 1st gear

    Media laittaa auto- ja mitävain moottoriharrastusta huonoon valoon mutta tosi asia on, että eletään parhaillaa uutta kulta-aikaa jenkkiautoilussa. Osia on, autoja tulee lisää ja tapahtumat kasvaa ja monipuolistuu. Kustom kulttuuri ei ole enää marginaaliporukan toimintaa
     
    tinareki, malvasto ja fishbone tykkäävät tästä.
  19. pantera

    pantera Gearhead

    Koskaan aikaisemmin ei ole ollut helpompaa ja halvempaa harrastaa jenkkiautoja.
     
    1purehell, redneck1, fishbone ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. T5

    T5 Gearhead

    Mä voisin tähän jopa sanoa pienen vastalauseen.

    Joku on napsahtanut päässä ja hiukan varovaisesti oon selaillut ebaytä ja craiglistiä, jos joku hyvä sopiva uusi auto (projekti) löytyisi entisten jatkoksi.
    Mutta on vain tullut huomattua se, että autojen (alle 5k$) hinnat jenkeissäkin ovat nousseet aika paljon. Ja tuossakin hintaryhmässä valikoima alkaa käymään aika ohueksi.
    Jos ei siis mitään totaaliprojektia halua.

    Yksi automalli, jonka hinta on muutaman vuoden sisällä nostanut arvoaan älyttömästi on C3 Corvette. Parisen vuotta sitten niitä sai vielä hyväkuntoisena alle 5000 taalaan helpostikin, mutta nykyään ei enää tuohon hintaan pahemmin löydy.
    Saa nähdä, onko sama kohtalo edessä C4 mallilla seuraavaksi. Nythän niitä saa vielä pilkkahintaan jenkeistäkin.
     

Kerro tästä muillekin!