Kolarikorjaus ja ruoste

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja umpio, 23.2.2014.

  1. smuige

    smuige Gearhead

    Jusku laittaa peltikorjaamon pystyyn ja tekee halvemmalla ja paremmin kuin muut ja pitää työntekijöitään kuin herran kukkarossa. Luulis asiakkaita olevan jonossa vakuutusyhtiöitä myöden...
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ok..Muistaa kun näkee naamatusten. :) Paljon on porukkaa tullut ja mennyt. Ja paljon on mennyt peltiä läpi käsien.
    Kun oli tuosta laadusta kyse niin täällä sitä taas ollaan oppimassa uutta,tuskin muutkuin suomalaiset on yhtä koulutettuja tähänkin duuniin. :wink:
     
  3. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Laita itse :poff:
    Ei mulla oo tarvetta sellaseen. Vuorokaudessa on vain 24 tuntia aikaa...
     
  4. Mustarauta

    Mustarauta 2nd gear

    Kyllä ammattiosaamisesta kiinni pitävä korjaamo on vastuullinen korjaamaan mokat.Ei auto pitäisi alkaa kukkimaan jos kaikki on tehty kunnolla,nykypäivänä vaan on meininki et nopeesti ja halvalla et saadaan massit himaan.Ennenkin tehtiin hommat alusta loppuun kunnolla (itellä yli 30v.kokemusta)ja harvassa oli ne kerrat kun jouti mokat korjaamaan.Materiaalit ja menetelmät on kyllä niistä ajoista muuttuneet jonkin verran mutta periaate ei.Kyllä auto pitää olla siinä kunnossa mitä se oli ennen kolaria.Ennen käytettiin paljon pintapeltien oikaisua eli pyrittiin olla turhaan vaihtamatta esim. ovenpintapeltiä.jos vaan oli mahdollista oikoa.Nyt uusitaan pienimmästäkin kolhusta osa uuteen.Nykypäivänä tarkastajat on etätyön tekijöitä,ennen tultiin sentään tarkastamaan paikanpäälle ja kysyttiin myös peltisepän mielipidettä.Eihän se ole mitään uutta että korinosat ja työn veloitus on jotain käsittämätöntä.Mutta mehän ollaan tyytyväinen EU valtio,Hä.
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Justiin ollessani Kiinassa, yks maahantuojan kaveri ruttasi autostaan helman. (uus Huyndai sedan, hinta oli ~17000€, eli suunnillen sama kuin Suomessa vastaavalla autolla)

    Kaveri vei auton korjaamolle keskiviikkoiltana ja haki torstaiaamuna pois. Kunnostus, helman oikaisu ja maalaus maksoivat 60€...
     
  6. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Pari asiaa on kyllä muuttunut.Auton VALMISTAJA sanelee tänään aikas paljon mitä saa oikoa ja mitä ei.Kaikkea ei saa oikoa enään.Kannattaa myös tutustua noihin koritakuu asioihin,eipä ennen annettu 12v takuuta korillekkaan.
    Kyllä oikomista harrastetaan edelleen mutta on tosiaan nykyaika tuonut hieman muutoksia-kin. Alumiiniosat,pur-muoviosat,muoviset etulokasuojat yms.. Niitä on hieman hankala korjata aika-ajoin. Työn nopeus on kymmenkertaistunut 2000-luvun alkuun.Pitää olla nopea ja tehokas jos mielii tienata. :eek: Työhinta ei mielestäni edelleenkään ole kaikenkallein vaan nuo mielipuoliset varaosa hinnat,ja tiettyjen työvaiheiden esim maalauksen hinta.Itse työntekijä ei kyllä ole se lottovoittaja tässä paletissa.
     
  7. toivaja

    toivaja Gearhead

    Vakuutus yhtiö maksaa kolarikorjaukset, ruoste ei liity kolariin ja jos maksajaa ei löydy niin tekemättä jää, senverran kiire muutenkin päästä noihin korjausaikoihin.
    Kyseessä on käyttöautojen korjaus, ei ole tarkoituksenmukasita ruveta entisöiomään näitä käyttöautoja, harraste ja keräily autot ovat asia erikseen, mutta silloinkin pitää maksaja löytyä.

    Jos tiedät jonkun korjaamon jossa ruosteet korjataan ilmaiseksi niin ennustan kovin lyhyttä elinikä ennustetta kyseiselle puljulle.

    Itse olen korikorjauksia tekevässä korjaamossa ja maalaukset tehdään alihankintana, eli ei puhuta mistään lommon kittaamisesata vaan peltien oikaisu ja vetotöistä kohdallani
     
  8. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Aikas typerää on myös olla puuttumatta johonkin ruosteen alkuun.Jokin pieni kupla nyt oikeasti kannattaa tehdä pois siis jos se on vahinko alueella!Äkkiä vaan kaatuu korjaamon piikkiin vaikka ei olla syypäitä korin huonoon huoltoon.Ei me nyt aleta hitsaamaan ilmaiseksi ruostunutta helmaa mutta siinä missä on vahinko alue niin tehdään nyt pienet pois tietty. On hienoa sitten niitä rapsuttaa kun asiakas vieressä ihmettelee tapahtunutta. Taikasana on tässä "virhevastuu",kannattaa tutustua jos ei tuttu sana ole.
    Luultavasti olen niin isossa konsernissa töissä että meillä on varaa jonkin verran rapsuttaa ruostetta-kin että maine säilyy. Jos todella olet alalla niin tiedät että kilpailu on kovaa ja maine täytyy olla kunnossa jos mielii hommia saada. Lisäksi kyllä asiakkaat tänä päivänä arvostavat vaivan näköä edes jonkin verran.. Toki eivät kaikki.Parhaamme kyllä yritämme jotta jatkossa meidän palveluita käytettäisiin.
    Meillä on ihan oma maalaamo,silloin saa maalarin kanssa paremmin sovittua hommat eikä huku aikaa ihmettelyyn. Ja kyllä mekin touhutaan vetotöitä. Tosin alkaa nekin olemaan aikas harvinaista hommaa.
     
  9. umpio

    umpio 3rd gear

    Ei tässä nyt ruosteettomaksi ole kukaan autoa halunnut; pistää vain nuo kuplat silmään kun ei niitä autossa ennen kolaria tuolla alueella ollut. Eikä noita ole muuallekaan ilmestynyt. Sitten toinen asia, reklamaatio. Mikä on käytäntö korjaamoilla asiakasreklamaatioiden suhteen; kirjataanko ne jonnekin ylös vai kerrotaanko suullisesta reklamaatiosta pomolle jonka jälkeen ne menevät suoraan mappi ö:hön?
     
  10. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Meillä ainakin jää reklamaatiotyö "elämään" siksi aikaa kun saadaan asia hoidettua jotta kaikki ovat tyytyväisiä.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    en viittis keksiä keksimällä,
    mut arvuuttelen,
    ehkä hiontamaalauksen jälkeen tehty maalauskuntoon siivoamalla hyperkiireellä,
    eli painepasurilla ja maalattukin aivan liian hetipian vesipesun jälkeen,
    eli ei ole paineella pakkel-ineen tuupattu vesi ehtinyt kuivua, yrittää nyttenniinku voikukka asvaltin läpi.

    tai sit kamat ei oo yhteensopineet keskenään tai tekijän kanssa, tosin yleensä silloin syntyy jännää mosaiikkia, true flakeja tia yms.
     
  12. umpio

    umpio 3rd gear

    Laitetaans loppusanat tälle asialle omalta osaltani. Kävin toissapäivänä vihdoin viimein, pitkin hampain, tekemässä reklamaation autosta. Pomomies itse tuli katsomaan autoa, ja niinhän siinä kävi niinkuin arvelin; ei minkäänlaista vastaantuloa asiassa. Ihan sama mitä sanoin, niin totesi vain että vanha auto ja ruostetta muualla kyljessä, ei heidän vikansa. Ääni sitten muuttui kellossa kun vaihdettiin kylkeä ja mentiin katsomaan minun laskuuni tehtyä "maalausta", joka oli tehty päin vittua. Pyysin korjaamoa maalaamaan koko alakyljen (siis sen kylkilistan alapuolisen siivun) koko hytin matkalta, eli hytin helman, oven alaosan, oven takaa sen lyhyen pätkän, ja sen jälkeisen vähän pidemmän pätkän hytin takakulmaan asti. No mitä oli tehty? Maalattu saatana se keskimmäinen, lyhyin palanen, ja sekin väärällä sävyllä (vaaleammalla). Ja tuokin maalaus oli tehty niin, että maali lohkeili jo etualakulmasta irti niin, että paljas, _kirkas_ pelti näkyi. Lisäksi oven alareunassa oli vanhassa maalissa skraaduja, joita ei korjaamoon viedessä ollut. Skraaduista väitti että eivät olleet heillä tulleita, koska heidän maalaamassaankin palasessa niitä oli, ja maalin irtoamiseen totesi, että vaikka olisivatkin maalanneet koko kyljen, niin kun kyseessä on vanha auto, jossa ruostetta, niin joka tapauksessa olisin tullut puolen vuoden päästä vaatimaan uusintamaalausta koska se olisi jo alkanut kukkia. Sitten paloi käpy... Lykkäsin maalauksesta saadun laskun kouraan, näytin päivämäärää ja kerroin että kyseisenä päivänä oli korjaamon työpäällikkö käynyt katsomassa auton lähietäisyydeltä, koska niin vaadin. Joka ikisen kohdan (skraadut, värisävy, maalaamattomat alueet) oli todennut ja ilmoittanut että asia selvitetään. Totesin firman omistajalle ilmeisesti aika tiukkaan sävyyn että mitä helevettiä oikein olette touhunneet kun sovitusta alueesta ei ole maalattu kuin pieni osa ja sekin eri värisävyllä ja niin, että maali irtoilee jo alle puolen vuoden. Ilmoitin lisäksi että minulle alkaa tämä pelleily riittää; tulin näyttämään autoa vain siksi että heille tuli antaa mahdollisuus todeta, ja mahdollisesti korjata, tehdyt virheet. Koska ensimmäisen reklamaatio on näköjään heitetty mappi ö:hän, eikä muutenkaan työn laatu ole sitä mihin olen tottunut, niin en ala sen enempää kinastelemaan vaan vien auton sinne, missä on ennenkin saatu maali kiinni pysymään oikean sävyisenä vanhoissakin autoissa. Sitten jantteri marssikin sisälle, otti kopion laskusta ja ilmoitti hyvittävänsä tuosta puutteellisesta työstä tililleni pelti- ja maalaustöiden osuuden. No tuo riitti minulle, kiitin ja marssin pihalle. Arvatkaa vaan kaksi kertaa että vienkö enää edes polkupyörää tuohon firmaan maalattavaksi :mad:

    Ai niin, olinkos aiemmissa postauksissani muistanut mainita, että tuon kolarikorjauksen osaltakin firma sössi; ensimmäisellä kerralla oli vaurioista korjattu vain kyljen etuosa; takaosa, jossa oli lähinnä naarmuja, pari pikku painumaa ja vääntyneitä listoja, oli jätetty korjaamatta. Näistä (samalla kun reklamoin tuosta toisen kyljen vajavaisesta maalauksesta) mainitessani työnjohtaja totesi että ei tiedä mistään mitään kun on vasta palannut lomalta. Seuraavalla viikolla, kun varailin aikaa loppuvaurioiden korjaukseen, jantteri olikin jo varsinainen ekspertti ja vittuili puhelimessa että ei suoraan sanoen ymmärrä että miten ne jäljet olisivat voineet kolarissa tulla. Kuitenkin vahinkotarkastuksessa kyseiset jäljet oli firman omistajan toimesta todettu kolarista aiheutuneeksi?!? Joko ei tieto kulje firmassa tai sitten oli tullut vakuutusyhtiön "piikki" täyteen. Paska maku jäi joka tapauksessa asiasta, vaikka vauriot korjattiinkin.
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    Ikävää että pääty ränään, noh joskus rapatessa roiskuu vaikkei tarttis.

    Jotkut sävyt, varsinkin siniseen taittuvat metalliharmaat sävyt ovat hankalia -ainakin standoksin kamoilla- koska värikaava korostaa sitä ominaisuutta, että pohjasävykin osallistuu lopulliseen sävyyn.

    Tarkoitan sillä, että kunnolla peittävä massakalvo tuottaa liian sinisen lopputuloksen,
    toisaalta liika varovaisuus jättää sävyn valjuksi, lopputulos ei ole täysin tiedossa kuin vasta lakkauksen jälkeen,
    jälkimmäisen saa yleensä korjattua maalaamalla osa uudestaan.
     
  14. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Sävyn tuomat ongelmat ovat perusteltavissa eli ainakin uudempien autojen maailmassa niin vak.yhtiö maksaa häivytyksen eli jos otetaan esim viereinen ovi/lokasuoja mukaan. Ihan vaan jo sävyn takia.. Ja fiksu korjaamo perustelee myös asiakkaalle jos on ongelmia tiedossa eli jos asiakas haluaa pitää autoa niin hänhän voi osallistua kustannuksiin eli jos lähdetäänkin maalaamaan koko kylki.Toki asiakkaan pitää myös tajuta että jos auto on ripppikouluikäinen niin tottakai se juuri maalattu pinta hieman eroaa vanhemmista pinnoista. Usein onkin käytössä sanonta:" valitettavasti emme myy 15v. maalipintaa!".
    Monasti kannattaa näyttää autoa vak.yhtiön tarkastajalle silloin kun se tälli käy.Saa siinä sanoa heti mikä on tullut kolarissa ja mikä ei... Korjaamon on välillä hankala tietää onko jokin painuma/raapasu tullut missäkin rytäkässä. Kuitenkin yhtiönmies on se joka sen laskun maksaa.Silloin siis kun on niitä jälkiä ympäri autoa..
    En syyllistä topikin aloittajaa mutta ovat ihmisetkin (asiakkaat) myöskin välillä hankalia. Kaikki mahdolliset viat ovat tulleet kolarissa .Kun on etupäähän osunut niin takapuskurikin on mennyt jne.. Eli välillä vahinkotarkastus on myös aika etsivän hommaa. Tuskin ruosteinen osumajälki on peruja viime viikolla sattuneesta tällistä jne.. Eli kyllä vakuutusyhtiöö monasti suunnitellaan että: "lunastaisi -nyt- tämän puolittain konevikaisen ongelmapesäkkeen nyt meiltä pois."
     
  15. umpio

    umpio 3rd gear

    Juu, tajuttu on, että vanhaan autoon ei välttämättä 1:1 uutta pintaa saa. Auto siis vietiin vahingon jälkeen kyseiselle korjaamolle vak.yhtiön kehotuksesta, koska ko. korjaamo oli heidän listoillaan. Korjaamo toimi myös vak.yhtiön tarkastajana. Tarkastuksen suhteen ei ollut valittamista; auto käytiin läpi, ja kaikki vauriokohdat yhdessä todettiin. Ei ongelmaa. Ongelma tulikin siinä, kun korjaamo myöhemmin teki vähemmän mitä tarkastuksessa oli listattu.
    Sävyerot ymmärrän myös, varsinkin kun on vähän haasteellisempi väri, mutta sitä en ymmärrä että jos toiselle puolelle (vak.yhtiön maksamalle) on vaivauduttu etsimään juuri oikea sävy, niin miksi niin ei tehty toiselle (asiakkaan maksamalle) puolelle? Korjaamon omistajan selitys "tää puoli on tummempi kuin tuo toinen eikä tää sävy siksi ole yks yhteen, kun tämä on vedetty ton toisen puolen maalilla" on mielestäni asia-arvoltaan nolla. Onhan se tietysti helppoa vetää samalla satsilla kaikki, mutta ei tähän mennessä kukaan maalari vielä noin selkeää sävyeroa ole autoihini jättänyt. Ja kun en edes antanut tuolle itse maksamalleni työlle mitään hintakattoa; sanoin vain että "maalatkaa koko alaosa". Ilmeisesti olisi pitänyt lisätä tuohon että "samanväriseksi"...
     
  16. aik-gm

    aik-gm 1st gear

    ja monesti asiakas tuo auton aamulla,7 vuoden sorat ja murat päällä,korjaamo pesee ensin auton enneku voi mitään tehä,sit vaihetaan vaikka etu puskuri,umpio,ja vasen etu lokasuoja,.tarvittavat osat maalataan,ja vaihetaan,niin luovutus tilanteessa sit asiakas ihmettelee ku näkee autosa pestynä,että mistähä tuoki naarmu o tullut,ja kuka teistä on hoksannu mun penskan nimen tuoha takaluukun kanteen raapia..voi voi.näitä aina joskus on mut harvoin onneks
     

Kerro tästä muillekin!