Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Mulla on semmonen fiilis että,kannustetaan hybridi/sähkö ja RE85 ajoneuvoihin. Nythän re85 muutoksesta saa sitä valtionavustusta olino 200 euroa kun muutoskatsastaa moisen vehkeen. Veroihin sei kuulemma vsikuta mitään vaikka päästöt jne tippuu vaan maksetaan silti bensakäyttösen kovia maksuja.

    Pointti siis oli että tehään noita bioetanolimuutoksia, muutoskatsastestaa ne jollonka niistä saa merkinnän trafiin niin myöhemmin kun niitä on tarpeeks niin niitä pystyy härskisti ruveta verottaan ja kovaa...
     
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Tuollaista en ole havainnut, pikemminkin kun auto on riittävän vanha niin se herättää sympatioita ja sitä arvostetaan lähes kaikissa piireissä. Joku raggarilintta ehkä saattaa aiheuttaa pahennusta, mutta se kai on tarkoituskin?
     
    Sounderi, Petri R. ja Lowry tykkäävät tästä.
  3. Stang_81

    Stang_81 Gearhead

    Maailma on muuttunut monella tapaa, yhä useammalla ei ole kädentaitoja, ei ole paikkaa eikä rahaa laittaa autoharrastukseen. Eikä varmaan samalla lailla kiinnostakaan autolla ajelu, kuin pakolliset ajot. Ihmisiä kiinnostaa eri asiat nykyisin.

    Tosin, nekin jotka harrastaa, pienemmästä palkasta, miettivät varmaan monesti mihin panostaa ja mitä hankkivat. Jotenkin myyntiryhmiä katsellessa tuntuu että käytettyjen osien ja ei haluttujenkaan autojen hinnat on turhan korkeat.

    Mut saapa nähdä kun osan mobilisteista ja muista romunkerääjistä aika jättää, tuleeko tilanne että harvinaistakin kalustoa pistetään prässiin, kun niitä ei saada myydyksi eikä ketään kiinnosta.
     
    Impalas ja litres tykkäävät tästä.
  4. markoyt

    markoyt 3rd gear


    ÄLÄ nyt hyvä mies lopeta ku oot päässyt vauhtiin .....Selvästi tarve purkaa mieltä.Kyllä me kuunnellaan sehän on yksi harrastajan hyvistä ominaisuuksista....
     
    Aslak tykkää tästä.
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    urheilukin on siirtynyt nettiin e lajiksi joten kai autoharrastuskin menee samaan,hitsaa romua netissä mig illä joka ei toimi kunnolla jne
     
    Pertti K tykkää tästä.
  6. xp

    xp Gearhead

    Ei Cocco Billiä lynkata kannata, selvää tulevaisuudenkuvaa minunkin mielestäni. Jos nyt ajatellaan 20-luvun autoja joita nuoremmat miehet 60 - 80 luvuilla kunnostivat kaikkein tärkeimpänä aarteenaan, kulttuuriteko, "kyllä jälkipolvien passaa olla ylpeä". Ko. sukupolvi alkaa siirtyä manan majoille ja ei ole enää markkinoita Hupmobilelle ja Chryslerille. Perikunnat ovat ihmeissään näiden loistoautojen kanssa, "joista ei luovuta" pappa sanoi. Ford nyt vielä menee kun siitä saa hot rodin tehtyä.
    Harrastajien määrä pienenee, V8-Magazine lopettaa kun tilaajamäärät laskevat. Lieneekö tämä syy siihen että Sanoma Oy luopui lehdestä. Tai jatkaahan se pienempänä omakustanteena kun joku lunastaa nimen käyttöönsä. Tähän nyt menee vielä aikaa ehkä 20-vuotta. Harrastajia palvelevat liikkeet lopettavat, asiakaskunta liian pieni, ja sekin tilaa kaiken Rock-autosta (miksipä ei tilaisi, homma kun toimii).
    Ei se mihinkään johda että täällä ehdotellaan mitä uudempia jenkkejä saa halvalla, ei ostava nuoriso täältä vinkkejä hae tai arvosta mielipiteitämme.
    Ei minunkaan kimppuuni kannata täällä sanallisesti hyökätä, tämä vain on mielestäni hyvin todennäköinen tulevaisuus.
     
    Impalas tykkää tästä.
  7. xp

    xp Gearhead

    "urheilukin on siirtynyt nettiin e lajiksi joten kai autoharrastuskin menee samaan,hitsaa romua netissä mig illä joka ei toimi kunnolla jne"
    Joo, tuulessa jolloin suojakaasu karkaa!
     
  8. spinout

    spinout Gearhead

    Viesteistä saa kuvan, että ennen oli jenkkiautoharrastajia pilvin pimein nuorison keskuudessa ja harrastus halvempaa. 80-luvun alussa luokallani ammattikoulussa oli n. 30 poikaa. Niistä tais 1-3 muuta kiinnostaa US-autot hatarasti, muttei läheskään kajahtaneita. Loppuja ei juuri yhtään. Olin ainoa Veekasin tilaaja. Sama toistui armeijassa hieman myöhemmin..

    Hienot autot maksoi 80-luvulla niin paljon, ettei ollut mitään rahkeita niihin. Pääsin käsiksi 2d Hardtoppiin vasta kakskytvitosena, kun olin ollut töissä jonkun vuoden ja säästänyt. Auto oli projektikuntoinen.. Sitten tuli 90-luvun lama ja autojen hinnat romahti. En myynyt.
     
    Muokattu: 17.12.2018
    onoff road, Jussi289, rb ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Aika kultaa muistot.
    Ostin 61 käkkylän vuonna 93.
    Hintalapussa seisoi 20000mk.
    Pikku tinkaamisen jälkeen maksoin 18500mk.
    Joku aika sitten sama auto oli myynnissä nettiautossa. Hintaan 23000e.
    Pitäis ihmisten varmaan tarkastaa tuota hinnotteluaan koska auton kunto ei ollut juur muuttunut mutta valuutan merkki oli
     
  10. z 900

    z 900 3rd gear

    Täysin samaa mieltä......asia oli juuri näin..
     
    Impalas tykkää tästä.
  11. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Olin autoamikses 2012-2015, suurin osa jengistä ajo perusritsoilla ja suhtautu aika negatiivisesti vanhempaan kalustoon merkistä riippumatta. Bmw, mersu ja volvo tais olla yleisimmät merkit opiskelijoilla. Itellä tietenkin palstan suosikkimerkki eli Volvo. :poff:
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jopas jotakin
     
    Pertti K ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  13. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    kauheita jenkkimiehiä oli amiksessa pari, saivat minut aivopestyä tähän touhuun. Toisella oli joku dartti projekti minkä myi pois keskeneräsenä, toisella ei mitään. Nykyään toinen ajaa vanhalla bemarilla ja toinen jollain 90- luvun alun camryllä.

    Oli varmaan jotain putin trolleja.
     
    Karpov tykkää tästä.
  14. jpalvima

    jpalvima 2nd gear

    Just näin. Taannoin latailin mainion My Summer Car-pelin ja täytyy kyllä hattua nostaa tekijälle, ei siitä että teki pelin jossa kasataan autoa vaan siitä että teki 80/90-lukusimulaattorin jossa Hiace kulkee polttoöljyllä, kiljua värkätään ja Marlboroa palaa. Ei helvetti että on hervotonta touhua tämä härmän versio GTA:sta




    Mutta joo, pimeässä ja vesisateessa hitsailu on parasta A-ryhmää!
     
    Pertti K tykkää tästä.
  15. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Ei tämä harrastus kyllä ole kuolemassa. Telkku auki tänään ja seuraavien ohjelmien mainokset nähty: Bitchin' Rides - Hot Rod rakentelua, Wheeler Dealers - All around klassikkojen rakentelua ja flippausta, Fast'n Loud - Jenkkien Rakentelua ja myyskentelyä, Romuraudan valtiaat - mikä lie jenkkiautokuvio jne jne.

    Hyvät ihmiset, ostakaa, vaihtakaa, myykää ja ajakaa niillä vehkeillä. Bensaakin sai tankilta tänään, kävin varmistamassa.
     
    Sounderi, wilburi, sdfsd ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Joo mäkin oon varmistanu tässä kuussa että kyllä sitä tuntuu vielä saavan, ja kuuta vielä melkein puolet jälellä :confused:
    [​IMG]

    Terveisin harrasteautoilija
     
    Karpov tykkää tästä.
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Harrastus on kuollut.
     
  18. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Kokkopiili, kiitokset makeista nauruista. Oli eräs viihdyttävimmistä palstan kirjoituksista vaikka itse en ehkä yhtä synkkänä tilannetta koe. :) :)

    Olen samaa mieltä maailmanparantamisen kustannuksista ja viherpesusta, jolla Suomalaiset pesee omaatuntoaan joka päivä. Itsepetos lienee sana, jota tässä yhteydessä voin hyvällä omallatunnolla käyttää. No se siitä aiheesta...

    Mitä tulee jenkkiharrastuksen kustannuksiin. Nykyinen museoauto-käytäntöhän tekee harrasteauton omistamisesta lähes ilmaista. Systeemin ongelmana on se, että tuon statuksen saamiseksi täytyy olla viimeisen päälle alkuperäinen auto, jonka sitten paikallinen random-tarkastaja arvioi. Toinen vaihtoehto on se, että tunnet tuon tarkastajan. Jotenkin hankala ymmärtää, että miten se 100A Datsuni jossa on kromivanteet ja portaat ikkunalla on jotenkin vähemmän museoauto kuin se alkuperäinen. Datsuni kuin Datsuni. Jos tuo järjestelmä laajennettaisiin koskemaan kaikkia tietyn iän ylittäneitä autoja, niin mallihan olisi valmis.

    Sitten jos rahat ei riitä kesäautoa tankata (jolla ajetaan 30p vuodessa) niin kyseessä ei mielestäni ole yhteiskunnan ongelma vaan enempi henkilökohtaisella tasolla.
     
    Charger´69 ja PPRCuda tykkäävät tästä.
  19. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    No jos tuosta ilmastovouhotuksesta pitää jotain positiivista löytää niin kivikaudelle palautettu Suomi ei ole kumiveneillä Välimeren yli tuleville ählyille ja rullaturville enää se Eldorado mitä se on tähän saakka ollut.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  20. Holley

    Holley Gearhead

    Kannattaisiko sinun Cocco Bill hankkia vaikka lentoliput ja käydä ajamassa joku Road 66 päästä päähän, tai tehdä ihan mitä vain, hankkia mielialalääkkeitä tai jotain?

    Ei tää harrastus tästä mihinkään kuole, mutta vähän laajenee. Yksi juttu, mitä ehkä et ole huomannut, ovat ne uudet keski-ikäiset harrastajat, joilla on rahaa ja jotka ovat huomanneet, ettei se vanhan jenkin omistaminen olekaan niin kauhean työlästä, kuin mitä ovat kuvitelleet ja jotka sitten tilaavat joltain valmiin auton Amerikasta ja nauttivat siitä. Tottakai minäkin tiedän teini-iästä lähtien jenkin omistaneeni ja opiskelijabudjetilla sitä epätoivoisesti kasassa pitäneenä, että nämä "uusioharrastajat" eivät ehkä koe sellaista omistamisen riemua kaikesta näissä valmiissa hyväkuntoisissa autoissa, kuin mitä itse nyt lopulta teen, mutta so what. Kukin harrastaa tavallaan, mutta mukavaa, että harrastaa. Olihan v8-lehdissä jo 80-luvulla autoja, joissa oli kullatut jarrulevyt noin yhtenä ääripäänä. Ei niillä silloinkaan ajeltu ihan kaikilla autoilla.

    Nää nettisynkistelyt lähinnä huolestuttavat. Pitäiskö mun perustaa oma verkkokauppa, jossa myisin köyttä ja sopivat installation instructionit uudelle "hangyourselfhigh" -tuotteelle (tukevahko ja laadukas köysi, valmitettu jossain eettisesti ja ympäristöystävällisesti), jota verkkokaupastani saisi ostettua? Helkkarinmoinen menestys siitä näyttäisi tulevan. Laittakaa ihmeessä mulle ennakkotilauksia, niin saan homman käyntiin.
     
    maxvo2, rb, PPRCuda ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!